Mit várnak a régió munkáltatói a frissen végzett hallgatóktól? Hogy lehet még versenyképesebb az SZTE-s diploma? Ilyen és hasonló kérdésekre keresve a választ kutatás készült a munkáltatók és a hallgatók bevonásával, hogy a képzések újabb, értékes elemekkel gazdagodhassanak.
2024 tavaszán új tartalmakkal bővültek az SZTE Coursera moduljai, melyek kifejezetten a hallgatók munkába lépését készítik elő és támogatják. A tartalmak kiválasztását alapos kutatómunka előzte meg, amelyből kiderült, mely képességek és készségek kulcsfontosságúak ma egy pályakezdő esetében. A kommunikációs és a digitális skillek messze a legkiemeltebbek, de a nyitottság, a magabiztosság és a csapatmunka is dobogós helyen végeztek.
Az SZTE a gyors ütemben változó munkaerőpiac kihívásaira is felkészíti hallgatóit. A képzések rugalmas felépítése és a vállalati együttműködések élénksége hozzájárul az egyetemi diploma értékállóságához. A folyamatos párbeszéd a munkaadókkal és a hallgatói elvárások naprakész összegyűjtése része az egyetemi célkitűzésnek, hogy a szegedi felsőoktatás továbbra is meghatározó szereplője lehessen az európai oktatási térségnek.
Mit tart fontosnak a munkaerőpiac és a hallgató?
Hogy az egyetem pontosabb képet kapjon a munkaerőpiaci és hallgatói igényekről, az SZTE Karrier Iroda 2023-ban kutatást végzett a Szegedi Tudományegyetem 247 hallgatója megkérdezésével, a régió munkaadói közül pedig 82 munkáltató osztotta meg tapasztalatait. A kérdőíves adatgyűjtés mellett fókuszcsoportos interjú is készült 12 hallgató és 10 munkáltató bevonásával, ahol a munkáltatókat HR-esek vagy szakmai vezetők képviselték.
A kutatás további célja az volt, hogy feltérképezze a gazdasági szereplők hallgatók felé támasztott igényeit, hogy kiderüljön, milyen kompetenciákat és skilleket tart fontosnak a munkáltató és a hallgató, illetve megvizsgálja azok megfelelőségét. A kutatási eredményekből kiderül, hogy a munkáltatók és a hallgatók is olyan készségek elsajátítását emelik ki, mint például a jó kommunikáció, az alkalmazkodás képessége, a problémamegoldás vagy a kritikai gondolkodás.
Az alábbi ábrán láthatjuk, hogy a hallgatók mely személyes kompetenciákban érzik magukat legerősebbnek, illetve a munkaadók mely kompetenciák meglétét várják el a pályakezdőktől:
Mindenkinek fontos a jó kommunikációs készség
A kutatásból emellett kiderül, hogy a munkáltatók és a hallgatók saját megítélése szerint is a frissdiplomásoknak fejlődniük kellene kommunikáció terén. Az ilyen és ehhez hasonló „soft skillek” elsajátítása a hallgatók számára nemcsak a munka világában lesz fontos tényező, de már egyetemi tanulmányaik alatt is élvezhetik előnyeit.
A kutatás arra is rávilágít, hogy a kommunikáció mellett a magabiztosság és a csapatmunka azok a készségek, amelyek mind a munkaadók, mind a hallgatók szerint kiemeltek a munkaerőpiacra érkező friss diplomások körében. A cégek esetében a digitális ismeretek megléte az egyik legfontosabb szempont. A munkáltatók az elméleti tudással elégedettek, a szakmai, gyakorlati ismeretekben több fejlesztendő területet is megjelöltek.
A megkérdezett munkáltatók közül legtöbben mégis azt tartották legfontosabbnak, hogy egy friss belépő nyitott legyen az új ismeretekre. A megkérdezett munkaadók 30 százaléka megelégszik 1-3 hónap szakmai tapasztalattal egy nyitott pozíció betöltésénél, 58 százalékuk szerint a hallgatók tudásának gyakorlati alkalmazását várják el inkább, mint a hosszú szakmai előéletet. A felmérésből az is kiderült, hogy a cégek junior pozícióik 85 százalékát, ha lehetőségük van, gyakornokokkal töltik fel.
Még több kreditet érő tananyag a karrierépítés jegyében
A kutatási eredmények tükrében a két Coursera modul (Coursera module és Coursera intelligens szakosodás modul) bővített kínálattal érhető el a hallgatók számára, ezzel segítve az SZTE-n végzettek munkaerőpiaci érvényesülését. A Coursera modulok tartalmai ingyen elérhetőek minden szegedi egyetemi polgár számára, a tananyag jelentős része már magyarul is elsajátítható, ráadásul tanulmányi krediteket érnek minden szakon.
A Coursera module a kutatási eredmények által megvilágított fejlesztendő területekhez kapcsolódó készségek elsajátítását szolgáló gyűjteményekkel bővült, a Karrier Iroda munkatársainak ajánlásával, amelyek kifejezetten a soft skillek fejlesztését támogatják. A Coursera intelligens szakosodás modul tananyagai pedig az RRF 2.1.2. projekt támogatásával a digitális, műszaki és üzleti készségeket hozzák magasabb szintre.
Karrierfókuszú Coursera tananyaggyűjtemények a sikeres pályakezdésért
A kutatási eredményekre reagálva jött létre a Karrier Iroda által válogatott kurzusokból négy online tananyaggyűjtemény, melyek a munkaerőpiacra való kikerülés előtti felkészüléstől egészen a munkáltatók által fejlesztendő területeknek ítélt skillek erősítéséig segíthetik a fejlődni vágyó hallgatókat.
A gyűjteményeknek köszönhetően a diploma előtt állók megtanulhatnak ATS-optimalizált (az Applicant Tracking System kulcsszavak alapján választ a jelöltek közül), professzionális, ugyanakkor vizuálisan kiemelkedő önéletrajzot készíteni, a szakmai kapcsolatépítést támogató LinkedIn profilt létrehozni, állásinterjúkra készülni. A hallgatók számára rendelkezésre áll a kritikus és kreatív problémamegoldást, illetve a kommunikációs készségeket széles körűen fejlesztő tananyag is. Az utolsó válogatás az önismeretre, az önértékelés fejlesztésére koncentrál: a gyakorlatban jól alkalmazható technikák megismertetésén keresztül hozzájárul a lelki ellenállóképesség, a reziliencia fejlesztéséhez, a személyes hatékonyság növeléséhez, az optimális időgazdálkodás kialakításához.
Mind a kutatás, mind az arra válaszként adott tananyaggyűjtemények azt a célt szolgálják, hogy a Szegedi Tudományegyetem hallgatói gond nélkül tudjanak érvényesülni a munkaerőpiacon. A kibővített modulok hozzájárulnak a képzések inkluzív és rugalmas felépítéséhez, a hallgatók transzverzális- és digitális készségei még jobban fókuszba kerülnek, valamint modernizálódik a tanulási környezet is az online tananyagokkal, hogy az SZTE-s diploma továbbra is garancia lehessen a munkáltatók számára a megfelelő szaktudásról.
A modulokban szereplő kurzusokról, szakmai bizonyítványokról és az azokért automatikusan járó kreditekről bővebb információ ezen a linken található.
A kutatást az RRF-2.1.2-21-2022-00012 azonosítószámú, Komplex Digitális Modellváltás – intelligens fokozatváltás projekt támogatja. A projekt Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervének keretében valósul meg.
SZTEinfo