SZTE magazin

Az SZTE agykutatóival is fejleszt az Evopro

Innovációs díj a hibrid autóbusznak

 

Az Evopro Bus Kft. ePowero városi hibrid autóbusza az európai és a hazai piac igényeit kielégítő költséghatékony és környezetkímélő alternatívát kínál a tömegközlekedésre. A fejlesztést első helyezett lett a IV. Dél-alföldi Innovációs Díj pályázatán.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Környezetbarát karosszéria, a kompozit anyagok miatt alacsony karbantartási költségek, ergonomikus térdizájn, alacsony utas padló, innovatív jármű- és közlekedésmenedzsment fedélzeti kijelző egységekkel, moduláris platform – ezek a legfontosabb jellemzői az ePowero innovatív nullemissziós buszsorozatnak. Az Evopro cégcsoporthoz tartozó Evopro Bus Kft. fejlesztését találta a 2013-as esztendőben a legkiválóbbnak a Dél-alföldi Innovációs

Díj szakmai zsűrije. A cég kecskeméti telephelyén a múlt év elején kezdték meg a prototípusgyártást, az első autóbusz az esztendő végére készült el. Magazinunk

Mészáros Csaba vezérigazgatót faggatta a siker titkairól.

 

 

Legószerűen építkeznek

„Kiemelt célunk, hogy a hazai innováció motorjai legyünk. Magyarországon sajnos – nagyon helytelenül – össze szokták mosni a kutatás, fejlesztés és innováció hármasát. Az innováció lényege, hogy a kutatási, fejlesztési eredményekből pénzt csináljon, dinamikusan, gyakorlati módon megvalósítva kreatív ötleteket. Cégünk egy városi hibrid autóbuszt gyártott, amit elektromos autóbusznak tervezünk. Ez a jármű nullemissziós, azaz az EU szabványaihoz igazodva nem bocsát ki káros anyagot; úgynevezett range extenderrel tesszük hibriddé. Buszunk könnyűszerkezetű, kompozit karosszériás, szeletekből legószerűen építkezik. Újfajta technológiát alkalmaztunk az utas szervezésben, és olyan elektronikai megoldásokkal jelentkeztünk, melyek teljes egészében városi környezetre optimalizálják. A jármű teljesen környezetbarát, nemcsak nullemissziós, de zajkibocsátása is minimális. Ezt ugyanolyan fontosnak tartjuk, hiszen a zaj is környezetszennyezés. Induláskor nincs nagy füst-gáz, sem óriási motorhang, ami az éjszakai közlekedésben komoly előrelépést jelent. A busz anyaga visszaforgatható, környezetbaráttá varázsolható, ahogy az üzemeltetés is környezetbarát” – vázolta elképzeléseiket és nyertes terméküket Mészáros Csaba. A vezérigazgató hozzáfűzte, termékük lényege a tömegcsökkentés, a villamos hajtással a konkurens vállalatokhoz képest 5 tonnát spóroltak meg. A legószerű építkezés lényege egyébiránt, hogy nem egy buszt alkottak meg, hanem tulajdonképpen egy egész családot a 6,5 méterestől a 11 méteres járműig. Elsősorban a kisebb buszokra koncentrálnak, mert itt vélnek felfedezni piaci űrt, véleményük szerint ez lehet az útja a sikeres innovatív magyarországi buszgyártásnak.

 

Feladat és téma kell, nem elsősorban pénz

Az Evoprónak természetesen számos további ötlete, jelenleg is futó reményteljes innovációs projektje van. „Közel 60 fős, kizárólag innovációs projektekkel foglalkozó részlegünk, az Evopro Innovation Kft. egyszerre 10-12 innovatív témával foglalkozik. Nyugat-Európából és az Amerikai Egyesület Államokból is hoztunk haza kollégákat. Tettük mindezt annak a jegyében, hogy hiszünk benne, nem elsősorban, elsőként pénzre van szükség, hanem feladatot és témát kell adni a szakembereknek: az állami szereplőknek nyitottnak kell lenniük erre, és vevői oldalról is támogatni kellene a terveket. Akkor tudunk exportra is termelni valamit, ha azt Magyarországon vagy a közelben kiforrott termékké varázsoljuk: azaz ideális, ha az ötlet, a fejlesztés, a megvalósítás és a gyártás is itt történik. Ilyen értelemben tehát nem a forráshiány a hazai innováció legnagyobb gondja manapság, hanem a piactól érkező igények csekély száma. Németországban hatalmas piacról érkeznek az igények, a megrendelések a kis- és középvállalatokhoz, azok dinamikusan megoldást találnak a problémákra, a megoldásokat pedig megvásárolják tőlük. Ahhoz, hogy Magyarországon is érdemben változás történjen, innovatív magyar termékek jussanak a világpiacra, új magyar munkahelyeket teremtve, hasonló utat kell járni, a piaci igényeket kell bővíteni mind állami részről, mind a multinacionális cégek oldaláról” – foglalta össze a problémákat és a teendőket.

 

Az SZTE-vel közösen a világsikerért

A vezérigazgató lapunknak elárulta, az Evopro a Szegedi Tudományegyetemmel is együttműködik. „Együtt dolgozunk egy fantasztikus orvos csapattal, részt veszünk egy speciális műszerük továbbfejlesztésében, illetve közösen pályázunk uniós forrásra. Célunk, hogy a szinergiákat kihasználva újgenerációs műszert hozzunk létre. Meglévő hátterünkkel a mi feladatunk a forrásszerzés mellett az elektronikai, a beágyazott rendszer-, a hardvertervezés, valamint a szoftver- és a termékfejlesztés. A projekt jelen állásában annyit árulhatok el, hogy az említett műszer az agykutatókhoz kötődik, és olyan, 512 csatornás agyi jeleket feldolgozó analóg-digitális átalakítóról van szó, mely világsikernek tekinthető, sem amerikai, sem nyugat-európai cég nem tud ilyet szállítani” – mondta Mészáros Csaba.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01