Motiváció, intelligencia és kreativitás – a szakemberek szerint ez a három dolog biztosan kell ahhoz, hogy valamiben tehetségesek legyünk. Mára közhellyé vált, hogy a tömegképzés mennyire megnehezíti a tehetséges hallgatók felismerését és kiválasztását – a szegedi Tehetségpont pontosan ezt a célt szolgálja.
Örök kérdés és vitatéma, hogy milyen szerepet játszik az öröklődés és a környezet a tehetségek kibontakozásában – vetette fel a szakember. Érdemes kiemelt figyelmet fordítani a tehetséggondozásra, mert valójában a két dimenzió kölcsönhatása határozza meg, hogyan alakul egy kiváló hallgató életpályája. Vannak egyébként bizonyos képességek, amelyek esetében nagyon erős genetikai alap sejthető, ilyen a matematika vagy a zene. Azt is megfigyelték, hogy minél kiugróbb egy tehetség, annál erősebb genetikai háttérrel rendelkezik – fejtegette Karner Orsolya.
„Sokat halljuk mostanában, hogy 20 évvel ezelőtt mennyivel jobbak voltak a hallgatók. Én arra emlékszem, hogy 20 évvel ezelőtt is éppen ezt mondták az akkori oktatók. Az nyilvánvaló, hogy az egyetemisták száma megsokszorozódott, ami bizonyos ’minőségi romlást’ okozott. Ám a legtehetségesebb hallgatók most is egyetemre járnak, akiket ma is meg lehet találni” – vallja Badó Attila egyetemi tanár, a szegedi Tehetséggondozó Tanács elnöke. „Az a tapasztalatom – és ezt más kollégák is megerősítik –, hogy kivételes képességű, több nyelven folyékonyan beszélő tehetségek halászhatók ki a tömegből, akikre érdemes figyelni, és akiknek érdemes több támogatást adni. Jóllehet a Tehetségpont minden hallgató számára nyitott, aki képességei kibontakoztatásához segítséget igényel, mi nyilvánvalóan elsősorban a motivált és általunk is valamilyen területen kiemelkedőnek tartott fiatalokkal kívánunk foglalkozni” – hangsúlyozza a professzor.