SZTE Info

DT

Lezárult a "Digitális Társadalom" rendezvénysorozat tavaszi évada

„Digitális társadalom" címmel új tudománynépszerűsítő rendezvénysorozatot indított 2024 tavaszán az SZTE IKIKK Digitális Társadalom Kompetenciaközpontja a Somogyi-könyvtárral együttműködésben. A rendezvénysorozat keretein belül a digitális világ humán, jogi és gazdasági vonatkozásairól, kihívásairól hallhattak izgalmas előadásokat az érdeklődők a Digitális Társadalom Kompetenciaközpont munkájában részt vevő humán és társadalomtudományi kutatóközösségek szakembereitől.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A tavaszi évadban 3 előadás megszervezésére került sor a Somogyi-könyvtár 1. emeleti közösségi terében, melyen összesen 170 fős közönség vett részt, a sorozat házigazdája Bugyi Anett tanársegéd volt.


SK1

 

A sorozat március 27-i nyitóelődását Prof. dr. Sándor Klára nyelvész, kultúrtörténész, az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi tanár, a kompetenciaközpont és a Kulturális örökség és digitális társadalom kutatócsoport szakmai vezetője tartotta „Digitális humanizmus – a bölcsészettudományok helye a digitális világban” címmel. Érdekfeszítően, aktuális kérdések mentén járta körbe a digitalizálódás, a mesterséges intelligencia társadalmi hatásainak pozitív és árnyoldalait egyaránt, evolúciós keretbe illesztve a jelenkori folyamatokat.

A „digitális“ szóról sok minden eszünkbe szokott jutni, de a „humanizmus“ nemigen – sokkal inkább az ellentétei: elbutulás, értékvesztés, a valódi kapcsolatok pusztulása, talmi csillogás hajszolása, kiégés, függőség és így tovább. Egy éve számos elismert tudós, szakértő figyelmeztetett, hogy a mesterséges intelligencia használatának megnyitása, ha lehet, még tovább fog rontani a helyzeten.

A másik oldalról azt halljuk, hogy milyen kívánatos a társadalmi digitalizálódás: egyre több mindent intézhetünk kényelmesen, sorban állás nélkül, nem kell már egy recept miatt bemenni a rendelőbe, a mesterséges intelligencia segítségével olyan betegségek deríthetők ki, amelyek másképp még sokáig rejtve maradtak volna, a diákoknak élménnyé lehet tenni az oktatást, ha igazodunk az ízlésükhöz és digitális tananyagot, játékos feladatokat tervezünk nekik.

Kinek higgyünk? Mit higgyünk el? Mit gondoljunk minderről – és főként: hogyan cselekedjünk a tanításban, magánéletünkben? Az előadó ezekről a kérdésekről villantott fel szempontokat a témával kapcsolatos közös gondolkodás reményében.


SK2

 

Április 17-én a digitalizációval kapcsolatos jogi keretek fejlődésébe nyerhettünk bepillantást, hiszen ezen az estén Dr. Csatlós Erzsébet „Dönthetnek-e algoritmusok emberi sorsokról? című izgalmas előadásával folytatódott a sorozat.

„Az előadás címét adó kérdés valójában már eldöntött, és igennel kell megválaszolni, igaz, az élet nem minden területén és nem minden körülmények között” – magyarázta Dr. habil. Csatlós Erzsébet egyetemi docens, az SZTE IKIKK Digitális Társadalom Kompetenciaközpont "Mesterséges intelligencia és a jogrend" kutatócsoportjának tagja. Előadásában bemutatta, hogy a hatósági eljárásokban milyen jogi keretek között lehetséges, hogy az emberi döntéshozatal helyett vagy mellett gépi döntés születhessen. Megtudtuk, hogy az automatizált hatósági eljárás egyelőre tömegügyekre fókuszál, melyeknél egyfajta döntés születhet, mint a Covid-igazolvány kiadása. A jövőben a bonyolultabb ügyekben is számíthatunk automatizációra, például az EU-ba való vízumigénylés folyamatában. Az előadás további kérdéseket is felvetett: egy automatikus eljárásnál hogyan indokolja a hatóság a döntést, be kell-e számolnia az algoritmus tevékenységéről? Ha az egyén megtámadja a döntést, mit fog a hatóság felülvizsgálni? Az algoritmust? Ki lesz a felelős a jogsértésekért: a jogalkotó vagy a mesterséges intelligencia?

„Egyelőre több a megoldandó kérdések száma, mint a válaszoké”. Ez a jövő, meg kell barátkoznunk vele. Felvértezni magunkat a megfelelő ismeretekkel, többféle felfogást megismerni. Ahány szem annyiféle nézőpont – fogalmazott Dr. Csatlós Erzsébet.


SK3

 

„Zöld és digitális átalakulás az EU iparában” címmel május 22-én került sor a tavaszi évad záróelőadására, melyen Prof. Dr. Farkas Beáta, a "Zöld és digitális átalakulás" kutatócsoport vezetője, egyetemi tanár, az MTA doktora várta izgalmas információkkal a közönséget.

Sajtóhírekben gyakran felbukkanó témák az iparosítás vagy éppen az újraiparosítás fontossága, a zöld és digitális átalakulás, de a mögöttük meghúzódó folyamatokról már kevesebb szó esik. Az előadás segítséget nyújtott ahhoz, hogy könnyebben lehessen tájékozódni az információk között. A témát olyan aktuális kérdések mentén mutatta be, mint hogy valóban hanyatlik-e az EU ipara, milyen kihívást jelent versenytársként Kína és az USA, rontja-e a zöld átalakulás az EU versenyképességét és hogyan illeszkedik Magyarország az EU iparpolitikájához.

Megtudtuk, hogy az USA és az EU világgazdasági részesedése egyaránt csökken, ami a nagy népességű Kína felzárkózása mellett természetes folyamat. Az EU tisztán látja, hogy részesedése a világban egyszerű demográfiai okokból továbbra is csökkenni fog. A zöld átalakulás jelenti azt a fennmaradó területet, ahol az EU trendkövető helyett trendalakító szerepet vállalhat. Ez leginkább különböző környezetvédelmi, egészségügyi, műszaki standardek kialakításával valósulhat meg, ezen a területen képes az EU alakítani a világpiacot.

A sorozat 2024 őszén folytatódik, a tervek szerint újabb 4 előadást hallgathatnak meg az érdeklődők.

 

IKIKKinfo – Bartha Karina

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2020. szeptember 28.

IMG_8435-001

Rövid videóban mutatják be a Szegedi Tudományegyetem tanévnyitó ünnepségét. Az esemény rektori és kancellári köszöntővel kezdődött, gólyaesküvel folytatódott és a hallgatóknak szóló pozitív üzenetes konfettiesővel zárult.

SZTEmagazin

2024. február 09.

A TeWaTi lézeres kutatócsoport laborja az SZTE Fizikai Intézet Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékén. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Idén már jelentkezni lehet a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézetének újonnan induló fizikus-mérnöki alapszakjára. Az új alapszak a magyar felsőoktatási palettán úttörő módon mérnöki szemléletű fizikusokat képez majd, folytatásaként pedig már engedélyezés előtt áll a fotonikai mérnöki mesterszak terve is. A fizikus-mérnöki alapszak céljairól, felépítéséről az SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékén beszélgettünk Dr. Bozóki Zoltán tanszékvezető egyetemi tanárral, Dr. Kovács Attila adjunktussal, a Fizikai Intézet oktatásért felelős intézetvezető-helyettesével és a képzés mérnöki tartalmának tervezésében részt vevő Podolcsákné Dr. Ailer Piroska tudományos főmunkatárssal, gépészmérnökkel, repülőmérnökkel, az SZTE IKIKK Fotonika, Lézerfizika és Feltörekvő Technológiák Kompetenciaközpont szakmai vezetőjével.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *