2013. november 21.
14.00 – 16.00
A tizenkét állomásból álló „Ti Jöttök!” program ötödik vidéki rendezvényének adott otthont a Szegedi Tudományegyetem. A projekt a műszaki és természettudományos életpályát népszerűsíti sikeres példákon keresztül – a TIK-ben a hallgatóság először Martinek Tamást ismerhette meg. Az SZTE Gyógyszerésztudományi Kar Gyógyszerkémiai Intézet egyetemi docense elmesélte, hogy a bátyja gyerekkorukban puskaporgyártással kísérletezett otthon. A „kutatás” eredménye az lett, hogy majdnem felgyújtotta a családi házat. Martinek Tamás bátyja végül állatorvos lett, őt azonban lenyűgözte a vegyészi pálya. A fiatal kutató nagyon röviden, érthetően és érdekesen elmagyarázta a középiskolásoknak kutatásai lényegét, azt, hogy mivel foglalkozik gyógyszervegyészként, és arra buzdított mindenkit, hogy válassza a kutatói pályát, mert érdemes.
Kecsmár Attila, az Antavo ügyvezetője is az SZTE-n végzett. Az innovatív vállalkozó elárulta: már 12 évesen gépeket szerelt össze, és ezeket pénzért értékesítette. Kollégáival ügynökségként működtek, majd eldöntötték: olyan saját terméket szeretnének létrehozni, amit sokan használhatnak, kamatoztathatnak. Így született meg az Antavo, amely integrált online promóciós szoftvert kínál az ügyfeleknek, amivel egyszerűen és hatékonyan kezelhetik marketing- és reklámkampányaikat.
A bemutatkozások előtt Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora foglalta össze néhány mondatban az intézményben zajló rendkívül intenzív tudományos tevékenységet, melynek köszönhetően a szegedi universitas egyike a nemzetközi rangsorokon szereplő magyar egyetemeknek. Az SZTE kiterjedt külföldi kapcsolatokkal rendelkezik, és intenzív kapcsolatot ápol a legnagyobb hazai vállalatokkal is. Az itt zajló kutatások közül kiemelt szerep jut az élettudományoknak és azon belül is az idegtudományoknak, a lézerfizikának, valamint az anyag- és környezettudományoknak is.
Csodák Palotája a TIK-ben
A „Ti Jöttök” program szegedi állomásán a Csodák Palotája is bemutatkozott az érdeklődő fiataloknak. Kezdésképpen egy egyszerű kísérletet mutattak be, melynek során egy lufit teletöltöttek vízzel, egyet felfújtak, és ezeket alulról egy lánggal megközelítették. A levegővel teli kidurrant, míg a vízzel telt nem, mivel a víz lehűti a külső gumiréteget, ezáltal nem lyukad ki. Mivel ilyen jó tulajdonsága van a víznek, ezért egy új kísérletbe kezdtek két önkéntes segítségével, kiknek a kezüket kellett „áldozniuk” a tudomány oltárán. Egy tálba vizet töltöttek, bevizezték a kezüket, egy másik tálba pedig mosogatószeres vizet raktak, melybe butángázt engedtek. A habot a kezükbe vették az önkéntesek, majd tűzgyújtás után hatalmas lobbanással elégett a hab, de az önkéntesek keze nem sérült.
A tüzeskedés után hűvösebb lett a hangulat, előkerült a cseppfolyós nitrogén, mellyel már igen érdekes kísérleteket lehetett bemutatni. A Csodák Palotájából érkezett előadó bemutatta a nitrogén tulajdonságát egy lufin, mely darabokra fagyott. Egy héliummal töltött lufi pedig magába roskadt, majd újra „életre kelt”. Közben lehetőség nyílt a nitrogén kézzel való érintésére, de természetesen csak maximális odafigyeléssel, és nagyon rövid ideig volt szabad belenyúlni. Majd egy csővel zárt lombikból felhőt varázsolt a szakember a folyékony nitrogén segítségével. A harmadik lufiban pedig egy az oxigénnél nehezebb gázzal, szén-dioxiddal volt feltöltve, melyet szárazjégből állítottak elő.
|
Csodák palotája - GALÉRIA |
A szárazjégből elő is vett egy doboznyit, melyet már kézben is lehetett tartani, de természetesen nem sokáig. Készített is egyből egy szárazjégkoktélt, magyarul szódavizet. Érdekességként a pohár nemcsak buborékolt, hanem fehér füst is szállt fel belőle. Ezt egy veszélyesebb, „otthon ne próbáld ki” típusú kísérletet követte, melynek során egy pezsgőtablettás dobozba szárazjeget dobtak, és lezárták. Rövidesen kilőtte a kupakot. A közönségnek hála nagyobb tárolóedényben nem zárták le, így nem robbant nagyot.
Itt került elő a denaturált szesz, mely oxigénnel keverve robbanó gázelegyet alkot. Egy üveget lőttek ki a fal felé, és bemutattak egy nagyobb, de lassabban lezajló, szemmel követhetőbb robbanást is. Megismerkedhettünk továbbá egy olyan porral, mely oxigénnel vegyülve robbanó elegyet alkotott, ez a por pedig likopódiumpor volt, egy gombának a spórája. Közben nyerteseket sorsoltak ki, akik nyereményük átvételét követően maguk végezhették el az utolsó kísérletet. Ehhez már védőkesztyűt kapott az egyik nyertes, neki hajszőkítésre használt hidrogén-peroxidot kellett egy üvegcsébe kitölteni, melybe ételfestéket és mosogatószer került, majd a másik szerencsés résztvevő kálium-jodidot adagolt. A habhatás olyan nagy lett, hogy majdnem kifolyt a tárolóedényből a hab. A közönség vidám hangulatban zárta a délutánt.
A „Ti Jöttök” programról bővebb információt találnak itt:
http://www.tijottok.hu/index.php/site/index
Hogyan lehetek diplomás?
11:00-13.00
A Nemzetközi Mobilitási Iroda standjánál közel száz középiskolás érdeklődött a külföldi ösztöndíjas lehetőségekről. A tanulók leggyakrabban a megpályázható külföldi ösztöndíjas programokról, az azok keretében megpályázható ösztöndíjakról, valamint a pályázati feltételekről kérdeztek.
A „pecsétvadászaton” az ERASMUS programmal kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk a középiskolásoknak, a helyes válaszokat megismerve igencsak meglepődtek azon, hogy az SZTE-nek milyen szerteágazó külföldi kapcsolatrendszere van. Többen említették, hogy az egyetemi jelentkezésnél számukra ez igen fontos szempont, és úgy gondolják, hogy a Szegedi Tudományegyetem igazán nemzetközi egyetem, hiszen tudják, hogy nagyon sok külföldi diák tanul itt, sok SZTE-s hallgató pedig külföldön.
A tájékoztatót nagyon hasznosnak találták, a bemutatott információs anyagok pedig még jobban felkeltették érdeklődésüket az egyetem iránt.
Az SZTE Tanárképző Központ standjánál egy középiskolás lány arról érdeklődött, hogy mikor kell választani az általános iskolai és a középiskolai tanárképzés között. A 3 éves közös képzés után van lehetősége a hallgatónak eldönteni, hogy melyik formát választja. Az általános iskolai tanári végzettség megszerzéséhez 1+1 évet, míg a középiskola tanári végzettség megszerzéséhez 2+1 évet kell továbbtanulni- mondta el Gusztosné Thékes Andrea, aki hozzátette, hogy mindkét esetben a plusz 1 év a tanítási gyakorlatot jelenti. A tájékoztató prospektusok és szórólapok mellett Legyen ön milliomos műveltségi vetélkedővel várták az érdeklődőket.
Legtöbben az elhelyezkedési lehetőségekről érdeklődtek az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar pultjánál. Két fiatal lány a biológiai képzés menetére, illetve az elhelyezkedési lehetőségekre volt kíváncsi. A TTIK kar képviselője elmondta, hogy alapképzési végzettséggel nehezebb az elhelyezkedés, így nemcsak a biológia, de minden más szak esetében is ajánlja a mesterképzés elvégzését.
Hosszú sor állt az SZTE Bölcsészettudományi Kar standjánál is. Minden alap- és mesterképzési szakról részletes szóbeli és írásos tájékoztatást kaptak az érdeklődők. Sas Gabriellától megtudtuk, hogy sok határon túli középiskolás érdeklődik az érettségi és a felvételi eljárás menetéről, illetve a ponthatárokról. Egy fiatal lány épp a magyar szak elhelyezkedési lehetőségeiről kérdezett. A magyar tanári állás mellett könyvkiadói munkakörökbe, média és újságírás területen is állást kaphatnak az itt végzettek- mondta el Sas Gabriella.
Kis csoportokban gyülekeztek a középiskolások az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar pultja előtt. Középiskolás fiúk érdeklődtek a testnevelő- edző szakról és a felvételi menetéről. A kart képviselő hallgató tájékoztatta őket, hogy erre a szakra követelmény a testnevelés érettségi, ami mellett vagy a biológia, vagy a történelem érettségi eredményét veszik figyelembe. Nagy érdeklődés volt a kar által indított felsőfokú szakképzések iránt is. A diákok megtudhatták, hogy ez a képzési forma, az alapképzéssel szemben csak 2 éves, ám diplomát nem ad. A kar képviselője hozzátette, ezen szakképzések előnye, hogy nagy hangsúlyt fektet a gyakorlati oktatásra.
Az SZTE Mezőgazdasági Kar standjánál a hasznos információk mellett állat felismerési kérdőívvel várták az érdeklődőket. Egy fiatal srác a mezőgazdasági mérnök szak felől érdeklődött, illetve az itt választható specializációkról. Megtudtuk, hogy 5 különböző területen – agrárgazdasági és logisztikai, kertészeti és növényvédelmi, mezőgazdasági környezetvédelmi, mezőgazdasági vállalkozó és társállattenyésztő – tanulhatnak tovább az ide jelentkezők.
3 fiatal lány is a pszichiáter képzés felől érdeklődött az SZTE Általános Orvostudományi Kar információs pultjánál. Ez a képzés az egyik leghosszabb időtartamú, szakosodástól függően 11 vagy 12 év. A 6 éves osztatlan alapképzés utána a hallgatóknak, a szakorvosi képzés mellett, továbbképzéseken kell részt venniük, majd tanulmányaik végén szakvizsgát tenni – tudtuk meg a tájékoztatásból.
Az SZTE Fogorvostudomány Kar ingyenes fogászati szűréssel, ajándék fogkrémmel és szájápolási tanácsokkal várta az érdeklődőket. Cseke Ágnestől megtudtuk, hogy főként a képzés időtartamáról és az oktatott tantárgyak felől érdeklődtek. Válaszából kiderült, hogy a fogorvosi diploma megszerzéséhez 5 éves osztatlan képzésben kell részt venni, melyből az alapozó modul megegyezik az általános orvosi képzéssel. Az alapozó tárgyak mellett radiológiai, szájsebészeti, konzerváló fogászati ismeretekre is szert tesznek az itt tanulók. Varga Csaba hozzátett, a szak nagy előnye, hogy az 5 év elvégzése után nem kell tovább szakosodnia hallgatóknak, az itt végzettek bármilyen fogorvosi terülten elhelyezkedhetnek.
Sok érdeklődő várakozott az SZTE Gazdaságtudományi Kar standjánál is, ahol érdeklődtek a kereskedelmi és pénzügyi szakokhoz szükséges emelt szintű érettségiről. Megtudtuk, hogy amennyiben a jelentkező középiskolás támogatott képzési formára szeretne bejutni, akkor mindenképpen javasolt az emeltszintű érettségi legalább egy tárgyból. Ezen kívül kiderült, hogy a GTK 9 vállalattal áll kapcsolatban, akik ösztöndíj lehetőségeket biztosítanak a hallgatóknak.
Az SZTE Zeneművészeti Kar pultjánál Kalmár Zoltán tájékoztatott, aki elmondta, hogy az utóbbi években egyre több határon túli fiatal érdeklődik a kar képzéseiről. Elsősorban temesvári és szabadkai zenei szakközépiskolákból érkeznek diákok, akik főként az előadó művészeti szakokra kíváncsiak, valamint a felvételi mentére. „Figyelembe vesszük az érettségi eredményeket is, de nagyobb hangsúlyban a felvételi vizsga van, melyet a választott hangszeres vizsgán kívül szolfézsból, zongorából, zeneelméletből és népzenéből is le kell tenni” – tájékoztatta az érdeklődőket Kalmár Zoli.
Alig győzték a sok kérdést megválaszolni az SZTE Állam-és Jogtudományi Kar képviselői. Kiderült: a legnépszerűbb a jogász szak, de emellett érdeklődtek a munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási képzés felől is. Egy fiatal lány a jogász szak szakirányairól kérdezett. A válaszból megtudtuk, hogy a tanulmányok 8 vagy 9 félévesek, amely idő alatt általános jogász, bűnügyi tudományok, gazdasági jogi és nemzetközi jog ismeretekre tesznek szert a hallgatók. A kar képviselője kiemelte, hogy a jogász hallgatók tanulmányaik utolsó két félévében angol, német, francia jogi szaknyelvi órákon is részt vehetnek.
Pecsétvadászat az egyetemi nyílt napon
9:30 - 11:00
Mókás fejtörőkkel, kiállított felszereléssel, szórólapokkal és pecsétgyűjtős kvízjátékkal várták az érdeklődő középiskolásokat az SZTE Összegyetemi nyílt napon.
Leendő sporttehetségek kis csoportja vette körül az SZTE Sportközpont standjánál álló Petrovicsné Tejes Editet. A beszélgetés során kiderült, többen közülük már büszkélkednek különböző sporteredményekkel. Emiatt sarkalatos kérdés volt, hogy milyen lehetőségeket kínál az egyetem kezdő és haladó sportolóknak, és vajon az eddigi eredmények elszámoltathatóak-e a kurzusoknál.
Az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat asztalánál Borbola Teri tartotta a frontot. Éppen akkor nem akadtak érdeklődők, így ki tudtuk faggatni arról, hogy miről szoktak nála kérdezősködni. A válasz alapján azok szoktak itt megfordulni, akik ízelítőt szeretnének kapni az egyetemi „fílingből”. Ám az egyetemi élet olyan aspektusaira is rákérdeznek, mint például a kollégium, ösztöndíjak, vagy az érdekképviseletbe való bejutás.
Az SZTE Mérnöki Kar kiállítása előtt diktafonvégre kaptuk Paprika Anikót, aki a Kecskeméti Katona József középiskolából látogatott el az SZTE Nyílt Napra. Elmondása szerint mérnök szeretne lenni, mert mindig is a reáliák felé húzta a szíve. A kar kínálatából leginkább az energetikai rész volt az, ami megfogta. Érdekességben azért itt sem volt hiány, hisz kiállították a saját építésű sűrített levegős versenyautójukat is.
Az SZTE Gyógyszerésztudományi Kar standjánál jó hangulatú fiatalok csoportja invitált egy érzékszervi kísérletre. Hat műanyag pohárba különböző gyógy- és fűszernövényeket töltöttek ki, és a jelenlévőknek szaglás alapján kellett beazonosítaniuk azokat. Olyan jellegzetességek szerepeltek a palettán, mint a kamilla, levendula, menta, vagy a kapor. Persze akiknek nem ment, azok kukucskálhattak is.
Az SZTE Idegennyelvi és Kommunikációs Intézet asztalánál nagy számú érdeklődő gyűjtötte a szórólapok garmadáját, hisz manapság a felsőoktatásban kiemelt fontosságú a nyelvtudás. Miközben válogattak, Varga Olga, az Intézet képviselője látta el őket jó tanácsokkal a kínálatról.
Az SZTE ETSZK-nál tanúi lehettünk, ahogy Ócsai Brigitta, aki maga is a kar hallgatója, saját tapasztalatait megosztva próbált meg segíteni a fiataloknak. Mennyire kell a kémia, a biosz? Infós érettségivel is jelentkezhetek? Ilyen kérdésekkel fordultak hozzá a középiskolások, akiket Brigitta megnyugtatott: ő is gazdasági iskolából került oda, és ha az ember kellően kitartó, és képes eleget tanulni, akkor igenis boldogulhat.
A Kulturális Irodánál megfordult fiatalok többnyire magának az irodának a létét firtatták. Mivel foglalkoznak? Miben segítik a hallgatókat? – kérdezték. Válasszal Tajti Gabriella irodavezető és Egyed Erika kulturális szervező, valamint az egyetemi fesztiválok programfüzeteinek színes kavalkádja szolgált. A kérdezők aztán elégedetten távoztak.
Hasonló volt a helyzet a Hallgatói Szolgáltató Irodánál is. Vámos Nikolettéknek igen sokszor kellett megválaszolniuk, hogy kik ők, és mit csinálnak. Így rájuk hárult a hallgatói tájékoztatás és informálás feladata is. Ennek kapcsán végeztünk egy rövid közvélemény-kutatást a középiskolások között: valóban, sokaknak igen homályos elképzeléseik voltak arról, mit is csinál pontosan a HSZI. Ez is azt mutatja, hogy szükség van az ilyen tájékoztatásra.
A Klebelsberg Könyvtár is képviseltette magát egy standdal. Ők egy különleges kvízlapocskával kedveskedtek a diákoknak. Ezen 30 jól ismert mű volt feltüntetve, és meg kellett adni a szerzők nevét. Ott jártunkkor született meg az első helyes megoldás, a helyes megfejtőnek pedig házikészítésű mézeskaláccsal kedveskedtek a szervezők – a közelgő karácsonyi ünnepekre való tekintettel.
Az Eötvös Loránd Kollégium kapcsán a külsős tagként besegítő Balázs Katát kérdeztük arról, hogy mivel várják a náluk érdeklődőket. „Van egy kvízkérdésünk a kollégiumi szakmaiságról, de tájékoztatjuk őket kolis táborról és a különböző lehetőségekről is” – válaszolta Kata.
09.00:
Nyolcadik alkalommal rendezik meg a József Attila Tanulmányi és Információs Központban a Szegedi Tudományegyetem Nyílt Napját. Már a reggel 8.45-kor tartott megnyitóra több száz középiskolás jelent meg, sokukat szüleik is elkísérték. Szabó Gábor professzor, az SZTE rektora köszöntötte az egybegyűlteket.
– Nyugodtan mondhatom, jó helyen járnak. Sok érv szól a Szegedi Tudományegyetem mellett, ha valaki azt fontolgatja, hogy felvételizik. Intézményünk nemcsak méretében kiemelkedő, hanem az ELTE mellett az egyetlen olyan hazai egyetem, melyet több nemzetközi ranglistán is az elitben tartanak számon. Magas színvonalú kutatást és képzést kínálunk valamennyi karunkon. Persze megértem, hogy a fiataloknak ez még nem elég! Az SZTE azonban ennél is többet nyújt: lehetőséget ad a sportolásra, az idegennyelv-tanulásra, a kulturális életben, a művészetekben való elmélyülésre is. Így aztán hallgatóink egyetemi éveik alatt nem csupán a szakma alapjait sajátítják el, de felejthetetlen élményekkel is gazdagabbak lesznek – mondta az akadémikus. Hozzáfűzte, a szegedi univetsitas nagyon büszke arra a felmérésre is, mely szerint az itt végzettek 89 százaléka ajánlaná az intézményt ismerőseinek, és csak 3 százalék mondott nemet erre a kérdésre. Mindehhez az is hozzátartozik, hogy Szeged igazi befogadó, diákváros, nagyszerű hallgatói élettel. Itt nem veszik el az ember, mint Budapesten, de nem is túl kicsi, így mindenki megtalálja a kedvére való programokat – fogalmazott.
|
Megkezdődött az egyetemi nyílt nap - GALÉRIA |
A minőséget jelzi továbbá – ismertette – az is, hogy éppen előző este adták át a 2013-as Junior Príma Díjakat fiatal tehetségek kutatóknak: az SZTE négy tudósa kapta meg az elismerést, és nem akadt még egy olyan egyetem, ahol egynél több díjazott lett volna!
A november 21-i rendezvényen egyébként külön standdal jelent meg a TIK átriumában az universitas tizenkét kara és Tanárképző Központja. Felsorakoztak a szolgáltató egységek is, így az SZTE Sportközpont, az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat, az Eötvös Loránd Kollégium, az Idegennyelvi Kommunikációs Központ, a Nemzetközi Mobilitási Iroda, a Hallgatói Szolgáltató Iroda, a Klebelsberg Könyvtár, a Kulturális Iroda, a Karrier Iroda, az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ stb. Minden pultnál szívesen válaszolnak a felmerülő kérdésekre, illetve szóróanyagokkal, tesztekkel, játékokkal fogadják a látogatókat. A Diákhitel Központ is képviselteti magát. Olyan színes programokkal találkozhatnak a TIK-be betérők, mint Karrier Jósda, lézeres lövészet, testzsírszázalék-mérés.
szöveg: Őszi Tamás, Pintér M. Lajos, Gajzer Erzsébet, Bobkó Anna
fotó: Üllei Kovács László
Az SZTE nyílt napja a napilapban
Az összegyetemi nyílt nap programját, a felsőoktatás átalakításáról az SZTE rektorának, Szabó Gábornak, a Magyar Rektori Konferencia alelnökének a véleményét is közli mai számában a Délmagyarország, Délvilág UNIVERSITAS melléklete.
„Ma SZTE nyílt nap. A Szegedi Tudományegyetem ma 8.30 és 16 óra között rendezi meg immár hagyományos összegyetemi nyílt napját a József Attila Tanulmányi és Információs Központban (Szeged, Ady tér 10.). A képzési kiállításon a leendő hallgatók közvetlenül a karok képviselőinek tehetik fel kérdéseiket …” - olvasható a Délmagyarország, Délvilág mai számának 8. oldalán.
A regionális napilap UNIVERSITAS melléklete itt olvasható:
További cikkek a Délmagyarország, Délvilág UNIVERSITAS mellékletében:
„A közösségi főiskolák hiányt pótolnának - ...Így a szegedi egyetem rektora az MRK képviseletében vesz részt nemzetközi fórumokon, illetve teszi hozzá javaslatait a hazai felsőoktatás átalakítási tervéhez. - Nem varázslat lenne ez! A felsőoktatási intézmények átláthatatlan rendszerű bázisfinanszírozásával szemben világos elvek alapján történhetne majd az állami támogatás elosztása. A mostani javaslat szerint a források 70 százalékát a hallgatói létszám, míg 30 százalékát a tudományos normatívák alapján lehetne megszerezni…”
„Tanuljon nyelveket! - ...A szegedi egyetem hallgatóinak a nyelvi felkészülésben az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet (IKI) nyújt segítséget. A térítésmentes és térítéses általános és szaknyelvi, valamint nyelvvizsga-előkészítő kurzusok kínálata széles. Sőt: az intézményen belül biztosítják a különféle nyelvvizsgák letételét. Az IKI nyitott: szolgáltatásait az SZTE hallgatóin kívül is igénybe vehetik a tanulni vágyók…”
„13 új egyetemi tanár - AZ SZTE 6 KARÁN NŐTT A PROFESSZOROK SZÁMA. Magyarország köztársasági elnöke egyetemi tanár munkaköri címet adományozott a Szegedi Tudományegyetem alább felsorolt oktatóinak…”
„Támogat a Tehetségpont - ...Az SZTE Tehetségpont tudatosan keresi a gazdasági élet elkötelezett szereplőit, hogy támogassák a Szegedi Tudományegyetem hallgatóit. Ma a Szent-Györgyi Albert Agóra 2. emeleti szemináriumi termében veheti át 11 hallgató az elnyert támogatását az SZTE Tehetségpont által szervezett SZTE Science Café tudománynépszerűsítő sorozat előadása előtt. Az SZTE diákjait támogató cégek sorába lépett immár a Ferroép, a Te-Di Trade, a Goodwill Pharma, a Givaudan és a Szegedi Vízmű.”
SZTEinfo