2024. március 28., csütörtök English version
Az Egyetemről  --  Szervezeti felépítés  --  Központi szolgáltató egységek  --  Tájékoztatók
A levelező szerverek használatával kapcsolatos kérdések


 

1.) Bejelentkezés a szerverekre
1.1) A szerverekre való belépéshez csak az ssh használható. Itt vagyok a világ végén, honnan vegyek egy ssh klienst?
2.) Levélolvasás távolról
2.1) Hosszabb idejű távollét - átirányítás
2.2) Rövidebb idejű távollét
2.3) PC-s kliensek használata
2.3.1) POP3 TLS/SSL-es titkosítással: pop3s (Outlook Express, Eudora, Pegasus Mail, Thunderbird)
2.3.2) IMAP TLS/SSL-es titkosítással: imaps
3.) Kéretlen levelek (spam)
3.1) Miért kapok kéretlen leveleket?
3.2) Hogyan védekezhetek a kéretlen levelek ellen?
4.) Postaláda mérete
4.1) Azt írja a rendszergazda, hogy túlléptem a kvótámat. Mi a teendő?
5.) A webes levélolvasóval (Horde) kapcsolatos problémák
5.1) Kvóta fölé kerültem, hogyan törölhetek?
5.2) Új levele(ke)t kaptam, de mégsem látszanak.
5.3) Eltűnt valamennyi bejövő levelem az Inbox-ból

1.) Bejelentkezés a szerverekre

1.1) A szerverekre való belépéshez csak az ssh használható. Itt vagyok a világ végén, honnan vegyek egy ssh klienst?

Válasz: Egy gyorsan es egyszerűen futtatható/installálható ingyenes Windows-os kliens a PuTTY. Adatállományok átvitelére a WinSCP javasolt. Unix, linux számítógépeken az ssh, scp programok használhatóak.

2.) Levélolvasás távolról

2.1) Hosszabb idejű távollét - átirányítás

A javasolt módszer attól is függ, hogy mennyi ideig vagyunk távol. Ha hosszabb ideig (pl. hónapokig), akkor az a legjobb megoldás, ha a tartózkodási helyünkön kérünk egy email címet, és oda irányítjuk át a leveleinket, Miután ott megkaptuk az új email címet, az átirányítást az itteni levelező szerveren kell megcsinálni. Ehhez be kell jelentkezni erre a szerverre (lásd az 1-es pontot!), majd pl. a sol szereveren egy .forward nevű állományt kell létrehozni, aminek a tartalma csupán az új email cím. Például ha ez az új email cím azonosito@akarmi.usauniv.edu:
cat >.forward
azonosito@akarmi.usauniv.edu
^D

A "^D" a Ctrl és a D billentyű együttes leütése. Ha ezt megcsináltuk, a leveleink ettől a pillanattól kezdődően automatikusan továbbítódnak az itt megadott email címre, amit érdemes rögtön ki is próbálni. Küldjünk az itteni címünkre egy próbalevelet, és ha az az új címünkre ékezik meg, akkor minden rendben van. Ha ez rövid időn belül nem történik meg, akkor a
more .forward
paranccsal ellenőrizhetjük, hogy esetleg nem írtuk-e el az email címet.
Hazatérés előtt célszerű megszüntetni az átirányítást. Ehhez szintén a szerverre kell bejelentkezni (lásd az 1-es pontot!), és ki kell törölni az átirányításhoz létrehozott állományt. Például:
rm .forward
Ennek a módszernek az az előnye, hogy nem kell állandóan az itteni levelező szerverrel valamilyen módon kapcsolatba lépni, hanem a tartózkodási helyünkön az ott rendelkezésre álló, általában kényelmesebb helyi levélolvasási lehetőségeket használhatjuk.

2.2) Rövidebb idejű távollét

Ha csak rövidebb ideig vagyunk távol, vagy a tartózkodási helyünkön nem tudnak email címet biztosítani a számunkra, akkor vagy webes levelező klienst használhatunk (webmail a sol-ra), vagy az 1-es pontban említett ssh-val bejelentkezhetünk az itteni levelező szerverre, és a szerveren rendelkezésre álló levelező programmal (pl. pine) nézhetjük át, válaszolhatjuk meg, menthetjük el vagy törölhetjük a leveleinket.

2.3) PC-s kliensek használata

A mostani PC-s levélolvasó programok többsége a POP3 (Post Office Protocol - Version 3) vagy az IMAP (Internet Mail Access Protocol) protokollok segítségével kommunikál a szerverrel. Alaphelyzetben ezeknél a protokolloknál nincs kódolva a szerver és a kliens közötti kommunikáció, tehát egyszerű hálózatfigyeléssel meg lehet tudni az azonosítót, jelszót és a levelek tartalmát. Épp ezért él az a korlátozás, hogy az u-szeged.hu zónán kívülről ezek a kliensek csak TLS titkosítással használhatóak (pop3s és imaps). Természetesen magán az u-szeged.hu zónán belül is érdemes lehet ezt a változatot használni.
Ezek a kliensek a levélküldést is lehetővé teszik. Az u-szeged.hu zóna levelező szervereinek a 25-ös portja nem érhető el az u-szeged.hu zónán kívülről, csak másik porton, autentikált SMTP-vel lehet egyetemi leveleket kiküldeni. A beállítandó paraméterekkel kapcsolatban célszerű előzetesen a levelező szerver üzemeltetőivel konzultálni.

3.) Kéretlen levelek (spam)

3.1) Miért kapok kéretlen leveleket?

Válasz:
Egyrészt mert valakiknek (sokaknak) érdeke, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat, eszméiket minél szélesebb körben meghirdessék, vagy minél több embert tudjanak becsapni (scam, pilótajáték). Ehhez nyújt viszonylag olcsó és mégis számos címzetthez eljutó megoldást az email. A tömeges email cím begyűjtést pedig mindenekelőtt a World Wide Web elterjedése tette lehetővé: felhasználók milliói tették közzé email címeiket azzal a szándékkal, hogy akiknek kapcsolatba kell velük lépni, azok azt könnyen és egyszerűen megtehessék. A weboldalakon közzétett email címeket pedig rendkívül egyszerű módon, automatizáltan be lehet gyűjteni, és így hatalmas email címtárakat lehet felépíteni.

3.2) Hogyan védekezhetek a kéretlen levelek ellen?

Válasz:
Megelőzés: itt is ez a legjobb módszer! Ha megtehetjük, ne tegyük közzé az email címünket, főleg ne .htm(l) állományban, mailto: konstrukcióban. Alternatívaként készíthetünk pl. egy névjegykártya ábrát (rajzot), abból egyszerű automatikus módszerekkel nem nyerhető ki az email cím. A webmestert is megkérhetjük, hogy készítsen olyan scriptet, amivel kiváltható a mailto: konstrukció. Ezek ugyan megnehezítik a velünk valóban jogos indokkal kapcsolatba lépni szándékozók dolgát (nem jön fel egyetlen klikkeléssel, vagy sehogyan sem a levélküldő ablak), ám nem gátolják meg azt teljesen. Ha régi az email címünk, akkor is megérheti az áttérés, hiszen az újabb begyűjtésekbe már nem kerülünk bele. Ezenkívül fontos, hogy ne iratkozzunk fel olyan weboldalakra, amik csupa ingyenes, ám többnyire semmi szüksegünk rá dolgokat kínálnak az oldalon regisztrálóknak.
Hogy jelenleg hány weboldalon szerepel az email címünk, azt egy egyszerű kereséssel leellenőrizhetjük pl. a Google-ön.
Törvényi szabályozás: Magyarországon érvényes a 2001. évi CVIII. törvény, aminek 14. § (2) pontja kimondja: Elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű egyéni kommunikációs eszköz útján kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus hirdetés. Hozzájáruló nyilatkozat bármely olyan módon tehető, amely lehetővé teszi a hozzájáruló nyilatkozatot tevő személy azonosítását, valamint a hozzájárulás önkéntes és a megfelelő tájékoztatás birtokában történő kifejezését.
Ha valaki közzétette az email címét, az nem tekinthető előzetes hozzájárulásnak, sőt a küldő legtöbbször megsérti az 1992-es közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvényt is. Ha Magyarországon feladott kéretlen hirdetést kapunk, akkor a Nemzeti Média és Hírközlési Hatósághoz fordulhatunk. A meglehetősen bugyuta, látszólag rossz helyre küldött, személyes levélnek álcázott elektronikus hirdetésekkel is megkereshető a hatóság. A hirdetőnek egyedül akkor nem kell az előzetes hozzájárulásunkat kérnie, ha az igénybe vevő kapcsolattartásra szolgáló elektronikus levelezési címéhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jutott hozzá, és az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére használja. Az elektronikus hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa. A megtiltás lehetőségére egyértelműen és feltűnő módon fel kell hívni az igénybe vevő figyelmét mind a kapcsolattartói adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes elektronikus hirdetések megküldésekor.
A kéretlen levelek döntő többsége egyelőre azonban külföldről érkezik, azoknál nem sokra megyünk a hazai törvények felemlegetésével.
Levélszűrés: ennél a módszernél szűrési feltételeket adhatunk meg a levél különböző részeire. A szóban viszonylag egyszerűen megfogalmazott feltételeket azonban nagyon precízen le kell fordítani az adott szűrő nyelvezetére, a kevésbé gyakorlottaknak ehhez célszerű rendszergazdai segítséget kérni. A feltétel beállítása után próbalevelekkel le kell ellenőrízni, hogy nem bénítottuk-e meg a teljes bejövő levélforgalmunkat.
A legtöbb PC-s kliensben megadhatók szűrési feltételek, hogy azok alapján válogatva külön-külön mappákba helyezhetők, esetleg eleve törölhetők az ezen feltételeket kielégítő levelek (pl. Outlook Express-ben: Eszközök -> Üzenetszabályok -> Levlezés).
Akik a szerverre bejelentkezve leveleznek, azoknak maga a levelező program (pl. a sol-on jelenleg használt exim), esetleg a számos UNIX-os rendszeren megtalálható procmail adhat módot a levelek előzetes szétválogatására, esetleg törlésére.
Levélszűréssel nagy valószínűséggel sohasem kapunk tökéletes megoldást. Egyrészt olyan leveleket is spamnek minősíthetünk, ami nem az. Ezért nem feltétlenül célszerű törlést definiálni a szabályaink által kéretlennek minősített levelekre, érdemes azokat egy külön mappába elhelyezni, vagy legalábbis a levél bizonyos elemeit logolni, hogy esetleg visszakérdezhessünk a barátságosnak tűnő feladójú és/vagy subject-ű levelekre. Másrészt valamennyi spam átcsuroghat a szűrőnkön. Mivel a spam terjesztői is tisztában vannak az alkalmazható szűrési technikákkal, ezért igyekeznek megkerülni azokat.

4.) Postaláda mérete

4.1) Azt írja a rendszergazda, hogy túlléptem a kvótámat. Mi a teendő?

Válasz:

A webes levélolvasóval (Horde), az abbani törlési lehetőséggel ugyanezen FAQ egy másik fejezete foglalkozik.

Ha Ön a levelező szerverre ssh-val belépve levelezik, akkor miután bejutott a szerverre (lásd az 1-es pontot!), a pine programot érdemes elindítani. Ha ezt (a verziót) most futtatja először, akkor az angol nyelvű köszöntő szövegből az "e" billentyű leütésével léphet ki.
A FOLDER LIST -> INBOX kiválasztása után láthatja a szerveren levő, bejövő leveleket tartalmazó postaláda leveleit: azok státuszát, feladóját, méretét valamint a Subject mező elejét. A kurzort a le/föl nyilakkal mozgathatja. Érdemes lehet a levelek listájának a legelejéig elmenni, hiszen ott vannak a legrégebbi levelek. Ha sok levele van az INBOX-ban, akkor a föl nyíl használata helyett a "w" (Whereis parancs) majd a "^y" (Ctrl és y billentyűk egyszerre) leütésével gyorsabban odaérhet a legelső levélhez.
Törlésre az aktuális levelet (ahol a kurzor áll) jelölheti a "d" billentyű leütésével. Ha az aktuális levélbe szeretne belenézni, mielőtt törlésre jelölné, akkor az "Enter" vagy "Return" billentyűt kell leütni. A nézelődésből a "<" billentyűvel térhet vissza a listára. Azok az igazán nagy levelek, amelyek méretében "M" vagy "K" betű is szerepel, hiszen az eleve megabyte-ot/kilobyte-ot jelöl.
A törlendő levelek kijelölése után a "q" billentyű leütésével jelezheti, hogy befejezte a munkát, és szeretne kilépni a pine-ból. A pine udvariasan visszakérdez, hogy valóban ki akar-e lépni (Really quit pine?), erre válaszoljon "y"-nal. Ezután arra kérdez rá a pine, hogy az INBOX-ban eddig csupán törlésre jelölt levele(ke)t kitörölje-e (Expunge the X deleted message from "INBOX"?), erre ismét válaszoljon "y"-t. Ekkor a törlés valóban megtörténik és a pine-ból is kilépett.
Ha az INBOX mellett további folderei is vannak, akkor a FOLDER LIST-ből azokat kiválasztva hasonlóképpén végezheti el bennük a törlést.

Ha Ön PC-s klienssel (pl. Eudora, Pegasus, Outlook Express) levelezik, akkor először is érdemes tisztázni, hogy mire vonatkozik a kvótatúllépési üzenet. A levelei nem közvetlenül a PC-jére érkeznek meg, hanem az éjjel-nappal üzemelő levelezési szerverre, ahol minden felhasználónak van egy saját postaládája. A rendszergazda levele a szerverre vonatkozik, ott gyűltek fel a bejövő levelek. A PC-n is hasznos időnként takarítani, de az eddigiekből talán világossá vált, hogy az miért nem szünteti meg a kvótatúllépési üzenetet.
A felhasználó a szerveren levő postaládából tölti át a leveleket a PC-re. Ha a PC-s levélolvasó úgy van beállítva, hogy az áttöltés után hagyja fenn/ne törölje ki a leveleket a szerveren, akkor azok ott felhalmozódnak. Ez az oka a rendszergazda figyelmeztetéseinek. Egyrészt a szerver diszkkapacitása is véges, másrészt a túl nagyméretű postaládák ellenőrzése, áttöltése jóval lassabb, ezért a felhasználónak is érdeke, hogy ne nőjön túl nagyra a szerveren levő postaládája.
Néha az is előfordul, hogy minden helyesen van beállítva, jön egy vagy több nagyobb levél, és a kvótaellenőrző program kiküldi a figyelmeztetést. Mivel a kvótaellenőrző program csak az elfoglalt tárterület méretét vizsgálja meg, ezért az ilyen vakriasztások valóban előfordulhatnak, amiért elnézést kérünk minden érintettől. Azt javasoljuk mindenkinek, hogy az első ilyen jellegű levelet hagyja figyelmen kívül, és csak akkor tegye meg a szükséges lépéseket, ha az üzenetet másnap is megkapja.
A kvótatúllépési probléma megoldása levélolvasónként más és más. Az is előfordulhat, hogy a felhalmozódott nagy mennyiségű levéltől csak a webes levélolvasóval vagy a szerverre történő belépés után szabadulhatunk meg. Ezeket a törlési lehetőségeket ugyanezen válasz első két bekezdésében ismertettük. Aki több PC-n (például a munkahelyén és otthon is) olvassa a leveleit, és ezért van nála mindkét helyen beállítva, hogy a levelek maradjanak fenn a szerveren, annak talán eleve ezen két módszer valamelyikét érdemes használnia az immár feldolgozott/megválaszolt levelek szerverről történő kitörlésére.
Lássuk ezek után a leggyakoribb PC-s kliensek beállításait:
Eudora 6-os verzióban a Tools -> Options -> Incoming Mail részben kell a Delete from server kapcsolót bekapcsolni, majd a File menü Check Mail pontját kiválasztva végrehajtathatunk egy áttöltést a szerverről, ami remélhetőleg azonnal meg is szabadít a szerveren felhalmozódott régebbi leveleinktől, ugyanakkor az esetleges újakat is áttölti.
Pegasus 3.1-es verzióban a Tools -> Internet options -> Receiving (POP3) fülben kell a Delete mail from host once successfully retrieved kapcsolót bekapcsolni. Ezután a File menü Check and send mail pontjának a kiválasztásával hajtathatunk végre egy áttöltést.
Outlook Express 5.5-ben az Eszközök -> Fiókok részben ki kell választani a szervert, majd itt továbblépve a Tulajdonságok -> Speciális fülben a Kézbesítés részben az Az üzenetek egy-egy másolata maradjon a kiszolgálón kapcsolót kell kikapcsolni. Ezután a Küldés/Fogadás gombbal tudjuk a leveleinket áttöltetni a szerverről.

5.) A webes levélolvasóval (Horde) kapcsolatos problémák

5.1) Kvóta fölé kerültem, hogyan törölhetek?

Válasz:
A webes levélolvasóba belépve (oktaók/dolgozók, hallgatók) a baloldali menüben válasszuk ki a Levelezés menüpontot. Így a bejövő leveleket tartalmazó Inbox mappába kerülünk. A törölni kívánt leveleket válasszuk ki, azaz az előttük levő négyzetre kattintsunk rá, hogy abban a pipa látszódjon. Ha az adott oldalon levő valamennyi levelet ki szeretnénk választani, akkor a levelek felsorolása fölötti sor legelején levő négyzetre kattintsunk, és akkor valamennyi itt látható levél kijelölődik. Miután megjelöltük a törölni kívánt leveleket, kattintsunk a levelek felsorolása alatt és fölött baloldalon egyaránt megtalálható Törlés feliratra, majd utána a jobboldalon levő Végleges törlés feliratra. Csak ez a második lépés törli ki fizikailag is a leveleket az adott mappából.
A rendszer alapértelmezésben huszasával mutatja a leveleket, és először az utoljára érkezett leveleket látjuk. Ha korábbi leveleket szeretnénk törölni, akkor a levelek felsorolása fölötti <- nyillal áttérhetünk az előző húsz levélre, illetve a |<- nyillal a mappa legelejére ugorhatunk. Sokszor érdemes eleve itt kezdeni a törlést, hiszen a legrégebbi beérkezett levelek a mappa elején találhatók. A törlés menete ezek után megegyezik a fentebb leírtakkal.

Az is előfordulhat, hogy valakinek nem a bejövő (Inbox), hanem másik mappájában (pl. a kimenő leveleket tartalmazó sent-mail) halmozódott fel sok levél. Másik mappára például a jobb felső sarokban található listából történő választással térhetünk át. Ezután ugyanúgy kell eljárni, ahogyan az az előző bekezdésben az Inbox esetében szerepel, és itt se feledkezzünk meg a Végleges törlés feliratra kattintásról.
Ha egy mappából valamennyi levelet ki akarjuk törölni, azaz magát az adott mappát akarjuk megszüntetni, akkor legfölül a Mappák ikonra kell kattintani, és a megjelenő listában kiválasztani a törlendő mappá(ka)t, majd a Mi történjen listából kiválasztani a Mappa(k) törlése-t.

Ha valaki beállította magának, hogy a törölt levelek a Szemetes (Trash) mappába kerüljenek, akkor a Törlés feliratra kattintva a kijelölt levelek az éppen aktuális mappából átmásolódnak a Szemetes (Trash) mappába, az elfoglalt tárterület pedig változatlan méretű marad. A Szemetes (Trash) mappából automatikusan vagy kézzel törölhetjük immár véglegesen a leveleket.
Az automatikus törlést a Levelezés -> Opciók -> Bejelentkezéssel kapcsolatos feladatok részben álíthatjuk be a "A 'Szemetes' (Trash) mappából töröljük ki a régi leveleket?" előtti négyzetet kiválasztva. Esetleg módosítsuk, hogy milyen gyakran és milyen régi leveleket ürítsünk ebből a mappából automatikusan, majd a beállításokat mentsük el. Ezek után minden bejelentkezéskor ellenőrződik, hogy kell-e automatikusan törölni a Szemetes (Trash) mappából, és ha igen, végrehajtódik a törlés.
Ha nem állítunk be automatikus törlést a Szemetes (Trash) mappára, akkor időnként nekünk kell abból törölni. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a jobb felső sarokban levő listában kiválasztjuk a trash mappát, majd ezután vagy az ott levő leveleket egyesével átnézve, kijelölve töröljük, vagy az Ürítsük ki a Szemetes (Trash) mappát feliratra kattintunk, és így az összes, ezen mappában levő levéltől egyszerre megszabadulunk.

5.2) Új levele(ke)t kaptam, de mégsem látszanak.

Válasz:
Ilyen eset akkor szokott előfordulni, ha valaki egyrészt a Szűrők-nél beállítja, hogy bizonyos beérkező levelek automatikusan törlődjenek (ez igazából csak törlésre jelölést jelent), másrészt az Inbox-ra éppen érvényben van a A törölteket ne mutassuk beállítás. Tehát a bejövő új levél a szűrő beállítás miatt automatikusan törlésre jelölődik, ugyanakkor a másik beállítás miatt azt nem látjuk. Ha kíváncsiak vagyunk a levélre, akkor az Inbox-ban tartózkodva a levelek listája fölött jobboldalon kattintsunk A törölteket is mutassuk feliratra, és ha tényleg olyan levél érkezett, ami törölhető, akkor a mellette levő Végleges törlés-re kattintva rögtön meg is szabadulhatunk tőle.

5.3) Eltűnt valamennyi bejövő levelem az Inbox-ból

Válasz:
Ez akkor fordul elő, ha a webes levelező használata mellett szándékosan vagy véletlenül egy pop3 klienst (pl. Outlook, Outlook Express, Eudora, Pegasus, Thunderbird) telepítünk a PC-nkre, és azt úgy állítjuk be, hogy a levelek letöltés után törlődjenek a szerverről. Ilyen esetben a PC-re telepített pop3 kliensben kell megnézni, hogy valóban odakerültek-e a szerverre beérkezett leveleink.

optika003_230x154.png

Elérhetőségek

Elérhetőségek

Postacím: 6701 Szeged, Pf.: 652
Utcai cím: 6722 Szeged,
Ady tér 10.
Telefon:
+36 (62) 343-335/3335
+36 (62) 544-224/4224
E-mail: szkiroda@cc.u-szeged.hu 

Fontosabb telefonszámok

Fontosabb telefonszámok

Help Desk
Hálózati hibabejelentés
munkanapokon
szabad- és ünnepnapokon
Titkárság
Porta
54-4227
 
54-4227
54-5863
54-4224
54-4222
Bezár