Ilyenkor a szezon elején minden biztosító az utasbiztosítás fontosságára hívja fel a figyelmet, így tesz közleményében az AIG Magyarország is. Mint írják, nyáron gyakoribbak a kiemelten költséges egészségügyi ellátással járó balesetek, mégis sokkal kevesebb utazó gondol az utasbiztosításra, mint a téli hónapokban.
Az AIG Magyarország statisztikája szerint egy búvárbaleset tízmillió forintba is kerülhet, de a tengerentúlon akár egy vakbélműtét ára is elérheti a 35 millió forintot.
Búvár baleset (Casson-betegség) 9 millióért, vakbélműtét 35 millióért – pár példa az AIG Magyarország statisztikájából külföldi orvosi ellátásokra, amelyekre a biztosító utasbiztosítási ügyfelei szorultak az elmúlt hónapokban. Az előzetes felmérések szerint idén kevesebben indulnak majd külföldre nyaralni, aligha csökken azonban azok száma, akik utasbiztosítás híján kerülhetnek bajba a határon túl.
“A biztosításról annak ellenére feledkeznek meg sokan, hogy a számok szerint a legköltségesebb egészségügyi ellátásra éppen a nyári hónapokban szorulnak rá az utazók, nem beszélve az ilyenkor szintén gyakoribb poggyászkárokról” – emlékeztet Majtán Petra, az AIG baleset-, betegség- és utasbiztosítási vezetője. “A télre több, ám kisebb értékű kezelés a jellemző, míg nyáron rengeteg a poggyászkár, aki pedig valamilyen betegség miatt szorul orvosi ellátásra külföldön, nem ússza meg olcsón.”
Az elmúlt években azért is csökkent az utasbiztosítást kötők száma, mert sokan úgy gondolták, az Európai Egészségbiztosítási Kártya teljes körű védelmet jelent az európai nyaralóhelyeken. Bár a biztosított utazók aránya továbbra is messze elmarad az indokolttól, a közelmúltban valamelyest javult a helyzet. Köszönhetően annak, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár is többször figyelmeztetett: a kártya csak a helyi tb-vel szerződésben álló intézményeknél térít (az ott fizetendő kötelező önrész nélkül), sokan visszatértek a hagyományos utasbiztosításokhoz. Már csak azért is, mert az OEP által kibocsátott kártyák a speciális mentés költségeit sem térítik, illetve egyáltalán nem nyújtanak fedezetet a ruházat és a poggyász sérüléseire, elvesztésére. Márpedig a kárstatisztikák szerint a legtöbb kár a nyaralás idején szerencsére nem személyi sérüléses, hanem poggyászkár. Probléma esetén felbecsülhetetlen szolgálatot tud tenni az assistance szolgáltatás is, amely szintén nem része az Európai Egészségbiztosítási Kártya szolgáltatásának.
Ugyancsak kevesen számolnak vele, de a kárstatisztikák abban is egyértelmű útmutatást adnak, hogy a legkomolyabb ellátási költségekkel nem a ritka balesetek, hanem sajnos a gyakrabban előforduló megbetegedések járnak. Kiváltképp igaz ez, ha a tengerentúlra, például az Egyesült Államokba utazunk. Ott, egy Európában 1,5-2 millió forintba kerülő vakbélműtétért 35 millió forintot számláz a helyi kórház, de egy dominikai kisebb beavatkozást sem lehet 2 millió forint alatt megúszni. Schmidt Huba, az AIG utasbiztosítási menedzsere szerint ezeken az összegeken a magánbiztosítós modell problémáján túl az is visszaköszön, hogy az amerikai kórházak bizony rettegnek a műhiba-perektől. “Épp ezért minden ellátott esetében igyekeznek kizárni a félrekezelés lehetőségét – ez a magyarázata az amerikai kórházsorozatokban furcsállott megoldásnak, hogy egy szemmel láthatóan influenzás betegen is teljes „nagyrutin” vizsgálatot végeznek – s persze ezt ki is számlázzák.”
A tengerentúli ellátás rendkívül drága, ám a hazaszállítás is tetemes költségeket jelent – elegendő egy lábtörés, és a repülőn egy teljes sort már ki kell venni az utas előtt.
Majtán Petra szerint a tudatosabb ügyfelek a biztosítási partner kiválasztásakor azt is megnézik, mely társaságnak hol van a központja. Mert bár igaz, hogy valamennyi biztosítónak globális megállapodásai vannak a világ bármely részén történő helytállásra, a helyi piac ismerete, az ellátásszervezői, rendőrségi és jogi kapcsolatok adott esetben jobb, gyorsabb, szakszerűbb ellátást és szolgáltatást tehetnek lehetővé.
Forrás: 2013.06.26. | Turizmus Panoráma Bulletin
forrás: www.turizmus.com