Saját autójában végzett méréseket Szegeden és Budapesten Krizsán Tamás, a Szegedi Tudományegyetem volt környezetmérnök szakos hallgatója. Szakdolgozatában a gépjárművek utasterében mért egészségre káros gázok mennyiségét vizsgálta.
Krizsán Tamás 2009-ben geográfusként, majd 2015-ben környezetmérnökként végzett a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karán. Jelenleg egy budapesti telematikával foglalkozó cég szegedi irodájában dolgozik. Életében fontos helyet tölt be családja, szabadidejében a DJ-skedésnek él.
- Mindig is idegesített, amikor előttem haladt egy láthatóan nagy mennyiségű füstöt kibocsátó jármű. Nem tudtam védekezni ellene, és érdekelt vajon mekkora mennyiségű káros anyag jut ilyenkor a szervezetembe, hogyan védekezhetek ellene – indokolta a témaválasztást Krizsán Tamás, akinek témavezetője Dr. Kónya Zoltán, az SZTE TTIK Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék vezetője volt. A szegedi egyetemen, 2015 nyarán végzett hallgató saját BMW-jében egy Ventix Mx4 multiméterrel végzett CO mérést.
- A többi káros anyag, mint például a nitrogénoxid mérése körülményes, és nem találtam a piacon elérhető árú mobil mérőeszközt. A szén-monoxid jelenlétéből pedig következtetni lehet a többi káros légszennyező anyag mennyiségére – magyarázta.
A mérési eredmények
- A legtöbb mérést tavaly tavasszal végeztem, Szegeden a belvárosban, sugárutakon, nyugodtabb lakónegyedben és az M5ös autópályán. Emellett Budapesten ugyancsak a körutakon, sugárutakon, mélygarázsban, nyugodtabb területeken mértem. Reggel és délután a csúcsidőszakban, illetve délben és este is belső keringtetés nélkül és azt bekapcsolva – tette hozzá.
A méréseket saját autójában végezte. |
A légszennyezés káros hatásának rövid távú következményei lehetnek a légúti betegségek, például asztma, hörghurut, vagy tüdőgyulladás, de hosszútávon súlyosabb daganatos betegségeket is okozhat. A tüdőben a káros mikroszemcsék lerakódnak és alig vagy soha nem tisztulnak ki, így krónikus légúti betegségeket, tüdőrákot is okozhat – hívta fel a figyelmet Tamás.
Következtetések
Tamás a tudományos munka mellett szabadidejében DJ-ként is dolgozik. |
- A mérési eredményekből egyértelműen látszik, hogy a legszennyezettebb területek a körutak, sugárutak, ahol sűrű a forgalom. Lámpától lámpáig pedig araszolva, illetve a zöldre várva, majd közvetlen lámpától kigyorsításkor jut be a legtöbb káros anyag az utastérbe. A másik erősen szennyezett terület a mélygarázs, ahol megrekednek ezek a káros anyagok a levegőben. Egyértelműen elmondható az is, hogy a gázolajos autók nagyobb veszélyt jelentenek az előbb említett mikrorészecskék miatt. Továbbá a motor bonyolultsága miatt nagyobb a meghibásodás lehetősége, és egy rosszul beállított, hibásan működő motor hatványozottan több káros anyagot juttat a levegőbe. A benzines autók átalakíthatóak gázüzemre, amivel jelentősen csökken a káros anyag kibocsátásuk – részletezte.
Hogyan védekezzünk?
Dugóban, mélygarázsban, vagy erősen légszennyező, például fekete-kék füstöt eregető jármű mögött haladva az utastérbe kerülő káros anyagoktól felhúzott ablakkal belső keringtetésre kapcsolva tudunk védekezni. Ha már bejutott a szennyezett levegő a kocsiba próbáljunk meg minél hamarabb megszabadulni tőle, ablaknyitással például, amint kijutunk ebből a forgalmi szituációból – tanácsolta Tamás.
SZTEinfo-Gajzer Erzsébet
Fotó: Krizsán Tamás, Juhász Gábor, Internet