Javában készülnek a Szegedi Tudományegyetem fizikus és gépész hallgatói a 2015. május 21-én startoló Shell Eco-Marathon európai versenyére. Az épülő elektromos prototípus autóról a STECO csapat tagjai mesélték.
Első alkalommal indul SZTE-s csapat a világ egyik legnagyobb kihívását jelentő nemzetközi mérnöki versenyen. Magyarországról hat oktatási intézmény nevezett a 2015. május 21-24. közötti versenyre, köztük a Szegedi Tudományegyetem STECO csapata.
Szigorú szabályoknak kell megfelelni
Az SZTE Mérnöki Kar valamint az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar oktatóiból és hallgatóiból álló formáció elsődleges célja egy olyan elektromos autó építése, amely megfelel a Shell-Eco Marathon verseny elektromos prototípus autó kategória műszaki követelményeinek. „Szeretnénk a nagyon szigorú előírásoknak megfelelve a pályára kijutva megmutatni innovatív járművünket” – mondta az előkészületek kapcsán Tóth- Molnár Gábor. A csapat menedzsere az előírások kapcsán elmondta: előre meghatározott paraméterek alapján kellett a járművet megtervezni, de a versenyben is csak olyan pilóta vehet részt, aki az előírt eligazításokon részt vesz. A jármű megtervezése és megépítése során például a kötelező öt pontos biztonsági öv és az egy kilogramm töltőtömegű ABC porral töltött palack beszerelését is szem előtt kellett tartania a tehetséges fiataloknak.
Elektromos prototípus autóval indul világversenyen az SZTE - GALÉRIA |
A prototípus műszaki adatai
A körülbelül 30 kilogrammos prototípus autó meghajtásáról egy 250 wattos egyenáramú motor és 14 feltöltött akkumulátor gondoskodik. A rotterdami versenyen az elektromos meghajtású prototípus autónak a lehető legkisebb fogyasztással minél nagyobb távolságot kell megtenni. A verseny 17 kilométer hosszú pályáját minél kevesebb energia felhasználásával kell teljesíteni. A megtett kilométer és az elhasznált energia alapján számolnak fogyasztást és a legjobb fogyasztású járgány nyer – tudtuk meg Horgosi Zsolt csapattagtól. A jármű kivitelében meghatározóak az aerodinamikai szempontok és a lehető legkisebb tömeg elérése. Az egyedi tervezésű és gyártású, háromkerekű jármű jórészt kerékpáralkatrészekből áll. A jármű külső polikarbonát burkolatot kap majd. „A kormányon egy kijelző, valamint a gázpedál kapcsoló segítségével tudom a teljesítményt szabályozni, illetve fékpedállal lassítani, ha szükséges” – magyarázta Kasza Krisztián pilóta.
Támogatók és szurkolók tábora
A mintegy 800 ezer forint értékű prototípus megépítéséhez szükséges anyagi támogatást a Természettudományos- Műszaki Képzés és Kutatás Támogatásáért Közhasznú Alapítvány biztosította. A csapat munkáját Péter Szabó István az SZTE Mérnöki Kar, Folyamatmérnöki Intézet munkatársa és Kokavecz János, az SZTE TTIK Műszaki és Anyagtudományi Intézet oktatója segíti. Az előkészületekbe a fiatalok szülei is aktívan bekapcsolódtak. A csapat továbbra is várja támogatók és szurkolók jelentkezését a STECO holnapján és Facebook oldalán.
SZTEinfo – Gajzer Erzsébet
Fotó: Herner Donát
Korábban írtuk: