SZTE televízió

korom_erzsebet

A természettudomány tanítása és tanulása

A természettudományos neveléssel szembeni elvárások jelentős mértékben átalakultak napjainkban. A korszerű ismeretek mellett azok mindennapi alkalmazhatósága és olyan, a munkaerőpiacon jól kamatoztatható képességek fejlesztése került előtérbe, mint például a kreativitás, a problémamegoldás, az együttműködés vagy a hatékony kommunikáció.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés




Kihívást jelent a természettudományok iránti érdeklődés felkeltése, a természettudományi, mérnöki pályák népszerűsítése, valamint a tudomány társadalmi szerepének megismertetése, elfogadtatása.

Az előadás a nemzetközi felmérések (TIMSS, PISA) és a hazai kutatások tükrében tekinti át a természettudomány-tanításunk kérdéseit, problémáit. A fejlesztés lehetőségeit az ismeretelsajátítás, az alkalmazás és a gondolkodásfejlesztés témák köré csoportosítva mutatja be. Az ismeretek tanulása kapcsán kitér a fogalmi rendszer alakulásának, fejlődésének jellegzetességeire, a tanulás során tapasztalható megértési problémák okaira és megelőzésük módszereire, a fogalmi váltás elősegítésére. A tudás alkalmazhatóságával összefüggésben a természettudományos műveltség összetevőit és a tudástranszfer formáit, megvalósítási módjait tárgyalja. Kiemelten hangsúlyozza természettudományok tanításában a gondolkodásfejlesztés szerepét, példákat mutatva annak tantárgyi tartalomba ágyazott megvalósítására.

A természettudományok tanulásával kapcsolatos kutatási eredmények hatására változnak az oktatás módszerei is. Az ismeretátadás megszokott formái mellett egyre nagyobb figyelem irányul az aktív tanulói tevékenységekre (pl. megfigyelés, vizsgálódás, kísérletezés, kutatás, modellalkotás, problémamegoldás, projektmunka), amelyek amellett, hogy számos készséget fejlesztenek, hozzájárulhatnak a természettudományok iránti pozitív attitűd formálásához is. Az előadás néhány gyakorlati példával illusztrálja a kutatásalapú, a problémaalapú és a projektalapú tanulás-tanítás jellemzőit.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2020. szeptember 28.

IMG_8435-001

Rövid videóban mutatják be a Szegedi Tudományegyetem tanévnyitó ünnepségét. Az esemény rektori és kancellári köszöntővel kezdődött, gólyaesküvel folytatódott és a hallgatóknak szóló pozitív üzenetes konfettiesővel zárult.

SZTEmagazin

2024. február 09.

A TeWaTi lézeres kutatócsoport laborja az SZTE Fizikai Intézet Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékén. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Idén már jelentkezni lehet a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézetének újonnan induló fizikus-mérnöki alapszakjára. Az új alapszak a magyar felsőoktatási palettán úttörő módon mérnöki szemléletű fizikusokat képez majd, folytatásaként pedig már engedélyezés előtt áll a fotonikai mérnöki mesterszak terve is. A fizikus-mérnöki alapszak céljairól, felépítéséről az SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékén beszélgettünk Dr. Bozóki Zoltán tanszékvezető egyetemi tanárral, Dr. Kovács Attila adjunktussal, a Fizikai Intézet oktatásért felelős intézetvezető-helyettesével és a képzés mérnöki tartalmának tervezésében részt vevő Podolcsákné Dr. Ailer Piroska tudományos főmunkatárssal, gépészmérnökkel, repülőmérnökkel, az SZTE IKIKK Fotonika, Lézerfizika és Feltörekvő Technológiák Kompetenciaközpont szakmai vezetőjével.