SZTE magazin

_MG_6917

Első lépések az interaktív könyvek világában

A legkisebbek manapság már okos eszközökkel a kezükben nőnek fel, ezért fontos, hogy a digitális olvasás módjait az őket nevelő netgenerácóval is megismertessük – vallja Magonyné dr. habil. Varga Emőke. A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportjának vezetőjét az interaktív mesekönyvekkel kapcsolatos kutatásokról kérdeztük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az interaktív könyvek a nyomtatott képeskönyvek és a videójátékok közötti átmenetet képviselik és mértékkel alkalmaznak interakciókat, fejlesztik az olvasáskészséget, segítik a szövegértést, koncentrálják a figyelmet – szögezte le Magonyné dr. Varga Emőke.


Varga_Emoke_JGYPK– A kutatócsoport 2009-ben alakult. 2013 tavaszán kezdtünk interaktív mesekönyvekkel foglalkozni, a Moholy Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjában fejlesztett A kiskakas gyémánt félkrajcárja című alkalmazás befogadási folyamatát vizsgáltuk – együttműködve a Dr. Ruttkay Zsófia vezette TechLab (MOME) és a Dr. Daróczi Gabriella (ELTE) vezette műhelyekkel. Empirikus kutatásainkat a JGYPK Tudományos Pályázatok Bizottsága támogatta, ennek köszönhetően több tudományos és hallgatói konferenciát szerveztünk, és megszületett az első, az interaktív könyv műfaját bemutató felsőoktatási tananyag, melyre évek óta kurzusok is épülnek. 2016-ban kezdtük meg a legnagyobb magyarországi fejlesztő, a BOOKR Kids applikációinak mérését. A tableten és okostelefonon futtatható alkalmazás ötvözi a hangoskönyvek, az animált e-könyvek és a képességfejlesztő játékok jellemzőit, célja az anyanyelvi és a digitális kompetenciák fejlesztése, a készségszintű olvasás és a szövegértés elősegítése – ismertette.


– A Bookr Kids Mesetárat kutatók, pedagógusok és hallgatók bevonásával óvodákban és iskolákban vizsgáltuk. Beigazolódott, hogy a BOOKR Kids interaktív könyveinek képi, nyelvi és kommunikációs eszközei a befogadói figyelmet hosszú távon fenn tudják tartani, ezért ezek a fejlesztések eredményesen alkalmazhatók az oktatásban is. Felhívtuk ugyanakkor a fejlesztők figyelmét az alkalmazásoknak azokra a pontjaira, amelyek a visszajelzések alapján nem érték el a céljukat. A hallássérült gyerekeket például zavarta a háttérben folyamatosan futó zene, nem értették jól a beszédhangokat, kevesellték a figurák megmozgatását, továbbá hiányolták a gesztikulációt és a mimikát. Méréseink szerint általában ott, ahol a szöveggel és az állóképpel aszinkronban vannak az interakciók, a felhasználói figyelem és a jelentésképzés gátolttá válik. Eredményként könyvelhetjük el, hogy a fejlesztők a MűOK méréseit is figyelembe véve készítik el az alkalmazások új verzióit és hogy a munkakapcsolatnak köszönhetően a JGYPK felkérést kapott arra, hogy az interaktív könyvek nevelési-oktatási folyamatba integrálását segítő pedagógustovábbképzési tanfolyamot indítson. Ilyen típusú képzésre, tudomásunk szerint, nemcsak hazai, de nemzetközi viszonylatban sincsen még példa. A tananyagot a MűOK képviseletében, a BOOKR Kids vezetőivel együtt, egy DJP digitális programcsomag részeként, a Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában foglalt célokról tájékoztatást adó DOKK - Digitális Oktatási Konferencia és Kiállításon ismertettük – részletezte az eredményeket a kutatócsoport vezetője.

Varga_Emoke2
A BOOKR Kids interaktív könyveinek képi, nyelvi és kommunikációs eszközei a befogadói figyelmet hosszú távon fenn tudják tartani.

Magonyné dr. Varga Emőke szerint bár szembesülnünk kell azzal, hogy mindaz, amit ma irodalomként ismerünk, így a mese is, folyamatosan átalakul, a meseközvetítés hagyományos és új módjai továbbra is megférnek egymás mellett, kiegészítik egymást. A pedagógusokon és a szülőkön múlik, hogyan élnek a lehetőségekkel.

 

Szöveg: Kocsis Bernadett

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01