SZTE magazin

kiemelt_fortelysator

Egyedülálló mobil szabaduló szoba szegedi egyetemisták szervezésében

Három szegedi egyetemista szervezésében járja az országot az a mobil szabaduló szoba, amely hátrányos helyzetű fiataloknak nyújt sikerélményt. A Magyarországon egyedülálló Fortély-sátor, nemcsak innovatív, de társadalmi célt is szolgál.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTE-s hallgatók kezdeményezésére indult útjára az a társadalmi innováció, amelynek lényege, hogy a szabaduló szobák élményét mobilizálják, és eljuttatják a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű középiskolásokhoz. A Magyarországon egyedülálló mobil szabaduló szoba független az iskolai élményektől, ráadásul sikerélményt és pozitív visszajelzést ad a fiataloknak.


Egy innovatív ötlet


- A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) 2014-es Youth2Youth 10 hónapos versenye során kiválasztottunk egy célcsoportot, megismertük a problémájukat és erre igyekeztünk megoldást találni. Szakértőkkel beszélgettünk, képzéseken vettünk részt. Az induló 30 csapatból végül 17 alkotott tervet. Ebből az innovációs versenyből nőtte ki magát a Fortély-sátor ötlete. A megvalósításban a DIA Demokrácia Iskolája programjával összefogva közösségi finanszírozási kampányt hirdettünk, végül ismerősök és vad idegen emberek segítségével gyűlt össze a pénz – mesélte az indulásról Valuska Sára. A szegedi egyetem angol nyelv és kultúra-magyar nyelv osztatlan tanárképzős hallgatója mellett, Kiss Ákos politológia szakos, és Szabó Csaba pénzügy és számvitel szakos egyetemi hallgatók az innovatív ötlet megalkotói és megvalósítói.


SZTE_fortelyszoba3_BobkoAnna
Valuska Sára és Kiss Ákos az SZTE hallgatói.


Egyedülálló a mobil szoba


A három egyetemista ötletének lényege, hogy a szabaduló szobák élményét mobilizálják, és eljuttatják olyan fiatalokhoz, közösségekhez, akiknek nincsen lehetőségük a szabaduló szobák kipróbálására. Célcsoportjuk a 12-18 év közötti hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok. – Ezeknek a gyerekeknek az iskolában szinte sosincs sikerélményük, az iskolán kívül sem nagyon mozdulnak ki a komfort zónájukból. A Sátor azonban független az iskolai élményektől és tapasztalatoktól, ráadásul sikerélményt és pozitív visszajelzést ad a fiataloknak. A mobil szabaduló szoba célja, hogy próbára tegye ezen fiatalok logikai, problémamegoldó, kommunikációs és kooperatív képességeit – magyarázta Valuska Sára.


Kiemelte: A Fortély-sátor feladatai lényegében ugyanolyanok, mint egy standard szabaduló szoba: számkódokat kell megfejteni, kulcsokat megtalálni, találós kérdéseket megválaszolni, kirakós játékot összerakni, logikai feladatokat teljesíteni. Mindezt folyamatos csapatmunkával és kommunikációval tudják megvalósítani. A játék egy rövid szabályismertetéssel indul, ahol a résztvevők néhány eszközt – walkie-talkie, zseblámpa, tipp-lista – kapnak. Ez a fiatalok szabálykövetési-készségét és figyelmét is próbára teszi. A sátrat eleinte olyan egyetemistákon és felnőtteken teszteltük, akik már jártak szabaduló szobában. A feladatok nehézségét nem csökkentettük csak azért, mert hátrányos helyzetű fiatalokról van szó, hiszen a projekt fontos üzenete, hogy ugyanolyan erősségű feladatokat is meg tudnak oldani, mint egy idősebb, vagy egy nem hátrányos helyzetű diák – fogalmazott Sára.


fortelyszoba3
A szobában számkódokat kell megfejteni, kulcsokat megtalálni, találós kérdéseket megválaszolni, kirakós játékot összerakni, logikai feladatokat teljesíteni.


Két szoba társadalmi vállalkozásként


A három szegedi hallgató egyelőre két különböző időtartamú szabaduló szoba élményét juttatja el a hátrányos helyzetű diákokhoz: egy 45 és egy 15 perces szobát próbálhatnak ki a 2-4 főből álló csapatok. A cél mindkét esetben ugyanaz: megoldani az egymásra épülő feladatokat és megtalálni a kijutáshoz szükséges kulcsot. – Azért van két szoba, mert a kezdeményezést hosszú távon két profilú társadalmi vállalkozásként képzeljük el. A 15 perces szobát for-profit alapon kívánjuk elvinni különböző rendezvényekre, és az onnan származó bevételből ingyenesen biztosítanánk a hátrányos helyzetű fiataloknak a 45 perces szobát – tájékoztatott az egyetemi hallgató.

A két szoba között annyi különbség van, hogy a 45 perces után tartunk egy úgynevezett feldolgozó kört, amikor leülünk a fiatalokkal és megbeszéljük, hogy mi történt. Olyan kérdéseket teszünk fel, amivel ő maguk mondják ki, hogy számukra mi volt sikerélmény, milyen feladatokat oldottak meg, hogyan kommunikáltak a többiekkel. Ezzel is próbáljuk erősíteni és tudatosítani a pozitív élményt – tette hozzá.


Tapasztalatok és tervek

– Azt tapasztaltuk, hogy ugyan a 45 perces feladatsor ugyanolyan hosszú, mint egy tanítási óra, ám a fiatalok a szobában nem vesztik el a figyelmüket, koncentrációjukat. Érdeklődnek a Sátor iránt és ugyanolyan ügyesek, mint nem hátrányos helyzetű kortársaik, sőt néha gyorsabban is kijutnak. Hihetetlen leleményesség van a hátrányos helyzetű gyerekekben, nagyon kreatívan állnak hozzá a szobához. Úgy tűnik a hátrányos helyzetűek máshogy állnak egy olyan szituációhoz, ahol bezárják őket. Sokkal inkább hajtja őket a kijutás vágya, mint adott esetben egy átlagos szociális háttérrel rendelkező társukat. Maguk a fiatalok pedig többször megfogalmazták meglepettségüket, hogy nem könnyített feladatokat kaptak, dolgozniuk kellett azért, hogy kijussanak. Ennek az lehet az oka, hogy sokszor egyszerűsítik számukra a feladatokat, de mi más üzenetet szeretnénk küldeni. Azt akarjuk erősíteni, hogy nem baj, ha néha kimozdulnak a komfortzónájukból – fogalmazott a tanár szakos egyetemista.


A szegedi fiatalok főként Pesten és környékén mutatták már be a sátrat, gyermekotthonban, romatelepen, középiskolai versenyen, de a szegedi KÖ7-en is kint voltak. Országszerte hívják őket, tavasszal Monorra és Csepelre is ellátogatnak. – A középiskolások mellett egyetemisták is kipróbálhatják a szobát, szeretnénk a jövőben szélesebb körben megismertetni velük is a lehetőséget, az egyetem berkein belül is felállítani a sátrat – beszélt a tervekről Sára.


Gajzer Erzsébet

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01