Zöld pénzügyek, fenntartható befektetések, talajbarát növénytermesztés, alternatív fehérjeforrások – csak néhány a közül a kooperatív, projekt alapú kurzus közül, amelyet a közelmúltban történt innovatív tananyagfejlesztésnek köszönhetően végezhetnek el a Szegedi Tudományegyetem hallgatói. A kurzusfejlesztés eredményeit szakmai eseményen mutatták be 2025. február 6-án, az SZTE Rektori Épületében.
2021 ősze óta a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci Egyetem és a Soproni Egyetem együttműködésében fenntarthatósági tematikájú kooperatív, projekt alapú kurzusok érhetők el a három egyetem hallgatói számára. 2024-ben az RRF 2.1.2 pályázat támogatásával újabb fejlesztési szakasz zajlott, tematikájában az ENSZ 2030-ig szóló fenntartható fejlődési menetrendjének középpontjában álló 17 fenntartható fejlődési célhoz kapcsolódó kurzus kidolgozásával.

Prof. Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese.
- A projektben a szegedi egyetem 8 karáról 26 oktató vett részt, akik 20 új kurzust fejlesztettek – tudtuk meg Prof. Dr. Gellén Klárától. A Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese elmondta, hogy számos kutatás kapcsolódik az SZTE-n a fenntarthatósághoz, de nem csak a kutatásban és az oktatásban jelenik meg ez a témakör. Az intézmény az egyetemi fejlesztések tekintetében is folyamatosan törekszik a fenntarthatóságra. Példaként az SZTE BTK Petőfi sugárúti épületét említette, amelynek energetikai korszerűsítése is az RRF projekt keretében valósult meg.
Az oktatásmódszertan megreformálásának szükségessége kapcsán kifejtette, hogy arra a generációs sajátosságok, a felgyorsult világ, a gyermekeket, középiskolásokat, fiatal felnőtteket érő digitális hatások miatt van szükség. Ezekre a változásokra az egyetemnek reagálnia kell és törekedni arra, hogy olyan oktatásmódszertani megoldásokat vezessen be, amelyek megfelelnek a sajátosan megváltozott jelenlegi környezetnek. Az elmúlt időszakban zajló kiemelkedő, eredményes munkának köszönhetően létrejött új módszertani lehetőségek utat törhetnek a hallgatók fejlesztésében és segítségül szolgálhatnak a lemorzsolódás csökkentésében is.

Szakál Péter, az SZTE oktatási igazgatója.
A projekt céljait, valamint a kooperatív kurzusok eddigi tapasztalatait és intézményi támogatását Szakál Péter oktatási igazgató mutatta be. A kurzusok a fenntarthatóság témáját társadalmi, jogi, gazdasági/pénzügyi, energiapolitikai, etikai, ökológiai, mezőgazdasági, felelős fogyasztás, vagy éppen egészség és jóllét szempontjából közelítik meg. A tananyagot a CooSpace 5.0 platform felületén online, adaptív módszerrel készítették el a résztvevő oktatók. A kurzusok elméleti háttérismereteinek elsajátítását követően a hallgatók kis csoportokban közös, fenntarthatósági projekteken dolgoztak.

Szalai Krisztina.
A módszertan bevezetését támogató tanácsadó cég, a PwC Kft. részéről Szalai Krisztina előadásában a kollaboratív projektmódszer előnyeiről és az oktatás módszertani fejlesztési lehetőségeiről beszélt. Az alapelvek között hangsúlyozta a komplex kompetenciák fejlesztését, a különbözőség értékét, hiszen a csoportos projekteknél kifejezetten előnyt jelent, ha különböző egyetemekről, karokról, szakokról, más-más meglátásokkal rendelkeznek a hallgatók. Az online tananyaggal kapcsolatban elmondta, hogy kicsi egységekre bontva tanulhatják az egyetemisták, a saját tempójukban, majd tesztekkel ellenőrizhetik le tudásukat.
Szalai Krisztina összegzésében elmondta: a csoportos projektmunka által élménnyé tehető az oktatás és tanulás és aktívan bevonhatók a gazdasági és társadalmi szereplők.

Rós László, a Dexter Kft. ügyvezetője.
Rós László, a Dexter Kft. ügyvezetője az oktatási platform megújult funkcióival és lehetőségeivel ismertette meg a jelenlévőket. Elmondta, a továbbfejlesztés során kiemelt figyelmet fordítottak a technológiai megújításra, a tartalom létrehozást segítő új funkciókra és a képzési út menedzsment megoldások fejlesztésére. Megtudtuk: a tananyagok videó központúak, fontos bennük a képi megjelenítés. A képzési út menedzsment megoldások között egyaránt megtalálhatók a blended, az automata, önkiszolgáló valamint a tudásháló alapú, adaptív tanulást támogató módszerek és eszközök.

Fekete Csaba, az SZTE informatikai és szolgáltatási igazgatója.
Fekete Csaba, az SZTE informatikai és szolgáltatási igazgatója a CooSpace 5.0 előnyeiről és közeljövőben történő bevezetéséről tartott előadást. A 2008 óta működő rendszer kapcsán elmondta, hogy a háromféle Coospace példány a felsőoktatás, a közoktatás és az adminisztráció munkáját is segíti. A Coospace 4.5 felhasználók száma több mint 35 ezer, a napi belépések száma meghaladja a 40 ezret. Évente több mint 200 ezer vizsga zajlik a felületen, amely 5,5 millió darab fájlt tárol. Ezen számadatok is alátámasztják, hogy a felület nagyon közkedvelt és praktikus, a CooSpace 5.0 pedig még több hasznos, innovatív lehetőséget biztosít majd a felhasználóinak.
- A hallgatói visszajelzések kifejezetten pozitívak az új felület és a kooperatív kurzusok kapcsán – tudtuk meg Dr. Hupuczi Júliától. A fejlesztési projekt szakmai koordinátora, a Mezőgazdasági Kar általános dékánhelyettese azon oktatók egyike, akik 2021 óta dolgoznak az innovatív tanulásszervezési módszerrel.

Prof. Dr. László Zsuzsanna, a Mérnöki Kar tudományos és általános dékánhelyettese.
Az előadók sorát két oktató zárta, Prof. Dr. László Zsuzsanna, a Mérnöki Kar tudományos és általános dékánhelyettese, valamint Dr. Mátó Veronika, a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar adjunktusa. A tavaly nyáron zajló kurzusfejlesztések résztvevőiként új kurzusaikat ősszel hirdették meg, előadásaikban a fejlesztési folyamatról, jógyakorlataikról, a hallgatói visszajelzésekről számoltak be.
A fenntarthatóság témakörében meghirdetett kooperatív kurzusok kapcsán Prof. Dr. Csóka Ildikó, az SZTE stratégiai főigazgatója, az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) operatív vezetője, az egyetem Zöld Fejlesztési Programját koordináló Harmadik Missziós Fejlesztések Klaszter szakmai vezetője elmondta, hogy a Szegedi Tudományegyetem rendkívül fontos feladatának tekinti, hogy formálja a hallgatók és a következő generációk gondolkodását, és kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóság és környezettudatosság szempontjainak megjelenítésére az oktatás-kutatás-gyógyítás és a harmadik missziós tevékenysége során, illetve a mindennapi működésben egyaránt. Az intézmény nemcsak adaptálja azon tudományos és technológiai eredményeket, amelyek segítik a fizikai erőforrások hatékony és fenntartható módon történő felhasználását, hanem oktatási, kutatás-fejlesztési és innovációs, valamint szolgáltatási tevékenységével maga is hozzájárul új eredmények születéséhez és tesz annak érdekében, hogy növelje a jövő generációjának a környezeti, társadalmi és kulturális értékek megőrzése iránti elköteleződését.

A fenntarthatóság témakörében zajló kutatások közül példaként megemlítette a fenntartható energiatárolási módszerek kialakítását, a fenntartható várostervezést, a városlakók életminőségének javítását vagy a vízfogyasztással, a víztisztítással kapcsolatos kutatásokat.
A „zöldben gondolkodás” jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a Tisza-parti intézmény 2010 óta az egyik legzöldebb magyar egyetem, ezt bizonyítják a rangsorokban elért kiváló eredményei, és díjai. 2024 nyarán a QS ’Commitment to Sustainability’ nemzetközi fenntarthatósági díjjal ismerte el a Szegedi Tudományegyetemet, szeptemberben pedig rangos akkreditációt, az ACEEU nemzetközi szervezet „Engaged University” minősítését nyerte el Magyarországon elsőként az SZTE.
A kurzusfejlesztés a Komplex Digitális Modellváltás - intelligens fokozatváltás (RRF-2.1.2-21-2022-00012 azonosítószámú) projekt támogatásával, az SZTE IKIKK Zöld Fejlesztési Programjához illeszkedve valósult meg.
Bobkó Anna / SZTE IKIKK