2025. 01. 24-én Strasbourgban az Euroscola Day-en iskolánkat, sőt Magyarországot 24 diákunk és 2 kísérőtanárunk képviselhette. Iskolánk 7 éve részt vesz az EP Nagykövet Iskola programjában, több általuk szervezett versenyen is eredményesen szerepeltünk, ennek köszönhetően látogathattunk el most Strasbourgba, ahol a többi EU tagországból is országonként 24 diák volt jelen.
A jeles napot az Európai Parlament nagy tárgyalótermében (hemicycle) töltöttük, 16:30-ig tartott az esemény. Roberta Metsola köszöntővideója után a dezinformáció témájában először kérdéseket tehettünk fel Sabine Verheyen -nek, az Európai Parlament alelnökének. Ezt egy plenáris üléssel folytattuk, ahol négy csoportba (frakcióba) rendezték a diákokat. A megtárgyalandó törvénymódosításhoz való viszonyuk szerint voltak 1. Egyetértők, 2. Ellenzők, 3. Kompromisszum-orientáltak, 4.Bizonytalanok. A szimuláció lényege az volt, hogy mindenkinek a saját szerepében maradva kellett hozzászólnia max. 1 percben (ez nem mindig sikerült). Az EU-nak 24 hivatalos nyelve van, mi a szélesebb körben használt munkanyelveken kommunikálhattunk (pl. angol, német, francia, spanyol, olasz), de szinkontolmácsolást is biztosítottak számunkra ezeken a nyelveken. A vita végén 4 rendelkezést állítottak össze, ezekről kellett szavaznunk. A program az egyenlőtlenségről szóló beszélgetéssel zárult, végül elénekeltük együtt az EU himnuszát. Nagyon megtisztelő érzés volt, hogy egy napot mi is eltölthettünk az Európai Parlamentben, közelebbről megismerhettük az ott folyó munkát.
Következő napon Strasbourg, Colmar kulturális kincseit fedeztük fel, többek között az 1000 éves impozáns katedrálist, amit strasbourgi Notre Dame néven is emlegetnek. A reformáció idején maga Kálvin János is prédikált a templomban és 1539-ben a világ első dokumentált karácsonyfáját itt állították fel. Vasárnap útra keltünk buszunkkal Linz városába. Az úton megálltunk Stuttgartban a Mercedes-Benz-múzeumnál, ami egy modern stílusú, dupla helix struktúrájú épület, ahol a legritkább, legrégebbi és legújabb gyártmányú autók, buszok is megtalálhatóak voltak. Hétfőn a haza vezető úton megálltunk az 1000 éves Melki bencés apátságnál, ahol idegenvezetőnk, egy pannonhalmán érettségizett fiú volt, aki most 1 évet ösztöndíjas diákként tanul Melkben.
Köszönjük diáktársainknak, hogy az EP Nagykövet Iskola programokon való aktív és eredményes részvételükkel megnyerték számunkra is ezt az utazást. Köszönjük Galambos László tanár úrnak, hogy elkísért minket és ügyelt rá, hogy jó hangulatban teljen az utunk. Köszönjük Tóthné Nagyistók Katalin tanárnőnek lelkes felkészítő és szervező munkáját, felejthetetlen élményben volt részünk. További sikereket kívánunk az utódainknak is, buzdítjuk őket is, hogy legyenek az EP Nagykövet Iskola program aktív részvevői.
Az alábbi linkre kattintva a rövid kisfilmünket lehet megtekinteni: https://www.youtube.com/watch?v=i59h37T02bU
Our students in Strasbourg
Our special day at the European Parliament
On January 24, 2025, our school—representing not only our institution but also Hungary—had the honor of participating in Euroscola Day in Strasbourg with 24 students and 2 accompanying teachers. Our school has been part of the EP Ambassador School Program for seven years, and thanks to our successful performance in several competitions organized within the program, we earned the opportunity to visit Strasbourg. Here, we joined 24 students from each of the other EU member states.
We spent the notable day in the European Parliament’s large debating chamber (hemicycle), with the event lasting until 4:30 PM. Following a welcome video from Roberta Metsola, we had the chance to ask questions about disinformation to Sabine Verheyen, Vice-President of the European Parliament. This was followed by a plenary session, during which students were divided into four groups (factions) based on their stance on a proposed legislative amendment: 1. Supporters, 2. Opponents, 3. Compromise-Oriented, and 4. Undecided. The core of the simulation was that each participant had to contribute to the discussion while remaining in their assigned role, with a maximum speaking time of one minute (though this was not always strictly adhered to). The European Union has 24 official languages, but we were allowed to communicate in widely used working languages such as English, German, French, Spanish, and Italian. Simultaneous interpretation was provided in these languages. At the end of the debate, four proposals were drafted, which we then voted on. The program concluded with a discussion on inequality, followed by a collective singing of the EU anthem. It was an incredible honor to spend a day in the European Parliament and gain a closer understanding of its work.
The next day, we explored the cultural treasures of Strasbourg and Colmar, including the impressive 1,000-year-old cathedral, often referred to as the Strasbourg Notre Dame. During the Reformation, John Calvin himself preached there, and in 1539, the world’s first documented Christmas tree was erected in the church. On Sunday, we departed for Linz by bus, stopping along the way in Stuttgart to visit the Mercedes-Benz Museum—a modern building designed with a double-helix structure, showcasing the rarest, oldest, and newest cars and buses. On Monday, during our journey home, we stopped at the 1,000-year-old Melk Benedictine Abbey, where our guide was a young man who had graduated from high school in Pannonhalma and was now spending a year in Melk as a scholarship student.
We extend our gratitude to our fellow students, whose active and successful participation in the EP Ambassador School Program made this journey possible for us. We thank Mr. László Galambos for accompanying us and ensuring our trip was enjoyable. We also thank Mrs. Katalin Tóthné Nagyistók for her enthusiastic preparation and organizational work, which made this experience truly unforgettable. We wish continued success to our successors and encourage them to actively take part in the EP Ambassador School Program.
