Társas problémáink megoldása – óvodától egyetemig

Az előadás átfogó képet nyújt – elsősorban hazai, illetve nemzetközi kutatások alapján –  gyerekek, serdülők és fiatal felnőttek társas problémáiról, a problémákhoz és a problémák megoldásához való viszonyulásukról, valamint problémamegoldó stílusukról. A hazai vizsgálatok eredményei alapján bemutatja, mi jellemzi a szociálisprobléma-megoldás életkori alakulását, milyen tulajdonságokkal áll kapcsolatban a problémamegoldás változása, hogyan viszonyulnak a pedagógusok a diákok közötti társas problémákhoz, hogyan lesz ezekből gyakran tanár-diák probléma, valamint milyen iskolai fejlesztési lehetőségek állnak a pedagógusok rendelkezésére. 

Előadónkról
kasik
Kasik László, SZTE BTK

Kasik László a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének habilitált egyetemi docense. A 2010-ben megvédett disszertációjában részben a személyközi problémák megoldási jellemzőivel foglalkozott, és azóta ezt vizsgálja – elsősorban Gál Zitával, Tóth Edittel és Fejes József Balázzsal – egy-egy szűkebb területre koncentrálva: milyen társas problémák foglalkoztatják az óvodásokat, kisiskolásokat, serdülőket és fiatal felnőtteket, miként oldják meg személyközi problémáikat, milyen személyiségbeli és környezeti tényezők alakítják problémamegoldó stílusukat, illetve hogyan fejleszthető iskolai keretek között a szociálisprobléma-megoldás.

2015-ben jelent meg Személyközi problémák és megoldásuk című könyve a Gondolat Kiadónál a Magyar Tudományos Akadémia könyvkiadási pályázatának támogatásával. Három könyv társszerkesztője, magyar nyelvű tanulmányainak, könyvfejezeteinek száma közel 60, angol nyelven eddig 13-szor publikált.

Munkáját több ösztöndíj és kutatási program tette, teszi lehetővé: 2006-ban Deák Ferenc predoktori ösztöndíjas, 2010-ben Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíjas, 2015–2018 között Bolyai János kutatási ösztöndíjas volt. 2019-től három évig ismét Bolyai-ösztöndíjasként, illetve egy évig ÚNKP-ösztöndíjasként végzi kutatómunkáját. 2019-ben elnyerte az SZTE Év Fiatal Kutatója díjat. 2019 szeptemberében zárult le egy általa vezetett OTKA-kutatás, melynek egyik eredménye az ebben a tanévben induló nemzetközi összehasonlító vizsgálat magyar, spanyol, ausztrál és török diákok részvételével.

A Szegedi Tudományegyetem Szociális Kompetencia Kutatócsoport vezetője, a 2017-ben indult dráma- és játékpedagógia szakirányú továbbképzési szak egyik kidolgozója és szakmai vezetője, az Iskolakultúra szerkesztőbizottságának tagja, a Magyar Pedagógia technikai szerkesztője, illetve több hazai és nemzetközi folyóirat és ösztöndíjprogram munkáját segíti bírálói tevékenységével. A 2016-os, Szegeden rendezett Országos Neveléstudományi Konferencia titkára volt.

A kutató- és tudományos-szakmai munka mellett nagyon szeret tanítani is, előadásokat és szemináriumokat tart elsősorban tanár szakos hallgatóknak a neveléselmélet, neveléspszichológia területén. Évente 15-20 szakdolgozó munkáját segíti. Imádja a fagyit és a Túró Rudit (csak a pöttyöset), amiből társas és nem társas problémái egyaránt gyakran fakadnak.

 

Szakmai önéletrajz

SZEMÉLYES ADATOK

Név: Kasik László

Születési hely, idő: Szarvas, 1981. 04. 24.

E-mail: kasik@edpsy.u-szeged.hu

Honlap: http://www.staff.u-szeged.hu/~kasik/

 

MUNKAHELY, BEOSZTÁSOK

2017– : SZTE BTK Neveléstudományi Intézet – habilitált egyetemi docens

2012–2017: SZTE BTK Neveléstudományi Intézet – egyetemi adjunktus

2008–2012: SZTE BTK Neveléstudományi Intézet – egyetemi tanársegéd

2007–2008: SZTE BTK Neveléstudományi Intézet – egyetemi gyakornok

 

TANULMÁNYOK, VÉGZETTSÉG, TUDOMÁNYOS MINŐSÍTÉS

2017– : pszichológia szak (SZTE BTK)

2016: habilitáció (neveléstudomány, 100%; 20/2016)

2010: PhD-védés: A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4–18 évesek körében (summa cum laude; BTK-9/2011)

2006–2009: PhD-hallgató, Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskola – Pedagógiai értékelés alprogram, témavezető: Zsolnai Anikó, szigorlat: 2009. 10. 20.

2001–2006: Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar – pedagógia szakos bölcsész és tanár (450/2006)

1999–2005: József Attila Tudományegyetem, jogutód: Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar – magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár (1128/2005)

1995–1999: Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozat, Szentes (gimnáziumi érettségi)

 

NYELVTUDÁS

· német nyelv: C típusú középfokú nyelvvizsga (625412/2005)

· angol nyelv: C típusú középfokú nyelvvizsga (943785/2007)

 

SZAKMAI TEVÉKENYSÉGEK

 

Oktatás

· 2014-től az SZTE Pszichológiai Intézetben a pedagógiai szakpszichológusi képzésben óratartás (Pedagógia).

· 2007-től az SZTE BTK Neveléstudományi Intézetében előadások, szemináriumok és gyakorlatok tartása tanár (BA, MA), pedagógia és neveléstudomány szakosoknak. Oktatott tárgyak: A kommunikációs képesség fejlesztése; Konfliktuspedagógia; A pedagógiai kommunikáció alapkérdései; Nevelés- és pedagógusetika; A nevelés eszközei és módszerei; Önismeret és pedagógia; Oktatásszervezés ; Pedagógiai megfigyelések; A nevelés-oktatás tudományos alapjai; A nevelés célja, feladatai; Nevelés, személyiségfejlesztés; Tanári szerep, tanári mesterség; Család és iskola; Helyzetgyakorlatok; A tanulók tevékenységének szervezése; Neveléselmélet szeminárium; Oktatáselmélet szeminárium; Pedagógiai gyakorlat; Együttműködés és versengés a középiskolában; Osztályfőnöki óra: Másképp! Pedagógiai szociálpszichológia; Neveléspszichológia és nevelésszociológia; Probléma-és konfliktusmegoldás az iskolában; Önismeret és pedagógiai kommunikáció; Iskolai szakmai gyakorlat

· 2002 és 2004 között az SZTE BTK Magyar Nyelvészeti Tanszékén demonstrátorként óraadás magyar szakos hallgatóknak (Nyelvművelés és helyesírás; Helyesírásunk logikája; Helyesírás szeminárium).

 

Szakdolgozat-vezetés

· 2009 és 2019 között 125 megvédett szakdolgozat (Pedagógia szak, Pedagógia BA, Neveléstudomány MA, Tanár szakos MA, Pedagógiai pszichológia szakképzés)

 

Kutatási terület

· A szociálisprobléma-megoldás alakulása és fejlesztésének lehetőségei gyermek- és serdülőkorban

· A szociálisérdek-érvényesítő (együttműködési, segítési, versengési, vezetési) képességek fejlettsége és fejlesztési lehetőségei gyermek- és serdülőkorban

 

Szakirányú továbbképzési szak alapítása és vezetése

· Dráma- és játékpedagógia területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak (2017-től)

 

Kutatócsoport-vezetés

· 2017-től az SZTE Szociális Kompetencia Kutatócsoport vezetője

 

Neveléstudományi Doktori Iskolák munkájában való részvétel

· SZTE (oktató, témavezető) – jelenleg 1 hallgató munkájának vezetése

· ELTE (oktató, témakiíró)

 

Nemzetközi és hazai folyóirat működésében való részvétel

· International Journal of School and Educational Psychology (bíráló, 2017–, szerkesztőségi tag, 2019–)

· International Journal of Psychology (bíráló, 2014–)

· Mentálhigiéné és Pszichoszomatika (bíráló, 2018–)

· Magyar Pszichológia Szemle (bíráló, 2017–)

· Iskolakultúra (bíráló, 2012–, szerkesztőségi tag, 2014–)

· Magyar Pedagógia (technikai szerkesztő, 2011–, bíráló, 2012–)

 

KUTATÁSI PROJEKTEKBEN VALÓ RÉSZVÉTEL, VEZETÉS

· 2016–2019: OTKA K119591 (vezető kutató)

· 2016–2020 Intelligens élettudományi technológiák, módszertanok, alkalmazások fejlesztése és innovatív folyamatok, szolgáltatások kialakítása a szegedi tudásbázisra építve EFOP-3.6.1-16-2016-00008 projekt (szakmai megvalósító).

· 2013–2014 Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban – A szociális kompetenciák periodikus mérése szakmai koncepciójának, tartalmi kereteinek kidolgozása (TÁMOP 3.1.8-09/1-2010-0004 – szakmai megvalósító)

· 2012–2014: A szociális készségek és képességek diagnosztikus mérésének és fejlesztésének lehetőségei 6–12 éves korban (TÁMOP 3.1.9-08/01-2012-001 – szakmai megvalósító)

· 2011: MENTOR(h)ÁLÓ Program (TÁMOP 4.1.2-08/1/B-2009-0005 – külső megbízott)

· 2011–1012: Tanulásban akadályozottak szociálisprobléma-megoldó gondolkodása (Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tudományos Pályázati Alap: CS006/2011 – szakmai megvalósító)

· 2009–2011: Pedagógusjelöltek felkészítése hátrányos helyzetű tanulók integrált oktatására (TAMOP 3.3.3-08/1 – résztvevő)

· 2009–2011: A szociális készségek és képességek diagnosztikus mérésének és fejlesztésének lehetőségei 6–12 éves korban (TÁMOP 3.1.9-08/01-2009-001 – szakmai megvalósító)

· 2009-től: az SZTE Szociális Kompetencia Kutatócsoportban a szociálisprobléma-megoldó gondolkodással és viselkedéssel kapcsolatos vizsgálatok vezetése

· 2008: Íráskészség, olvasáskészség, szókészlet – elemzési útmutató (Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. suliNova – külső megbízott)

· 2005–2008: Az érzelmi és a szociális kompetencia összefüggésrendszerének feltárása (OTKA 48475 – külső résztvevő)

 

TAGSÁG

· ENSEC (2015–)

· ISSBD (2013–)

· EAPRIL (2009–2011)

· EARLI Jure (2009–2010)

 

TUDOMÁNYOS DÍJ, EGYÉB ELISMERÉS

· SZTE Év Fiatal Kutatója (2019)

· ÚNKP (2019–2020)

· Bolyai János Kutatási Ösztöndíj (2019–2022, 3 év)

· Bolyai János Kutatási Ösztöndíj (2015–2018, 3 év)

· Magyar Tudományos Akadémia pályázata: Könyv- és folyóirat-kiadási támogatás (könyv: Személyközi problémák és megoldásuk, Gondolat Kiadó, 2015)

· Magyary Zoltán Posztdoktori Ösztöndíj (2013–2014, 16 hónap)

· Deák Ferenc Ösztöndíj (2009–2010, 10 hónap)

Kasik, L., Gál, Z. & Tóth, E. (2018). A negatív problémaorientációt mérő kérdőív (NEGORI) kidolgozása és pszichometriai mutatói. Alkalmazott Pszichológia, 18(2), 131–151.

Kasik, L., Gál, Z., Havlikné, R. A., Özvegy, J., Pozsár, É., Szabó, É., & Zsolnai, A. (2017). Társas problémák és megoldásuk 3–7 évesek körében: Módszertani segédanyag óvodapedagógusoknak gyakorlatokkal, játékokkal. Szeged: MOZIAIK Kiadó.

Kasik, L., Guti, K., Gál, Z., Gáspár, Cs., Tóth, E., & Fejes, J. B. (2018). Development and psychometric properties of the Avoidance Questionnaire for Adolescents (AQA). International Journal of Emotional Education, 10(2), 4–16.

Kasik, L., Gáspár, Cs., Guti, K., & Zsolnai, A. (2016). Relationship between Sociaé Problem-Solving, Anxiety and Empathy among Adolescents in Hungarian Context. In K. Newton (Ed), Problem-solving: Strategies, Challenges and Outcomes (pp. 177–196). New York: Nova Science Publishers.

Kasik, L. (2015). Személyközi problémák és megoldásuk.Budapest: Gondolat Kiadó.