Milyen az a körömlakk-szivárvány? Milyen elven működik a hologram? Ilyen és hasonló kérdésekre kaphattak választ a Fizika Napjára ellátogatók a Dóm tér 9. szám alatt. A demonstrációs kísérletek és a nyitott laborok látogatása már 9 órakor elkezdődött, és mindenhol szép számú érdeklődővel találkozhattunk.
A Fizika Napján optikai kísérleteket is láthattak az érdeklődők. Fotó: szegy |
A hullámokkal kapcsolatos alapvető kísérleteket szemléltette például Hanyec István harmadéves PhD-hallgató. Nála egy medencében egy acéllap keltette folyamatosan a hullámokat. A szerkezet segítségével megfigyelhető, hogyan viselkednek a hullámok, ha különböző akadályokat helyezünk eléjük, vagy láthatóvá tehetjük például, miként gyűjti öszsze a homorú tükör a fényt – magyarázta a doktorandusz.
Egy másik laborban Kopasz Katalin harmadéves PhD-hallgató többek között az anyagfelületek vizsgálatát végző rejtélyes nevű atomi erő mikroszkóp modelljét mutatta be. Az anyagminta fölött, a felszínéhez nagyon közel mozog egy tű, ezzel vizsgálják a felületet, a tű és a minta kölcsönhatásán alapul a működés. Mivel azonban ezek nagyon kicsi mozgások, lézerfénnyel nagyítják fel őket. Ma a nyitott laborokban meg lehet nézni a valódi mikroszkópot is, itt pedig megérthető, hogyan működik – hívta fel a figyelmet Kopasz Katalin.
Önmagában is nagy szükség van arra, hogy a természettudományos pályák felé forduljanak a fiatalok. Az egyik legfontosabb probléma ugyanis, amellyel a magyar gazdaságnak a következő években szembe kell néznie, az az, hogy nem lesz elég műszaki és természettudományos szakember – mondta el lapunknak Szabó Gábor akadémikus, aki az ELI (Extreme Light Infrastructure) vagy más néven szuperlézer projektfelelőseként tartott előadást a még az idén elinduló páratlan fejlesztésről. Előadásában utalt arra, hogy a nyílt napon nagy teljesítményű – persze nem az ELI kategóriájába eső – lézerekből is ízelítőt kaphattak az érdeklődők. „Szegeden az ELI különös aktualitást ad a természettudományos szakemberhiány kérdésének, hiszen ennek a projektnek a sikere Magyarország számára is jelentős mértékben azon múlik, hogy lesznek-e olyan fiatalok, akiket fel tudunk készíteni arra, hogy az ELI-nél tevékenykedjenek. Mi erre készek vagyunk, de ehhez ide kell jelentkezniük a fiataloknak” – összegzett a professzor.
A. M.