Internet munkavégzés otthonról
Szegedi Tudományegyetem
Utolsó módosítás: 2015. július 31.
Tisztelt Oktatók és Dolgozók!
A Szegedi Tudományegyetem szolgáltatási szerződést kötött szélessávú elérésre az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt.-vel. A szolgáltatást a Szegedi Tudományegyetem oktatói és dolgozói vehetik igénybe otthoni internetes munkavégzés céljára.
Főbb jellemzők:
ADSL díjak |
Jelszóváltás |
Jelszó ellenőrzése |
Kitöltendő dokumentumok |
ADSL üzemeltetési információk |
---|
Az alábbiakban részletesen ismertetjük a szolgáltatásokat.
I. |
Bevezetés |
II. |
Az ADSL szolgáltatás jellemzői |
III. |
ADSL felhasználói segédlet |
IV. |
Gyakran feltett kérdések |
V. |
Információ |
VI. |
Hibabejelentés |
I. Bevezetés
Az SZTE az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt.-vel (Invitel) ADSL alapú elérési szolgáltatásra kötött szerződést. A technológia teljes neve: Asymmetrical Digital Subscriber's Line.
A részletes ajánlatot lásd: Invitel.
II. Az ADSL szolgáltatás jellemzői
A. Általános jellemzők
1. A hálózati kapcsolat aszimmetrikus, mivel az a feltételezés, hogy a felhasználó általában letöltést hajt végre. Ezért a letöltés maximális sebessége (1024-3072 kbps) nagyobb, mint a feltöltés maximális sebessége (128-384 kbps). (Az értékek a szerződésekben jelenleg szereplő előfizetői csomagok alsó és felső sebesség határát jelzik, s nem a technológiát leíró szabvány szélsőértékeit.)
2. A szolgáltatás havi díja a forgalomtól független.
3. Az egyes előfizetői csomagokban megadott maximális, az előfizetői szakaszra érvényes sebességek garantáltak.
4. Az ADSL modem a szolgáltató tulajdona.
B. Speciális jellemzők
1. A szerződés szerint a Szolgáltató és az SZTE hálózata között egy közvetlen, ún. trönk kapcsolat üzemel. A Fast Ethernet kapcsolat sebessége nagyobb, mint az egyes felhasználói kapcsolatok összsebessége.
2. A Szolgáltató a Felhasználóval arra köt szerződést, hogy a Szolgáltató telephelye és a Felhasználó telephelye közötti adatátviteli (és nem Internet) kapcsolatot biztosítja. Az egyes előfizetői csomagokban megadott maximális sebességek erre a kapcsolatra vonatkoznak.
3. Az Internet szolgáltatást a Felhasználónak az SZTE nyújtja oly módon, hogy az előző két pontban szereplő kapcsolatokra támaszkodva a Szolgáltatóval együttműködve egy olyan rendszert üzemeltet, melynek alkotóelemei együttesen biztosítják a Felhasználó számítógépe számára az Internet elérését, méghozzá egyetemi IP címmel. Az IP címek kiosztása dinamikus, azaz nem fix.
4. A 3. pontban leírt Internet kapcsolat kiépülését követően a rendszer a felhasználót egyedi azonosító/jelszó párral azonosítja. Az azonosító alakja: userid@szte.adsl (kisbetűvel).
5. Az otthoni internetezésre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a munkahelyire (Számítógépes Infrastruktúra Szabályzat, Az NIIF Felhasználói Szabályzata), kiegészítve néhány hálózatbiztonságot növelő megszorítással. Az alapértelmezések a következők: UDP protokollon csak egyetemi címeket lehet elérni, TCP és ICMP protokollon bármilyen címet, forgalmazást csak a felhasználó tud kezdeményezni.
6. A felhasználói számítógépre vonatkozó követelmények:
a. Hardver
Pentium 100MHz vagy annál nagyobb teljesítményű processzor
32 MB RAM (ajánlott legalább 64MB)
Merevlemez, az operációs rendszer, és a böngésző mellett legalább 10 MB szabad terület
Ethernet interfész kártya 10BaseT csatlakozással (10Mbit/s) vagy USB port
b. Szoftver
Windows 95, 98, Me, NT4, 2000, XP operációs rendszer (saját telepítés esetén Linux vagy más operációs rendszer)
USB adapter esetén Windows 98, Me, 2000, XP
PPPoE kliens-szoftver
Más operációs rendszerek vagy hardver platformok is használhatóak, amennyiben azokhoz az Előfizető maga beszerzi, telepíti és beállítja a szükséges PPP over Ethernet meghajtó szoftvert.
C. A szolgáltatás igénybevételének, illetve a telepítés ügyviteli folyamata
1. A szerződni kívánó intézet az innen letölthető dokumentumokat kitöltve e-mailben eljuttatja az Invitel szteadsl@invitel.co.hu e-mail címre. Az Invitel ezt a nyomtatványt tekinti megrendelésnek. Amennyiben a telefonvonal, amelyen keresztül a szolgáltatást igénybe kívánják venni nem a Szegedi Tudományegyetem, vagy annak egyik egysége (Megrendelő) előfizetésében van, úgy a vonal előfizetőjének nyilatkozatát mellékelni kell. A nyilatkozat hozzájárulás ahhoz, hogy az előfizetői végpontra az ADSL végpont telepíthető.
Ezzel egyidőben a megrendelésben érintett felhasználók benyújthatják igényüket az SZTE Help Desknél a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges egyetemi azonosítóra.
2. Az Invitel megvizsgálja, hogy az adott felszerelési helyen a műszaki lehetőségek adottak-e az ADSL szolgáltatás biztosításához.
3. A pozitív felmérési eredmény esetén az Invitel elkészíti az egyedi megállapodást és két aláírt példányt eljuttat a Megrendelő részére aláírás céljából és tájékoztatja a SZTE ESZK HELP DESKet.
Az SZTE ESZK HELP DESK ezután küldi ki az érintett felhasználók részére a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges egyetemi azonosítót.
4. Megrendelő az egyedi megállapodás egy aláírt példányát visszajuttatja a Szolgáltatónak.
5. Az aláírt szerződés alapján Szolgáltató a szerződésen megadott kapcsolattartóval egyeztetve üzembe helyezi az ADSL szolgáltatást, melyet a kapcsolattartó az üzembe helyezési nyilatkozaton igazol.
6. Szolgáltató értesíti az SZTE ESZK HELP DESKet az üzembe helyezés tényéről és ezt követően a Megrendelőnek 2 munkanap áll rendelkezésére, hogy a saját berendezésein a szolgáltatás paramétereit beállítsa, az átvitelt ellenőrizze, vagy jelezze az esetleges problémákat.
7. A számlázás kezdete a sikeres üzembe helyezés dátumát követő második munkanap. A Szolgáltató a Megrendelő által megkötött szerződések alapján a havi számlákat a Megrendelő szerint összesítve küldi ki. A számlán az egyes végpontok szerinti részletezés feltüntetendő.
8. Azok az egyetemi dolgozók, akik egyéni ADSL előfizetéssel rendelkeznek, módosíthatják a szerződést az SZTE ADSL szerződésre, annyi megkötéssel, hogy az eredeti szerződésben vállalt futamidőig a szerződést a továbbiakban is vállalniuk kell. Abban az esetben, ha az SZTE ADSL szerződés hamarabb megszűnik, az eredeti szerződés alapján vállalt kötelezettségek lépnek hatályba.
Az Invitel az 1. pontban leírt módon várja azoknak a jelentkezését, akik ilyen módon szeretnék módosítani a szerződésüket, és kéri, hogy adják meg a szerződés azonosító számát is. Az ilyen típusú igények esetén az eredeti szerződés is módosulni fog.
III. ADSL felhasználói segédlet
1. Bevezetés
A következő leírások arra hivatottak, hogy segítséget nyújtsanak az Otthoni ADSL Internet Hozzáférés előfizetőinek a számítógépükön elvégezendő beállításokkal kapcsolatban. Az alábbiakban különböző ADSL modemek telepítéséhez és különböző operációs rendszerek konfigurálásához találhatnak segédleteket, amelyek az Invitel leírásai alapján készültek az Invitel hozzájárulásával. Az esetlegesen felmerülő problémák esetén hívja az Egyetemi Számítóközpont Help Desk szolgálatát (tel: 544-227).
2. Felhasználói leírások
2.1. ADSL modemek telepítése
Modem típus |
Windows verzió |
||
Windows 95-98, ME |
Windows 2000 |
Windows XP |
|
Telindus 1110 USB ADSL |
|
|
|
Speed Touch USB ADSL |
|
|
|
Speed Touch 500 sorozat |
|
|
|
2.2. ADSL kapcsolat létrehozása
Operációs rendszer |
RASPPPoE |
Beépített PPPoE |
|
Windows 9x, ME |
magyar |
|
- |
angol |
|
- |
|
Windows 2000 |
magyar |
|
- |
angol |
|
- |
|
Windows XP |
magyar |
- |
|
angol |
- |
|
|
Macintosh OS X |
magyar |
- |
|
angol |
- |
|
IV. Gyakran feltett kérdések
4. Hangátvitel és Otthoni Internet (MSN Messenger)
Lehetővé vált a hangátvitel az Otthoni Internet felhasználók számára külső partnerekkel is. Az igényeknek eleget téve módosítottuk a központi routerben az Otthoni Internet végpontokra vonatkozó szűrőlistát.
A teszteket az MSN Messenger program 6.0 és 6.1 változatával folytattuk le. Jelenleg ez tekinthető a Microsoft által támogatott, kvázi-szabványos programnak. Ez azt jelenti, hogy egyrészt nem állt szándékunkban ráerőltetni a felhasználókra egy kevésbé elterjedt, de szigorúbb szűrőlista esetén is működőképes programot, másrészt viszont nem tekintettük feladatunknak azt sem, hogy az összes szóba jöhető programot kipróbáljuk.
A probléma abból fakad, hogy az Internet feletti hangátvitel (voice over IP) alapját képező SIP (Session Initiation Protocol) meglehetősen bonyolult. A központi router szoftvere jelenleg nem képes "intelligens" módon kezelni a SIP-et. Ezért - ideiglenes megoldásként - bizonyos udp portokat ki kellett nyitni ki-be. A változást, azaz a SIP biztonságos használatát a tavasszal leszállítandó tűzfal modultól várjuk.
A peer-to-peer networking (bárki bárkivel kommunikál, a gép egyszerre szerver és kliens), illetve hálózatbiztonság és a tűzfal használata elég nehezen összeegyeztethető dolgok. Az alapmodell ugyanis az, hogy kapcsolatot kezdeményezni csak a tűzfal mögött levő számítógép tud "kifelé", míg "befelé" csak "válasz" csomagok jöhetnek. A jelenlegi helyzet biztonsági szempontból nem kielégítő. A tűzfal beüzemelése után várhatóan - a szolgáltatások használhatóságának biztosítása mellett - a jelenleginél nagyobb hangsúlyt fog kapni a biztonság.
Addig is és azután is javasolt víruspajzs és saját tűzfal használata. Bizonyos tűzfal programok tanulni is képesek, azaz egy kis türelemmel és hozzáértéssel ki lehet alakítani egy egyedi konfigurációt.
3. Mely helységekben vehető igénybe az egyetemi ADSL elérési szolgáltatás?
Az Invitel a szolgáltatást Szeged, Hódmezővásárhely, Makó és Szentes belterületein bekapcsolt analóg és ISDN vonalain keresztül tudja biztosítani, azonban minden eset egyedi műszaki felmérést igényel, ennek kedvező eredménye után tudja az Invitel a végpontot kiépíteni.
2. Mi az ADSL?
Erre gyorsan választ kaphatunk, ha beírjuk az iménti kérdést valamelyik internetes keresőbe (pl. Google vagy Yahoo). Egyúttal az is érthetővé válik, miért nem tartottuk ildomosnak belinkelni ide a találatot.
1. Használhatók-e LAN bekötésére is az ajánlatban szereplő ADSL csomagok?
Igen.
V. Információ
Általános információ:
E-mail: homeworking@cc.u-szeged.hu
Tel.: 544-227 (SZTE ESZK Help Desk)
Szerződéses ügyekben (az SZTE és a szolgáltató közötti szerződésekre vonatkozóan):
Dr. Borús András
Tel.: 544-346
Levelezési lista (technikai és üzemeltetési információk):
ADSL: adsl-l@cc.u-szeged.hu
A levelezési lista zárt, azaz csak a listatagok írhatnak a listára levelet, és csak egyetemi, azaz u-szeged.hu végű e-mail címmel lehet a listára feliratkozni.
A fel- és leiratkozás módja:
a. A https://www.staff.u-szeged.hu/mailman/listinfo/adsl-l URL útján.
b. Levelet lehet küldeni a adsl-l-request@cc.u-szeged.hu címre, Subject: subscribe/unsubscribe, a levél szövege közömbös.
VI. Hibabejelentés
A rendszerrel kapcsolatos problémákkal - amennyiben azok a szélessávú elérési szolgáltatásra támaszkodó egyetemi Internet szolgáltatással függnek össze - az Egyetemi Számítóközpont hibabejelentő telefonszámait lehet felhívni:
hétköznap munkaidőben: 544-227 (Help Desk)
hétköznap munkaidőn kívül: 544-226 (géptermi operátor)
hétvégén: 545-863 (műszaki ügyelet)
vagy elektronikus levelet lehet írni a
homeworking@cc.u-szeged.hu címre.
Dr. Borús András
SZTE ESZK
Tel.: 544-346
Postacím: 6701 Szeged, Pf.: 652
Utcai cím: 6722 Szeged,
Ady tér 10.
Telefon:
+36 (62) 343-335/3335
+36 (62) 544-224/4224
E-mail: szkiroda@cc.u-szeged.hu
Help Desk Hálózati hibabejelentés munkanapokon szabad- és ünnepnapokon Titkárság Porta |
54-4227 54-4227 54-5863 54-4224 54-4222 |