Szociológiai felmérésen alapuló színdarabbal indul, filozófia témájú előadással zárul a 29. Thealter Fesztivál. A 2019. augusztus 2. és 10. közötti, „a hazai független szcéna” és „a régió legizgalmasabb színházainak” program-sorozata fiatal alkotócsapatok, nemzetközi társulatok, szegedi művészcsoportok bemutatkozására is alkalmat ad. Az SZTE hallgatói önkéntes „színházcsinálóként”, de kritikusként is kipróbálhatják magukat.
A MASZK Egyesület működteti „a sokáig egyetlen befogadó profilú intézményt” a szegedi Régi Zsinagógában, ahol 1992 óta látnak vendégül színházi és táncszínházi, illetve képzőművészeti, zenei és irodalmi produkciókat. Ez az Alterra Kortárs Előadóművészeti Központ, azaz a szegedi Régi Zsinagóga a központja a szegedi nyári színházi kínálathoz tartozó Thealter Fesztiválnak – emlékeztetett Martinkovics Katalin, a MASZK Egyesület alelnöke, a fesztivál gazdasági vezetője a programot ismertető sajtótájékoztatón.
Erős szegedi jelenlét
„9 nap alatt, 9 helyszínen 5 ország 32 csapatának 30 produkcióját nézhetjük meg, ebből három bemutatót és több magyarországi premiert is láthat a közönség” – összegezhető a számok nyelvén a 29. Thealter Fesztivál. A 2019. augusztus 2-10. közötti programsor változatossága azzal is jellemezhető, hogy a prózai előadástól és táncprodukciótól kezdve, a bábszínházi darabon és a performansz előadáson át és koncertekig terjed a műfajskálája.
A 29. Thealter Fesztivál programja elérhető itt is.
„Kisvárosi kórkép”, ez az alcíme Gábor Sára: Kutyaportéka című produkciójának. A Thealter Fesztivált 2019. augusztus 2-án nyitó program alapja egy szociológiai felmérés. A darabból kiderül, a fővárosi kutatóműhelyből induló társadalomtudósok milyennek látják és láttatják a mindennapokat a vidéki Magyarországon.
Erős a szegedi színházi jelenlét a Thealteren. A városhoz kötődő alkotók produkciói közül kiemelhető a Barboncás Társulat: Kafka Hotel 2019. augusztus 8-i bemutatója, a szegedi színigazgató Barnák Lászlóval; valamint az SZTE BTK egykori hallgatója, a New York színházi világából haza-haza ruccanó Boncz Ádámmal; továbbá a bábművész Kiss Ágnessel – tudtuk meg Balog Józseftől, a MASZK Egyesület elnökétől, a Thealter Fesztivál művészeti vezetőjétől, az SZTE BTK oktatójától.
A Régi Zsinagógán kívül a különböző szegedi színjátszó helyek – a Zug Művészeti Tetthelytől a REÖK-ön át a Kisszínházig – otthont adnak a fesztivál programjainak.
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karához számtalan szálon kötődő Homo Ludens Project: Humánia című produkcióját 2019. augusztus 5-én láthatja a közönség. A fesztivált záró bemutatón, 2019. augusztus 10-én a Metanoia Artopédia társulat Szókratész bírái előtt című, ígéretes produkcióját Perovics Zoltán rendezi. A társulat alapítója, vezetője, színésze mellett az előadás főszereplóje, Erdély Perovics Andrea elárulta: az SZTE BTK Filozófia Tanszék tanárának, Mogyoródi Emesének a fordítását is hasznosították.
Egyedül a színpadon?
A színház iránt érdeklődők számára további izgalmas lehetőségeket is kínál a fesztivál. A 2019-es Thealter Fesztivál trailerét itt tudják megnézni.
– „Igazán nagy nevek” nincsenek az idei Thelateren, ám a műfaj egyik szinte világsztárja, Ivo Dincsev, aki 15 éve a szegedi produkciójával hívta föl magára a figyelmet, most visszatér tanítani – árulta el Jászay Tamás. A Thealter Fesztivál művészeti tanácsadója, az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar oktatója példaként említette: a fiatalok Ivo Dincsev workshopján megtanulhatják, hogyan lehet egyedül lenni a színpadon, miként lehet szólóban megnyilvánulni.
A külföldi társulatok műsorkínálatából a kritikus a „merész szlovén színház” két Szegeden bemutatkozó produkcióját ajánlotta: a 2019. augusztus 6-i, Magyarországon először látható Hős 2.0 – Az előadások előadása című „a kezdő és a vérprofi színházi embereknek is érdekes"; a másik, a 6 című, 2019. augusztus 9-én látható előadás a migrációról és az elvándorlásról szólva napjaink aktualitásait állítja elénk.
Kritikus lehetsz!
– „Teher alatt nő a pálma” – tapasztalom tanárként, kritikusként és szerkesztőként is. Húsz éve vagyok a Thealter Fesztivál nézője, egy ideje kritikusa, majd újabban művészeti tanácsadója, de egyébként is jól ismerem a független színházak országos mezőnyét, így aztán örömmel vállalom az olyan szövegek gondozását, amelyek alapja szakmai, fiataloktól érkező azonnali visszajelzés – fogalmazott Jászay Tamás, aki szerint a Thealter Kritikus műhelybe bekerülő fiatalok igénylik is a szöveggondozással együtt járó közös gondolkodást ezekről a különleges produkciókról.
Pici fesztivál óriás lehetőségekkel: 5-6 blogger dolgozik azon, hogy minden egyes előadásról szülessen bejegyzés a Thealter Fesztivál honlapján.
– Az előadás napok másnapján, délelőttönként találkozhatunk a bemutatott produkciók alkotóival. Beszélgethetünk arról, hogy mit láttunk, hogy jól láttuk-e, amit láttunk, s egyáltalán: a résztvevők miként gondolkodnak a színházról. A Kritikus szekció szakmai beszélgetései, a programok nyitottak, de az ott készült hangfelvételek utólag elérhetőek a Thealter honlapján – avatott be Jászay Tamás. – Azonnali visszacsatolást ad az előadásokról a blog jr. kritikusműhely: az esti előadásról másnap délig írt szöveg – miután szerkesztettem, gondoztam – felkerül a fesztivál honlapjára – mutatta be leendő kritikusok, dramaturgok indító műhelyét az SZTE fiatal irodalomtörténész oktatója.
A Thealter Kritikus műhelyéből került ki például Dohy Anna tánckritikus. Ugyanakkor a Szegedi Tudományegyetem bölcsész hallgatói mellett marosvásárhelyi, kolozsvári, budapesti egyetemisták is részt vettek már és bekapcsolódhatnak a Thealter körüli műhelymunkába.
A 29. Thelater Fesztiválról kiadott sajtóközlemény itt olvasható.
SZTEinfo – Ú. I.
Fotók: Újszászi Ilona; SL
Korábban írtuk a Thelater Fesztiválról:
Molière: Don Juan és a „független szcéna” – a szegedi nyári színházak és az SZTE oktatók szerepei
Korábban írtuk a Metanoia Artopédiáról: