Összefoglaló
jogviszony-ellenőrzés területén bekövetkező változásokról
2007. december 1., 2008. január 1.
A Kormány közelmúltban elfogadott rendelete (312/2007. (XI. 17.) Korm. rend.) értelmében 2007 decemberétől bővül azon szolgáltatók köre, akik - a járó és fekvőbeteg ellátó intézményekhez hasonlóan - az OEP nyilvántartásából on-line módon kötelesek ellenőrizni az ellátottak jogviszonyát:
A 312/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. § értelmében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 12/B. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
„12/B. § (1) A finanszírozási, illetve ártámogatási szerződéssel rendelkező egészségügyi szolgáltató - a mentést, betegszállítást, védőnői szolgáltatást, otthoni szakápolást, iskola- és ifjúság-egészségügyi ellátást, mozgó szakorvosi szolgálatot teljesítő szolgáltató, valamint a beteg közvetlen jelenlétét nem igénylő diagnosztikai és kórszövettani vizsgálat és boncolás kivételével - (e § alkalmazásában a továbbiakban: egészségügyi szolgáltató) a TAJ számot igazoló okmány bemutatását követően, az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét megelőzően, transzplantáció esetén a transzplantáció céljából történt fekvőbeteg-gyógyintézeti felvételkor az ellátás igénybevételét megelőzően az OEP nyilvántartásában közvetlenül elektronikus úton (on-line) ellenőrzi, hogy az Ebtv. 29. §-ának (4) bekezdésében meghatározott személy a nyilvántartásban az egészségbiztosítás egészségügyi szolgáltatásaira jogosultként szerepel-e."
Annak érdekében, hogy az érintett szolgáltatók mielőbb eleget tudjanak tenni kötelezettségüknek és csatlakozzanak az OEP jogviszony-nyilvántartási ellenőrző rendszeréhez, az egészségbiztosító az alábbi segítséget nyújtja:
Az OEP
szolgáltató részére - a jogszabályban előírtaknak megfelelően - interneten időbeli korlátozás nélkül elérhető szolgáltatást biztosít. Ennek segítségével a szolgáltató interneten keresztül biztonságos adatkapcsolat útján tudja ellenőrizni az ellátottak jogviszonyát.
A járó és fekvőbeteg ellátó intézmények 2007. április 1-je óta szintén ezen az internetes felületen keresztül tesznek eleget jogszabályban előírtaknak. A háziorvosi szolgáltatók 2007 áprilisa óta kötelesek a betegek jogviszonyát ellenőrizni, melyet opcionálisan on-line módon is elvégezhettek. Jelenleg cca. 400 háziorvos elektronikus úton tesz eleget kötelezettségének.
Az alapellátás tekintetében a jogszabály előírása értelmében 2008 júliusától kell szankcionálni azokat a szolgáltatókat, melyek nem tesznek eleget a jogszabályban előírt kötelezettségüknek. Ez alapján - hasonlóan a fekvő és járóbetegellátó intézményekhez - több mint fél év türelmi időt biztosít a Kormányrendelet.
Amennyiben a gyógyszertárak, a gyógyászati segédeszköz forgalmazók valamint a gyógyászati ellátást nyújtó szolgáltatók nem tesznek eleget jogviszonyellenőrzési kötelezettségüknek, az OEP 2008. január 1-től köteles szankcionálni azokat.
A kormányrendelet
módosította a jogviszonyellenőrzés során
követendő lépéseket
Változatlan: Az ellenőrzést a TAJ-szám, vagy - ha a TAJ-t igazoló okmány nem áll rendelkezésre - az egyéb személyazonosító adatok alapján kell elvégezni.
Változott: Az ellenőrzésnek az ellátás nyújtása előtt kell megtörténnie, míg ha a beteg állapota az ellátás azonnali megkezdését indokolja, a jogviszony-ellenőrzés közvetlenül a szolgáltatás igénybevétele után is elvégezhető.
Változatlan: Amennyiben az ellenőrzés eredményeként kiderül, hogy a beteg nem szerepel az OEP jogviszony-nyilvántartásában, az ellátás nyújtását akkor sem lehet megtagadni, a szolgáltató köteles tájékoztatást adni a jogviszony hiányáról.
Változott: 2007. december 1-jét követően - a beteg jogosultságának hiánya esetén - nem kell a beteggel átvételi nyilatkozatot aláíratni, és e nyilatkozat nem képezi a betegdokumentáció részét. Decembertől kezdődően a szolgáltató egy, a jogviszony hiányának tényét közlő - az OEP honlapjáról letölthető - értesítést köteles átadni a betegnek.
Változott: A kormányrendelet értelmében az egészségügyi szolgáltató a betegforgalom számára nyitva álló helyiségekben kifüggeszti az OEP honlapjáról letölthető tájékoztatót. A tájékoztató tartalmazza a jogosultságot megalapozó jogviszonyok felsorolását, azok megszerzésének lehetőségére valamint a jogviszony igazolására vonatkozó információkat, a jogviszony hiányának jogkövetkezményeit.
Változni fog: 2008. január 1. után a jogviszony hiánya esetén az OEP köteles átadni a jogviszonnyal nem rendelkező beteg adatait az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak, mely szerv vizsgálatot kezdeményezhet, és az elévülési időre visszamenőleg behajthatja az elmaradt járulékokat.
Változni fog: 2008. január 1. után az OEP nyilvántartása szerint jogviszonnyal nem rendelkező személynek lehetősége lesz közvetlenül a megyei egészségbiztosítási pénztárnál okirattal igazolni a ténylegesen fennálló - de a nyilvántartásban nem szereplő - jogviszonyát. Ezt követően az egészségügyi szolgáltató rendezettnek fogja látni a beteg jogviszonyát, az elmaradt bejelentést az OEP bekéri az érintett szervezettől.
Budapest, 2007. december 1.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár