2024. április 24., szerda

AP4 – KÉPZŐK KÉPZÉSE, NAGYKÖVETI RENDSZER („ANTENNA RENDSZER") KIÉPÍTÉSE, ALUMNI ALPROJEKT



 

Mentori/nagyköveti rendszer kialakítása az MTMI tudományterületeken, tanulmány készítése altéma

A nagyköveti rendszer kialakításának elsődleges célja volt az MTMI szakokra való bejutás elősegítése. A hálózat kiépítéséhez a TTIK intézetei feltérképezték a Kar és a középiskolák jelenlegi kapcsolatrendszerét, tanulmányt készítettek, melyben felmérték, hogy 2011-től mely középiskolából, milyen létszámban érkeztek a TTIK-ra a hallgatók. Ennek alapján felvették a kapcsolatot az azokban az iskolákban tanító pedagógusokkal ahonnan több diák felvételizik a Karra és javasolták belépésüket a nagyköveti rendszerbe. A nagyköveti rendszer az évek során folyamatosan bővül.

A nagykövetekkel a kapcsolattartást a havonta kiküldött nagyköveti hírlevél biztosítja valamint létre hoztunk egy TTIK Nagyköveti Hálózat színteret az SZTE Coospace rendszerében. E fórumokon értesítjük a hálózat tagjait az iskolákat érintő hírekről.

A pályázat keretében 2021-ben megszerveztük az I. Nagyköveti Konferenciát, melyet a pandémia miatt online formában tudtunk megvalósítani. A nagyköveti hálózat azon tagjait, akik az adott évben legaktívabbnak bizonyultak a TTIK-hoz tartozó tudományterületeken az évente egyszer kiadott nagyköveti díjjal jutalmazzuk.

 

Új pedagógus továbbképzések tervezése az MTMI képzések területén altéma

Az MTMI tudományterületek jellegéből adódóan a pedagógusok folyamatos képzésére van szükség ahhoz, hogy szakterületük új elméleti és módszertani eredményeit megismerjék és ezáltal a diákok számára mindig a legújabb ismeretek és technológiák átadását tudják biztosítani. Ennek érdekében a már meglévő pedagógus továbbképzési programok mellé új tanárképzési programokat akkreditáltunk.

Az Informatikai Intézet két új programot akkreditált „Tudatos internethasználatra nevelés valamint „Web-fejlesztés, számítógépes grafika és hálózatok” címmel. Előbbi 3, utóbbi 1 alkalommal került megtartásra a projekt időtartamában. További új továbbképzési programok akkreditálása történt „A véletlen matematikája: valószínűség számítás és a statisztika elemei”, a „Filogenetika és modern populációgenetika-problémacentrikus megközelítés”, a „A fizika megjelenése és szerepe a különböző tantárgyakban (kémia, földrajz, biológia)” – ez bizonyult a legnépszerűbbnek az újonnan akkreditált programok közül, négy alkalommal került megtartásra -; végül „Új eredmények a földrajzban”, mely 3 alkalommal került megtartásra.

 

Beiskolázást segítő elektronikus tananyag létrehozása altéma

Az informatika területén két elektronikus tananyag megírása történt. „Programozás és algoritmizálás JavaScript nyelven”. A tananyag elérhető http://www.inf.u-szeged.hu/~tnemeth/vpt/. A másik tananyag (Játékfejlesztés Unity-ben) Unity keretrendszerben történő játékfejlesztéshez készült. A tananyag elkészítésének célja, hogy egy új eszközt adjon a középiskolás tanárok kezébe a programozás oktatására. A tananyag elérhető a http://www.inf.u-szeged.hu/~vargalg/inProgress/Unity/ webhelyen.

Környezettan/környezetmérnök szakra felvett hallgatók természettudományos ismereteinek szintre hozását segíti elő az altéma keretein belül fejlesztett 3. e-learning tananyag, ami a biológia, fizika, földrajz, kémia és műszaki ismeretek témakörébe tartozó audiovizuális anyagokat tartalmaz, melyet webes felületen elérhetővé tettek minden szakos hallgató számára.

A Kémiai Intézet munkatársai online növénykémiai kísérletgyűjtemény fejlesztését tűzték ki célul gyakorló és leendő kémia tanárok számára. A kísérletgyűjtemény videóformájában megtekinthető a YouTube csatornán.

 

Meglévő, akkreditált tanártovábbképzési programok megújítása, újra akkreditálása és indítása az MTMI területen altéma

Öt, korábban kidolgozott, akkreditált pedagógus továbbképző programot még az eredeti akkreditáció jogán meghirdettük a projekt kezdeti időszakában, mindeközben az oktatók elindították az új akkreditációs folyamatot. A pandémia megjelenése új elemmel bővítette ezt a folyamatot, hiszen nem csak a szakmai anyag tartalmi megújítása volt az akkreditáció célja, hanem az oktatási forma megújítása is fontossá vált. Az eddigi személyes jelenlétet igénylő képzéseknél át kellett gondolni az online eszközök alkalmazásának lehetőségét és a képzés tartalmát ehhez az ismeretátadási formához kellett igazítani.

Az érintett programok „A környezettudomány biológia tanításába beépíthető legújabb eredményei”, a „Fizika emelt szintű érettségi kísérleti feladatainak elvégzése és elemzése a tapasztalatok tükrében”, „A Földrajz Új Világa”, számítógép és internet alkalmazása a földrajztanításban”, „Függvényekről, érdekesen - Az analízis fogalmai nem szokványos megközelítésben” valamint a „Korszerű matematika korszerű módszerekkel” végül „Modern kémiai ismeretek”.

 

Bolyai Intézet: gyakorló matematika tanárok által tartott speciálkollégium meghirdetése leendő és gyakorló tanároknak altéma

A Bolyai Intézetben az elmúlt években a szakmódszertani szemináriumok keretében több alkalommal kaptak lehetőséget általános és középiskolai tanárok eredményesen alkalmazott oktatási módszereik bemutatására.

Ezen alapulva a projektben egy hasonló előadássorozat szervezése valósult meg, melynek során az intézet nagyköveti, mentori hálózatára támaszkodva a 2019/20. tanév tavaszi szemeszterében egy 10 szemináriumból álló, tanárszakos hallgatóknak meghirdetett speciálkollégiumot tartottak gyakorló általános és középiskolai tanárok.

A foglalkozások szakmódszertani jellegű előadásokat foglaltak magukba, melyek célja a tanítás során alkalmazott hatékony tanítási módszerek bemutatása a leendő tanárok számára.

 

Bolyai Intézet: matematika tanárjelölt hallgatók delegálása iskolákba altéma

A matematika tanárszakos hallgatók képzési tervében szerepel az iskolák matematika óráinak látogatása, s néhány alkalommal aktív közreműködés szakkör, felzárkóztató foglalkozás vagy korrepetálás tartásában.

A projekt keretében matematika tanárszakos végeztek felzárkóztatást/korrepetálást az ezt igénylő diákok számára a Bolyai Intézet nagyköveti, mentori hálózatához kapcsolódó iskolákban (Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola valamint a Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakgimnázium).

A foglalkozások egyéniek voltak, illetve hasonló problémával jelentkező diákok esetében is a létszám foglalkozásonként nem haladta meg a 2-3 főt.

A hallgatók tevékenységét a Bolyai Intézet oktatói rendszeresen nyomon követték, és szükség esetén segítették a hallgatókat feladatuk teljesítésében.

 

Egyetemi előkészítő tábor szervezésében való részvétel, fizika, tematika kidolgozása, összeállítása, hallgatói mentorhálózat kialakításában való részvétel altéma

A „Fizika egyetemi előkészítő tábor” fő céljai voltak, hogy a tábor során ösztönözzék a diákokat a középszintű fizika érettségi letételére és ebben szakmai segítséget nyújtsanak számukra, valamint hogy a felvételt követően az első két egyetemi szemeszterük során mentorálásban részesüljenek a felvételt nyert hallgatók.

A tábor tehát két fő célcsoportot határozott meg, egyrészt az egyetemi felvételi előtt álló középiskolai tanulók, másrészt az egyetemre felvételt nyert első éves hallgatók. A szervezésben és kivitelezésben nagy szerepe volt a jelenleg tanárszakos hallgatóknak, mivel az ők segítették a középiskolásokat abban, hogy célirányosabban tudják megtervezni az utolsó középiskolai évüket, továbbá ők segítették az elsőéves egyetemi hallgatókat eligazodni az adminisztrációs teendőkben, az egyetemi tananyag elsajátításával és tanulási technikák kidolgozásával kapcsolatban.

A rendezvényt három alkalommal szervezték meg. A foglalkozássorozat 90 órás volt (15x6 óra). A foglalkozásokon tematikus módon kerültek tárgyalásra a fizika érettségi témakörei, elsősorban feladatmegoldásokon, illetve mérési feladatokon keresztül.

 

Szakmai ismeretterjesztő tartalmat tartalmazó kiadvány nyomtatott és letölthető PDF formátumban a biológia tudományterületre altéma

Az altéma keretében egy olyan a középiskolai biológia tananyag megértését segítő, probléma-centrikus szakmai kiegészítő anyagot tartalmazó kiadvány készült, mely lefedi a biológia érettségi tartalmi területeit/témaköreit.

Az anyag alapját képezte a szintén a projekt keretein belül megvalósított, biológia felvételi előkészítő tábori munkának, ugyanakkor oktatási segédanyagként segítheti a mentor-hálóba bekapcsolódó középiskolai tanárok valamint a diákok munkáját. A kiadvány címe: Makroszkópos és mikroszkópos biológiai megfigyelések.

A kiadvány nyomtatott formában készült, de elérhető pdf formátumban is és a tervek szerint a Biológia Intézet készülő honlapjára is felkerül, ahonnan az érdeklők ingyen hozzáférhetnek.

 

Képzők képzése biológia szakos tanárjelölteknek (hallgatók felkészítése felzárkóztató és felvételi előkészítő szakkörök tartására) altéma

Az altéma során megvalósuló képzés célja biológia tanár szakos hallgatók célirányos felkészítése a tehetséggondozás és a felzárkóztatás iskolai megvalósítására. Ez a feladat ugyanis olyan feladatot ró a hallgatókra, amelyek a normál képzés kereteit meghaladó, komolyabb szakmai, szakmódszertani ismereteket követelnek.

A képzésben részesülő hallgatók az iskolákban szakmai gyakorlat keretei között felzárkóztató foglalkozások, illetve felvételi előkészítő szakkörök tartásával járulhatnak hozzá a felsőoktatásba való bekerülés elősegítéséhez.

A képzés 3 x 5 (összesen 15 óra) időtartamú szemináriumi foglalkozásból állt, két tanév során került meghirdetésre IV-V. évfolyam általános és középiskolai osztatlan biológia tanárszakos hallgatók számára.

 

Tanulóknak nyújtott a felsőoktatásba bekerülést elősegítő készségfejlesztő, kommunikációs programok biológia szakterületen altéma

A felsőoktatásba kerülés segítését támogató tevékenységek egyik fontos formája az egyetemi felvételi előkészítő program. A Biológia Intézet az intézet oktatóinak részvételével gyakorlat-orientált, nyári felvételi előkészítő tábor szervezett és tartott meg 3 alkalommal (2 személyes, 1 online), amely elsősorban a diákok érettségire való felkészülést segítette elő. A kísérleteken túl nagy hangsúlyt kapott a probléma-elemzés, melynek a biológia érettségi során kiemelt szerepe van.

A hátrányos társadalmi, gazdasági helyzetből származó tanulók esélyteremtésének előmozdítása érdekében célcsoportként a kedvezményezett, kistérségi járásokban illetve a Vajdaságban tanuló 11. osztályos diákokat jelölték ki, akik számára az oktatást ingyenesen biztosították, illetve teljes ellátást kaptak a tábor időtartamára.

A tábor két alkalommal a Biológia Intézetben került megrendezésre, így a résztvevők számára lehetőség adódott arra is, hogy közvetlenül bepillantást nyerjenek az Intézet munkájába.

 

Képzők képzése (kémia tanárjelölt hallgatók felkészítése szakkörök tartására) altéma

Az altéma két szorosan összefüggő programból állt. Az egyik a „Kémia szakos hallgatók felkészítése szakkörök tartására” melynek célja volt, hogy a hallgatókat olyan irányba fejlessze, hogy a szakkörök során változatos tanulói aktivitásokon keresztül fejleszteni tudják tanítványaik képességeit és készségeit. Továbbá ismerjenek meg motivációs céllal bemutatható tanári és tanulói kísérleteket, és szakszerűen tudják azokat kivitelezni.

A modern pedagógiai módszerek szakkörön történő felhasználásának lehetőségeit és azok önálló és kreatív alkalmazását is megismerték a hallgatók a foglalkozások során. Nem utolsó sorban cél volt, hogy a résztvevő hallgatók megtanulják változatos tanulói aktivitásokon keresztül fejleszteni tanítványaik képességeit és készségeit.

Ehhez a programhoz kapcsolódott a „Vegyülj velünk” program, melynek során az erre felkészített hallgatók interaktív kísérleti foglalkozásokat tartottak általános és középiskolás diákok számára.


A „nagykövetek” felkészítése a hatékony és eredményes pályaválasztás elősegítése érdekében altéma

Az „Egyenes út az egyetemre - Komplex felkészítő program a továbbtanulás támogatásához.” c. című továbbképzési program akkreditációja és 7 alkalommal való megtartása történt.

A program kidolgozását és megtartását az SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ végezte el. A továbbképzés során a pedagógusok felkészülésének támogatása történt a diákok továbbtanulásának sokirányú megsegítéséhez.

A program a pályaválasztási folyamat komplex megsegítését alapozta meg azzal, hogy felkészíti a leendő pedagógusokat a diákok önismeretének fejlesztésével, tanulásszervezésük korrekciójával a továbbtanulásuk tudatos támogatására, az egyéni lemaradások kiküszöbölésére, a felsőoktatásba való átmenet könnyebbé tételére.

 

Kurzus hirdetése tanárszakos hallgatóknak a pályaorientációs és tanulásmódszertani ismeretek és készségek átadása érdekében altéma

Az „Egyenes út az egyetemre - Komplex felkészítő program a továbbtanulás támogatásához.” c. című program tanárszakos hallgatók számára került meghirdetésre szabadon választható, kredit nélküli majd két kreditet érő kurzusként.

A képzések során a résztvevők megismerhették a pályaválasztás legfontosabb sarokköveit, olyan önismeretet (tanulási, pályaorientációs) fejlesztő módszereket sajátíthattak el és próbálhattak ki, melyek egyéni vagy csoportos formában továbbvihetők a diákoknak, illetve szélesebb körű pálya- és munkaerő-piaci ismeretekre tettek szert.

A képzési programok további fontos modulja az esélyegyenlőség, amelyen belül a speciális képzési igényű tanulók szükségleteit ismerhették meg a résztvevő leendő tanárok.

 

Alumni pedagógus nagyköveti rendszer kiépítése a Szegedi Tudományegyetemen altéma

Az altéma keretében a SZTE Alma Mater folyamatosan fejlesztette és bővítette az Alumni Pedagógus Nagykövetek Hálózatot. Az alumni pedagógusok toborzása személyesen, a SZTE Beiskolázási Roadshow-kon való részvétel során történt.

Az SZTE Alma Mater weboldalán valamint Facebook oldalán folyamatosan friss információk kerültek ki az egyetemi eseményekről, a nagyköveteket is érintő hírekről valamint a résztvevők számára hírlevelek kiküldése történt.

Megszervezésre kerültek a „A tankönyveken túl” programok, melyek keretében emelt szintű érettségi feladattípusokról szóló előadások kerültek megtartásra, melyekről videófelvétel készült. A videófelvételek az alumni nagyköveti rendszer tagjai számára szabadon hozzáférhetők.




AP4 megvalósítás - galéria