Dr. Tomka Béla professzort a Klubrádió kérdezte a szuezi hajóválság és a világjárvány globális következményeiről. A Szegedi Tudományegyetem Jelenkortörténeti Tanszék vezetőjének gondolatait az MTA-SZTE-ELTE Globalizációtörténeti Kutatócsoport podcast csatornáján hallgathatják meg az érdeklődők.
Több nézőpontból is megközelítette a rádiós riportban a hajó és a kereskedelem elakadását Dr. Tomka Béla. A Szegedi Tudományegyetem Jelenkortörténeti Tanszék vezetője az adásban rávilágított arra, hogy a monstrum majdnem kétszer olyan hosszú, mint a Titanic. Bár első hallásra meglepő lehet, de bizonyos szempontból a környezetre kisebb terhet ró egy nagy teherszállító, mintha ugyanazt a mennyiségű árut több, kisebb hajóval juttatnák el a rendeltetési helyére. A Klubrádió műsorvezetőjének kérdésére az SZTE oktatója kitért arra is, hogy ez a helyzet jól példázza, mennyire törékeny a rendszer és milyen gazdasági érdekek sérülnek egy-egy ilyen baleset kapcsán.
A riportban érintett másik probléma kapcsán, a professzor azt is kifejtette, hogy a globalizációra és a világgazdaságra különböző módon hatnak az olyan jelentős események, mint a hajó balesete vagy akár a világjárvány.
A teljes podcast a linkre kattintva hallgatható meg.
Tomka professzornak 2020 végén két kötete is napvilágot látott. Az Austerities and Aspirations: A Comparative History of Growth, Consumption, and Quality of Life in East Central Europe since 1945 című kötet a kelet-közép-európai államok szélesebb értelemben vett életszínvonalát hasonlítja össze, tágabb európai keretbe helyezve az elemzést. Az Európa társadalomtörténete a 20. században pedig egy korábbi munkája új, bővített, átdolgozott kiadása.
SZTEinfo