Intézmény- és képzésfejlesztési program zajlik a szegedi egyetemen

Hét alprojektből álló komplex intézmény- és képzésfejlesztési programmal kívánja javítani és megerősíteni képzési kapacitását, infrastruktúráját és innovációs tevékenységét a Szegedi Tudományegyetem. Az Európai Uniós projektben célul tűzték ki a hallgatói lemorzsolódás csökkentését és a diplomások arányának növelését. Az eddigi eredményekről október végén számoltak be a szakemberek.

A mintegy 3,675 milliárd forint támogatású EFOP-3.4.3-16-2016-00014 számú " A Szegedi Tudományegyetem oktatási és szolgáltatási teljesítményének innovatív fejlesztése a munkaerő-piaci és a nemzetközi verseny kihívásaira való felkészülés jegyében" című projekt illeszkedik az SZTE azon küldetéséhez, mely szerint a Szegedi Tudományegyetem 2020-ra országos viszonylatban a vidék piacvezető harmadik generációs egyeteme, regionálisan a dél-alföldi régió szellemi központja legyen. Ennek érdekében a projektben résztvevők diploma-szerzést segítő szolgáltatásokat, komplex képzés és szolgáltatásfejlesztést, nemzetköziesítési, egészségnevelési, online oktatási stratégiákat, valamint oktatói-kutatói teljesítmény értékelési rendszert dolgoznak ki. Az eddigi eredményeket október 30-án projektrendezvényen ismertették.



EFOP343



Cél a diplomások arányának növelése

A hallgatói lemorzsoládásban a karok közül az ÁJTK, ÁOK, MGK, TTIK a leginkább érintettek, az arány magasabb az alapképzésben és az osztatlan képzésben, míg a mesterképzésben rendkívül alacsony. A lemorzsolódó hallgatók aránya az informatikai és a természettudományi képzési területeken a legjelentősebb, míg a művészeti képzési területen a jelenség gyakorlatilag ismeretlen. A hallgatók jellemzően a 3-5 aktív félévet követően hagyják el az intézményt – derül ki a projekt egyes alprojektjében végzett kutatásokból. A lemorzsolódással fenyegetett hallgatói rétegek célzott támogatást kapnak, mely mentori rendszer kiépítésével, felzárkóztató programok, egyéni és csoportos tanácsadások formájában, valamint az oktatók pedagógiai módszertani eszköztárának hatékonyabbá tételével valósul meg. A hallgatói szükségletek feltárása már a belépéskor megtörténik, a tanulmányi alkalmasság, azaz a kompetenciafelmérés és az egyetemi sikerességet támogató pszichológiai erőforrások felmérésével.


– 2017 őszén végeztünk először átfogó vizsgálatot a diákok tanulási sikerességét támogató erőforrásokról. Mértük például a hallgatók tanuláshoz és a munkavégzéshez való viszonyát, a tanulási énhatékonyság érzését és a halogatásra való hajlamot is. Azt tapasztaltuk, hogy azok a diákok, akik magasabb pontszámokat értek el, jobb tanulmányi teljesítményt mutattak az első félévben, mint azok, akik alacsonyabb ponttal rendelkeztek. Az eredményeket visszajeleztük a diákoknak, és azoknak, akiknél nagyon alacsony erőforrásokat azonosítottunk tanácsoltuk a különböző fejlesztő programokban való részvételt – fogalmazott Szabó Éva, az SZTE BTK Pszichológiai Intézet munkatársa.


EFOP343_2


– A frissen felvett hallgatók körében 2015 óta végezzük a kompetenciamérést. A rendszer célja, hogy megviszgáljuk milyen induló tudás- és képességszinttel kezdik meg egyetemi tanulmányaikat a hallgatók és melyek azok a területek, ahol a lemorzsolódás csökkentése érdekében további fejlesztésre szorulnak. Idén több mint 2200 hallgató töltötte ki a tesztet, az eredmények alapján elmondható, hogy a hallgatók tudása többé-kevésbé egységes, vannak azonban kiemelkedően magas és alacsonyabb képességszintű hallgatók is. Megállapítható az is, hogy a diákok tanulási stratégiái között igen nagy arányban, közel 70 százalékban szerepel a memorizálás és a kitöltők fele halogatja a tanulást. Akik hajlamosabbak a memorizálási stratégiák alkalmazására, azok teljesítménye tendenciaszerűen alacsonyabb, mint azoké, akik más tanulási stratégiát követnek – tudtuk meg Molnár Gyöngyvértől, az SZTE BTK Neveléstudományi Intézet munkatársától.


Komplex képzés és szolgáltatásfejlesztés

A hazai felsőoktatási intézmények képzési és kimeneti követelményeinek átalakulását tartalmazó kormányrendelet egy új fajta szemléletet határozott meg 2016-ban. A tanulási eredmény alapú szemlélet bevezetésével járó képzés- és tananyagfejlesztés feladatait, a korszerű szemlélet adaptálását, valamint a képzők képzését fedi le a második alprojekt, melyben mintegy 700 hagyományos és online tananyagot dolgoznak ki. A tananyagok elérhetőségét segíti a Klebelsberg Könyvtár által kifejlesztett Elektronikus Tananyag Archívum (ETA), melynek közvetlen kapcsolódása van az országos Digitális Tankönyvtárhoz. A nemzetközi online oktatási platformokon való megjelenés, az elektronikus tananyagok fejlesztése és az élethosszig tartó tanuláshoz való hozzáférés megkönnyítését is szolgáló távoktatás megújítása kiemelt prioritásként szerepel a Szegedi Tudományegyetem intézményfejlesztési tervében. A Gazdaságtudományi Karon bevezetett jó gyakorlat egyetemi szintű kiterjesztése a cél. A projekt keretében felkészítik az arra vállalkozó oktatókat az online tananyagfejlesztés technikáira. Az elkészült anyagokat szintén az ETA rendszerben tárolják. A tananyagtárról bővebben itt olvashat.


EFOP343_3


– A tanulási eredmény alapú szemlélet azt határozza meg, hogy a hallgató milyen tudás birtokában, milyen tevékenységek ellátására legyen képes az adott tanulási folyamat végére és mindezt mennyire önállóan legyen képes megtenni. Az új módszer lehetőséget ad arra, hogy javítani tudjuk a hallgatók tanulási eredményességét és a hallgatók képességeiben mérhető fejlődés történjen. Az új gondolkodásmód megismeréséhez és tanulástámogató eszközként való alkalmazásához nyújt támogatást az SZTE T.E.A.M. A Tanulási Eredmény Alapú Képzésfejlesztő Műhely – többek között – segíti az SZTE oktatóit a tantárgy- és tananyagfejlesztői, valamint a tanításmódszertani és értékelési kompetenciáik fejlesztésében – mondta el Farkas Éva altémavezető. Hozzátette: a 30 órás "Tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés" tréningen 2018 első félévében 175 oktató és tananyagfejlesztő vett részt, de a tanításmódszertani tréningek 2018 őszétől folytatódnak.


Nemzetköziesítési törekvések

A Szegedi Tudományegyetem hallgatói bázisa a világ minden tájáról érkezik, egyre növekvő számban, mely mára meghaladta a 3500 főt. A hallgatói mobilitással együtt jár az oktatói, kutatói és stáb mobilitás is, melynek során kiváló szakembereket fogadnak az SZTE-n. Éppen ezért az uniós projektben közös képzések és tananyagfejlesztés kialakítása is történik, nagy hangsúlyt fektetve a Kárpát-medencei oktatási térre. A nemzetköziesítési alprojekt részeként – többek között – megújul a Szegedi Tudományegyetem arculata.

 

Egészséges hallgatók és munkavállalók egyeteme az SZTE
Az egészséges életmód egyik alappillére a rendszeres mozgás. A projekt részeként fejlesztik az egyetemi polgár számára elérhető rendszeres fizikai aktivitást és testmozgást elősegítő rekreációs és sportszolgáltatási rendszereket, összegyetemi szintű sportprogramokat például intézményi bajnokságokat, sportversenyeket szervezenek. Mindezt azzal a céllal, hogy a testmozgást, egészségnevelést szolgáló tevékenységben illetve sportaktivitásban részt vevők arányát növeljék, a hallgatói életminőséget javításák. Az SZTE vállalása, a pályázat futamidejének végére a rendszeresen sportoló hallgatók számának növekedése a bázisértékhez képest 3 százalékkal.

 

Oktatói-kutatói teljesítmény értékelési rendszer

Az új tudományos eredmények, módszertani fejlesztések, szemléletváltások, irányzatok megjelenése az oktató szakemberek részéről is folyamatos megújulást igényel. Az egyetemnek, mint munkáltatónak kötelessége ezt a megújulást elősegíteni, nemcsak ACULATI_ELEMinfoblokk_kedv_final_CMYK__ESZAelvi támogatással, hanem konkrét lépésekkel is. A humán erőforrás fejlesztése az egyetem sikeres működésének záloga. A projektben kidolgozzák az oktató és nem oktató dolgozók életpályamodelljét és előkészítik azokat a szervezeti változásokat, melyek a hatékony humánerőforrás zálogai, így például kurzusokat hirdetnek a nyelvi kompetenciák fejlesztésére.


SZTEinfo

Fotó: Bobkó Anna


esza_felso

Számold ki a pontjaid!



Pontkalkulator_grafika

Nyiss a Jövőd Felé!







Hallgatóink mondták


Balogh_LaszloBalog László - ETSZK, gyógytornász

Világ életemben az egészségügy iránt vonzódtam. Talán ezért jelentkeztem először biológia szakra, ami nem vált be. Később gyógymasszőrködéssel foglalkoztam, ott ismertem meg nagyon sok olyan embert, akik az SZTE ETSZK gyógytornász szakára járnak. Megtetszett a tudás, amit ők képviselnek, ezért eldöntöttem, hogy én is ide akarok járni. Azért a Szegedi Tudományegyetemet választottam, mert itt olyan gyakorlatorientált a gyógytornászképzés, mint sehol máshol az országban. A gólyatábor és kari bulik is nagyon jók, összességében mindennel meg vagyok elégedve.



 

Kocsis KadosaKocsis Kadosa – TTIK, programtervező informatikus

Amikor egyetemet választottam, fontos volt a város is és a szak hírneve is. Így jutottam Szegedre. Szerintem ideálisabb itt tanulni, mint más városban. A szakomat nagyon szeretem, sokkal gyakorlatiasabb, mint más egyetemeken, ez pedig hasznos lesz majd a munkám során. A tanárok igazán segítőkészek és közvetlenek. A szaktársaim is rendesek, úgy gondolom, tartós barátságokat sikerült kialakítani néhány emberrel.




További hallgatói vélemények >>>