„Mindenekelőtt szeretném leszögezni: a Szegedi Tudományegyetem tevékenyen is hozzájárul ahhoz, hogy a magyarországi népesség nyelvismeretből adódó hátránya csökkenjen, majd megszűnjön az egységesülő európai munkaerőpiacon. Befejezéséhez közeledik a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar által gesztorált egyetemi TÁMOP-pályázat 40 milliós támogatásával segített projekt, amelynek deklarált célja az egyetemi oktatók felkészítése arra, hogy a magyar nyelvű képzések hallgatói számára alternatív módon idegen (angol, francia, orosz) nyelven hallgatható kurzusokat szolgáltassanak” – mondja Homor Géza, az SZTE oktatási igazgatója.
Eme pályázat keretében 25 oktató kap nyelvi és szaknyelvi képzést, kurzusfejlesztéséhez és kurzustartásához nyelvi lektorálást és fejlesztési segítséget. A meghirdetett kurzusok a pedagógusképzésen keresztül érik el a közoktatást, ahol nem a nyelvi képzésben, hanem az általános képzésben fogják a pedagógusok (tanárok, tanítók, gyógy- és óvodapedagógusok) a megtanult nyelvi és módszertani ismereteiket felhasználni ahhoz, hogy a tanulóknál segítsék a soknyelvűség alapját képező attitűdök létrejöttét. Ennek eredményeként természetes igénnyé válhat diáknak és szülőnek egyaránt az idegennyelvi fejlődés, és annak elfogadása, hogy ehhez a más tananyaghoz mérhető erőfeszítésre van szükség a közoktatás minden szintjén.
Homor Géza mindehhez még hozzátette: ezt a feladatot ma még nem terhelheti a társadalom a családra, mert az előző generációban nem alakult ki a nyelvi műveltség hasznosságának tudata az ismert politikai okok miatt. Ha felnő egy olyan generáció, amelynek ez már természetes, mint például a holland vagy a finn népességben, nem lesz szükség ilyen programokra, mert a család veszi át a mediátor szerepet az anyanyelv közvetítéséhez hasonló szerkezetben.
S most a két elvarratlan szálról! Több, különböző sajtóorgánum is beszámolt arról, hogy a nyelvpapír hiánya miatt az egyetemeken és a főiskolákon ragadt diplomák pluszköltséget jelentenek az intézmények számára. Nos, ez nem pont így van, legalábbis a szegedi egyetemen biztos nem. Az SZTE oldaláról a kiadatlan diplomák semmilyen problémát vagy költségtöbbletet nem jelentenek, tekintettel arra, hogy a már záróvizsgát tettek hallgatói jogviszonya automatikusan megszűnik, és csak az adatbázis tárhelyei tartalmazzák ezen lezáratlan adatokat. A nyelvvizsga-bizonyítvány számának bemutatása után (ez a szám a diplomakiállítás egyik adata) a szokásos hivatali idő alatt (30 napon belül) létrejön a kiállított diploma, amelyet postáznak az érintettnek. A postaköltség sem extraszolgáltatás, hiszen ez a normál eljárás is.
A másik kérdés: a hiányzó nyelvvizsga megszerzésének van-e határideje? A szegedi egyetem egyik karán sincs ilyen, és hivatalosan sem szabályozzák, hogy a záróvizsga után hány éven belül kell nyelvvizsgázni. Ugyanakkor egyre több egyetem gondolkozik ezen megkötés bevezetésén, sőt például a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán már létezik is ez a rendelkezés. Veszprémben aki három éven túl jelentkezik a nyelvvizsgájával, annak újra záróvizsgát kell tennie.
A történet záróakkordjaként elmondható: a fenntartó minisztérium helyettes államtitkári szinten minden felsőoktatási intézménytől bekérette az összes nyelvvizsgával kapcsolatos adatot. Kíváncsian várjuk a fejleményeket!
Dlusztus T. Imre