Hat csapat küzdött meg egymással remek hangulatban az október 26-i tanulmányi verseny show-szerű fináléjában, de a zsűri végül hét együttest is jutalmazásra érdemesnek talált.
18:05
Egész nap ügyelt a verseny tisztaságára a zsűri. E testületben öt professzor dolgozott, elnöke: Pál József, a Szegedi Tudományegyetem nemzetközi és közkapcsolati rektorhelyettese, tagjai: Dux László és Bari Ferenc az Általános Orvostudományi Kar képviseletében, Hódi Klára az SZTE Gyógyszerésztudományi Karról, valamint Wölfling János, a Természettudományi és Informatikai Kar képviseletében.
A zsűri elnöke az eredmények kihirdetésekor fontosnak tartotta kiemelni: a szponzorok támogatása nélkül nem jöhetett volna létre az SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Versenye. Közülük az SZTE több mint félszáz vezető oktatója, továbbá Általános Orvostudományi Kara, Gyógyszerésztudományi Kara, Szent-Györgyi Baráti Köre a verseny szervezésében kulcsszerepet játszó Pro Talentis Universitatis Alapítványnak nyújtott adományaival, e gesztusban megmutatkozó összefogással jelentős mértékben hozzájárult a kezdeményezés sikeréhez.
A verseny sikeréért dolgozó támogatók sora még hosszan folytatható. Közéjük tartozik a játékmesteri szerepet fölvállaló főorvos, Kovács Attila is. A doktor úr átérezte a versenyzők helyzetét, hiszen számos televíziós vetélkedőben szerepelt már – sikerrel.
Sokat dolgoztak az SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny sikeréért a kérdések összeállításában kulcsszerepet játszó, módszertant is tanító egyetemi oktatók: Kopasz Katalin, Nagy Lászlóné dr. Antal Erzsébet, Németh Veronika, illetve Vajda Tamás, az Egyetemi Levéltár vezetője, aki egyetemtörténetet is oktat. Az SZTE Rektori Hivatal Marketing és Kommunikációs Igazgatósága, valamint az SZTE Médiacentrum munkatársai és gyakornokai, az önkéntes munkát vállaló hallgatók ugyancsak mozgósították energiáikat a sikerért. Oktatóik irányításával hallgatók tudósítottak a versenynapi előkészületekről, a vetélkedőről és önálló televíziós műsort is összeállítottak az SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyéről, a díjátadóról.
A kreatív feladat – Szent-Györgyi Albert Psalmus Humanus című műve alapján készítettek a csapatok plakátot, posztert vagy egyéb műalkotást – megoldásáért járó Különdíjat a temesvári Bartók Béla Elméleti Líceum csapata – Oláh Tamás, Püsök Csaba, Pintér Jenő, felkészítő tanáruk: Tóth Kinga – nyerte, s vette át a zsűri elnökétől, Pál Józseftől, valamint az SZTE Gyógyszerésztudományi Kar professzorasszonyától, Hódi Klárától.
Az SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny VI. helyezettje: a makói József Attila Gimnázium csapata – Kúsz Ágnes, Barta Bence, Oláh Tímea, felkészítő tanár: Fábján-Nagy Mária – a díjat e verseny kérdéseinek összeállítását végző munkacsoport képviseletében Vajda Tamástől, az SZTE Egyetemi Levéltár vezetőjétől kapta meg.
Az V. helyezést értek el, pedig a kémiát és biológiát a gimnáziumokénál alacsonyabb óraszámban tanulhatják szegedi SZISZSZI Déri Miksa Tagintézménye csapatának tagjai: Garai Gábor, Gubics Flórián, Varga Zoltán, tanáruk: Mónok Mária. Jutalmukat a zsűri tagja, Hódi Klára professzor asszony (SZTE Gyógyszerésztudományi Kar) nyújtotta át.
A IV. helyezett lett a szentesi Horváth Mihály Gimnázium csapata: Loboda András, Márki Sándor, Kiss Tamás; felkészítő tanáruk: Aranyi Zsuzsanna. A IV. helyezett csapat díját a zsűri tagja, Bari Ferenc professzor (SZTE Általános Orvostudományi Kar) adta át.
A III. helyezett a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium csapata: a Duma Lilla, Nyárfádi Gabriella, Szabados Márk alkotta hármas felkészülését tanáruk, Kovács Miklós segítette. A III. helyezett csapat jutalmát a zsűri tagja, Wölfling János professzor, az SZTE Természettudományi és Informatikai Karról, valamint: az SZTE Tehetséggondozó Tanács elnöke, a Pro Talentis Universitatis Alapítvány kuratóriumi elnöke, Badó Attila professzor; illetve az SZTE Szent-Györgyi Baráti Kör adta át.
A verseny ezüstérmese, a II. helyezett a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (itt versengő 3 csapata közül a számítógépes fordulóban a legjobb eredményt elérő) RMG Lándzsa nevű – Gál Béla tanár úr irányításával felkészülő – csoport: Fejes Roland, Maróti Gábor, Zsiros Ádám. A II. helyezettek ösztöndíját a zsűri tagja, Dux László professzor (SZTE Általános Orvostudományi Kar), valamint: az SZTE Tehetséggondozó Tanács elnöke, a Pro Talentis Universitatis Alapítvány kuratóriumi elnöke, Badó Attila professzor; továbbá a Scriptum Zrt. adta át.
A verseny győztese, I. helyezettje: a debreceni Tóth Árpád Gimnázium csapata, azaz Kolostyák Zsuzsanna, Árva Hédi, Kovács Dániel, felkészítő tanáruk: Gőz József. Nekik nyújtotta át a zsűri elnöke, Pál József professzor, az SZTE rektorhelyettese, valamint: az SZTE Tehetséggondozó Tanács elnöke, a Pro Talentis Universitatis Alapítvány kuratóriumi elnöke, Badó Attila professzor; illetve az SZTE Általános Orvostudományi Kar oktatási dékánhelyettese, Leprán István; továbbá Szeged Megyei Jogú Város alpolgármestere, Solymos László a nyereményt: az ösztöndíjjal együtt járó Cambridge-i utazást, a fődíjat. A ráadás: a fődíjat elnyert iskola szaktanára a citrátkörről, vagyis a Szent-Györgyi – Krebs ciklusról előadást tarthat idén novemberben a Szegedi Tudományegyetem másodéves orvostanhallgatóinak.
A díjátadó ünnepség főszereplőiről csoportkép készült, ezzel zárult a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Tanulmányi Versenye.
A díjátadón készült képek itt megtekinthetők |
*
18.00: Véget ért a hosszú és embert próbáló, de nagyszerű és izgalmas finálé! A Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny döntője végig kiváló hangulatban zajlott. A TIK kongresszusi termében hat csapat mérhette össze tudását a finisben, akiket több szurkoló is tapssal buzdított. A zsűri döntése alapján mindenki „tiszta lappal” indult, így az elődöntőben elért pontszámok a végeredménybe nem számítottak bele. Ugyanakkor hiába érkezett egy-egy iskolából több csapat: egy intézményt csak a legjobb hármasfogata képviselhette a végjátékban.
A 12 kérdéskört így összesen 18 középiskolás járhatta végig, akiket a bírák azonnal pontoztak s értékeltek is. A Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert életével és munkásságával kapcsolatos, jellemzően természettudományos és általános műveltséget mérő kérdések megválaszolásában szoros verseny alakult ki. Azonban az olyan becsapós kérdésekre, mint a „meddig kell forralni a paprikakivonatot a legmagasabb C-vitamin-koncentráció eléréséhez”, többen csak tippeltek. Az öttagú zsűri ugyan többször korrigálta s kiegészítette a megfejtéseket, a versenyzők jól vették a játékos feladatokat: mindig akadt olyan csapat, amelyik hibátlanul rakta ki a C-vitamin modelljét, sőt, még az izomkutatással kapcsolatos kérdésekre is meg tudtak felelni, a kutatókat pedig szinte hibátlanul ismerték fel archív felvételek alapján.
A zsűri végül is hét alakulatot részesített jutalomban, olyan magas színvonalúnak ítélte meg a kreatív feladatok megoldását.
Különdíjat, értékes ajándékokat vihetett haza a temesvári Bartók Béla Líceum csapata. Hatodik helyen végzett a makói József Attila Gimnáziumot képviselő JAG-UARS, ötödik lett a szegedi Déri Miksa Szakközépiskola Déri Vitamin gárdája, a negyedik pozíciót pedig a szentesi Horváth Mihály Gimnázium HMG fantázianevű együttese szerezte meg.
Következzenek a dobogósok! Harmadik helyezettként kiemelt jutalmat és ösztöndíjat nyert a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium képviseletében a Rózsásokkk alakulata, másodikként értékes ösztöndíjat zsebelt be a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumból az RMG Lándzsa, míg abszolút fődíjasként ösztöndíjat nyert és Cambridge-be utazhat a debreceni Tóth Árpád Gimnázium három diákja és kísérőtanáruk.
A Szent-Györgyi Albert Emlékverseny döntőjén készült képek itt megtekinthetők |
*
11:45 – 13:15: A Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny másik alternatív programjaként a középiskolás csapatok tagjai könyvtári sétán vehettek részt a Szegedi Tudományegyetem Klebelsberg-könyvtárában. A legnagyobb érdeklődésnek a Régi Könyvek Tára és a Keleti Gyűjtemény örvendett.
„Nekem nagyon megtetszett a könyvtár, mert itt olyan régi könyvek is vannak, amilyenekkel egyébként nem lenne lehetőségünk találkozni” – mesélt élményeiről a szegedi Deák Ferenc Gimnázium tizedik osztályos tanulója, Vizin Krisztián. Elárulta továbbá azt is, hogy egyik legkedvesebb időtöltése az olvasás, és bár minden témában szívesen tájékozódik, a legközelebb mégis a krimi áll hozzá.
A könyvtári túra során Csengődi Erika könyvtáros vezetésével a diákok megismerkedhettek a mintegy kétmilliónyi dokumentumnak otthont adó egyetemi bibliotékával s annak különgyűjteményeivel. A leghosszasabban a Régi Könyvek Tárában és a Keleti Gyűjteményben időztek el, ez utóbbiban szívesen lapozták át az altajisztikai témájú kiadványokat, néhányan fotózkodtak is velük. „Minket is ez a két gyűjtemény fogott meg a leginkább” – tudtam meg két másik diáktól, Patarica Ildikótól és Erdős Ágnestől, akik Újvidékről, a Svetozar Marković Gimnáziumból érkeztek. A két tizedik osztályos tanuló elmondta, gyakran látogatják a helyi könyvtárat: Ildikó a testbeszéd, illetve a pszichológia témaköre iránt érdeklődik a legjobban, Ágnes pedig japán és angol nyelvű kiadványokat olvas rendszeresen.
A séta, majd az azt követő szünet és a Szent-Györgyi Albert-emlékérme kibocsátásáról és a tanulmányi versenyről tartott sajtótájékoztató után, 14:30-tól kezdődik meg a legjobb hat csapat számára a döntő.
*
11:45 – 13:15: Az SZTE Természettudományi és Informatikai Karának Embertani Tanszéke egy kis kikapcsolódást jelentő programot szervezett a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny résztvevőinek. A téma a biológiai antropológia és a paleopatológia volt.
Péntek délben hatalmas érdeklődéstől övezve tartott egy rövid interaktív bemutatót a tanulmányi versenyen résztvevőknek az SZTE TTIK Embertani Tanszéke. Pálfi György tanszékvezető docens köszöntője után egy rövid képes összefoglaló következett, amelynek keretében a fiatalok megismerhették az ásatási folyamatot, módszereit, valamint hogy milyen testi jellemzőket tudhatunk meg a csontokból. Ezután rátértek a bemutató fő témájára, a paleopatológiára, vagyis az emberi csontok alapján kialakított kórtanra, melynek segítségével többek között régi korok betegségeire, illetve az akkor élt emberek életmódjára következtetnek. Sok kór és fertőzés ugyanis nyomot hagy a csontokon.
A vetítés után az egybegyűltek testközelből is megvizsgálhatták a demontrációra szánt emberi maradványokat. Pálfi György mellett Molnár Erika egyetemi adjunktus és Bereczki Zsolt tanársegéd mesélték el a koponyák és lábszárcsontok történetét, miközben azok kézről kézre jártak. A letűnt emberiség hátrahagyott darabjaival való rövid ismerkedés után a résztvevőknek tovább kellett sietniük, várta őket az ebéd és a verseny.
*
11:45 - 13:15: A Szent-Györgyi-verseny alternatív kísérőprogramjaként a versenyzők megismerkedhettek a szegedi orvos- és gyógyszerészképzéssel, a bioarcheológiával és az SZTE Klebelsberg-könyvtárral, valamint bepillantást nyerhettek a kémiai labormunka titkaiba.
A "Találkoztam a professzorral" elnevezésű programon az orvosképzésről Leprán István oktatási dékánhelyettes (SZTE ÁOK), míg a gyógyszerészképzésről Gáspár Róbert dékánhelyettes tájékoztatta a középiskolásokat.
"Laborok titkai" – ezzel a címmel várták az érdeklődő diákokat és tanáraikat a Dóm tér 7. alá, stílusosan a Szent-Györgyi Albert-terembe, ahol Árus Dávid, a Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék munkatársa tartott hangos és látványos kémiai kísérletekkel bemutatót. A diákok először a klór-dioxid segítségével kaptak bevezetést a fotokémiába, majd a kemilumineszcenciát – vagyis kémiai reakció során történő fényjelenséget – is megismerhették. Ennek demonstrálásához Árus Dávid többek között a krimisorozatokból is ismert luminolt reagáltatta, amit egyébként vérnyomok kimutatására is használnak. A kémikus a fehérfoszforral bizonyította, hogy a víz alatt is lehetséges égés. „Zajos” sikerre számíthattak a „hangos kísérletek”, mint például a vörösfoszfor és a kálium-klorát robbanáshoz hasonló reakciója.
Németh Veronika, a kémia szakmódszertan oktatója körbevezette az érdeklődőket a laborokon, a diákok „élő” egyenes adásban láthatták, miként kísérleteznek, dolgoznak a vegyészhallgatók. A tanárnő elmondta, a kísérletek között olyanokat is láthattak a program résztvevői, amik a tanárkollégáknak is újdonságot jelenthetnek, hiszen az iskolai gyakorlatban kevésbé kerülnek elő.
*
12:00: Az első forduló lezárult, az alternatív programokra (úgy mint a „Könyvtári kalandozások” vagy a „Találkoztam a professzorral” című előadás) igyekezvén a társaiért szurkoló Rákóczi Ádámmal beszélgettünk. A szegedi SZTEJKI Eötvös József Egységes Gimnázium diákja elmondta, hogy egyéni feladatokkal és tanári segítséggel készültek a versenyre. – Nyomon követtük Szent-Györgyi Albert munkáját, olvastuk a szövegeit, és próbáltunk minél többet megtudni az általa elért sikerekről. Nagyon sokszínű ember volt a professzor, a sportban, a tudományokban és a kultúra területén is jelentős eredményeket ért el. A személyének varázsa mellett a tudás megszerzése is motivál bennünket, hiszen szeretjük a kihívásokat – árulta el.
11:00: Mialatt kattogtak az egerek, a kísérőtanárok sem nyugodhattak, ám Dux László, az ÁOK Biokémiai Intézet tanszékvezető egyetemi tanára, egyben a verseny zsűrijének tagja biztosította őket: az egyedüli nehézséget az jelentette, hogy két „Vitaminbombák” nevű csapat ült le a gépekhez. S – bár probléma nélkül kezdődött meg az elődöntő – hozzátette: mivel „az ördög nem alszik”, a kérdéssorok papíron is a versenyzők rendelkezésére állnak.
10:45: 40 kérdés, 50 perc, 29 iskola 35 csapata – megkezdődött a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny első, számítógépes fordulója. Szűk egy óra múlva több mint 100 középiskolás lélegezhet fel, s majd az első 6 helyezett csapat küzdhet az értékes nyereményekért délután az SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központban. Amíg a diákok háromfős csapatokban közösen dolgoztak az SZTE ÁOK Orvosi Informatikai Intézet termeiben, a versenyzőkért izguló önkénteseket a programról faggattuk. – Fontos megismertetni a fiatalokkal, mi vár rájuk az egyetemi éveik során – mondta Anitics Tamás. Az SZTE TTIK kémia szakos hallgatója hozzátette: azzal, hogy körbevezetik a versenyzőket az SZTE egységein, betekintést nyerhetnek a természettudományi fakultás életébe.
Az első, számítógépes fordulón készült képek itt megtekinthetők |
*
10:00 - Szabó Gábor bevezetőjében kiemelte, Szent-Györgyi Albert szellemi hagyatékának ápolása sokoldalú feladat. Amellett, hogy a tudós munkássága két Nobel-díjnyi értékű teljesítmény – ugyanis nem csak a C-vitamin felfedezése, hanem az izomműködés vizsgálatában elért eredményei is jelentősek –, Szent-Györgyi művészetpártoló s kiváló sportember volt. „Megtestesítette azt az embert, akit példaképként állíthatunk a fiatalok elé” – fogalmazott.
A Szegedi Tudományegyetem feladatai közé tartozik, hogy ezen értékeket közvetítse a diákság, köztük a középiskolások számára is. A fiataloknak jó szívvel ajánlotta továbbá a fizikusi pályát, s megnyitó beszédét egy fizikai kísérleti bemutató ifjú résztvevőjének szavaival zárta: „Remélem, hogy ez a buli is tök zsír lesz!”
A verseny 10.30-tól folytatódik az első, számítógépes fordulóval.
9.45-kor A Szegedi Tudományegyetem rektora, Szabó Gábor akadémikus bevezető szavaival vette kezdetét a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny a József Attila Tanulmányi és Információs Központ kongresszusi termében. A Magyarországról
A Szent-Györgyi tanulmányi verseny megnyitóján készült képek itt megtekinthetők |
8:15
A Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyének napján, 2012. október 26-án reggel az önkéntes hallgató segítőkkel szinte együtt érkeztek az SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központjába, illetve a rendezvény további hat helyszínére a kérdéseket összeállító munkacsoport, valamint a zsűri tagjai, továbbá a további programok szervezői. Az utolsó egyeztetések, simítások is az elsődleges cél megvalósítását szolgálták: a tudományok jelentőségére, a kutatói pálya szépségére, az élethosszig tartó tanulás fontosságára hívja föl a figyelmet a Szegedi Tudományegyetem a középiskolásoknak hirdetett tanulmányi versennyel.
A jubileumi Szent-Györgyi emlékévben a 75 éve Nobel-díjat nyert Szent-Györgyi Albert teljesítményét, egyéniségét állította középpontba az SZTE, és először szervezett több magyarországi megyét és határon túli területet is érintő tanulmányi versenyt.
Az előkészületek már 2012 tavaszán elkezdődtek, az SZTE a versenyfelhívást még a múlt tanév végén eljuttatta egyrészt a Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió (DKMT) és az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar (TTIK) bázisiskoláihoz. Ezzel szinte országos méretűvé és nemzetközivé növekedett az SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Versenye. Nemcsak a DKMT-t alkotó dél-magyarországi régió megyéi, és a vajdasági, Temes megyei középiskolák magyar diákjai jelentkeztek, hanem bekapcsolódtak az SZTE TTIK bázisiskolái közül például Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Tolna és Somogy megyei intézmények is.
A SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyének különlegessége, hogy a Nobel-díjas tudós gazdag életművéből merítve több tudományterületet is érint. Azaz Szent-Györgyi Albert életművének tudománytörténeti feldolgozása mellett a Nobel-díjas kutató munkájához és a C-vitaminhoz kapcsolható tantárgyak – biológia, kémia, fizika – tanulmányi versenyének ötvözete. Ezzel a versenyre készülő csapatok sem egyetlen tudományterületre összpontosítottak, hanem a bölcsészet-, a társadalom- és a természettudományok széles skáláját érintve mélyítették ismereteiket.
A versenynapot indító regisztrációkor kiderült, hogy bár 31 iskola 40 csapat nevezett, végül Magyarország hét megyéjéből és Románia egy megyéjéből, valamint a szerbiai Vajdaságból összesen 20 településről 29 iskola 35 csapata érkezett a Szegedi Tudományegyetemre.
Képek a verseny előkészületeiről |
A versenyről folyamatosan tudósítottak az SZTE Médiacentrum munkatársai, gyakornokai