Jónás Gyöngyi, az SZTE SZAOK Orvosi Készségfejlesztési Központ szakoktatója bemutatja a magas hűségű páciens szimulátort az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium diákjainak.

Az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium tanulói látogatták meg az SZTE skill laborjait

- Várakozásunkat felülmúló élmény volt, érdekes laborlátogatásokon vettünk részt, fejlett berendezéseket ismertünk meg – válaszolták kérdésünkre az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium tanulói, akik a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny keretében látogattak a Szegedi Tudományegyetemre. Közülük többen is jelezték, hogy az itt látottak még inkább meggyőzték őket, hogy az SZTE orvoskarát válasszák a továbbtanuláshoz.

Az orosházi Táncsics Mihály Gimnáziumból a 2023-as Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen elért eredménye alapján az iskola 14 tanulója látogatta meg a szegedi egyetemet. Programjuk során a diákok Mikulás Rolandné biológia szakos tanár és Gabnai Edit kémia szakos felkészítő tanáruk kíséretében az SZTE SZAOK Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani lntézetben, valamint a Banga Ilona Egészségtudományi Képzési Központban látogattak meg oktatási és kísérleti laborokat.

A Táncsics Mihály Gimnázium diákcsapata tizenegyedik éve vesz részt a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyeken. Gabnai Edit tanárnő elmondta, hogy az iskolában emelt szintű biológia-kémia oktatás is folyik, végzős hallgatóik közül pedig számosan jelentkeznek a szegedi egyetemre továbbtanulni. Az iskola kiváló természettudományi képzésére jellemző, hogy a tanulmányi látogatáson az SZTE-n járt diákok egyetlen kivétellel a Nemzeti Tudósképző Akadémia hódmezővásárhelyi területi központjának programjában is részt vesznek.

Ismerkedés az ultrahang szimulátorral

Ismerkedés az ultrahang szimulátorral. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Az orosházi gimnazistákat az SZTE SZAOK Orvosi Készségfejlesztési Központjába kísértük el. Itt Jónás Gyöngyi, a köznapi néven „skills laboroknak” nevezett központ munkatársa oktatási célú valósághű páciens szimulátorokat mutatott be, Dr. Rutai Attila, az SZTE SZAOK Sebészeti Műtéttani Intézet tudományos munkatársa pedig a mentőautó szimulátorba, majd a sebészeti hallgatói laborokba kalauzolta el hallgatóit.

– A szimulátornak nem okozol fájdalmat – biztatta diákvendégeit Jónás Gyöngyi, akik az oktatási célú ultrahang szimulátor élethű bábuján ultrahangfejjel a kézben próbálták ki, milyen szerveket mutat a képernyő, és azoknak milyen kép felel meg az ultrahangos kijelzőn. A berendezés szoftveresen jelzi az ultrahangfej útját; a szoftveren 93 féle patológiai esetet lehet gyakorolni, a hallgatók itt ismerkednek meg a különböző patológiák radiológiai képével.

A biztatás a magas hűségű páciens szimulátor mellett is elkelt, aminek (akinek?) a fényre történt pupillatágulását, valamint a pulzusát, légzését, észlelték a diákok. A humán páciens szimulátort altatni és ébreszteni lehet, kijelzőn és klinikai betegmonitoron követhetők az alapvető életfunkciói, és számos klinikai helyzet állítható be rajta, el addig, hogy életveszélyes szívritmuszavart váltanak ki az eszközön, mely defibrillátorral és gyógyszeresen kezelhető, vagy ha a klinikai kép úgy kívánja, újraéleszthető.

Dr. Rutai Attila, az SZTE SZAOK Sebészeti Műtéttani Intézet tudományos munkatársa bemutatja a mentőautó szimulátort

Dr. Rutai Attila, az SZTE SZAOK Sebészeti Műtéttani Intézet tudományos munkatársa bemutatja a mentőautó szimulátort. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Dr. Rutai Attila még drámaibb helyen, egy mentőautó szimulátorában mutatta be az eszközük elrendezését és funkcióit. Kiderült, hogy a mentőszimulátorból csak az autó szimulált, egyébként valamennyi eszköz működőképes és megfelel egy rohamkocsi felszerelésének. A helyszínen jelenleg elsősorban a mentőápolók képzése folyik. A valósághű mentőkocsibelsőt elsősegély helyzetekre is be lehet rendezni az előzőleg már látott bábukkal; amelyeken a mellkaskompressziótól a komolyabb életmentő beavatkozásokig van lehetőség a gyakorlásra. A szimulátorban pontosan úgy van elrendezve a teljes felszerelés, mint a valódi mentőkocsikban, így a gyakorlatok során megtanulható a betegtérben való mozgás, és hol találhatóak az egyes eszközök. Ezáltal mindenki begyakorolhatja, hogy pontosan melyik rekeszben találja meg a szükséges eszközöket egy adott helyzetben.

Az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium tanulóinak látogatása az SZTE skill laborjaiban
Az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium tanulóinak látogatása az SZTE skill laborjaiban. Fotók: Kovács-Jerney Ádám

Az orosházi diákok láthatóan felkészültek voltak nemcsak biológiából, hanem az egészségügyi munka karakterét is ismerték, értően kérdeztek rá praktikus részletekre, tudtak következtetni egyes patológiai esetekre. A szoftveres szerkezet pedig annyira élethűen szimulált egy valóságos életmentési helyzetet, hogy a diákok maguk is ráéreztek az orvosi munka lélektani oldalára. Mint utólag kiderült, a csapatból öten is orvosnak készülnek. A laborlátogatásokat érdekesnek tartották, a hallgatók által használt nemzetközi színvonalú oktatási felszerelésről pedig a legjobb véleményük volt. Az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium tanulói közül Alzubi Alhasan a kérdésünkre elmondta, megerősítette őt a látogatás abban, hogy a Szegedi Tudományegyetemre jelentkezzék.

Panek Sándor

A borítóképen: Jónás Gyöngyi, az SZTE SZAOK Orvosi Készségfejlesztési Központ szakoktatója bemutatja a magas hűségű páciens szimulátort az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium diákjainak. Fotók: Kovács-Jerney Ádám


esza_felso

Számold ki a pontjaid!



Pontkalkulator_grafika

Nyiss a Jövőd Felé!







Hallgatóink mondták


Marx_Eva_felveteliMarx Éva - BTK, magyar

Elsőéves hallgatóként nincs még sok tapasztalatom, de azt már ennyi idő után is elmondhatom, hogy nagyon elégedett vagyok az egyetemmel. A közvetlen tanárok, szakmai felkészültségük, a gazdag könyvtári állomány, a színes kulturális programok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a végzéskor ne csak elismert diplomát kapjak, hanem az egyetemi éveket hasznosan is töltsem.



Tolnai_SaraTolnai Sára - JGYPK, gyógypedagógia

A gyerekek mindig is meghatározták az életem. Édesanyám óvónő, mindig csodálattal figyeltem az ő munkáját, viszont nem akartam ugyanazt az utat bejárni. Úgy gondoltam, hogy olyan pályát szeretnék választani, amiben több kihívás van, ezért választottam a gyógypedagógiát. Tanultam Budapesten is, de nem lehet összehasonlítani a kettőt. Szerintem Szeged jóval diákközpontúbb. Véleményem szerint a Szegedi Tudományegyetem megkönnyíti diákjai életét a sokféle ösztöndíj-lehetőséggel, az ingyenes tömegközlekedéssel, és ráadásul a sikeres nyelvvizsgának az árát visszatéríti. Azt hiszem, az egyetemen eltöltött esztendők lesznek életem legszebb évei.



További hallgatói vélemények >>>


Események

Rendezvénynaptár *