A bíró a bírósági szervezetrendszer tagjaként szolgálatot teljes, mely szolgálati viszony jellegét tekintve a köztisztviselők és az ügyészek jogállásához hasonló, lényeges különbség azonban, hogy a bírói függetlenség elvéből következően az érdemi munkavégzés során utasítás nem adható számára. A bíró előtte fekvő ügyekben a megállapított tények, a jogszabályok rendelkezései és saját belső meggyőződése alapján dönt.
A bírák jogállását, a szolgálati viszony keletkezését és megszűnését, a bírák jogait és kötelezettségeit, a bírák fegyelmi felelősségére vonatkozó szabályokat a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény rendezi.
A bíróvá válás klasszikus útja, amikor a jogi diploma megszerzését követően bírósági fogalmazóként helyezkednek el valamelyik bíróságnál, majd a hároméves gyakorlati időt követően a jogi szakvizsgát letéve bírósági titkár kinevezést kapnak. Ezt követően nyílik meg a lehetőség, hogy pályázatot nyújtsanak be az üres bírói állásokra.
A bírói kinevezéshez azonban számos feltételnek kell megfelelni. A bírói kinevezés általános feltételei:
(1)a harmincadik életév betöltése,
(2)a magyar állampolgárság,
(3)a büntetlen előélet,
(4)egyetemi jogi végzettség és a jogi szakvizsga megszerzése, valamint
(5)a legalább egy évig tartó bírósági titkári munkaviszony.
Ezen felül vállalniuk kell, hogy a jogszabályban foglaltaknak megfelelően vagyonnyilatkozatot tesznek és a pályaalkalmassági vizsgálat eredménye alapján a bírói hivatás gyakorlására alkalmasnak ítéltetnek.
A bírák pályázat útján tölthetik be a pozíciót, mely pályázatot az Országos Bírósági Hivatalelnöke jogosult kiírni és elbírálni. A pályázati felhívást a bíróságok hivatalos lapjában, valamint az interneten bárki által elérhető módon kötelesek közzétenni, egyenlő esélyt biztosítva mindenkinek. A sikeres pályázat esetén a kinevezést a köztársasági elnöktől kapják meg. Az első kinevezés egy három évig tartó határozott idejű kinevezés, amely után határozatlan idejű kinevezést kaphatnak a bírák.
Munkájuk során a bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve. A függetlenség során meg kell különböztetnünk a szakmai és személyes függetlenségüket. A személyi függetlenség biztosítja a bíró számára a bírói hivatal betöltését, míg a szakmai függetlenség teszi lehetővé a befolyástól mentes ítélkezést. A szakmai függetlenség legfontosabb elemei az utasításadás tilalma, az ügyelvonás tilalma – vagyis, hogy hozzájárulása nélkül a kiosztott ügy elbírálását nem adhatják át másik bírónak -, valamint a felelősségre vonás tilalma.
A személyi függetlensége biztosítja a bíró számára, hogy állásából önkényesen ne lehessen felmenteni, elmozdítani vagy áthelyezni.
Ezek alapján a bírói függetlenség garanciái az elmozdíthatatlanság és áthelyezés tilalma, a törvényben meghatározott összeférhetetlenségi szabályok – foglalkozási-gazdasági, politikai, hivatalviselési, valamint eljárási összeférhetetlenség –, felelősségi szabályok, valamint a mentelmi jog és a javadalmazás szabályozása.
A bírói hivatás összeférhetetlen minden más kereső tevékenységgel. Ez alól kivételt csak a tudományos és oktatói, edzői, versenybírói, művészi, szerzői jogi keresőtevékenység képez, ha az nem veszélyezteti a bíró függetlenségét és pártatlanságát. A bíró ezen felül nem lehet országgyűlési, európai parlamenti, valamint önkormányzati képviselő, állami tisztséget nem vállalhat, és nem lehet tagja pártnak, valamint politikai tevékenységet sem folytathat.
A függetlenség biztosítása érdekében a bírák az országgyűlési képviselőkkel azonos mentelmi joggal rendelkeznek.
Javadalmazásukat tekintve a törvényi rendelkezések alapján a bírákat a hivatás méltóságának és a hivatással járó felelősség súlyának megfelelő, függetlenséget biztosító javadalmazás illeti meg.
A bírák szolgálati viszonyának megszűnésének eseteit szintén törvény határozza meg. Ilyen esetk:
(1)a bíró halála,
(2)a köztársasági elnök általi felmentés, valamint
(3)az, ha a hároméves határozott idejű kinevezést követően a bíró nem kéri határozatlan idejű kinevezését, vagy erre más okból nem kerül sor,
(4)a bíró bármikor lemondhat tisztségéről,
(5)fel kell menteni, ha egészségügyi állapota miatt alkalmatlanná vált a tisztség betöltésére,
(6)ha betölti az általános nyugdíjkorhatárt, vagy
(7)ha a kinevezés feltételei közül bármelyiknek már nem felel meg.
Abban az esetben, ha a bíró feladatának ellátása során szándékosan hibát követ el, vagy ha életmódja, magatartása hivatásának tekintélyét sérti, fegyelmi eljárás indítható ellene. A fegyelmi eljárás során, ha az súlyos fegyelmi vétség miatt indult, a bíró akár a tisztségéből is felmenthető.
FORRÁSOK
Magyarország Alaptörvénye
2011. évi CLXI. törvény a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról
2011. évi CLXII. törvény a bírák jogállásáról és javadalmazásáról
TRÓCSÁNYI László- SCHANDA Balázs (2016) Bevezetés az alkotmányjogba. Budapest, HVG-ORAC.
60/1994. (XII. 24.) AB határozat
33/2017. (XII. 6.) AB határozataz Országos Bírósági Hivatal elnökének az integritási szabályzatról szóló 6/2016. (V. 31.) OBH utasítás 5. § e) pont szövegrésze alaptörvény-ellenességének megállapításáról és megsemmisítéséről
33/2012. (VII. 17.) AB határozat