Az SZTE TTIK Bolyai Intézete Alkalmazott és Numerikus Matematika Tanszékének egyetemi tanára dr. Stachó László, a sokoldalú oktató munkásságát a Magyar Érdemrend Tisztikeresztje polgári tagozata kitüntetéssel ismerték el.
- Matematikus családból származik, hárman voltak testvérek, de édesapja csak Önt szánta matematikusnak. Nagyapja testvére, Stachó Tibor a negyvenes években a budapesti Műszaki Egyetem matematika professzora volt– egy hallgatói legenda. Édesapja bölcsészként végzett ugyan, de aztán matematikából is diplomát szerzett. Stachó László már egészen korán, öt évesen kezdett el érdeklődni a matematika iránt – felnőttként pedig folytatta a családi hagyományt.
- Az édesapám középiskolai matematikatanár volt, majd iskoláskorom elején az egyetemre került. Három gyerekéből csak belőlem akart matematikust nevelni. Nagyon sokat kaptam tőle. Eredetileg bölcsész volt, a kisdoktoriját Shakespeare humoráról írta, de végül matematikus lett, a diszkrét geometria lett a szakterülete. A mai napig emlékszem, hogy gyermekkoromban a mai SZTK-nál, a Szentháromság utca sarknál magyarázta el egy motorkerékpár kerekén, hogy mik a kör jellegzetességei. Volt egy sajátos hozzáállásom a matematikához, mivel édesapám állandóan korrepetált diákokat, és emiatt egészen kis koromtól halottam, hogy „sinus” meg „logaritmus”, és meg is akartam tudni, hogy ezek mik. Vasárnaponként nyáron az Anna-fürdőbe jártunk, és az egyik úszás szünetében magyarázta el nekem a kettes, hármas stb. alapú logaritmust, és ott kiszámoltatta velem, hogy mennyi az 1024nek a kettes alapú logaritmusa. Ez általános iskola első osztály végén történt. Amikor bejött a szélesvásznú film Szegeden és játszották a Három testőr második részét, a Milady bosszúját, meg akartam nézni. 16 éven aluliaknak nem volt ajánlott a film, én csak 10 éves voltam. Apám azt mondta, hogy megnézhetem, ha megtanulok valamit, ami 16 éveseknek való. Egy kis valószínűségszámítást kellett megtanulnom, abból vizsgáztatott engem, és el is mehettem megnézni a filmet. Innentől nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy kb. hat évvel legyek előtte az iskolás anyagnak, amit éppen tanulok.
- Érdeklődött a fizika iránt, végül mégis matematikus lett. Mi volt ennek az oka?
- Oktatóként tovább viszi édesapja hagyományait?
- Szeretek tanítani. Az édesapámtól nagyon sok olyan tapasztalatot szereztem, ami másnak nincs és megpróbálom ezt átadni a hallgatóimnak. Egyet sajnálok: a jelenlegi oktatási rendszerünkben nem alapozható meg az a fajta matematika, amelyet mindig is szerettem volna képviselni. Pedig éppen az alkalmazások miatt ennek biztosan lesz még aktualitása. A matematika megtanulásához és megértéséhez nem elég egy jegyzet, nagyon fontos a személyes találkozás és a jó kommunikáció „amíg még ember lesz”.
- Magas rangú kormányzati kitüntetéssel ismerték el a munkáját. Meglepődött ezen?
- Egy kicsit igen. Örülök, hogy elismerték a munkámat, hiszen úgy éreztem sokszor, hogy tevékenységemnek kevesebb a látszatja, és kevesebbet voltam a mainstream közelében, mint vártam magamtól.
Antal Éva Eső
Fotó: Bobkó Anna