2024. április 20., szombat English version
Archívum  --  2009  --  12. szám - 2009. november 23.  --  Egyetemi élet
Meg­úju­ló la­bor­ja­ink – III. rész
Foly­tat­va so­ro­za­tun­kat, mely­ben az egye­te­men fel­újí­tan­dó, il­let­ve ki­ala­kí­tan­dó la­bo­ro­kat ves­­szük sor­ra, a Mér­nö­ki Kar új la­bo­ra­tó­ri­u­mai fe­lől tu­da­ko­zód­tunk.
Címkék: Egyetemi Élet

A sze­ge­di egye­tem „Egye­te­mi tu­dás­sé­tány” pá­lyá­za­tá­nak ré­sze­ként – amely­be be­le­tar­to­zik pél­dá­ul az SZTE Du­go­nics té­ri köz­pon­ti épü­let fel­újí­tá­sa is – ala­kít­ják ki az új Mér­nö­ki Ka­ri la­bor­épü­le­tet, mely a má­so­dik a pá­lyá­zat pri­o­ri­tá­si so­rá­ban. Az épü­let meg­épí­té­se kö­rül­be­lül egy­mil­li­árd fo­rint­ba ke­rül majd, a be­ren­de­zé­sek pe­dig vár­ha­tó­an to­váb­bi több száz mil­li­ót tesz­nek ki.

labor
A ter­vek sze­rint a je­len­le­gi la­bo­ro­kat is fel­újí­ta­nák. Fo­tó: S. Cs.
Bio­mérnök­i, kör­nye­zet­mér­nö­ki, gé­pé­sze­ti, mű­ve­let­ta­ni, me-cha­tro­ni­kai, CAD-, áram­lás­tech­ni­kai, hid­ra­u­li­ka pne­u­ma­ti­kai, elekt­ro­ni­kai, di­ag­nosz­ti­kai la­bo­rok – so­rol­ja Hodúr Ce­cí­lia, a kar be­ru­há­zá­si dé­ká­ni meg­bí­zott­ja az új la­bo­ro­kat.

A di­ag­nosz­ti­ka­i­tól a bio­mérnö­ki la­bo­rig

Egy di­ag­nosz­ti­ka la­bor nyúj­tot­ta le­he­tő­sé­gek pél­dá­ul új szem­lé­le­tet és gya­kor­la­tot hoz­nak a klas­­szi­kus mű­sza­ki mér­nök­ség­ben – ma­gya­ráz­za Hodúr Ce­cí­lia. A la­bor egy­aránt al­kal­mas lesz rez­gés­di­ag­nosz­ti­kai, ter­modi­ag­nosztikai és akusz­ti­kus di­ag­nosz­ti­kai mé­ré­sek el­vég­zé­sé­re. A má­sik jól csen­gő név­ről, a CAD-laborról (Com­pu­ter Added De­sign – szá­mí­tó­gép­pel se­gí­tett ter­ve­zés) a pro­fes­­szor as­­szony el­mond­ja: ne­ve el­le­né­re a la­bor­ban nem­csak ter­ve­zé­si, ha­nem min­den olyan mo­dern szoft­ver ren­del­ke­zés­re áll majd, mely a mű­sza­ki ter­ve­zés­hez, elem­zés­hez, ér­té­ke­lés­hez ma már el­en­ged­he­tet­le­nül szük­sé­ges. Emi­att ta­lán cél­sze­rűbb is len­ne át­ke­resz­tel­ni CAE-laboratóriumra (Com­pu­ter Added Engi­neer­ing), mely re­mé­nye­ik sze­rint a már dip­lo­má­val ren­del­ke­ző gya­kor­ló mér­nö­kök szá­má­ra is to­vább­kép­zé­si le­he­tő­ség­gel szol­gál­na majd – te­szi hoz­zá.
Ér­de­kes a mű­ve­le­tek la­bor is, mely az MK-n és a TTIK-n meg­ta­lál­ha­tó azo­nos ne­vű la­bo­ra­tó­ri­um be­ren­de­zé­se­i­re ala­pul. A ka­rok kö­zöt­ti együtt­mű­kö­dés ki­vá­ló pél­dá­ja­ként az új be­ren­de­zé­sek meg­ter­ve­zé­sét is a két la­bor kö­zö­sen dol­goz­ta ki, te­hát egy­aránt fog­ja szol­gál­ni a két fél igé­nye­it – eme­li ki Hodúr Ce­cí­lia. A bio­mérnö­ki la­bo­ra­tó­ri­um ki­ala­kí­tá­sá­ban pe­dig kü­lön je­len­tő­ség­gel bír, hogy nyi­tott le­he­tő­sé­gek­kel ren­del­kez­zen az egye­tem stra­té­gi­ai ter­vé­ben sze­rep­lő in­dí­tan­dó sza­kok kép­zé­sé­nek ki­szol­gá­lá­sá­nál is, pél­dá­ul a gyógy­szer­gyár­tó mér­nök ese­té­ben.

Akik la­bo­roz­hat­nak

A pá­lyá­zat ma­ga (mű­sza­ki, ter­mé­szet­tu­do­má­nyos, ma­te­ma­ti­kai kép­zést se­gí­tő gya­kor­la­ti kép­ző­he­lyek fej­lesz­té­se) a hall­ga­tói la­bo­rok, gya­kor­la­ti kép­ző­he­lyek lé­te­sí­té­sét tá­mo­gat­ja. „Ter­mé­sze­te­sen olyan új, mo­dern be­ren­de­zé­sek­kel igyek­szünk fel­sze­rel­ni a la­bo­ro­kat, me­lyek a ku­ta­tó­mun­kát is éve­kig jól tud­ják majd szol­gál­ni, egyéb­ként is alap­el­vünk, hogy ku­ta­tó­mű­he­lye­ink­be hall­ga­tó­kat is be­vo­nunk” – hang­sú­lyoz­za Hodúr Ce­cí­lia.
Az új la­bo­ro­kat olyan már meg­lé­vő sza­kok hall­ga­tói fog­ják tud­ni hasz­nál­ni, mint az élel­mi­szer­mér­nök, me­ző­gaz­da­sá­gi és élel­mi­szer-ipa­ri gé­pész­mér­nök, mű­sza­ki me­ne­dzser, bio­mérnök, kör­nye­zet­mér­nök, anyag­mér­nök. A fel­so­rolt sza­kok már ne­vük alap­ján is su­gall­ják az inter­dis­z­ci­pli­nar­itást, és kép­zé­si prog­ram­ja­ik­ban is va­ló­ban több kar – TTIK, JGYPK, MGK, ÁJTK, GTK – köz­re­mű­kö­dik az MK mel­lett, hogy min­den tu­do­mány­te­rü­let­ről a leg­ma­ga­sabb szin­ten mű­ve­lők­től kap­ja­nak kép­zést a hall­ga­tók.

Kor­sze­rű la­bor a jö­vő mér­nö­ke­i­nek

„Ez az új fej­lesz­tés nagy­sze­rű le­he­tő­sé­get je­lent az egye­tem és a ré­gió szá­má­ra a mű­sza­ki kép­zés meg­erő­sí­té­sé­hez. Ma­ga az épü­let is mi­den szem­pont­ból a jö­vő mér­nö­ke­i­hez mél­tó. Épí­té­sze­ti meg­ol­dá­sa­i­ban, gé­pé­sze­ti­leg és elekt­ro­mos ter­ve­i­ben iga­zi ott­hont ad majd a kép­zés­ben részt ve­vők­nek: geo­ter­mi­kus fű­tés, nap­elem, szür­ke víz­kör stb. Rá­adá­sul a leg­több új meg­ol­dást úgy ala­kít­ják ki, hogy egy­ben de­monst­rá­ci­ós vagy mé­ré­si le­he­tő­sé­get is szol­gál­tas­son a hall­ga­tók szá­má­ra” – ös­­sze­gez Hodúr Ce­cí­lia.

A. M.

Bezár