2024. április 18., csütörtök

AP1 - POTENCIÁLIS KARRIER TANULÓK ELÉRÉSE – SZTE MTMI KÉPZÉSEK ÉS MÉRNÖKI PÁLYA NÉPSZERŰSÍTÉSE ALPROJEKT



 

Középiskolai szakmai napok: pályaorientáció és tudománynépszerűsítés altéma

A Szegedi Tudományegyetem beiskolázási kampányának fő célja az egyetem minél szélesebb körben történő megismertetése és a döntés előtt álló diákok számára minél vonzóbbá tétele. A kihelyezett nyílt napok alkalmával amellett, hogy a középiskolások, kiemelten a továbbtanulás előtt álló 11. és 12. évfolyamos diákok számára első kézből származó részletes információkat kívántunk nyújtani különös tekintettel a műszaki, természettudományos képzési területekre, az egyes szakmák bemutatására is lehetőségünk adódott.

A beiskolázási marketing mixben nélkülözhetetlen a személyes kontaktus kialakítása a leendő potenciális hallgatókkal és az iskolákkal az egyetemi imázsépítés szempontjából, így a roadshow egyes állomásaihoz tartozó mini egyetemi képzési börze programpalettáját – amennyiben a fogadó intézmény igényelte – egy élményközpontú rendezvénnyé alakítottuk.

A beiskolázási roadshow állomásait folyamatosan igazítottuk az iskolák igényeihez, így lehetőség volt teljes kari kitelepülés, külön kari előadások, központi előadás igénylésére. Az iskolák igényeihez igazítva a roadshow-t és a tájékoztató előadásokat tavasszal is folytattuk, ott elsősorban a 10-11-dik évfolyam diákjainak. A középiskolák legtöbb esetben a kari kitelepüléseket és az önálló központi előadást igényelték a Szegedi Tudományegyetemtől.

A COVID-19 világjárvány a 2020-as évben teljes mértékben átrendezte a személyes kontakt alapú beiskolázási rendezvényeinket. Ezen rendezvényeket online formában tudtuk megtartani középiskolai tájékoztató előadások formájában webes alkalmazásokon keresztül. A középiskolák részére készítettünk 3 rövid előadást, amelyet feltöltöttünk az egyetem Youtube csatornájára.

A személyes kontakt alapú rendezvényeinket a 2021 őszi időszakban tudtuk folytatni, azonban az iskolák fogadási hajlandósága az előző évekhez képest csökkent, a lehető legkevesebb külső személyt és rendezvényt szerettek volna befogadni.

 

Az SZTE beiskolázási kitelepülések minden évben megújuló t a hivatalos felvételi kiadvány, és kari kiadványok elkészítése. A projekt során az alábbi kiadványok készültek el:

  • SZTE felvételi kiadvány 2017 (1 db), SZTE Kari kiadványok 2017 (13 db)
  • SZTE felvételi kiadvány 2018 (1 db), SZTE Kari kiadványok 2018 (13 db)
  • SZTE felvételi kiadvány 2019(1 db), SZTE Kari kiadványok 2019 (13 db)
  • SZTE felvételi kiadvány 2020 (1 db), SZTE Kari kiadványok 2020 (13 db)
  • SZTE felvételi kiadvány 2021, (1 db)SZTE Kari kiadványok 2021 (13 db)
  • SZTEminárium felvételi különszám 2021 (1 db)

 

A kiadvány fontos kapcsolatteremtési lehetőség volt a felvételizők a tanárok és a felvételizők szülei felé: tartalmazta az egyetem karok bemutatkozását, a meghirdetett szakokat, az ösztöndíj lehetőségeket, valamint az egyetem által nyújtott szolgáltatásokat: egy összefogó képet nyújt az egyetem teljes képzési spektrumáról.

 

Az SZTE személyes kapcsolat alapú beiskolázását a projekt befejezése után is folytatjuk: A fejlesztési lehetőségeket megvizsgáljuk és a 2022 szeptemberében implementáljuk a roadshow rendezvényeinkre. Fejlesztési lehetőségek között van a középiskolások az előadásokba való minél szélesebb körű bevonása. Hírlevél feliratkozás, közösségi oldalakra való feliratkozási hajlandóság növelése gamifikációval. A jövőben szeretnénk növelni a beiskolázás földrajzi rádiuszát, elsősorban a folyamatosan kiépülő középiskolai kapcsolatrendszerünkre, és középiskolai tanári mentorrendszerre alapozva.

 

Egyetemi nyílt napok, pályaválasztási kiállítások altéma

Az Egyetem 12 karának oktatási képzési portfóliója minden egyes tudományterületet felölel, így a beiskolázandó 16-18 éves középiskolás célcsoport megszólítása nagy kihívást jelent. Több éves gyakorlat eredménye, hogy az egyetem vonzó képességét támogató marketing eszközöket a középiskolásokkal való személyes kapcsolatépítésre és online elérésére is kiterjesztettük, így a speciális kisebb képzési területek népszerűsítésére szintén lehetőséget biztosítunk a nagyszámú jelentkezéseket hozó képzések, szakok mellett.

A személyes kapcsolatépítésre épülő kampány legfőbb eleme a minden évben a beiskolázási roadshowkon felül a saját szervezésű nyílt napok, pályaválasztási kiállításokon való részvétel, valamint minden évben megrendezésre kerülő Educatio Nemzetközi Oktatási kiállítás.

 

A projekt során az alábbi kiemelt rendezvények kerültek megtartásra:

  • SZTE Nyílt Nap 2017.
  • Educatio Kiállítás 2018.
  • SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet 2018.
  • SZTE Nyílt Nap 2018.
  • Educatio Kiállítás 2019.
  • SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet 2019.
  • SZTE Nyílt Nap 2019.
  • Educatio Kiállítás 2020.
  • SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet 2020.
  • SZTE Nyílt Nap 2021. január - Online formában – COVID19 járványintézkedések következtében
  • Educatio Kiállítás 2021. Online formában – COVID19 járványintézkedések következtében
  • SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet – videós formában a tájékoztató előadás – COVID19 járványintézkedések következtében
  • Educatio Kiállítás 2022. - Hibrid formában
  • SZTE Nyílt Nap / SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet összevonva 2022. februárjában.

 

A pályaválasztási kiállításokra a projekt során kiemelten kezelendő területeken a vártnál sokkal kevesebb helyszínre hívták meg az egyetemet, mint vártuk, ezeket a helyszíneket roadshow állomásokkal pótoltuk.

Az SZTE Nyílt Nap és SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet rendezvény szeretnénk tovább fejleszteni, de mindkét rendezvénynél a legnagyobb korlátot az épületeink befogadóképessége jelenti. A fejlesztési lehetőségek elsősorban a hibrid rendezvények tervezése, illetve különböző tájékoztató előadások rögzítése és az online formában való publikálása.

Az Educatio Kiállításon való megjelenésünket a projekt során is folyamatosan fejlesztettük, a 72 m2-es megjelenésünket 90 m2-es standra növeltük, emellett a megjelenéseinket is folyamatosan igazítottuk az egyetem központi felvételi megjelenéséhez, a 2021/2022-es évben pedig a Szegedi Tudományegyetem Centenáriumi éve került a középpontba.

 

Online Nyílt Egyetem altéma

A kommunikációs csatornák kiválasztásánál fontos, hogy a felvételizőket olyan platformon, platformokon, és olyan eszközökkel szólítsuk meg, amelyeket sajátjuknak éreznek, melyek a mindennapjaik szerves részét képezik.

 

Ennek érdekében az alábbi tartalmi fejlesztések valósultak meg a projekt során.

 

  • A) Online nyílt nap weboldal és a hozzá kapcsolódó tartalmi fejlesztés

Az SZTE Online Nyílt Nap weboldala elérhető a https://u-szeged.hu/online-nyiltnap webcímen. A honlap felépítése biztosítja az átjárhatóságot az oldal és az SZTE felvételi oldala között, rendelkezik egy központi információkat tartalmazó kezdőlappal, amely összefoglalja az SZTE központi beiskolázási kampányában használt legfontosabb üzeneteket, emellett lehetőséget biztosít a karok megjelenésére, hogy egy önálló lapon tudjuk tájékoztatni leendő hallgatóinkat az egyetem képzési helyeinek képzéseiről, szolgáltatásairól, és lehetőségeiről.

 

  • B) Videós tartalmak és beiskolázási célú kiadványok készítése

A projekt megvalósítás során nagy hangsúlyt fektettünk a videós tartalmak gyártására, amelyek dokumentációs, bemutató és marketing céllal kerültek elkészítésre. Az alábbi sorozatok készültek el:

  • SZTE Kari előadások felvétele
  • SZTE-t bemutató előadások
  • Alapozd meg nálunk a jövőd videósorozat
  • Szenvedélyünk a Jövőd videósorozat
  • SZTE Alumni videósorozat
  • Pályaorientációs videók
  • Vlog sorozat
  • SZTE Felvételi kiadványok

 

  • C) SZTE Tudásportál honlap továbbfejlesztése

Az SZTE Tudásportál, továbbfejlesztésével cél olyan online felület kialakítása volt továbbra is az SZTE portáljának részeként, amely segíti az egyes célcsoportok – általános érdeklődők, tudományos eredmények iránt érdeklődők, felvételizők tájékozódását, tudományos ismeretterjesztő cikkek, filmek előadások, kísérletek és tudományos demonstrációk közzétételével.

A honlap tartalmilag összegyűjti a Szegedi Tudományegyetem tudományos híreit, rendezvényeit, tudományos interaktív videós és szöveges tartalmait, valamint az SZTE központilag szervezett tanulmányi versenyeit.

A kialakítás során nagy hangsúlyt fektettünk az SZTE hírportál, a felvételi oldal, a kari oldalak, és a Kutatás-fejlesztési és Innovációs Igazgatóság oldalaival, és híreivel.

 

  • D) Felvételi telefonos applikáció fejlesztése

A Szegedi Tudományegyetem a felvételi online tevékenységek kiterjesztéseként a projekt keretén belül elkészítette az SZTE Felvételi Információ nevű telefonos applikációt. Az applikáció lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy az SZTE felvételi lehetőségéről egy letisztult applikációban szerezzék meg az információkat.

Az applikáció egy kiterjesztése az SZTE felvételi oldalnak, valamint az SZTE online nyílt nap oldalnak. Az applikáció oldaláról minden fontos felvételi információ elérhető a felvételizők számára. Leghangsúlyosabb funkciója az alkalmazásnak a képzéskereső. A kereső lehetővé teszi a felvi.hu adatbázisában való keresést, emellett az tartalmazza az SZTE szakjainak mindenkori előző éves felvételi pontszámát.

Másik fontos funkciója az SZTE felvételi honlapja híreinek és eseményeinek listázásra. Az applikáció telepítői így mindig naprakész információkat kapnak az SZTE felvételi híreiről, eseményeiről, illetve a legfontosabb tudnivalókról. A telefonos applikáció hírei így a felvételi oldal híreivel azonosan töltődnek.

 

Pályaorientációs tartalmú szolgáltatások (SZTE rendezvényekhez, online kommunikációhoz kapcsolódóan) altéma

 

  • A) PÁLYAORIENTÁCIÓS TANÁCSADÁS

A középiskolai pályatervezésre specializálódva egy 3 fős tanácsadói csapat állt fel. A toborzás tapasztalataiból azt a következtetést szűrtük le, hogy a leghatékonyabb, ha a nagy egyetemi rendezvényekhez, így a nyílt naphoz kapcsolódunk, mert egyértelműen érződött, hogy ha megfelelő kommunikációs csatornákon hirdetjük a szolgáltatást, magas számú az érdeklődés, megkeresés.

A tanácsadások során egyértelműen látszódott, hogy a 2-3 alkalmas tanácsadási folyamat végére a leendő hallgatók nyugodtabbak, önismeretben előrébb lépnek, tisztábban látják, merre tartanak, mit szeretnének: ez a fajta strukturált segítségnyújtás és a mellettük állás, hogy kifejezhetik kétségeiket és válaszokat, alternatívákat, megoldási javaslatokat kapnak, nagyon sokat jelent számukra.

Ezt a szolgáltatást mindenképpen érdemes megtartani, tovább vinni a jövőben. A szolgáltatás hozzájárul ahhoz, hogy megalapozottabb döntés hozzanak, több oldalról átgondolják a választást.

A tanácsadási formákat tekintve mind a személyes, mind az online forma jól működött, utóbbi a távolabbi településen lakók esetében volt preferált, így a jövőben e hibrid megoldás megtartása javasolt.

 

  • B) PÁLYAORIENTÁCIÓS TARTALMÚ INFOGRAFIKA

Az elkészült infografikák érintik mindazokat a fontos témaköröket, melyek a tanácsadási folyamatban felmerültek a diákok részéről. Interaktív feladatokon és látványos ábrákon, összegzéseken keresztül igyekeztünk olyan vonalvezetőt, témastruktúrát adni, melyen végig haladva a diákok önállóan is át tudják gondolni, fel tudják dolgozni a legfontosabb pályatervezést érintő kérdéseket.

Az infografikákat a tanácsadások részeként, mint vizuális kiegészítő eszközt is jól tudtuk használni, hiszen kiválóan sűríti az egyes témákhoz kapcsolódó tartalmakat. Jól hasznosulnak az egyetem oldalán is támpontot adva a pályatervezésben elmélyedni kívánó középiskolás diákok számára.

 

  • C) ONLINE PÁLYAORIENTÁCIÓS VIDEÓK

A videókkal célunk az volt, hogy szórakoztató formában közelítsük meg a pályatervezés legfontosabb alappilléreit, így a továbbtanulást, pályaismeretet és önismeretet, valamint a munkaerőpiacot. Műfaji szempontból igyekeztünk a fiatalok nyelvén szólni, rövid, frappáns, kifejező tartalmakat megjeleníteni, részünkről is kísérlet volt ez a fajta kommunikációs stílus, mely a téma komolyságát, a döntés súlyát a formai megjelenítéssel kívánja oldani. Több középiskolától kaptuk azt a visszajelzést, hogy a pályaorientációs napon vagy osztályfőnöki óra keretében vetítették le a 4 rövid videót.

 

Házhoz megy az informatika altéma

A Házhoz Megy az Informatika programsorozat keretei között számos rendezvényt szerveztünk elsősorban 9-12 évfolyam közötti gimnáziumi diákok számára. A foglalkozások tematikája és formája változatosan lett kialakítva, hogy különböző érdeklődésű csoportokat tudjunk megszólítani. A matematikai, és elméleti érdeklődésű diákok algoritmikus, ismeretekkel gazdagodhattak.

Az igények és a korábbi ismeretek fényében több formában tartottunk foglalkozásokat. Az érdeklődés kezdeti felkeltésére 2-3 órás interaktív bemutatókkal hoztuk testközelbe és érdekes újításait. A programozói tudás megalapozására egy-egy hétvégés foglalkozásokon programozástechnikai, és mérnöki informatikai alapismereteket adtunk át. A mélyebb ismeretek iránt érdeklődők számára pedig heti rendszerességgel megrendezett egész féléves, illetve éves szakkörökkel szolgáltunk.

A résztvevő diákoktól és iskoláktól pozitív visszajelzéseket kaptunk a foglalkozásokkal kapcsolatban. A foglalkozásokat érdekesnek tartották a diákok. Az egyetemen belül is számos pozitív visszajelzés érkezett. Az egyetem folyosóin számos olyan diákkal lehet találkozni, akik korábban megjelentek a rendezvényeinken.

 

Alumni Mentor Utánpótlás Program altéma

A program során egy jelenlegi SZTE-s hallgató segített mentorként egy vagy több középiskolai diákot a szegedi egyetemi élettel kapcsolatos kérdésekben. A kérdések a következő témaköröket fedik le: Felvételi és egyetemi rendszerek, pályázati és ösztöndíj lehetőségek, lakhatás, tömegközlekedés, információk egyes szakokról, egyetemi épületek, óralátogatás, és a szegedi való egyetemista lét.

 

A hallgatók, mind a középiskolások hasznosnak tartották ezt a kapcsolati lehetőséget. A középiskolások nagyon hálásak a segítségért, és hasznosnak tartják még a felvételi előtti időszakokban való részvételt.

 

A programot még legalább 2 félévig folytatni fogjuk. Az első 2 lezárt félév után a legtöbb visszajelzés alapján, nem szabad egy félévben gondolkodni, mivel a program célja az, hogy segítsen a hallgató a diáknak az SZTE –re kerülni, és az nem csak a felvételről szól, nagyon fontos a beilleszkedés, illetve a kezdeti nehézségek leküzdése. Ezért a programot nem félévben, hanem 2 félvben, azaz 1 évben célszerű tervezni a jövőben.

 

A járványhelyzet miatt, a program egy nagy részét online kellett lebonyolítani. Ez magában a mentor-mentorált összhangban, egyeztetésekben nem okozott kárt, sőt, rugalmassága miatt egyszerűbbé és könnyebbé vált a kommunikáció a résztvevőknek. Mivel ez a korosztály már ebbe az úgynevezett „digitális világban” szocializálódott.



Projektben készült kommunikációs és tájékoztató videós tartalmak:


SZTE Kari előadások felvétele

 

SZTE Nyílt Nap 2017 kari előadások

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ50PPayU0cRTyyFrAg6xtUsx54Mpcrw7

 

SZTE Nyílt Nap 2018 kari előadások:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ50PPayU0cT3U1xzIuSizP2aIea-EAWY

 

SZTE Nyílt Nap 2019 kari előadások:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ50PPayU0cSiYGkvI8ev_ioPm0JBnWvG

 

SZTE Nyílt Nap 2020 kari előadások:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ50PPayU0cS6Ex_cKqa4Az_BD99GceRZ

 

SZTE Nyílt Nap 2021 kari előadások:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ50PPayU0cR4k6gHf7oW78VhniEtHX0c

 

 

Miért az SZTE Videósorozat?

 

Miért pont az SZTE? - előadás

https://www.youtube.com/watch?v=zQkAhLwYl6o

Jelentkezz az SZTE-re - előadás

https://www.youtube.com/watch?v=0UE4zJiqoV4

 

Alapozd meg nálunk a jövőd videósorozat

 

Alapozd meg nálunk a jövőd videósorozat

https://www.youtube.com/watch?v=63DOiY7WnkY&list=PLJ50PPayU0cT89uVnQ6bAx891vpOnWBE9

 

Szenvedélyünk a Jövőd videósorozat

 

Szenvedélyünk a jövőd videósorozat

https://www.youtube.com/watch?v=q69wBL9A-80&list=PLJ50PPayU0cRg9W-CDcIqMk47BQ5nEcTJ

 

SZTE Alumni videósorozat

 

Röst Gergely matematikus

https://www.youtube.com/watch?v=eXPdnyOIsxw

Janáky Csaba kémikus

https://www.youtube.com/watch?v=9ClRIckhzb4

Lábas Viktória énekes

https://www.youtube.com/watch?v=e8LAgyDV2DY

Nádas Bence olimpikon

https://www.youtube.com/watch?v=Na4pUQczIkY

 

A siker kulcsa - legyél te is geográfus vagy földtudós az SZTE-n!

 

https://www.youtube.com/watch?v=e0DtuN2u-AU

SZTE-s mérnökök a nagyvilágban! - Legyél te is mérnök! - Dobos Péter Levente

 

https://www.youtube.com/watch?v=p5BOPww0L04

SZTE-s mérnökök a nagyvilágban! - Legyél te is mérnök! - Módra László

 

https://www.youtube.com/watch?v=3PL312Rer9U

SZTE - Legyél Te is matematikus!

 

https://www.youtube.com/watch?v=trMX1ju2-7A

SZTE - Legyél te is kémikus!

 

https://www.youtube.com/watch?v=xUtaqTuxa2o

SZTE - Legyél Te is biológus!

 

https://www.youtube.com/watch?v=EXHNMGDWR64

SZTE TTIK - Minden, ami informatika

 

https://www.youtube.com/watch?v=TfxBFA3aW60

SZTE - Legyél Te is mérnök! - Berta Luca - SZTE Mérnöki Kar

 

https://www.youtube.com/watch?v=mpFomxallM8

SZTE - Legyél te is mérnök! - Ludányi Balázs - SZTE Mérnöki Kar

 

https://www.youtube.com/watch?v=XjFT9M3VEHs

SZTE - Legyél Te is Mezőgazdasági Mérnök! Balázs Szabolcs

 

https://www.youtube.com/watch?v=gvQ8hRLR_ZU

SZTE - Legyél Te is Mezőgazdasági Mérnök! Jusztin Ágnes

 

https://www.youtube.com/watch?v=htigteC3hbo

 

Pályaorientációs videók

 

Pályaorientációs tanácsadás videósorozat

https://www.youtube.com/watch?v=z9DFSdxjzv0&list=PLJ50PPayU0cTry6G9gxcgQjFAFtxdQP5z&index=1

 

Vlog sorozat

 

Szeged bemutatása 1

 

https://www.youtube.com/watch?v=d0cXj19nxf0

Szeged bemutatása 2

 

https://www.youtube.com/watch?v=s5H71CGtHRQ

SZTE VLOG - Erasmus Ösztöndíj az SZTE-n

 

https://www.youtube.com/watch?v=htnqX01-2vg

SZTE VLOG - Lakhatási lehetőségek a Szegedi Tudományegyetemen

 

https://www.youtube.com/watch?v=yOvagiFVlm8



AP1 megvalósítás galéria
AP1 megvalósítás - képgaléria