2024. április 19., péntek

AP3 - ÁLTALÁNOS ISKOLÁS CÉLCSOPORT ELÉRÉSE ALPROJEKT



 

SZTE JGYPK Interaktív Természetismereti Tudástár nyári tábor altéma

A program megvalósításának első két évében szembesültünk azzal a ténnyel, hogy a 30 főre tervezett nyári tábor résztvevőinek leszervezése mennyi akadályba ütközik. Az AP3 alprogram 100 %-ban vállalta azt, hogy célcsoportja a kedvezményezett járások településeiből kerül ki, ebből adódóan a helyi (szegedi) tanulóközösség nem célcsoportja a programnak. A kedvezményezetti járások iskoláiban a 6-7-8. évfolyamos korosztály leginkább az adott települési táborok programjában vesz részt, és nem utazik be a Tudástár Nyári táborába. Az iskolák látogatása során a Természettudományos ismeretterjesztő gyakorlati foglalkozások alkalmával rendkívüli érdeklődést tapasztaltunk mind az iskolavezetés, a pedagógusok, a diákok részéről. Változatos és élményszerű szakmai programjainkat szívesen látogatták, tevékenyen részt vettek a foglalkozások munkájában. Ezen látogatások alkalmával minden esetben tájékoztattuk a célközönséget a nyári tábor programjáról, azonban csak nagyon kis számban történt tényleges jelentkezés a diákok, illetve a szülők-családok részéről. Sajnálatos módon több esetben is előfordult, hogy az utolsó pillanatban mondták le a nyári táborunkban a jelentkezést, ill. léptek vissza amiatt, hogy a lakóhely települési táboraiba jelentkezik inkább a tanuló, amely szintén ingyenes a tanuló számára, hiszen az is pályázati forrásból támogatott. Miután sem a szakmai megvalósítók munkáját, sem a vállalt program megvalósítását ilyen részvételi érdeklődéssel nem lehet vállalni, ezért jutottunk arra a döntésre, hogy a tábori programot két megvalósítás után megszüntetjük, és helyette megnöveljük a kitelepüléseink számát, amellyel még több diákot tudunk elérni a 6-7-8. évfolyamos kedvezményezetti járások intézményeiben. A megvalósított tábor 5 napján 30 főt értünk el természettudományos programjainkkal. A helyette tervezünk 5 db Természettudományos ismeretterjesztő gyakorlati foglalkozást, amelyek során eseményenként átlagosan 20 főt tudunk elérni.

 

Természettudományos ismeretterjesztő gyakorlati foglalkozások altéma

Az általános iskolai diákság számára az élménypedagógia eszköztárát kihasználva kínáltunk természettudományos programoka. Ebben a lakókörnyezethez, az életvitelhez kapcsolható környezeti problémák komplex természettudományos vizsgálatát végeztük el, olyan módon, hogy közös munkáltatással, laboratóriumi kísérletekkel és természetközeli megfigyelésekkel adtunk át ismereteket.

A köznevelés színterén a hátrányos helyzetű diákság természettudományos (fizika, kémia, biológia) elméleti és gyakorlati ismereteit fejlesszük. Fontosnak tartjuk az iskolai és iskolán kívüli köznevelési programok tematikus, környezetközpontú fejlesztését élménypedagógiai módszerek alkalmazását.

A kitelepüléseken bemutatott kísérletek, gyakorlatok, vizsgálódások rendkívüli érdeklődésre tartottak számot, hiszen a bemutatóinkon magas színvonalú technikai eszközökkel segítettük a szemléltetést. A felső tagozatos korosztály a fizika, a kémia, a robotika, a biológia szerteágazó szakterületei, a földrajz, az informatika számos tématerületén szerezhettek tapasztalatokat.

A biológiai vizsgálódások során önálló tapasztalatszerzéssel az élőlények környezethez történő alkalmazkodását vizsgáltuk, az ok-okozati összefüggésekre megértésére helyeztük a hangsúlyt. Játékos kertek között hívjuk fel a figyelmet a biodiverzitás megőrzésének a fontosságára. Leginkább az Európában előforduló fajokkal foglalkoztunk, de a tengeri élővilágról is szót ejtünk. Megmutatjuk, hogy a gyerekek mit tehetnek a saját házuk táján az élővilág és a környezetük megóvásáért. A tanulók az iskola környékén felügyelet mellett gyakorolják a mintavételezést. Ehhez vízmintavevő eszközöket, levegő mintavevő készüléket, fűhálót, kopogtató ernyőt és kvadrátokat biztosítottunk. A begyűjtött mintákat gyorstesztekkel analizáltuk, az elpusztultan talált élőlényeket pedig mikroszkóppal, valamint kézi nagyítóval vizsgáljuk meg. Az egészséges életmódra való nevelés jegyében gyógy- és fűszernövényeket ismerünk meg. Az természettől számtalan dolgot lesett el az emberiség. Kiragadott példákon hívjuk fel a figyelmet ezekre a találmányokra, mint a bagoly szárnyának hangtompítója, a cápa bőrét utánzó úszóruha, a bogáncs termését utánzó tépőzár, búvárpók búvárharangja.

Egyszerű fizikai kísérletek segítségével látványosan bemutattuk az oldódás folyamatát, élményszerűen megismerhetjük a körülöttünk lévő légnyomást, valamint a modellezzük a halak le- illetve felfelé történő helyváltoztatását. A környezetszennyező anyagok hatásának vizsgálatánál például bemutattuk a felületi feszültség megszűnését. A természetben lejátszódó jelenségek (vulkán, gejzír, láva, Bermuda-háromszög, villámlás, felhőképződés) fizikai magyarázatával is megismerkedhettek a gyerekek. Kémiai programjaink keretében elsősorban gyakorlati szempontból jelentős kísérleteket választottunk, amelyekkel például élelmiszereink összetevői egyszerű módon és eszközökkel kimutathatóak, így könnyen meggyőződhetünk azok esetleges egészségkárosító hatásairól. Gyakorolhattuk a „titkosírás művészetét”, felügyelet mellett a tüzeskedést a cukorégetéssel kapcsolatosan, továbbá megismerkedtünk a durranógáz tulajdonságaival is.

 

Kutatók éjszakája SZTE JGYPK Interaktív Természetismereti Tudástár altéma

Minden év őszén került megrendezésre a programsorozat, melynek szervezésében és megvalósításában a Tudástár, illetve az AP3 alprojekt élen járt. Számos programot kínáltunk a hozzánk érkező érdeklődőknek a természettudományok világából. E programok szinte mindegyike a tapasztaláson és az élménypedagógián alapul.

Projektünkben a tudományos gondolkodást és módszertant megújuló módszerekkel mutatjuk be és sajátíttatjuk el a diákokkal, miközben a felsőoktatási és a közoktatási intézmények közötti kapcsolatot erősítjük. A kísérletezés mellett a Tudástár növénytani és állattani gyűjteményében található típusfajokon vizsgáljuk, szemléltetjük a környezethez való alkalmazkodás bélyegeit. Ehhez a munkához mikroszkópot, kézi nagyítót is igénybe veszünk. A szervezet szerveinek, szöveteinek felépítését boncolással, mikroszkópi metszetek tanulmányozásával végezzük.

Az egészséges életmódra való nevelés jegyében gyógy- és fűszernövényeket ismerünk meg. A Tudástár hatalmas rovargyűjteményének tanulmányozása mellett mikroszkóp alatt megvizsgáljuk az egyes rovarrendek képviselőit, elvégezzük azok meghatározását is. A madárgyűjteményben a fajismeret gyarapításán túl a gyakorlati madárvédelem témakörével is foglalkozunk. Fénymikroszkóp alatt édesvízi egysejtűeket vizsgálunk. A helyben készített mikroszkópi metszeteket, nyúzatokat tanulmányozzuk, figyelmet fordítva az alkalmazkodás jegyeire.

A Tudástár szervezésében tartott fizikai programok kapcsán célul tűztük ki, hogy a diákok számára a természettudományokat népszerűbbé, kedveltebbé tegyük a tudományos ismeretterjesztésen keresztül. Fizika a színpadon – hallgatóink korhű jelmezeket öltve megjelenítik Arkhimédész, Galilei, Newton és Torricelli személyét. Fizika fényei – a fény visszaverődése, törése, elhajlása, interferenciája, polarizációja, lézershow, additív és szubsztraktív színkeverés. Torricelli-túra során– a Kar főépületében – a monumentális légnyomásmérő eszközt mutatjuk be, és a légnyomáshoz kapcsolódó további kísérletek végzünk el.

Kémiai programjaink keretében a célközönség 6-8 egyszerű, illetve összetett kísérletet végez el oktatók irányításával. A kísérletek elvégzésével, illetve egy feladatlap kitöltésével betekintést nyernek a kémiai elemek, vegyszerek sokszínű világába. Mindemellett megismerkednek a laboratóriumi munka alapfeltételeivel, a kutatói munka összetettségével is. Régi vegyészeti eszközökkel, makettekkel, technológiai folyamatokat bemutató tárlókkal ismerkedünk meg.

A muzeális műtárgyak működési elvén túl napi szerepet kap az eszközök használata is. A háztartásokban használatos kémiai anyagok felhasználásával érdekes és látványos kísérleteket végzünk, az átalakulásokat magyarázzuk, felhívjuk a figyelmet a „mindennapok kémiájában” rejlő veszélyekre. Elsősorban gyakorlati szempontból jelentős kísérleteket választunk, amelyekkel például élelmiszereink összetevői egyszerű módon és eszközökkel kimutathatóak, így könnyen meggyőződhetünk azok esetleges egészségkárosító hatásairól. A bemutatók alkalmával lehetőség nyílik egyetemen dolgozó oktatókkal, kutatókkal való konzultációra, a kutatói életpálya megismerésére, ami már ebben az életkorban is fontos motivációs és iskolaválasztási hatást jelenthet.

Az informatikai program keretein belül olyan eszközöket és berendezéseket kívánunk bemutatni, melyekkel egy mechatronikával foglalkozó szakember dolgozik. A robot térhódítása mára megkérdőjelezhetetlenné vált. E program keretében különböző mobil robotok programozásába és alkalmazásába is betekintést nyújtunk. A robotok önálló programozása adott célra a legnépszerűbb feladat ezen az eseményen a fiatalok körében.

 

Kutatók Éjszakája okos telefon alkalmazás altéma

A Kutatók Éjszakája mobil alkalmazás célja, hogy a Kutatók Éjszakája rendezvényen a célközönség részvételét megkönnyítse, tájékozódásukat egyszerűbbé és praktikusabbá tegye. Az alkalmazás elsődleges célcsoportja az általános iskolás korosztály.

Az APP tartalmazza a programok időrendbeli listáját. A listában az alábbi adatok láthatók egy adott programról: kezdés és zárás időpontja, megnevezés, helyszín, cím. Egy listaelemet kiválasztva az adott program részletes leírására navigálunk, amely tartalmazza: a program megnevezését, rövid leírását, kezdő és záró időpontját, helyszínét, címét, regisztrációra, célcsoportra és idegen nyelvre vonatkozó információkat, valamint az előadó nevét. Ezen felül lehetőség van az adott program helyszínét térképen megtekinteni.

A helyszínlista adatbázis „Kar/Intézmény/Egység” oszlopra szerint csoportosítja a programokat. Adott helyszínen belül a lista felépítése megegyezik az Időpontlistáéval.

A Térkép funkció segít a programra történő navigálásban, az esemény összes helyszínét jeleníti meg ugyanazon térképen. Adott helyszínre bökve az ahhoz tartozó programok kerülnek listázásra időrendben. Minden programlista esetén lehetőség nyílik az adott programot megcsillagozni. Ekkor a program a kedvencek menübe kerül, ahol az érdekesnek vélt programokat lehet gyűjteni.

Az applikáció főmenüjébe való minden egyes navigáláskor egy véletlenszerűen kiválasztott program megnevezése kerül fel, amely címére bökve az adott program részletes nézetére jutunk. Az APP jól használható nemcsak a fiatal célközönség számára, hanem minden érdeklődő programválasztását hatékonyan segítette.

 

Webes természettudományos alkalmazás altéma

A teSZTElj! a Szegedi Tudományegyetem kvíze, amely a természettudományok iránt érdeklődő általános és középiskolás diákok számára készült, hogy játékos formában közvetítsen tudást. A kérdéseket öt témakör: a matematika, kémia, biológia, földrajz és fizika területeiről válogattuk össze, amelyek közül a játékos ki is választhatja, hogy milyen területen szeretné tesztelni tudását.

Minden egyes kvíz során a játékos 10 egyszerű választás típusú kérdést kap, aminek megválaszolására 30 másodpercre van. A kvíz végén összesítve látható az elért pontszám, valamint a helyesen és helytelenül megválaszolt kérdések – ez utóbbiak esetén a helyes válaszok feltüntetésével.

A kvíz jelenleg béta verzióban fut. A felület még finomhangolás alatt, a kérdéseket folyamatosan bővítjük, valamint új, izgalmas játékmódokon is dolgozunk.

 

Kihelyezett fizikai kísérlet bemutatók általános iskolai korosztály számára altéma

A programot az SZTE TTIK Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai valósították meg.

A pályázat során a Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megyékben meglátogatott iskolákban – legyen szó akár a pályázat által első körben megcélzott kistelepülésekről, akár kedvezményezett járásban található nagyobb városokról – a kb. 40-45 percesre optimalizált (így a közoktatási órarendbe illeszthető) előadások mindenütt nagy sikert arattak, és nem pusztán a „fizika óra” rendhagyó jellege miatt: a legtöbb helyen jól érzékelhetően látható és hallható volt a gyerekek belülről fakadó lelkesedése a látványos fizikai jelenségek iránt.

Kísérletes bemutatóink sikerét tehát messze nem a globális szinten jellemző szaktanár- és eszközhiány fűtötte (számos helyen az volt a konklúzió, hogy funkcionálisan összeomlás közeli állapotban van a fizika oktatás), hanem a fizikát tanuló (vagy ha „ráadásként” még befértek a bemutató helyszínére, az annál is fiatalabb) gyerekekben inherensen meglévő kíváncsiság. – Természetesen az oktatás helyzete mint katalizáló tényező súlya mellett sem mehetünk el szó nélkül: a járványhelyzet csillapodásával az idei évben egyéni/intézeti kezdeményezésre újraindított (a szorgalmi időszakokban az órarendünkbe a korábbiaknál is nagyobb nehézségek árán beilleszthető) iskolalátogatások utó­hatásának tanulsága, hogy nagyjából nincs az a „road show” mennyiség, amit a régió iskolái ne tudnának felszívni.

Minderről úgy beszélünk, hogy a látványosabb kísérletekből csak azokat láthatták a helyi tanulók, amelyek (relatíve) könnyen mozgathatók, messzebbről és nem tökéletes fényviszonyok között is jól láthatóak, és tapasztalataink szerint a legjobban megmozgatják a gyereket érdeklődését. Ennek fényében nagyon jó szolgálatot tettek pl. a pályázat keretében beszerzett optikai rácsok, melyekkel a fényelhajlás témaköréből az egyik leglátványosabb (és egyúttal a közoktatási tematikában is szereplő) kísérletet lehet bemutatni. A különböző rácsállandójú rácsokat egyetlen keretben tartalmazó eszköz külön könnyebbséget és pluszt jelentett, amikor nem pusztán az optikai rácson történő fényelhajlás jelenségét akartuk demonstrálni, hanem a rácssűrűség hatását is.

Az „érdeklődési szelekciónak” ugyanakkor mondhatni – rövid távon – áldozatául esett a plexi alapra épített prizmás spektroszkóp, melynek – egy korábbi szállítási baleset következtében károsodott – kondenzorlencséi a pályázat keretében beszerzett darabokra lettek lecserélve. Bár az intézet Hullámtan és Optika kurzusán szerepel az eszköz, de egy fehérnek tűnő LED részben folytonos spektruma nem ad annyi plusz élményt egy általános iskolás számára, aki vélhetően már látott szivárványt az égen, és a helyi előadásokon is csak a füsttel láthatóvá tett fénybontás viszi át igazán az ingerküszöbét. Az érdeklődőbbek egy-egy, a kezükbe adott és megfelelő irányba állított prizmán keresztül azonban így is „színesben láthatták a világot”.

Hasonlóan nemes célt szolgál az igen nagy intézeti kihasználtságú – kb. 80%-ban leamortizálódott elődjét pótló – digitális stroboszkóp, mellyel tudománynépszerűsítő rendezvényeken a rugalmas szálon keltett állóhullámokat tudjuk lassítva bemutatni. Hétköznapokban is jól használható gyári csomagolása ideálissá teszi a szállításra, bár fényereje – mint utólag kiderült – jelentősen elmarad a régi, a legtöbb frekvencián már nem megbízhatóan villogó stroboszkóptól; ennélfogva csak ideális vagy ahhoz közeli fényviszonyok között éri meg működtetni.

A külső helyszínen, élőben prezentált kísérleti bemutatók – álljanak bármilyen, de (gyerekszemmel is) látványos, mozgalmas kísérletek­ből is – tapasztalataink szerint sokkal hatásosabbak a legtöbb egyéb tudománynépszerűsítő módszernél akár azonnali impaktjukat, akár a helyi oktatásban hasznosuló rövid/középtávú utóhatásukat tekintve.

 

Barangolás a mechatronika játszóterén altéma

A program keretein belül olyan eszközöket és berendezéseket kívántunk bemutatni, melyekkel egy mechatronikával foglalkozó szakember/mérnök dolgozik. Az érdeklődők megismerkedhetnek különböző elektro-pneumatikus vezérlésekkel, a 8 bites PIC mikrovezérlőkhöz kifejlesztett EasyPIC Pro fejlesztőrendszerrel, Siemens PLC-kkel és az azokkal vezérelt MPS munkaállomásokkal, egy fluidtechnikai körfolyamat szabályozásával, mobil robotos alkalmazásokkal, valamint 3D nyomtatási lehetőséggel.

Az elektro-pneumatikus munkaállomáson egyszerű vezérlési feladatok követhetők nyomon. Előre összeállított, valós ipari feladat ismertetése mellett az érdeklődők saját maguk is megpróbálkozhattak elektro-pneumatikus hálózatok építésével. A programozható vezérlők családjából a mikrovezérlőket és a PLC-ket mérési, ill. vezérlési feladatokra szemléltetjük. Így egy egyszerű hőmérséklet-mérési feladat mikrovezérlős megvalósítása mellett bonyolult, öt egymásra dolgozó munkaállomás PLC-s vezérlése is tanulmányozható.

A többhurkú fluidtechnikai rendszer alkalmas e témakörhöz kapcsolódóan a legkorszerűbb mérés- és szabályozástechnikai folyamatok tanulmányozására és elemzésére. A két tartályt, szivattyút, nyomásmérőt, rotamétert, ultrahangos szintérzékelőket, valamint közelítéskapcsolókat magába foglaló mérőhely az iparban gyakran felmerülő áramlás- és szintmérési, valamint áramlás- és szintszabályozási műveletek egyszerű ismertetését teszi lehetővé.

A robot térhódítása mára megkérdőjelezhetetlenné vált. E program keretében különböző mobil robotok programozásába és alkalmazásába is betekintést nyújtottunk. A robotok önálló programozása adott célra a legnépszerűbb feladat ezen az eseményen a fiatalok körében. E bemutató alkalmával kitértünk az additív gyártástechnológiára, a 3D tervezésre és így a 3D nyomtatásra is, s a bemutató során nyomtatott ajándéktárgyakat a résztvevők hazavihették - emlékül a rendezvényünkről.

A Kutatók éjszakája programsorozatok részeként az érdeklődők betekintést nyerhettek a korszerű mechatronikai rendszer vagy azok részegységeinek felépítésébe, működésébe és ezek működtetésében szerepet is vállalhattak. A projektidőszak alatt évenként közel 40-40 főt értünk el programunkkal.




AP3 megvalósítás - galéria