A duális képzés intézményi és vállalati tapasztalatairól, a jövőben bevezetendő új duális képzési szakok lehetőségiről tanácskoztak 2015. június 24-én az SZTE Mérnöki Karán.
A TÁMOP-4.1.1.F-14/1/KONV-2015-0006 számú „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések, szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában” című projekt részeknt megrendezett workshopon a Szegedi Tudományegyetem, a Kecskeméti Főiskola, valamint a HILTI Szerszám Kft. és a DELTAPLAST Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. képviselő számoltak be a duális képzés intézményi és vállalti tapasztalatairól.
Az SZTE MK gépészmérnök szakán
A rendezvényen Bíró István egyetemi docens ismertette a duális képzés fejlesztésének lehetőségeit az SZTE Mérnöki Kar mérnöki szakjain. Elmondta: a műszaki területen duális képzési formát készítettek elő 2015. szeptemberi indítással a gépészmérnök szakon. 2014. decemberében 7 vállalattal kötöttek együttműködési megállapodást a duális képzés gyakorlati biztosításához, majd 2015. áprilisában további 6 partnert vontak be a gyakorlatorientált képzésbe. Így a duális képzés területén jelenleg 13 vállalkozással áll partnerségben a fakultás.
Az Axiál Javító Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel, a Szegedi Vas- és Fémipari Szövetkezettel, a Lianamar Hungary Zrt.-vel, az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft.-vel, a Contitech Rubber Industrial Kft.-vel, a Moltech-kel, a Tornado International Kft.-vel, a GLB Alkatrészgyártó és Szerelőipari Vállalkozás Kft.-vel, az Alukonstrukt Kft.-vel, a Derula Kft.-vel, a Szegána Kft.-vel, a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft.-vel, valamint a Trascommers Kft.-vel működik együtt az SZTE Mérnöki Kar.
A kiválasztási folyamat
A 7 féléves gépészmérnök szak tantervében a természettudományi ismeretek és a szakmai törzsanyag a két súlyosabb terület, emellett gazdasági és humán ismereteket is elsajátítanak a hallgatók. A duális képzési formába felvételt nyert diákok ugyanúgy részt vesznek az intézményi szakaszban, a laborgyakorlatokban és az elméleti órákon, mint a hagyományos képzésben résztvevő diáktársaik – ismertette Bíró István. Hozzátette: a kiválasztási folyamat két csatornás: a vállalathoz és az egyetemhez egyaránt jelentkezni kell.
A hallgatónak először a céghez, majd az egyetem szakjára kell beadnia jelentkezését. Ezt követi a céges, majd az intézményi felvételi. Amennyiben mindkét felvételi sikeres, úgy az SZTE és a vállalat együttműködési megállapodást köt, majd a hallgató beiratkozik az egyetemre, végül a cég megköti a hallgatói munkavállalói szerződést a kiválasztott diákkal – ismertette a folyamatot. A gyakorlati képzési tematikába olyan témaköröket építettek be, mint a cégismeret, a prezentációs technikák, a műhely-gyakorlatok, a számítógépes műszaki ábrázolás a vállalati gyakorlatban, a dokumentációk kezelése, az anyagvizsgálati módszerek ipari alkalmazása, méréstechnikai alkalmazások az iparban, a vállalat energiagazdálkodása és aktív részvétel az adott cégnél futó projektmunkában.
A tanterv szerint a hallgató szakdolgozatának is egy valós céges problémához kell kötődnie – tudtuk meg.
A hallgatók 5-15 százalékát érinti
„A duális képzésben résztvevő hallgatók húzóerőként jelennek meg a felsőoktatásban, motiválják a többi hallgatót is” – fogalmazott Bíró István. Hozzátette: a németországi minta alapján a duális képzés az összhallgatói létszám 5-15%-át teszi ki, ezért is tekintik elitképzésnek.
A Szegedi Tudományegyetemen műszaki területen 2016. szeptemberi kezdéssel tervezik a mechatronikai mérnök szak duális képzési formában való meghirdetését. Az intézmény agrárképzési területen duális képzési formát kíván bevezetni élelmiszermérnök, illetve a mezőgazdaságival kibővült élelmiszeripari gépészmérnök szakokon szintén 2016. szeptemberétől. Ugyanakkor a fakultás tervei között szerepel a partnervállalatok körének bővítése is.
A duális képzés intézményi és vállalati tapasztalatairól, a jövőben bevezetendő új duális képzési szakok lehetőségiről tanácskozás a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/KONV-2015-0006 számú „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések, szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában” című projekt keretében valósult meg.
SZTEinfo - Ó. G.