honlapra_3._3

A fiatalok is tartanak az MI-től, viszont jó, hogy képes elvégezni a piszkos munkát

A fiatalok egyszerre tekintenek optimistán a jövőbe és félnek a rájuk váró kihívásoktól, különösen a mesterséges intelligencia negatív hatásaitól, derül ki a Boston Consulting Group (BCG) felméréséből, amelyre a Brain Bar éves generációs kutatásának keretein belül került sor. Az egyetemi hallgatókat, gimnazistákat és tanáraikat arról kérdezték, hogy hogyan látják a jövőt.

A BCG kérdéseire beérkezett 2163 válasz tanúsága szerint a fiatalok 41 százaléka tart általánosságban a jövőtől, és majdnem fele (49 százaléka) szerint a mesterséges intelligencia (MI) negatív hatással lesz emberi intelligenciára és elbutuláshoz vezet. Ennek ellenére 79 százalékuk úgy véli, hogy összességében a mesterséges intelligencia (MI) pozitív hatással lesz a munkájára. Kotsis Ádám, a BCG partnere és társigazgatója elmondta, az eredmények szerint a fiatalok az új technológiák elsajátítását fontosabbnak tartják a klasszikus tudományoknál, és közel 40 százalékuk szerint az interperszonális készségek a legfontosabbak a karrier során.


Mitől tartanak a fiatalok?


A fiatalok az MI veszélyei között olyan fogalmakat említettek meg, mint a „kiszámíthatatlan hatalom”, vagy a „karaktergyilkosság”. A válaszadók a félelmeik között említették, hogy az MI „még jobban elszigetelheti az embereket”, hogy „az MI által generált deepfake videók és hanganyagok manipulálhatják a tartalmakat, hogy félretájékoztatást terjesszenek, álhíreket hozzanak létre, vagy személyeket személyesítsenek meg, ami potenciálisan reputációs károkat és zavart okozhat”.


A fiatalok a negatívumok közé sorolták, hogy katonai célok támogatására, megfigyelésre, illetve hacker tevékenységekre, a magánélet megsértésére is fel lehet használni, de pozitív, hogy az MI „segíthet az egészségügyi szakembereknek a betegségek pontosabb és gyorsabb diagnosztizálásában, felismerheti a rendellenességeket, segíthet a kutatásban.”


Szintén a negatívumok között említették, hogy használata függővé teheti az emberiségét, hogy lustaságra és a kritikus gondolkodás feladására nevel, de azt is elismerték, hogy az MI „könnyebbé teheti az életet, több időnk lesz arra, hogy több területet is megismerjünk.” A fiatalok a negatívumok közé sorolták, hogy az MI képes a programozásra és kódolásra, de elismerték, hogy ez egyben időmegtakarítással olcsóbbá tehet költséges folyamatokat.

Miközben tartanak attól, hogy a MI „helyettesítheti azokat az embereket, akik a lexikális tudásukból élnek meg”, pozitívumnak sorolták fel, hogy „az MI elvégezheti az adminisztrációt, avagy, hogy képes elvégezni a piszkos munkát, ami az ember számára sok időt vesz igénybe”.

Míg negatívnak nevezték meg, hogy művészeti alkotások készítésére is felhasználható, közben „új ötleteket generál, amelyek inspirációt adhatnak egy saját mű létrehozásához” és „lerövidíti az ötlet és a valóság közötti időt”.


Az is negatívum szerintük, amikor „a diákok MI-vel írják a szakdolgozatukat, és nem tudják, mi a tartalma, de egyetemi diplomát szereznek, és gyakorolnak a szakterületükön.” Ettől függetlenül viszont hasznos is lehet az oktatásban - sokak szerint az MI segít a tanulásban a „tartalmakat is a diákok egyéni igényeihez és tanulási stílusához igazíthatja és személyre szabott ajánlásokat, adaptív tanulási tapasztalatokat, segítő technológiákat biztosíthat a fogyatékkal élő diákok számára”.


A válaszadó fiatalok 77 százaléka szerint a legújabb technológiák elsajátítása fontosabb, mint a klasszikus tudásé, és 55 százalékuk úgy gondolja, hogy a szakmai életéhez szükséges készségek nagy részét nem a formális oktatáson keresztül fogja elsajátítani. Ezt alátámasztja, hogy 65 százalékuk úgy gondolja, hogy a szülei az elmúlt öt évben tanultak új készségeket a munkahelyükön.


Milyen állásokat veszélyeztet az MI?


A válaszadó fiatalok közül a legtöbben (30 százalék) a vendéglátást és a turizmust látják veszélyeztetett munkának, negyedük szerint a HR, kereskedelmi marketing állások is veszélyben vannak, 24 százalékuk a közgazdasági és gazdaságpolitikai, illetve a természettudományok területét említette.


Böszörményi-Nagy Gergely, a Brain Bar alapítója szerint a jövőfesztivál küldetése, hogy a fiatalok szabadon és magas színvonalon, elismert szakemberek részvételével vitathassák meg a jövővel kapcsolatos reményeiket és félelmeiket. A Z és Alfa generációk számára az MI az életüket, karrierjüket alapvetően befolyásoló újdonságok, azaz a sorsfordító kérdések egyike. Ezért is hasznos megismerni a témával kapcsolatos véleményüket. Válaszaikból jól látható, hogy a fiatalok tele vannak egészséges kételyekkel, de látják azokat a potenciális lehetőségeket is, amelyeket az MI a jövőben kínálhat.


Milyen készségekre lesz szükség?


A kutatás készítői arra is rákérdeztek, hogy a fiatalok mit gondolnak, mely készségek lesznek fontosak a karrierjük során. A válaszadók a legnagyobbrészt említették a kommunikációs képességet, az interkulturális és vezetői képességeket, amiket a kreativitás, innováció, problémamegoldás, a kritikus gondolkodás képessége, a rugalmasság és alkalmazkodóképesség követett, mint a karriert alapvetően befolyásoló tényezők.


Arra kérdésre, hogy a mit választanának, ha egy tündér egy éjszaka alatt megtanítana nekik egy képességet, a legtöbben a tökéletes nyelvtudást, a tanulási és kommunikációs képességeket emelték, de többen úgy vélték, ha tényleg lenne ilyen tündér, akkor ők repülni szeretnének megtanulni.


A kutatásról: A kutatást a Brain Bar készítette, az idei (2023. szeptember 21-22.) Brain Bar a fesztiválra regisztráló 10 478 diák, hallgató és tanár körében, amelynek keretein belül a BCG kérdéseire a megkérdezettek közül 2163-an válaszoltak.


Cikk forrása: https://www.hrportal.hu/hr/a-fiatalok-is-tartanak-az-mi-tol-viszont-jo-hogy-kepes-elvegezni-a-piszkos-munkat-20231102.html

Friss hírek

Friss hírek RSS

honlapra_3._11

Az Országgyűlés Elnöke, az Európai Uniós Ügyekért Felelős Miniszter és az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője pályázatot hirdet „Magyarország és a közép-európai térség az Európai Unióban, az Európai Unió a világban” címmel egyetemek és a főiskolák hallgatói számára.

GTK_hirlevel_boritokep_webrara_boritokep

Novemberi hírlevelünkben az aktuális nyitott pozíciók mellett számos aktuális lehetőséget szedtünk össze: Coursera kurzusok, Camp Amerika program vagy akár a EUGLOH Business Talk. Kattints a részletekért.

letoltes_8

Our EUGLOH Business Talks are tailor-made to connect EUGLOH students with leading companies from our partner network. These events typically feature an introduction from the company, covering its profile, team, and career opportunities, followed by an engaging Q&A session moderated by two EUGLOH students.