honlapra_3._14

Még csak húszéves, de már kiégett

A legfiatalabb munkavállalók is szorongásról, kimerültségről számolnak be, pedig még csak pályájuk elején járnak − állítja a BBC egy 2021-es kutatásra hivatkozva, ami szerint a Z generációs fiatalok 59 százaléka kiégettnek érzi magát. Utánajártunk, mi ennek az oka.

"Mikor már el kellett volna kezdeni a munkát, még órákat forgolódom az ágyban, cserébe aztán hajnali 3-ig dolgozom."


"Monoton, szükségtelen munkát végzek, aminek nincs társadalmi haszna."


"Fáraszt az ügyfelekkel való nehézkes kommunikáció."


"Nem tudok nemet mondani, de folyton kimerült vagyok."


"Alig jut időm magamra és a barátaimra, de bűntudatom van, ha nem dolgozom."


Többek között ilyen mondatok hangzanak el sok 20-25 év közötti fiatal szájából, a kutatások pedig egyértelművé tették, hogy nincs még egy korosztály, akik közül annyian kiégtek volna, mint a Z generációban. A helyzetet pedig még tovább súlyosbította a pandémia, ugyanis míg a többi korcsoportnak 73 százaléka panaszkodott a covid alatti fáradtságra, a Z generáció tagjainak 80 százaléka küzd azóta még erősebb motiválatlansággal.


Sosem volt még ekkora a nyomás

Kim Hollingdale, a kaliforniai Pepperdine Egyetem pszichológusprofesszora szerint a Z generáció küzd a legtöbb és legnehezebb típusú stresszel az összes korosztály közül. Őket érinti leginkább a munkahelyi elnyomás, az anyagi bizonytalanság, a túlhajtottság, és ők képesek a legkevésbé határaik kijelölésére és a nemet mondásra. Mivel még pályájuk elején járnak, úgy érzik, többet kell bizonyítaniuk az anyagi biztonság és az elismerés eléréséért, éppen ezért erőn felül teljesítenek, és a pihenés idejét is újabb feladatok elvégzésére szánják inkább.


Hollingdale szerint a Z generáció sokkal többet stresszel az anyagiakon is, mint mások: a kutatások alapján az Y generáció 41 százaléka, míg a Z generációsok 46 százaléka küzd konstans egzisztenciális szorongással. Természetesen más korosztályoknak is keresztül kellett mennie a pályakezdő időszak nehézségein, ám Hollingdale szerint a probléma sokkal akutabb 2022-ben, mint korábban bármikor.


„Sokkal gyorsabban megy fel a mindennapi élet ára, mint a fizetés”

− mondja el, hozzátéve: 1960 és 2017 között 121 százalékkal nőttek kiadásaink, míg a bevétel mindösszesen 29 százalékkal emelkedett. Hollingdale szerint a Z generációs fiatalok nagy része kénytelen plusz munkát vállalni, és ez csak tovább növeli a kiégés esélyét. Szintén súlyosbítja a problémát, hogy a pihenés minősége is változott. Miután letudták a munkát − ami természetesen számítógép előtt zajlott − , a pihenéshez is Netflixet, sorozatokat választanak, így gyakorlatilag a nap nagy részét képernyő előtt töltik. Egy átlagos fiatal körülbelül 4,5 órát tölt a közösségi médiában, ami még nehezebbé teszi a minőségi kikapcsolódást, mivel a sorozatnézés közben is érkeznek a munkahelyi e-mailek és értesítések.


„Ha folyton a telefonodon lógsz, sokkal nagyobb eséllyel válaszolsz a munkahelyi üzenetekre és emailekre is, mintha a családoddal vacsoráznál”

− mondja el Hollingdale. Arról nem is beszélve, hogy egyre többen dolgoznak nemzetközi cégeknél, különböző időzónában élő kliensekkel, így megeshet, hogy egy meetinget csak este 10-re, vagy még későbbre tudnak időzíteni. Ez a bioritmus, a pihenési idő, a magánélet teljes felborulását eredményezheti, pláne, ha a munkavállaló bizonyítani szeretne főnökei előtt, és fél, hogy a határai kijelölése miatt lustának tűnik majd.


A jól ismert stresszfaktorok mellett a Z generáció tagjai olyan kihívásokkal is szembesültek, amiről nincs tapasztalata az idősebb korosztálynak sem. Hiszen közülük többen − lévén 20-25 évesek − a pandémia időszakában kezdték meg első munkaviszonyukat, így kapásból távmunkában vagy hibrid munkában töltötték az onboarding folyamatát, ami miatt a beilleszkedés is nehézségekbe ütközött.


Oké, de akkor hogy segíthetünk?


Két kulcsszó: tudatosság és kommunikáció. Míg a gazdasági recesszió megállítása aligha múlik az egyénen, az őszinte, tabumentes beszélgetés mindenki számára elérhető − pláne, ha a munkahelyeken is biztonságos, elfogadó környezet alakul ki. Hollingdale bizakodóan tekint a jövőbe: a felismerés, hogy ilyen nagy számban érinti a fiatal munkaerőt a kiégés jelensége, arra motiválhatja a cégeket, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet a munka megtervezésére. Ehhez Hollingdale és a Forbes néhány egyszerű tippet ajánl:


Ahogy egy korábbi cikkünkben is olvashattátok, továbbra is dilemmát okoz a munkaadók számára, hogy hány irodában töltendő napra kötelezzék kollégáikat. Bár a legtöbben a 2 otthon töltött, és 3 bent töltött nap mellett voksolnak, a legjobbnak az ígérkezik, ha a döntésben figyelembe veszik a személyes tényezőket is. Míg valaki számára depresszív és túlzottan magányos a home-office, másnak lehet, hogy épp az irodai légkör okoz szorongást.

  • Kommunikáció a köbön. A munka folyamatos utánkövetése, a kollégák elégedettségének felmérése is sokat segíthet a helyzetben. Ez megoldható időszakos kérdőívekkel, valamint két-három havonta történő, személyes megbeszélésekkel is, ahol a munkaadó tájékozódhat a munkavállalók hogylétéről.
  • Folyamatos visszajelzés. Sok munkavállaló panaszkodik munkahelyi bizonytalanságra, imposztor-szindrómára vagy épp tisztázatlan elvárosokra. Éppen ezért fontos, hogy a munkaadó egyértelműen és nyíltan kommunikálja elvárásait, ugyanakkor meghallgassa a kollégák igényeit, javaslatait is. Pro tipp: a pozitív visszajelzés ugyanolyan fontos, mint a negatívumok átbeszélése!
  • Rengeteg múlik az irodai környezeten. A szakemberek véleménye szerint a legfontosabb, hogy kellő napfény jusson az irodába, és hogy a munkavállalók akkor is megtalálják a helyüket, ha nagyobb közösségi életet élnének, és akkor is, ha a többiektől elvonulva, csendben és fókuszáltan dolgoznának. Erről hosszabban ebben a cikkünkben olvashatsz.
  • Ha indokolt, érdemes bevonni a cég életébe egy facilitátort vagy coachot, aki csapatépítőkkel, tréningekkel támogatja a közös munkát, és segíti át a csapatot az elakadások kezelésében vagy a motiváció felébresztésében.
  • A munka és a magánélet közti egyensúly megtartása elengedhetetlen. A munkaadók ebben úgy tudják leginkább támogatni kollégáikat, ha kizárólag a munkaidőben keresik őket, ha csak az arra kijelölt platformokon kommunikálnak, és ha tiszteletben tartják a kivett szabadnapokat. Erről ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.
Cikk forrása:

Friss hírek

Friss hírek RSS
Prysmian

Build the Future is one of the Prysmian Graduate Programs, now in its 14th edition!

We aim to hire talents globally with diverse background and experiences who are eager to make our world a more sustainable place and ready to embrace new challenges.

STEM_fiu_640x360

A K&H STEM technológiai pályázatán kiemelkedő szakmai, tudományos dolgozatoddal hozzájárulhatsz az új, innovatív megoldások kitalálásához és inspirációként szolgálhatsz mások számára.

Szeptemberi_hirlevel

Középpontban az őszi Felkészítő Programok! Személyre szabott tanácsok, tippek és trükkök a sikeres pályázathoz, interaktív workshopok a készségeid fejlesztéséhez, érdekes munkaerőpiaci trendek és inspiráló előadások. Ne feledd, a jelentkezési határidő október 6.! Ne maradj le, kattints a részletekért és jelentkezz!