
Az Egyetem fenntartója:
Szegedi Tudományegyetemért Alapítvány
A projekt címe: Szintetikus üzemanyagok előállítása és validálása nagyvállalati
és egyetemi együttműködésben
A projekt azonosító száma: ÉZFF/956/2022-ITM_SZERZ
A (fő)kedvezményezett neve:
Széchenyi István Egyetem
Közreműködő partnerek:
Széchenyi István Egyetem közreműködő partnerei:
1. közreműködő: Universitas-Győr Nonprofit Kft.
A szerződött támogatás összege: 8.762.172.953 Ft
A támogatás mértéke (%-ban): 100%
A Szegedi Tudományegyetem és
közreműködő partnereinek támogatási összege:
Támogatott szervezet neve |
Megítélt támogatás (Ft) |
Önerő (Ft) |
Összesen (Ft) |
Szegedi Tudományegyetem KT1 Kémiai Intézet |
1 000 200 000 Ft |
0 Ft |
1 000 200 000 Ft |
Szegedi Tudományegyetem KT3 Fizikai Intézet |
2 986 100 000 Ft |
0 Ft |
2 986 100 000 Ft |
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. KT1 |
150 600 000 Ft |
0 Ft |
150 600 000 Ft |
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. KT3 |
568 800 000 Ft |
0 Ft |
568 800 000 Ft |
Pannon Egyetem KT1 |
850 800 000 Ft |
0 Ft |
850 800 000 Ft |
ÖSSZESEN |
5 556 500 000 Ft |
0 Ft |
5 556 500 000 Ft |
A projekt megvalósítás időszaka: 2022.04.08. - 2025.07.31.
Projektmenedzser: Fekete Klára
Pénzügyi ellenjegyző: Gémes Beáta
Pénzügyi vezető: Ács-Sándor Tímea
Szakmai vezető: Dr. Kónya Zoltán
Kémiai Intézet KT1 alprojektvezető: Dr. Janáky Csaba
Fizikai Intézet KT3 alprojektvezető: Dr. Bozóki Zoltán
A projekt tartalmának bemutatása:
Magyarország környezetvédelmi céljainak elérése érdekében, valamint a jelentkező magyar és európai uniós igényekhez igazodva - kiemelten a széndioxid (CO2) kibocsátás csökkentésére - a Széchenyi István Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem közreműködő partnereivel karöltve egy kutatás-fejlesztési projekt létrehozását határozta el, hogy egységes platformot biztosítson a zöldinnovációs technológiák összehangolt kutatásának és ipari környezetben történő fejlesztésének.
A projekt keretében előtérbe kerül a megújuló villamos energia szintézis célra és/vagy körkörös gazdasággal összekapcsolt módon történő hasznosítása. Két új üzemanyagfajta kerülhet kidolgozásra és forgalmazásra: nem-biológiai eredetű megújuló üzemanyagok (RFNBO, e-Fuel), valamint hulladékok karbontartalmát hasznosító üzemanyagok (RCF-üzemanyagok).
Ezen üzemanyagfajták közvetlen előnye, hogy önmagában vagy komponensként keverve történő felhasználásával kulcsszerepet játszhat a piacon jelenleg forgalomban lévő személygépjárművek, valamint a közúti teherszállításban alkalmazott belsőégésű motorok dekarbonizációjában, továbbá a sugárhajtóműves légi közlekedés kibocsátásának csökkentése is megkezdhető.
A Projekt az alábbi kutatási területeken (KT) belül lát el a feladatot:
A részprojekt célja a szintetikus üzemanyagok (e-Fuel) előállítását célzó technológiák gyorsan növekvő piacán az elektrolízis, termikus katalízis és rendszerintegráció kutatás-fejlesztésére egy egységes keretben létrehozott, a partnerek kompetenciáit hasznosító kísérleti központ létrehozása. Ennek eredményeként létrejön egy európai szinten is egyedi, flexibilis kísérleti üzem, amely ipari körülményeket szimulálva képes tesztelni és minősíteni különböző katalizátorokat, reaktorokat és cellákat a szintetikus üzemanyagok előállítása során. Vizsgálatra kerülnek a Fischer-Tropsch folyamat eredményeként előálló szintetikus termékek adalékolási és finomítási lehetőségei, melyek végső minősítés (összetétel, kenőképesség stb.) elvégzése után kerülnek gépjárműipari felhasználás szempontjából további vizsgálatra a „Szintetikus üzemanyagok validálása belsőégésű motorokon (KT3)” kutatási terület keretein belül.
Az Európai Unió által javasolt tervek az üvegházhatású gázok kibocsátásának visszaszorítására, úgy, mint a 2030-as célkitűzésű „Fit for 55” vagy a 2050-re elkötelezett klímasemlegesség elérése azonnali hatást kiváltó lépéseket igényelnek.
A tisztán elektromos meghajtású járművek elterjedése és térhódítása az ambiciózus klímacélok elérését önmagában nem teszi lehetővé, ezért a már forgalomban lévő, belsőégésű motorokkal hajtott járműflotta bevonása is szükséges a folyamatba. Ennek megvalósítása egyedül olyan üzemanyagok által történhet, ami a kibocsájtott károsanyag mennyiségét minimalizálja, ezzel párhuzamosan pedig a széndioxid emissziót részben vagy egészben fenntartható körforgásba helyezi az üzemanyag gyártási folyamata és a járművek kipufogógázai kapcsolatában.
Ezen igény hatására jött létre a „Szintetikus és alternatív üzemanyagok validálása belsőégésű motorokon (KT3)” megnevezésű részprojekt szakmai terve is, melynek fő célja egy, minimum 40%-ban regeneratív összetevőket tartalmazó benzin üzemanyag teljeskörű hatásvizsgálata a Magyarországon legnagyobb darabszámban értékesített belsőégésű motortípusokban.