2022. május 18.
„Jöjjenek Nápolyba az Erasmus programmal operaéneklést tanulni!” – biztatta a Szegedi Tudományegyetem hallgatóit Pasquale Tizzani. Az olasz professzor mesterkurzusán, az SZTE Bartók Béla Művészeti Karon jártunk. A teltházas program után az opera nagyköveteit, mestereket és magánének szakos hallgatót is kérdeztük arról, egy-egy mesterkurzus hogyan segíti a művészi pályára készülő szegedi egyetemistákat.
Az opera nagyköveteként is aktív Temesi Mária, a Szegedi Tudományegyetem professzora és az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar (BBMK) művésztanára, Nápolyban tartott mesterkurzusán kérte föl „tükörprogramra” Pasquale Tizzani operaénekest. A nápolyi San Pietro a Majella Zenekonzervatórium énekmestere a 2022. év 19. hetében 4 napon át foglalkozott az SZTE magánének szakos hallgatóival. Mindkét mester kurzusát az Erasmus-program tette lehetővé.
Piros, fehér, zöld
– A nemzeti lobogónk színein kívül is sok a közös pont az olasz és a magyar kultúrában – összegezte a szegedi egyetemen gyűjtött tapasztalatait Pasquale Tizzani, s utalt Temesi Mária nápolyi mesterkurzusának eredményességére. – A magyar diákok énektechnikája nagyon jó. Az olasz szavak kiejtésében és a szövegértelmezésben, a tartalom mélységeinek e fölmutatásában szeretnék segíteni.
Az olasz opera bel canto ágáról is beszélt a szegedi egyetemistáknak az SZTE BBMK vendégtanára.
– Legalább három-négy olyan szegedi diákot ismertem meg most, akik operaénekesként Olaszországban is megállnák a helyüket. Nemcsak értik, hanem jól elő is tudják adni olaszul a választott áriát – ismerte el a szegedi magánének képzés eredményességét a nápolyi mester.
Szép és nyugodt városnak látta Szegedet az ide először ellátogató Pasquale Tizzani. Az olasz énekmester megcsodálta Sisi Tisza-parti szobrát, ugyanis a magyar királynéról készített film révén is, nagy rajongója Erzsébetnek.
Inspiráló vendégtanárok
– Az opera nyelve: az olasz. Így aztán az olasz nyelv használatában, a szavak éneklés közbeni kiejtésében és a szövegértésben is sokat segített a Nápolyból érkezett professzor. Pasquale Tizzani személyisége is inspiráló, mert pörög, lendületes, amivel sokat hozzáad a színpadi játékunkhoz – magyarázta Makkos Ambrus. Az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar operaének mesterszakos hallgatója Mozart: Figaro házassága című operájából a gróf áriája előadását tökéletesítette a nápolyi mester segítségével. A fiatal tehetséget az operarajongók is ismerhetik: például a Szegedi Nemzeti Színházban bemutatott Mozart opera Antoniójaként, illetve feltűnt Puccini: A köpeny, továbbá a Gianni Schicchi egy-egy szerepében is.
Olasz nyelven áriákat gyakorolhattak a szegedi egyetemisták. Például Rossini: A sevillai borbély egy-egy részletét értelmezték az olasz mesterrel. Temesi Máriától, az SZTE BBMK Magánének tanszékét hosszú évtizedeken át vezető operaénekestől megtudtuk: a művészi pályára készülő egyetemisták és oktatóik kihasználják a különböző ösztöndíj lehetőségeket, s elutaznak Olaszországba tanulni és tanítani.
Vizsgaelőadáson Donizetti
– A legtöbbet a mindennapi, egyetemi órák adják. A mesterkurzuson való részvétel jól mutat az önéletrajzban – hangsúlyozta Makkos Ambrus. Az SZTE BBMK hallgatója a mesterkurzusokkal kapcsolatos korábbi élményei közül kiemelte a Szinetár Miklós rendező, és a Marton Éva operaénekes által vezetett programot. – A szegedi egyetem olyan szakembereket kér fel mesterkurzus vezetésére, akik „már letettek valamit az asztalra”, vagyis a maguk területén a legelismertebbek közé tartoznak.
Látogatása egy-egy napján az SZTE BBMK több mint tíz hallgatójával foglalkozott a mesterkurzust tartó Pasquale Tizzani. A nápolyi professzor például a basszus Visi Ágostont és két kínai hallgatót is meghallgatta, majd tanácsokkal látta el a bemutatott ária olasz nyelv bemutatását, a helyes kiejtést segítve. Az SZTE BBMK magánének szakos hallgatói legközelebb 2022. június 3-án és 4-én lépnek színpadra: vizsgaelőadásukon Donizetti: Szerelmi bájital című vígoperáját mutatják be.
– A színpadi játék árnyalásához is segít a szöveg megértése – fogalmazott az olasz énekmester. Pasquale Tizzani is szeretné, ha a nápolyi és a szegedi zeneképző hely között folyamatos és szoros lenn a kapcsolat. – Éneklést tanuló olasz hallgatók jöhetnének Szegedre, ahol elmélyedhetnének a magyar kultúra kissé zárt világában. A nápolyi zeneakadémiánkon a kínai hallgatók nagyköveteként is dolgozom. A Kínából Olaszországba érkező ének szakos hallgatók is hasznosan tölthetnék el európai tanulmányaik egy részét a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karán. Szegedi Tudományegyetem magánének mesterszakos hallgatóinak viszont érdemes lenne Nápolyba látogatniuk, ahol elsajátíthatnák az oldottabb színpadi játékot, megízlelhetnék az olasz nyitottságot, az olasz kultúra értékeit. Ezért biztatom most a szegedi művészeti kar hallgatóit: „„Jöjjenek Nápolyba az Erasmus programmal operaéneklést tanulni!”
SZTEinfo – Újszászi Ilona
Fotó: Sahin-Tóth István