Kep_a_cikkhez

Önismeret, karriertervezés, személyes fejlődés? Így segít az SZTE Karrier Iroda a hallgatók szerint

Az SZTE Karrier Iroda hallgatói szolgáltatásaik között személyes tanácsadásokat, kiscsoportos tréningeket és nagylétszámú online kurzusokat tart. Céljuk, hogy a hallgatókat már az egyetemi éveik alatt segítsék személyes fejlődésükben, karrierjük tervezésében, hogy felkészülten és magabiztosan lépjenek ki a munka világába. A Karrier Iroda számára fontos, hogy hallgatóik valóban az igényeikhez igazított iránymutatásokat kapjanak, ezért a foglalkozásaikon részt vett egyetemisták körében folyamatosan anonim kérdőíves vizsgálatot végeznek, a képzések elindulása óta.

- A személyes tanácsadásaink 2017-től mintegy 800 főnek segítettek megtalálni a helyes irányt. A kutatásban részt vett 145 hallgató a tanácsadás személyre szabottságát 4,8, a tanácsadótól kapott útmutatás hasznosságát 4,7, továbbá a tanácsadó hozzáállását 4,9 pontra értékelte átlagosan az 5-ös skálán – tudtuk meg Fazekas Melindától, az SZTE Karrier Iroda munkatársától.

Karrier_Iroda

A tanácsadásra jelentkezők két, folyamatosan elérhető témából választhatnak, a pályatervezés, illetve a karrier tanácsadás témájából. A kérdőív szerint a pályatervezési tanácsadáson résztvevőknek szélesedett a látókörük, szerteágazó érdeklődési körükben sikerült fókuszt találniuk. A tanácsadás irányt mutatott és megerősítést adott nekik a döntéshozatalban a jövőjükkel kapcsolatban, új lehetőségeket vettek észre maguk előtt, elmúlt a bizonytalanságuk, magabiztosságot és nyugalmat nyertek. Többen kiemelték, hogy a tanácsadó, mint külső szemlélő segítségével maguk is más oldalról tudták nézni helyzetüket. A kitöltők egybehangzó véleménye alapján a karrier tanácsadás pedig segít a hallgatóknak tájékozódni a munka világában, így önbizalommal indulnak neki az álláskeresésnek egy jó önéletrajz, motivációs levél, megismert interjúhelyzet és sok hasznos tanács birtokában. Egy hallgató például kiemelte, hogy:

„Tapasztalatlan (első) álláskeresőként vettem igénybe a tanácsadást. A beszélgetések során olyan egyértelműnek gondolt témák, gyakorlati tanácsok kerültek elő, amelyekre az embernek szüksége lehet, de egyébként nem is gondolja, hogy egy pozíció kiválasztásakor mennyit jelentenek. A legfőbb erénye a tanácsadásnak az, hogy az emberrel végiggondoltatja az erősségeit, gyengeségeit, képességeit, számba véteti a tapasztalatait és az új munkahellyel szemben támasztott igényeit ezek kontextusába helyezi, illetve realizálja azokat. Ennek az az eredménye, hogy a delikvens nem látja olyan sötétnek és reménytelennek a jövőt.”

- Ötféle kiscsoportos tréninget kínálunk a hallgatók számára. Tréningenként 12 főnek tudunk helyet biztosítani, de az érdeklődés magas, minden félévben 4-6-szoros a túljelentkezés – hangsúlyozta Fazekas Melinda. - A kutatásban 391 fő vett részt, akik nagyon pozitívan értékelték e szolgáltatásunkat. A tréningek szakmai tartalmát 9,5-re, a gyakorlati alkalmazhatóságát 9,4-re, míg a trénerek felkészültségét 9,8-ra pontozták átlagosan a 10-es skálán. Az összes tréning kapcsán kiemelték a kitöltők a foglalkozások gyakorlatiasságát, élvezték az interaktív feladatokat, a csoportokban jó hangulat és közvetlen viszony alakult ki. Az Időgazdálkodási tréningen résztvevőknek az tetszett a legjobban, hogy a csoport tagjaival közösen, egymást segítve beszélhetik meg az időgazdálkodásukat érintő nehézségeket, a problémákat. A Pályatervezési és álláskeresés tréningen résztvevők a kutatásban kiemelték, hogy a jó hangulatú csoportos foglalkozáson megtanulják, hogyan tudnak kiemelkedni a munkaerőpiacon, valamint olyan önéletrajzuk és motivációs levelük született, mellyel bátran indulnak neki az álláskeresésnek – magyarázta a szakember. A Pályázatírás és projektmenedzsment tréningeket azért szeretik a hallgatók, mert a gyakorlatias feladatoknak köszönhetően közösen gondolkodva sajátíthatják el a szükséges tudást, miközben a saját ötleteik tervezésére és közös megvitatására is kapnak lehetőséget. A Személyes PR tréningen részt vettek pedig azért hálásak a tréningnek, mert segíti őket önmaguk megismerésében, felismerik a hibáikat és erősségeiket. A Stíluskommunikációs tréningen résztvevők közül azt emelték ki a legtöbben, hogy személyre szabott visszajelzéseket kaptak az öltözködésüket és viselkedésüket illetően, melyen keresztül az önismeretük is fejlődött. Az egyik tréningen résztvevő hallgatónak az tetszett a legjobban, hogy:

„Nagyon sok fontos információval gazdagodhattam. A tréning gondolkodásra ösztökélt, még mindig néhány mondatnak a hatása alatt állok és elmélkedek rajtuk! Úgy vélem, hogy számos dolgot tehettem magamévá, ami a lelki fejlődésemet előre viszi! Nagyon sokat jelentett számomra ez a tréning!”

Az SZTE Karrier Iroda új fejlesztésű (2019/2020-as tanév II. félévétől) online kurzusai között négy témából választhatnak a hallgatók. Az elégedettség mérés szerint a hallgatók leginkább azt szeretik a kurzusokban, hogy a gyakorlatban hasznosítható, egyszerűen elsajátítható tudást szerezhetnek, ráadásul nagyon pozitívan véleményezték azt, hogy saját időbeosztásuk szerint hallgathatják meg az előre felvett előadásokat és tölthetik ki a vizsgateszteket, így össze tudják egyeztetni a teljesítést más elfoglaltságaikkal. Ezt bizonyítja az is, hogy minden félévben túljelentkezés jellemző, valamint 95% feletti a kurzusokat teljesítők aránya.

A Karrierfejlesztés kurzust a kezdetek óta 1 863 fő teljesítette. A résztvevők az álláskeresésre való felkészüléshez kapnak praktikákat 10 előadó tolmácsolásában 10 modulon keresztül, melyek mindegyikét legalább 4,5 pontra értékelték az 5 fokozatú skálán a gyakorlati hasznosíthatóság szempontjából. A kurzusnak köszönhetőn elmúlt a bizonytalanságuk az álláskeresés kapcsán, önbizalmat és motivációt szereztek a jövőbeli álláskereséshez, megerősítést nyertek, hogy jó úton haladnak a pályájukon vagy rádöbbentek arra, hogy miben kell változtatniuk magukon.

Az Útmutató a sikeres vezetővé váláshoz című kurzust félévente 100 fő veheti fel. A kurzus nagyon hasznos a hallgatók számára, hiszen a kérdőívet kitöltők átlagosan 4,9 pontra értékelték 5-ös skálán a modulok gyakorlati alkalmazhatóságát. A hallgatóknak az tetszik leginkább, hogy gondosan kivitelezett, érthető anyagokból szerezhetik meg azt a tudást, melyet nem csak a sikeres vezetővé válásban tudnak alkalmazni, de a mindennapi életükbe is tudatosan beépíthetnek. Mindemellett motiváltabbá és bátrabbá válhatnak a jövőben vezető pozíció betöltésére.

A Pénzügyi kultúra, privát pénzügyeid hatékony menedzselése című kurzuson 100 fő vehet részt. A kutatásban résztvevők átlagosan 4,6 pontra értékelték a modulok szakmai tartalmát és gyakorlati hasznosíthatóságát az 5 fokozatú skálán. A hallgatók azért szeretik ezt a kurzust, mert segít nekik abban, hogy magabiztosan induljanak el az anyagi függetlenedés és a felnőtt világba való belépés útján.

Az 5 lépés a sikeres életpálya tervezéshez című kurzus teljesíthető egyéni és kollaboratív formában, mindkettőn 50-50 fő vehet részt. A kérdőívet összesen 86-an töltötték ki, az egyéni forma esetében átlagosan 4,7, a kollaboratív esetében 4,9 pontra értékelték a kurzusról alkotott összbenyomást. A hallgatók a kurzusnak köszönhetően jobban megismerhetik magukat és átgondolhatják céljaikat, illetve útmutatást kapnak terveik megvalósításához. Az egyik kurzuson részt vett hallgató úgy fogalmazott, hogy:

„Egy reális képet adott saját magamról, és óriási segítséget ahhoz, hogy lássam, miken kell és tudok változtatni ahhoz, hogy elérjem a céljaimat. Ezeket a módszereket pedig bármikor fel tudom használni majd a jövőben és valószínűleg fel is fogom. Köszönöm!”

- Az elégedettségmérés eredményei alapján a szolgáltatásainkkal sikerül elérni a célunkat, örülünk, hogy a hallgatók szerint olyan gyakorlatias, hasznos tudást szereznek, melyek segítenek nekik a jövőjükben mind az önismeret, a pályaválasztás, az álláskeresés és a karrierjük tervezése terén. A visszajelzések és a jelentkezések száma megerősítést adnak számunkra, hogy a hallgatóink hasznosnak vélik a szolgáltatásainkat, ugyanakkor javaslataik megfogalmazásával segítenek nekünk, hogy még inkább az igényeikhez igazítsuk azokat – fogalmazott Fazekas Melinda.

SZTEinfo


esza_felso

Számold ki a pontjaid!



Pontkalkulator_grafika

Nyiss a Jövőd Felé!







Hallgatóink mondták


Nagy_GergoNagy Gergő - BTK, szlavisztika-orosz, angol

Mindig is érdekeltek a külföldi Kultúrák, szerettem nyelveket tanulni. Azért választottam a BTK szlavisztika-orosz szakirányát, mert a Szegedi Tudományegyetem híres külföldi pályázati lehetőségeiről (például Erasmus-program), ahol kamatoztathatom az itt megszerzett tudást. Tehát a gyakorlatomat akár külföldön is eltölthetem. Ráadásul az orosz mellé második évtől lehetőségem nyílt felvenni az angol minort, amit szintén hasznosnak tartok a későbbi elhelyezkedésem szempontjából. A szegedi nyelv szak középpontjában a gyakorlat-orientáltság áll, ami igen fontos, ha valaki anyanyelvi szinten szeretne egy nyelvet elsajátítani.



Stricz_Walter_kicsiStricz Walter – ÁJTK, jogász

Hogy miért az SZTE? Egyrészt kézenfekvő választás volt dél-alföldi lakosként, másrészt nagyon jókat hallottam magáról az intézményről is. Úgy gondolom, hogy világszínvonalon is ez egy kiemelkedő egyetem, nagyon jó szakmai képzést nyújt a hallgatóknak. Véleményem szerint, aki a mi egyetemünket választja, az egy piacképes diplomát szerezhet, ezután pedig nagyon jó állásokra pályázhat. Kiemelném saját tapasztalataim alapján, hogy magas szakmai kvalitásokkal rendelkező tanári kar áll a hallgatók rendelkezésére, az oktatók többsége készséggel segít azoknak a diákoknak, akik érdeklődnek az adott téma, terület iránt.

További hallgatói vélemények >>>


Események

Rendezvénynaptár *