SZTE magazin

Drámák és versek bűvöletében - Interjú Kormányos Ákossal

Az egyetemi drámaíró pályázat első helyezettje, Kormányos Ákos, a pszichológia mellett esett szerelembe a drámaírással. Műveiben azokkal a témákkal foglalkozik, amelyek az átlagember mindennapjait is érintik, mostanában pedig a szexualitásról és a test felfogásáról ír leginkább. Az SZTE tehetséges hallgatójával alkotói tevékenységéről beszélgettünk.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A XXIII. Őszi Kulturális Fesztivál megnyitóján adták át a drámapályázat első helyezettjének járó díjat, amelyet Kormányos Ákos nyert 2018-ban. A tehetséges egyetemista a versírás mellett kezdett az irodalommal alkotóként foglalkozni. Egy-két éve komolyabban és tudatosan foglalkozik drámaírással. A Szegedi Tudományegyetemen pszichológiából végezte el az alap és mesterképzést, így elmondása szerint ez lehet az oka, hogy későn kezdett el foglalkozni az alkotás eme műfajával. Jelenleg filozófia szakos a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Az egyetemi drámapályázat nyertesét korábban is érdekelték a drámák, viszont a versírás és a tanulás mellett, úgy érezte, hogy nem szeretne mindenbe egyszerre belevágni, mert félt, hogy a kései kezdés miatt, lemarad valamiről.


– Néhány évvel ezelőtt Drubina Orsolya bátorítására és meghívására részt vettem az Okuláré projektben, ahol kezdő alkotók mérik össze tudásukat. Ez volt az első igazán komolyan vett drámám. Bár nem én nyertem, mégis meghatározó emlékem maradt. A darabokat amatőr, illetve profi színészek el is játszák. Igazán nehezen elmondható élmény látni életre kelni egy darabot, melyet én írtam. Akkor döntöttem el, hogy a drámairodalom mellett is ki akarok tartani. Hosszú út áll még előttem, sok tanulás és fejlődés mielőtt valamire való író leszek, ha leszek. Jelenleg azok a témák foglalkoztatnak, amelyek emberként nekem is problémát okoznak. Amennyiben pedig nekem gondot jelentenek, biztosan másnak is. Az igazságtalanság, a butaság, a balszerencse, mind olyan témák, amik érdekelnek. Foglalkoztatnak a hagyományos drámák, amelyek mára az „alapkultúra” részei, azok a darabok, amelyekre emberek tömegével járnak, ugyanakkor a kísérleti drámák is, amelyek lehetséges, hogy kizárólag szubkultúrákat fognak meg, és melyek gyakran nehezen emészthetőek, és merészebbek is – mondta el Kormányos Ákos.


– A díjnyertes drámám címe: Raktárépület. Az elmúlt években sokat foglalkoztam műveimben a szexualitással és a test felfogással, a különféle erőszakformákkal, amik megtalálhatóak a társadalmunkban. Ebben a nyertes drámámban is egy nemi erőszak lefolyását mutatom be különböző szempontokból. A műben "hallhatjuk" az áldozat és az elkövetők gondolatait is, azt, hogy mi hangzik el a fejükben, miközben a szörnyűség megtörténik, illetve elkövetik. Talán különösnek tűnhet a témaválasztás, azonban jobban belegondolva talán mégsem az. Az irodalomnak és a művészeteknek általában feladata a mély emberi témák bemutatása, éppen ezért én is azokkal a dolgokkal foglalkozom, amelyekről egyébként nem merünk, vagy nem tudunk beszélni. A hírekben heti rendszerességgel hallani ilyen esetekről, az én baráti körömben is vannak áldozatok, illetve azt gondolom, hogy ma Magyarországon nincs olyan ember, akinek az ismertségi körében ne lenne ilyen tragédián átesett ember, maximum nem tud róla. Ezeket a tapasztalatokat, amiket a hétköznapokban gyűjtöttem össze, igyekeztem kiegészíteni pszichológus szemmel a szakmai tudásommal is. Mindeközben féltem is a dráma megírásakor, ugyanis ha nem jól nyúlok egy ilyen nehéz témához, akkor esetleg árthatok is vele. A visszajelzésekből azonban úgy tűnik, hogy szerencsére sikerült valami jót alkotnom – tette hozzá a tehetséges fiatal.


– A versírás belefér a mindennapokba. Bármikor le lehet ülni, elszöszölni egy-egy sorral. A drámaírás azonban más tészta. Nem vagyok még gyakorlott, ezért nem általános szabály, de én konkrét ütemtervet és szabadnapokat vettem ki, amikor a szegedi drámapályázatra írtam a szöveget. Ez már egy nagyobb munka és nem lehet benne elengedni a fonalat, hiszen két hét múlva már borzasztó nehéz újra felvenni azt. Heteken keresztül minden nap szigorú munka folyt. Ezt egy tanulási időszakban, egy vizsgaidőszakban pedig pláne nem engedhetem meg magamnak. Szegeden szerencsére rengeteg segítséget kapok az íráshoz. Drubina Orsolya nevét már említettem, mellette különösen sokat segített még Bencsik Orsolya, Orcsik Roland és Vajsenbek Péter is. Mellettük pedig egy igen komoly íróműhely is létezik Szegeden, ami Törzsasztal Íróműhely néven fut. Itt nem csak egymás szövegeit segítik az írók, de sikeres alkotók is lejönnek segíteni a szakmai fejlődést. Többek között járt már itt Terék Anna és Áfra János is a Törzsasztal szervezésében – mesélte el Kormányos Ákos.


Ákos hosszútávú céljai között szerepel, hogy az irodalommal és a drámaírással foglalkozhasson. Ennek első lépéseként jövőre készül kiadni első önálló kötetét. Emellett azonban szeretne kitartani a szakmái mellett is, ugyanis véleménye szerint csak az irodalomból manapság sajnos elég nehéz megélni.


Szöveg: Kocsis Bernadett

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés



SZEM_boritoSZEM_angol
AMM_kulonszamAlmaMater_Magazin_2019_tel
SZTEminarium_cimlapSZEM_klinika_2020_01