A digitalizáció magát az álláskeresés folyamatát is áthatja. A folyamat akkor indult, amikor a szellemi pozíciókra már elektronikus úton is lehetett jelentkezni, majd az új alkalmazottak kiválasztása egyre inkább az online térbe került át az évek során.
Nem elég, hogy a robotok már évek óta elveszik a munkánkat, jött a világjárvány, és még inkább felgyorsította ezt a folyamatot. A magyar lakosság digitális készségei inkább visszafelé fejlődtek az elmúlt években, a jövő munkahelyén való boldoguláshoz szükséges kompetenciák a munkavállalók többségéből hiányoznak, de a jól képzett szakemberekből nemcsak itthon, hanem világszerte hiány van és lesz – megéri tehát célirányosan fejlődni. Hogyan változtatta meg a digitalizáció az álláskeresést, lesznek-e egyáltalán munkakörök a jövőben, és mit tehet az egyszeri munkavállaló, hogy boldoguljon ebben a gyorsan változó közegben?
A digitalizáció magát az álláskeresés folyamatát is áthatja. A folyamat akkor indult, amikor a szellemi pozíciókra már elektronikus úton is lehetett jelentkezni, majd az új alkalmazottak kiválasztása egyre inkább az online térbe került át az évek során, és a világjárvány hatására még inkább erősödött ez a trend – mondta Papp Brigitta, a Jobcapital vezető toborzási tanácsadója a Qubitnek.
Egyre több platform, egyre kevesebb személyesség
A járványhelyzet felgyorsította a kiválasztás során használt digitális megoldások elterjedését – mondta Kudari Nóra, a technológiai és távközlési cégeket képviselő IVSZ – Szövetség a Digitális Gazdaságért programmenedzsere is. Nemcsak a személyes állásinterjúk szűntek meg, de még a kékgalléros munkakörökben is az online térbe helyeződött át az álláskeresés, emiatt hátrányba is kerültek azok a munkavállalók, akik internetelérés híján nem tudták használni az álláskereső platformokat.
Mint az IVSZ szakértője elmondta, a szakképzettséget igénylő munkakörökben a járvány lecsengése után is számítani kell arra, hogy a jelentkezés a virtuális térben zajlik, sőt a kompetenciamérések is interneten történnek. „2020 előtt ez úgy történt, hogy behívták a jelentkezőket, elbeszélgettek, és papíron kitöltötték a kompetenciatesztet, bizonyos munkakörökben próbanapot tartottak, a fókusz pedig a személyes benyomáson volt. 2020 után a beosztott legtöbbször csak az első napján találkozik a főnökével és a HR-essel, ha találkozik egyáltalán.”
A személyes kapcsolat tehát háttérbe szorult, sőt az előrejelzések szerint a jövőben szinte teljesen kiszorul az álláskeresésből, holott korábban fontos szempont volt a kiválasztásban. Papp szerint már az álláskeresők is azokat a felületeket preferálják, ahol gyorsan és egyszerűen, akár telefonról lehet jelentkezni egy állásra.
A teljes cikk a Quibit honlapján olvasható.