SZTE magazin

kiemelt_SZESZ_VN

A kísérletezés évada

Jövőre ünnepli alapításának 15. évfordulóját a Szegedi Egyetemi Színház. Varga Norbert művészeti vezetőt nem csak arra kértük, beszéljen a jubileumi évaddal kapcsolatos tervekről, hanem arra is, hogy értékelje a társulat idei, rendkívül sikeres évét.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Izgalmas évet zár a Szegedi Egyetemi Színház: bemutatták Pintér Béla A démon gyermekei című darabját, amellyel Nyéki Tamás az előadásban nyújtott alakításáért különdíjat vehetett át a X. Egyetemi Színházi Találkozón Pécsett; rendeztek egyetemi színházi fesztivált Szegeden, nagy sikerrel ment az Érzékelés kapui című Jim Morrison est.


SZESZ_VNMinek tudható be, hogy az elmúlt évek egyik legsikeresebbje volt ez az esztendő?
A siker a kísérletezésből fakad. Próbáltam a társulatot arra sarkallni mindig is, hogy kicsit változtassunk a dolgokon. És mivel mindig kortárs darabokat szerettünk volna, arra gondoltam, hogy ebben az évadban próbáljuk ki, hogy hogyan állna nekünk a kortárs darab. Belevágtunk a Démon gyermekeibe. Pintér Bélának ezt a darabját eddig csak ők játszották Magyarországon. Ami az idén rendezett szegedi egyetemi színházi fesztivált illeti: az alapító művészeti vezetőnknek, Czene Zolinak is nagy álma volt mindig, hogy legyen egy fesztiválunk, de csak most tudtuk megszervezni, mert most találtunk rá forrást egy pályázatból. A debreceniek, a pécsiek és a veszprémiek is nagyon szerették ezt a fesztivált, jó visszajelzéseket kaptunk, tervezzük, hogy jövőre is megrendezzük. Összességében a 2016-os izgalmas év volt azzal együtt, hogy sok munka volt benne. Az elmondható, hogy az egyetemi színházak közül a szegedi az egyetlen, amelyik két ilyen darabbal jött elő, mint Örkénytől A borék és a Pintér Béla darab.


A Borék bemutatására az Örkény-örökösöktől kértek engedélyt, amit meg is kaptak, csak úgy, mint ahogyan a Démon gyermekeihez is hozzájárult Pintér Béla. Hogyan sikerült ezt elérni?
Írtam egy levelet, és elmondtam, hogy mit szeretnék, hogyan képzelem el a darabot, az én fejemben mi van erről. Radnóti Zsuzsa, Örkény István özvegye nagyon nyitott ezekre a dolgokra, ő rá is kérdezett, hogy miért akarom a Borékot, kellemes beszélgetés lett belőle és nagy szívvel adta oda nekünk ezt a darabot.


Miért pont a Borék?
Az volt az indok, hogy próbálgassunk olyan dolgokat elővenni, amiket még nem csinált meg senki. Ez nyilván abból a kísérletezéses attitűdből fakad, ami egy egyetemi színháznak a küldetése. A 18-25 éves korosztály játszik a 18-25 éves korosztálynak, nem hiszem, hogy elsősorban klasszikus darabokat kellene nekünk játszani. A démon gyermekeinél pedig még a jogdíjat is elengedték, ami nagy szó.


Az Érzékelés kapui címet viselő Jim Morrison-est is nagyon sikeres volt. Ezt korábban már játszotta egy másik társulat, ha jól tudom.
Igen. Ez az előadás 2009-es és eredetileg nem is a SZESZ-szel, hanem a Go színházzal csináltuk meg a Szerdahelyi Matyiékkal. Ezért a darabért a társulat rágta a fülemet, mert hallották, hogy milyen jó volt, és szerették volna, ha felújítjuk. Úgy voltam vele, hogy jó, nézzük meg. A SZESZ Jim Morrison estje most 2016-ban a 2009-es előadást felújítva, de újragondolva is annak az előadásnak az elvét köti, hogy szólaljanak meg a versek a mai generáció szájából, s meséljünk el egy történetet a színpadon, ami egyfajta olvasata, értelmezése Morrison legendájának, költészetének, egyfajta reakció arra. A mi Jim Morrison esetünk valószínűleg attól sikeres, hogy ezek a szövegek, versek vannak helyzetbe hozva, ezeket mondják el a színészek, és köré van szőve egy történet, a dalok reflektálnak a szövegekre.


Tekintsünk előre, a 2017-es esztendőre. Mivel készül a társulat? Főleg azért vagyok erre kíváncsi, mert jövőre ünnepli fennállásának 15. évfordulóját a Szegedi Egyetemi Színház.
A következő évad ünnepi évad lesz, mindenféleképpen meg kell ünnepelni, hogy ennyi idő óta vagyunk. Mindig az a kérdés, hogy hogyan. Volt egy próbálkozás már akkor is, amikor a tízéves évfordulót ünnepeltük. Meghívtunk mindenkit, aki valaha a társulatban játszott. A korosztályok izgalmasan ütköztek egymással, főleg abban a kérdésben, hogy mi volt régen a SZESZ, és mi most a SZESZ - ez érdekes kérdés tud lenni. Nyilván meg fogjuk ünnepelni a 15 éves évfordulót, és szerintem munkával is kellene. Vannak olyan darabok, amiket elő lehet újra venni, például Ingmar Bergman Fafestményét, amit nagyon szerettünk. Lehetne egy négynapos fesztivál, ahol a régebben játszott darabok mellett megnézheti a közönség a most futókat is. Nagy munka lenne. Szeretnénk egy kiadványt is csinálni az elmúlt 15 évről, a megjelent kritikákkal, sok-sok fotóval. A honlapunk, a szegediegyetemiszinhaz.hu desing-ját Mórocz Sándor tervezte, szeretném, ha a kiadvány arculata ezt a formát követné, és szeretném, ha Czene Zoli is megszólalna ebben a kiadványban. Nagyon jó lenne, ha ezt az egészet vele együtt találhatnánk ki. Ezek a tervek.


Milyen darabok maradnak műsoron, és milyen bemutatóval készülnek?
Pontosan még nem állt össze a fejemben. Biztosan lesznek továbbjátszásaink. A Pinceszínházban nagyon sok darabunk fut, köztük a társulatunk egyik tagja, Nógrádi Klaudia Kalliopé című drámája is. Ez az irány izgalmas lenne: szeretném, ha a társulat tagjai rendeznének az új évadban. Úgy gondolom, hogy a társulatot nemcsak nekem kell működtetni. Az új évadban egyébként nem is szeretnék rendezni. Aki a társulat tagjai közül a rendezés összes felelősségét fel tudja vállalni a próbaszervezéstől a konfliktuskezelésen át, az rendezhet. A démon gyermekeit jövő nyárig biztosan játszani fogjuk, de még nem tudom hogy mi legyen a következő évadban. Mindenképpen szeretnék kortárs darabot csinálni. Rákaptunk az ízére, a közönség is jól fogadta a kortárs előadásainkat, azt gondolom, lehet ebben még följebb menni.


Antal Éva Eső

Fotó: Bobkó Anna



Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés

SZEM_2019_HUN_borito SZEM_2019_ENG_borito

AlmaMater_Magazin_2019_telAlma_mater
Szteminarium_2019SZEM_klinika_2020_01