SZTE magazin

Nyito_Techt1

Helytállt az SZTE Mérnöki Kar csapata a Techtogether Automotive Hungary versenyen

A mérnökhallgatók országos versenye 2014-ben született és az Automotive Hungary kiállítással együtt szokták megrendezni. A vetélkedő és a kiállítás vegyítése azért célszerű, mert így a csapatok a fejlesztéseikhez új szponzorokat találhatnak, mellette álláslehetőségekkel is találkozhatnak. Az SZTE Mérnöki Kar csapatának két tagját kérdeztük a 2020-ban is megrendezett versenyről.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának Airrari-STECO Team nevezetű csapata is részt vett a Techtogether Automotive Hungary és Ipar Napjai versenyen, amelyet a Hungexpoban rendeztek.

 

 

A KÖZÖS MUNKA DICSÉRETE

 

A Techtogether minden évben remek lehetőséget kínál csapatunknak a közös munkára. A számos előzetes, és helyszíni feladat során megismerjük egymás képességeit, színtérbe kerülnek – a szakmai tapasztalatok mellett – a kommunikációs, és kooperációs készségek is. Hirtelen belecseppenünk a verseny világába, ahol a megfelelő koordinálással gyors, racionális, aktuálisan a legegyszerűbb és leggyorsabb megoldást kell tudnunk választani fogalmazott Kozák Emese, az SZTE MK gépészmérnök hallgatója. – Ebben az évben – meglátásom szerint – kiváltképp jó volt a tagok közti összhang.


Techt2


Maga a megmérettetés tehát már korábban – részben online, részben pedig offline – elkezdődött. Az SZTE-s csapat Facebook oldalán láthatjuk, hogy mekkora lendülettel és erőbedobással készültek, a megváltozott körülmények ellenére is, a csapattagok a versenyre.

 

– Ahogy az lenni szokott, a verseny előtti hetekben megkaptuk az előzetes feladatokat. Ezeket határidőre vissza kell küldeni a verseny előtt, vagy adott esetben a verseny napján prezentáljuk. A feladatok megoldását követően indulhattunk Budapestre „hátunkon” a Pneumobil és az Eco-marathon autóinkkal. Idén – rendhagyó módon, a COVID-járványra, a körülményekre tekintettel – két napos versenyt hirdettek a szervezők. A 16 vállalatból csupán 4 tudott személyesen megjelenni, így az ő feladataikat a helyszínen, kétkezi munkával oldottuk meg, a többi cég feladata pedig különböző online platformokon keresztül rendeződött, illetve prezentálódott – mesélt a verseny menetéről az SZTE MK végzős mechatronikai mérnök szakos hallgatója, Deák Zsombor. – Nekem hiányzott a személyes kontakt, azonban a cégek képviselői így is kitettek magukért. A szervezők és a cégek képviselőinek a munkáját is szeretném megköszönni az Airrari-STECO Team nevében.

 

 

A SIKERHEZ TALPRAESETTSÉG IS KELL

 

Az SZTE Mérnöki Kar csapatának felkészítői: Dr. Péter-Szabó István főiskolai docens és Forrai Sándor tanszéki mérnök. A csapat tagjai: Deák Zsombor, Gégény Ádám, Horváth Márk, Horvát Szilvia, Hegedűs Sándor, Kozák Emese, Kőműves Erik, Molnár Zsolt, Lennert József Richárd.

 

Techt3


– A versenyen – a mellőzhetetlen műszaki készségek mellett – fontos a problémamegoldó készség, a talpraesettség, a gyors, egyszerű és hatékony megoldás keresése – sorolta Kozák Emese. – A korábbi években is kiderült, hogy a reklám, a menedzsment és a közösségi média is elengedhetetlen része a feladatoknak.

 

Deák Zsombor a csapat- és az egyéni munka szerepét is kiemelte. – Fontos készség a gyors problémamegoldó képesség és a széles látókörű gondolkodásmód. Nagy mértékben megkönnyíti a feladatmegoldást, ha az adott személy kreativitásával ugyanazt a problémát több irányból is meg tudja közelíteni. Ezek mellett természetesen fontos a csapatmunkára való hajlam, de – létszámunkból adódóan – képesnek kell lenni az önálló munkavégzésre is, mert több esetben előfordult már, hogy nem volt kapacitás kisegíteni a másikat.

 

 

TÜKÖR A VERSENY

 

A verseny feladatairól is kérdeztük a csapattagokat.

 

– A korábbi eseményekhez hasonlóan idén is széleskörű feladattípusokkal találtuk szemben magunkat. Méréstechnikától kezdve az elektropneumatikán keresztül a kollaboratív robotokkal és a tiszta gyártástechnológiákkal folytatva a 3 dimenziós nyomtatással bezárólag gyakorlatilag minden szerepelt az idei feladatsorban. Ezért is szükséges, hogy a csapattagok minél szélesebb látókörben gondolkodjanak, hiszen látható, mennyi területet lefed ez a verseny. És ezek a feladatok csupán az előzetes és helyszíni listából emeltem ki – összegzett Deák Zsombor. – A két – angol és magyar nyelvű – szakmai kvízben gyakorlatilag mindennel találkozhatunk, ami egy kicsit is kapcsolódik a műszaki területhez. Így a belső égésű motorok, az anyagvizsgálatok, a tribológia, és még sorolhatnám. Ez teszi széppé és izgalmassá a Techtogether versenyeket.


Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a fiatalok kiknek ajánlanák a megmérettetést.

 

– A versenyt elsősorban azoknak ajánlom, akik vagy meg szeretnék mutatni, mit tudnak, vagy pedig több tudásra, és megmérettetésre vágynak. A vetélkedő alatt rengeteg új területtel ismerkedhetünk meg, a legaktuálisabb témákat dolgozza fel, az ország autóipari cégeit ismerhetjük meg az általuk kiadott feladatokkal. Mind a mérnöki gondolkodás, mind a menedzsment széleskörű terepet kap a kibontakozásra – magyarázta Kozák Emese. – A Techtogether alatt kiderül, ki hogyan éli meg a kudarcot és a vereséget miként dolgozza fel egyénként, illetve egy közösség, egy csapat tagjaként. Tükör elé állít minket, amikor kizökkenünk a megszokott hétköznapi ritmusunkból, és belecsöppenünk a versengés világába. Ajánlom mindenkinek, aki kipróbálná magát egy éles, valós, piaci helyzetben.

 

A korábbi évekhez hasonlóan fakultatív kurzusként van lehetősége a szegedi mérnökhallgatóknak felvenni a Pneumobil és Eco-marathon tantárgyakat. Minden jelentkezőtől önéletrajzot és motivációs levelet kérnek, majd egy szemeszter aktív munka után fogadják el a hallgató jelentkezését.

 

SZTEinfo – Újvári Gréta

Fotó: SZTE MK

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AlmaMater_Magazin_2019_telAlma_mater
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01