Az Utazás című rockopera szegedi produkciójában Lady Ashton szerepe fordította meg Simon Bogi sorsát. Az egykori szegedi egyetemista az elmúlt tíz évben az ország legjobb színházainak jobbnál jobb zenés szerepeiben hódította meg a közönséget.
Musical színésznő, pedig vegyésznek tanult a szegedi egyetemen Simon Bogi. Az 1956-os forradalom ihlette Utazás című musical szegedi bemutatójának tíz éves jubileumán, 2016 őszén azt is megkérdeztük az alma materébe látogató művésznőtől, mi a különbség a „celeb” és a „közönség-kedvenc” között.
Közbeszólt a színház – magyarázta Simon Boglárka, a Szegedi Tudományegyetem egykori kémia szakos hallgatója a tényt: a diplomázáshoz még szükséges egy év tanulás és a laboratóriumi munka helyett miért lépett a „világot jelentő deszkákra”. – Ha az ember beleszeret valamibe, s tudja, az lesz a hivatása, akkor nincs más út, menni kell.
Simon Bogi a „hátsó ajtón” érkezett a színházba: színészi végzettség nélkül, a nulláról kezdve lett rockopera főszereplő, operett szubrett, musical színész. – Már gimis koromban, Baján is tagja voltam egy amatőr társulatnak: komplett darabokat játszottunk, musical-gálákat raktunk össze. Akkor még nem gondoltam, hogy a színházzal valaha komolyabban foglalkozom. Igaz, anyukámat elhívtam a Szegedi Nemzeti Színházba a Hegedűs a háztetőn musical egyik előadására, és azt mondtam neki a szünetben, hogy „a fele királyságomat odaadnám, ha egyszer ezen a színpadon állhatnék”. És fél évre rá ott állhattam…
A Szegedi Tudományegyetem SZTEage Szegedi Egyetemi Színpad és a Szegedi Nemzeti Színház közös produkciója, a 2006-os Utazás rockopera női főszerepében, Lady Ashton alakításával tűnt fel Simon Bogi. A Tábori – Kocsák – Miklós által jegyzett Utazás szegedi produkcióját Nagy Lóránt állította színpadra, a több mint harminc fős alkotógárdában jórészt egyetemisták közreműködtek.
– Az Utazás produkció profi körülményei és a darab lelke megfogott: úgy éreztem, színházzal kell foglalkoznom – emlékezett a kezdetekre. Lady Ashton szerepére. A debütálásra készülve Simon Bogi dokumentumfilmeket szemlézett, emlékiratokat olvasott,
az 56 csepp vér című musicalt is megnézte. Az 1956-os forradalom és szabadságharc 2016-os jubileumi évében rendezett társulati találkozón az Utazás musical tíz évvel ezelőtti viharos szegedi sikerére is emlékeztek. Az SZTE 21. Őszi Kulturális Fesztivál programja alkalmából látogatott ismét alma materébe Simon Bogi.
– Csak 60 év telt el 1956 óta. Amit az akkori fiatalok tettek, felülmúlhatatlan: bátran fölléptek, kiálltak azért, hogy ebben az országban akarnak boldogulni. Nem menekültek külföldre ők sem, mert itt kell harcolni – aktualizálta 1956 jelentőségét az első profi színházi sikerét. – Az Utazásban mindenki megtalálhatta a saját szerepálmát. Csodálatos élmény volt a zene, a szöveg, az egyetemi társulatbeli munka.
Egyetemi párhuzammal szólva már „lepéhádézott és országosan ismert szakember” lett Simon Bogi, hiszen az ország legjobb színházaiban játszik zenés főszerepeket. Az István, a király rockopera negyedszázados jubileumi produkciójában, „A társulat” tagjaként Gizella szerepében ismerte meg az ország. A békéscsabai Jókai Színházban kiderült: született szubrett – a Lili bárónőben Clarisse-ként, majd a Csárdáskirálynő Stázijaként aratott sikert. A kecskeméti Katona József Színház közönsége A nyomorultakban
Époine alakját köthette Simon Bogihoz. A Vígszínház felújított Macskák produkciójában Cassandra volt, míg a Madách Színházban
a Mary Poppins, a Polygamy, a Mamma Mia!, a Vuk produkciókban a kapott szerepet. A Magyar Színház SUGAR – Van, aki forrón szereti musicalben Marilyn Monroe egykori szerepébe léphetett… E sikerszéria ellenére Simon Bogi szeretettel emlékszik, mert művésszé válásában sokat köszönhet a Szegedi Tudományegyetem SZTEage Szegedi Egyetemi Színpad társulatában gyűjtött élményeknek.
- A szervezőktől, a rendezőtől, színházi emberektől – például Nagy Lóritól, Ragály Zolitól sok jó szót kaptam az Utazás idején. Korábban a közvetlen környezetemben élők is biztattak, hogy álljak színpadra, de nekem akkor még az volt az elképzelésem, hogy egy „polgári foglalkozás” mellett megfér a színház. Később sem végeztem el a Színművészeti Egyetemet, mert úgy vélem: a szakmára a deszka tanítja meg a színészt – jelentette ki. – Ott kell állni, és csinálni, nézni, hogy a nálam tapasztaltabbak hogyan dolgoznak. Szerencsére sok jó szót, segítséget és dicséretet kaptam a Madách Színházban : „Bogika ezt így vagy úgy csináld”. Ez fontosabb, mint a papír. Azt is megtanultam, hogy óriási a hatása egy-egy musicalnek, rockoperának, mert a zene közös nyelvünk, ezt mindenki megérti. Ahol a szó elfogy, ott kezdődik az ének.
– Nem akartam közismert ember, „celeb” lenni. Én „csak” azt szeretném, hogy a nézők összecsapják a tenyerüket, szeressenek, és megbecsüljenek a kollégáim. Amit szerettem volna, már elértem: a Madách Színház családjához tartozom. A nézők, akik megvárnak a színház művészbejárójánál visszaigazolják: jó, amit csinálok. Sikerült elérnem, ami a színészi hivatásnak a legfontosabb pillérére: estéről estére örömet szerezni – a közönségnek.
Hálás az alma maternek, a Szegedi Tudományegyetemnek Simon Bogi, aki mindenhol felemlegeti: büszke arra, hogy „majdnem elvégezte” a kémia szakot. Ha visszahívják, szívesen énekel az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar diplomaosztóján vagy bármilyen más rendezvényen. Vagy érvel az SZTE mellett: „Gyere Szegedre! Tanulj itt, mert ez lesz életed legszebb néhány éve!” – foglalta össze, miként mutatná be a felvételi előtt álló középiskolásoknak azt a Szegedi Tudományegyetemet, ahol – miközben
kémiát tanult – azt is megtapasztalhatta, mit jelent a színház alkotó közössége. „Szeged nagyon befogadó, nyüzsgő. A sporttól kezdve a színházig rengeteg rendezvény van az egyetemen. Egy fiatal kívánni se kívánhatna jobbat!” – mondta a Szegedi Tudományegyetemről, a dél-alföldi térség legnagyobb alkotó közösségéről.
Szöveg és fotó: Újszászi Ilona