Az amerikai vezető egyetemek sorra indítják online kurzusaikat. Az innovációra rendkívül nyitott SZTE is szeretne lépést tartani, ezért 2015. szeptember 10-én, a Gazdaságtudományi Karon rendezett MOOC Workshopon a nyílt oktatási platformok világáról folytattak eszmecserét a résztvevők.
Az egyetemi hallgató főz egy finom teát, kényelmesen elhelyezkedik a kedvenc karosszékében. Bekapcsolja a kütyüjét, oktatója holografikusan vetül ki elé és elkezdi az előadását. Talán nem is olyan távoli jövőkép ez.
– Idén májusban a Sydney Opera színpadán jelent meg a híres fizikus, Stephen Hawking hologramja, hogy válaszoljon az ott egybegyűltek kérdéseire. Amerikában tudósok csapata azért dolgozik, hogy az oktatásban minél hamarabb alkalmazhassák a holografikus kivetülést – hallottuk Majó-Petri Zoltántól. Az egyetemi docens az SZTE Gazdaságtudományi Kar Aulájában, az SZTE MOOC– Tömeges nyílt online kurzusok: autonóm tanulás az egyetemeken című workshopon hozta fel ezt az érdekes példát.
A távoktatás szexi? Avagy MOOC Workshop az SZTE GTK-n - GALÉRIA |
Mit jelent a MOOC? Ez egy angol kifejezésből alkotott mozaikszó: Massive Open Online Course, amit magyarra „ingyenes online szabadegyetemként” lehetne lefordítani. Amerikában a vezető egyetemek egymás után indítják el ingyenesen, bárki számára elérhető online kurzusaikat. A Szegedi Tudományegyetem pedig mint az innovációra rendkívül nyitott intézmény,szeretne lépést tartani.
A rendezvényt Karsai Krisztina oktatási rektorhelyettes nyitotta meg, akitől megtudtuk: a workshop célja, hogy az érdeklődő oktatók és hallgatók betekintsenek a nyílt oktatási platformok világába. Ilyen típusú közös gondolkodás nem volt még az egyetemen. A rendezvényen feltérképezik, hogy mennyire nyitott erre az egyetem közössége, ki az, akit ez érdekel, aki ezzel kapcsolatban már tapasztalatokkal rendelkezik. Hogyan lehetne az SZTE-n is elindítani, hiszen – ahogyan Karsai Krisztina fogalmazott –: a jövő egy szelete ilyen nyílt kurzusokban rajzolódik ki. A vízió azonban nem a hagyományos oktatási módszerek kiszorítása, hanem azok kiegészítése, hiszen van olyan célcsoport, ahol az ilyen típusú oktatás sokkal nagyobb hatékonysággal működhetne.
A távoktatás szexi? – vetette fel a kérdést Ollé János, az Eszterházy Károly Főiskola rektorhelyettese. Hegyesi Franciska, az Óbudai Egyetem EDT igazgatója a K-MOOC-al kapcsolatos tapasztalataikról beszélt. Karóczkai Krisztián előadásában a Mozilla nyílt oktatási megoldásairól beszélt a felsőoktatási intézmények számára. Havasi Ferenc és Takács Gábor Áron az SZTE Szoftverfejlesztési Tanszékről a Moodle nyílt forráskódú e-learning keretrendszer szegedi továbbfejlesztéséről tájékoztatta a résztvevőket. A workshopot kerekasztal beszélgetés zárta.
A rendezvény a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/KONV-2015-0006 projekt keretében valósult meg.
SZTEinfo – B. A.
Fotó: Bobkó Anna