Bezár

IMG_0196-001

Prof. Dr. Gellén Klára: „A cél, hogy innovatív, inspiráló környezetet teremtsünk”

Prof. Dr. Gellén Klára: „A cél, hogy innovatív, inspiráló környezetet teremtsünk”

2023. december 04.
5 perc

Az IKIKK Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter kiemelt programterülete a Köznevelés-fejlesztési program, amely újabb mérföldkőhöz ért: megújult az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, valamint az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája. Az intézményfelújítások részleteiről, az OMIK stratégia következő lépéseiről kérdeztük Prof. Dr. Gellén Klárát, az SZTE oktatási rektorhelyettesét, az IKIKK OMIK klaszter szakmai vezetőjét.

Milyen szerepet töltenek be az IKIKK Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter köznevelési-fejlesztési programjában az egyetem gyakorló iskolái?

— A Szegedi Tudományegyetem nagyon fontos célkitűzése, hogy a fenntartása alatt álló köznevelési intézményeket is szakmai célok mentén fejlessze. Tekintettel arra, hogy egy nagy integrált egység részei, kapcsolatuk van az egyetem karaival is. Nagyon fontos, hogy a nagy egésznek, az egész szervezetnek a részeként tekintsünk rájuk. Éppen ezért nem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy ugyan elsődleges feladatuk a tanulók kompetenciáinak fejlesztése, és a tanulók felvételire és az érettségire való minél eredményesebb felkészítése, emellett meghatározó szerepet töltenek be a tanárképzésben, a pedagógusképzésben is.

Meghatározó iskoláink szerepe a nemzetköziesítés terén is, hiszen a Szegedre érkező külföldi PhD-hallgatók, oktatók, kutatók, munkavállalók gyermekeit fontos, hogy a mi iskoláinkba helyezzük el, ahol megfelelő, nemzetközi szintű angol nyelvtudással rendelkező közeg fogadja őket. Elengedhetetlen, hogy mint a nagy egység része, a digitális környezet, az infrastrukturális környezet is megfeleljen mindannak, amit egy egyetemi intézménytől elvárunk. Emellett természetesen olyan célok is megvalósítást nyernek, mint a fenntartható tudatosságot figyelembe vevő és szem előtt tartó környezet biztosítása a gyerekeknek.

IMG_7533

Prof. Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese

A most lezáruló EFOP-projektek a nagy OMIK stratégia részelemei. Fő céljuk a két iskola felújítása volt. Miért volt fontos a megújulás?

— Az OMIK Klaszter kiemelt programterülete a köznevelés-fejlesztési program. Önmagában az, hogy az OMIK-on belül külön pillért adtunk ennek a területnek, jól mutatja azt a szemléletet, ahogyan a köznevelés területét kezeljük. Ennek része volt ez a két sikeres pályázat is. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolának, valamint az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájának is meghatározó szerepe van a pedagógusképzésben. Nem mindegy, hogy az első lépéseket megtevő tanár szakos hallgatók milyen környezetben tanítanak. Hol találkoznak azzal a lehetőséggel, hogy oktatási eszközökhöz nyúlhatnak, módszertant ismertetnek meg velük. Nem mindegy, hogy a tanárok, akiktől tanulnak, milyen környezetben fogadják őket. Mennyire inspiráló, motiváló az a közeg, ahova érkeznek. Ezért nagyon fontos, hogy a köznevelési környezetünk infrastrukturális adottsága is kiváló legyen a szakmai tudás mellett.

IMG_0205-001

Okostábla az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában

Milyen szemlélet mentén döntöttek azoknak az eszközöknek a beszerzése mellett, amelyek az EFOP pályázatokból érkezhettek az iskolákba?

— A nívós és színvonalas oktatáshoz a digitális infrastrukturális eszközbeszerzésekre fókuszáló folyamatokat is biztosítanunk kellett. Az infrastruktúrának meg kell felelnie a 21. századi elvárásoknak. A kiírt pályázat összecsengett azokkal a szándékokkal, törekvésekkel is, amelyeket szerettünk volna megvalósítani az intézményekben. Eleve voltak felújítási törekvések, hogy innovatív, inspiráló környezetet teremtsünk a tanulóknak, a pedagógusoknak és a hallgatóinknak.

Mely eredményeket emelné ki a pályázatok kapcsán az elmúlt egy évből?

— A Juhász Gyula általános iskolában egy kinti termet alakítottunk ki, amely a fenntarthatóság, az oktató-hallgatóbarát környezet célunkba is nagyon jól beilleszthető. Tornatermet újítottunk fel, Okostermeket hoztunk létre, új bútorokat, eszközöket szereztünk be. Digitális laborokat alakítottunk ki, ahol tabletek használatával vonják be a hallgatókat az online interaktív oktatási folyamatokba, amely a 21. században már általános elvárás.

Ha három fogalommal kellene meghatározni a jövő iskoláját, Ön szerint melyek lennének ezek?

Nemzetköziesítés, fenntarthatóság, digitalizáció. A nemzetköziesítés nagyon fontos, hiszen az egyetem eleve egy nemzetközi közegbe ágyazott intézmény, így a fenntartása alatt lévő köznevelési intézményekben ez az egyik elsődleges cél. Fontos, hogy tanulóinkat, hallgatóinkat olyan közegben helyezzük el, ahol kiemelt jelentőségű a környezetvédelem, fajsúlyos a fenntarthatóság és a fenntarthatósági célok megvalósítása, s ezek megjelenése a napi folyamatokban. Azt gondolom, hogy mindez megvalósult. Elengedhetetlen a digitális környezet biztosítása. Ha van egy bizonyos technológiai fejlettségi szint, akkor egy egyetemi iskolában ennek a lehetőségnek biztosítottnak kell lennie.

IMG_0217-001

Új technikai eszközök az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolában

Melyek az OMIK Köznevelési-fejlesztési program további, főbb stratégiai tervei?

— Látva a természettudományos terület jelenlegi állapotát, nagyon fontos cél, hogy már az általános iskolában hatékonyabban hívjuk fel a figyelmet ezen területek fontosságára. Általános iskolában kell tennünk azért, hogy megszerettessük a diákokkal a természettudományos tantárgyakat. A Juhász Gyulában már éppen ezért indul természettudományi osztály. Szeretnénk, ha az egyetem karaival, különösen a Természettudományi és Informatikai Karral, még szervezettebben kapcsolódnának össze az iskoláink. Minden területen nagyon fontosnak tartjuk, hogy jobban kiaknázzuk az egyetem nyújtotta lehetőségeket, mert sokkal szervezettebb oktatási, szakmai és kutatási programokat szeretnénk megvalósítani.

A jövőbeli tervek között szerepel többek között bölcsőde nyitása. Az óvodánkban angol csoport indul, amelyre egy nemzetközi angol osztállyal szeretnénk építkezni a Juhász Gyula általános iskolában, majd a középiskolában. Hogy csak néhány fő célt emeljek ki: terveink között szerepel a tanulói eredményesség javítása, a beiskolázási, továbbtanulási mutatók növelése. Tematikus, komplex programok megvalósítása, interaktív, élményalapú tanulási módszerek alkalmazásának bevezetése a tanórákon.

IMG_0215-001

Milyen támogatást nyújt még az SZTE a leendő pedagógusoknak?

— A köznevelési intézményeinkben egy több elemből álló támogató programot vezettünk be, ami mind az anyagi mind a szakmai támogatásban megnyilvánul, valamint az SZTE felelősséget érez abban is, hogy a régióban támogassa a pedagógusok elhelyezkedését. Az a cél vezérelt bennünket a Zirzen Janka Ösztöndíj meghirdetésekor is, hogy minél nagyobb számban jelentkezzenek hozzánk a leendő tanárszakos, pedagógus hallgatók. Ez egy előremutató, motiváló rendszer, amely egészen a diploma megszerzéséig havi ösztöndíjban részesítheti az egyetemistákat.

Amellett pedig, hogy az infrastruktúra innovatív és fejlett, fontos, hogy legyenek olyan kollégák, akik ezeket kezelni és használni is tudják. Erre is külön figyelünk: a Vodafone Alapítvány bevonásával képzéseket nyújtunk az oktatók és a hallgatók számára. Belső képzéseket is szervezünk, amelyek a digitális kompetenciákat is fejlesztik.

A régiós felelősségvállalás egyfajta misszió számunkra, szeretnénk minél nagyobb számban felvenni a tanárszakos hallgatókat, támogatjuk őket a tanulmányaikban és lehetőség szerint a gyakorlati elhelyezkedésükben is. Egyszóval életpálya modell formájában próbáljuk nagyon koncentráltan figyelni a folyamataikat.

 

Fotók és szöveg: Bobkó Anna