Leírás:
Az elsajátítandó ismeretanyag és a kialakítandó kompetenciák a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet alapján (1.1., 1.3., 1.4., 1.6., 2.2.):
Ismeretek: A pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumok, tantervfajták, tantervtípusok, ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepe. A tervezéshez szükséges információk forrása. A tananyag-kiválasztás és a rendszerezés szaktudományi, pedagógiai-pszichológiai, szempontjai, az erről megfogalmazott tudományos eredmények. Tanmenet, tematikus terv, óravázlat, folyamatterv. A nevelés és tanítás összefüggései. Az értékelés funkciói, folyamata, tárgyai, szintjei, formái és módszerei, alapvető értékelési és mérésmetodikai szabályok, összefüggések, a tanítási-tanulási folyamat értékelése.
Kompetenciák: Felkészülés a szaktárgyában rejlő személyiségfejlesztési lehetőségek kihasználására, a tanulók önálló ismeretszerzésének támogatására. Taneszközök és tanulási források kritikus elemzése. A tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a tantárgyában különleges bánásmódot igénylő tanulók számára differenciált bánásmód tervezése. Az értékelés különböző céljainak és szintjeinek megfelelő értékelési formák, módszerek alkalmazása, eszközök megválasztása, az értékelés eredményeinek felhasználása, az országos és helyi mérési eredmények értelmezése. Az értékelés hatásainak figyelembe vétele a pedagógiai folyamat szabályozására, a tanulók személyiségfejlődésére és önértékelésére.
Kötelező irodalom
Báthory Zoltán (2000): Tanulók, iskolák – különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. OKKER Kiadó, Budapest. – olvasmány: 117-143.,165-174, 221-235, 273-278. o.
Falus Iván (2003, szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. (kijelölt tantervi és értékelési fejezetek)
Falus Iván (2004, szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. PSZMP és Keraban Kiadó, Budapest (kijelölt részek).
NAT 2012. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. 10635. 111/ 2012. (VI. 4.) Korm. Rendelet. Magyar Közlöny, 2012. 66. Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatásért Felelős Államtitkárság, Budapest. http://www.kormany.hu/download/c/c3/90000/MK_12_066_NAT.pdf
Ajánlott irodalom
2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről. Magyar Közlöny, 2011. 162. sz. 5., 9., 12., 13., 26., 32.§; 7§ (4), 54§ (4) http://jogszabalykereso.mhk.hu/MK11162.pdf
Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák (2006). In: Demeter Kinga (szerk): A kompetencia: Kihívások és értelmezések. OKI, Budapest. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=kompetencia-02_kulcskompetenciak
Horn Dániel és Sinka Edit (2006): A közoktatás minősége és eredményessége. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. 341-375. ftp://ftp.oki.hu/Jelentes2006/Jelentes2006-pdf-teljes.pdf
Nagy József (2003): Az eredményesebb képességfejlesztés feltételeiről. Iskolakultúra, 13. 8. sz. 40-52. http://www.edu.u-szeged.hu/difer/download/nagy_kepessegfejlesztes.pdf
Vidákovich Tibor (1993, szerk.): Pedagógiai diagnosztika 2. Alapműveltségi Vizsgaközpont, Szeged.
Utolsó frissítés dátuma: 2017.04.07. 12:52