KPP Kaposvár - pedagógiai és pszichológiai ismeretek modul |
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.8 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 6 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Leírás:
I. Célok, feladatok:
1. A stúdium célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai tudásgyarapodás és tudásbővülés történeti folyamatát, az egyetemes és magyar nevelés legfontosabb elmélet-és praxistörténeti tényeit, összefüggéseit. A stúdium rögzíti azt is, hogy a jelenkor pedagógiája történeti fejlődés eredménye.
2. Áttekinti egy-egy kiemelkedő személyiség eszme-és elmélettörténeti munkásságának praxisra kifejtett hatását, valamint ismerteti a neveléstörténet-írás jelenkori kihívásait.
3. Szemléletet formál azzal, hogy a neveléstörténeti tények, események, problémák historiográfiai feldolgozásához segítséget nyújt.
II. A hallgatókkal szemben támasztott követelmények:
1. Tantárgy-specifikus követelmények:
1.1. A hallgatók ismerjék meg tárgyszinten a nevelés alapvető anyagát, fejlődési mozzanatait történetiségében, az ókortól napjainkig.
1.2. Legyenek képesek egy-egy pedagógiai téma problématörténeti vizsgálatára, elemzésére, historiográfiai feldolgozására.
1.3. Tájékozottak legyenek a neveléstörténet-írás jelenkori kihívásaiban.
1.4. Legyenek tisztában egy-egy kiemelkedő személyiség eszme-és elmélettörténeti munkásságával, valamint praxisra kifejtett hatásával.
1.5. Képesek legyenek egy-egy történettudományos kutatási módszer és műfaj elsajátítására.
2. Pedagógiai követelmények:
2.1. Legyenek képesek értelmiségi diskurzust folytatni, együttgondolkodni, világosan, logikusan érvelni.
2.2. Legyenek képesek önreflexióra és metaszemléletre.
2.3. Az előadások látogatása. Sajátítsák el az interaktív jegyzetelési technikákat.
III. Tananyag:
1. óra: A félév megszervezése. A neveléstörténet fogalma, tárgya, tudomány-rendszertani helye, kapcsolódási pontjai. Szakaszolása. A neveléstörténet-írás kihívásai.
2. óra: Tradicionalizmus és intézményes nevelés – Egyiptom. Az ókori klasszikusok neveléseszménye és gyermekszemlélete. (Szókratész, Platón, Arisztotelész).
3. óra: A keresztény szemléletű nevelés. Szent Ágoston. A középkor műveltségeszménye, neveléseszmék. A középkori iskolarendszer. Gyermek a középkorban. Humanizmus és reneszánsz. Humanista gondolkodók a nevelésről (Vives, Erasmus, Montaigne, Mórus). A könyvnyomtatás hatása. Középkor és humanizmus Magyarországon.
4. óra Reformáció és katolikus megújulás kora. Luther, Pázmány. Melanchton.
5. óra A comeniusi fordulat. Apáczai Csere János munkássága.
6. óra. Pedagógia és emberi természet. A felvilágosodás és hatása a pedagógiai gondolkodásra. Locke, Rousseau. Az enciklopédisták. A hazai felvilágosodás. A Ratio Educationis. A pedagógiai neohumanizmus: Pestalozzi.
7. óra. Új nevelési törekvések a XIX. században. Herbart, a tudományos pedagógia megalkotója és hatása.
8. óra: A pedagógiai irányzatok sokszínűsége a XX. században. Irányzattörténeti áttekintés. A pragmatizmus nevelésfelfogása (Dewey), a reformpedagógia kialakulása és fejlődéstörténete (Ellen Key, Montessori, Waldorf-pedagógia, Dalton-terv, Jéna-terv). Az elméleti pedagógia főbb irányzatai.
9. óra: Magyarország nevelés-és iskolaügye a reformkorban, a neoabszolutizmus, a dualizmus idején (Eötvös József). A hazai reformpedagógiai mozgalom. A hazai neveléstudomány születése és fejlődéstörténete (Fináczy Ernő, Weszely Ödön, Prohászka Lajos)
10. óra: A hazai neveléstudomány születése és fejlődéstörténete (Schneller István, Imre Sándor, Karácsony Sándor). Oktatásügy, oktatáspolitika a XX. első felében (Klebelsberg Kuno). A szocializmus oktatásügye. Összegzés.
IV. Az értékelés formája: az előadás és a kötelező irodalom anyagából kollokvium
V. Szakirodalom:
Kötelező irodalom:
1. Kéri Katalin: Bevezetés a neveléstörténeti kutatások módszertanába. Kutatás-módszertani kiskönyvtár. Pedagógus Könyvek/Műszaki Könyvkiadó, Bp. 2001.
2. Mészáros István-Németh András-Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Bp. 2003.
Ajánlott irodalom:
1. Fericsán Kálmán: Az iskolatörténeti kutatásokról általában. In.: Ezerszínű világ. Mozaikok a nevelés történetéből. V. Szerk.: Kéri Katalin, PTE-TKI, Pécs, 2000.
2. Heinz-Elmar Tenorth: A kézmű dicsérete, az elmélet kritikája – a németországi pedagógiai historiográfia helyzetéről- Magyar Pedagógia, 1997/2. 111-123.
3. Jáki László: A magyar neveléstudomány forrásai. Budapest, OPKM, 1993.
4. Neveléstudomány-történeti tanulmányok. Szerk.: Németh András, Heinz-Elmar Tenorth. Budapest, Osiris, 2000.
5. Zsolnai József: A pedagógia új rendszere címszavakban. Bp. 1996.
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Leírás:
Célok
Megismertetni a pszichikus funkciók fejlődési irányát különböző releváns személyiségelmélet tükrében, a fejlődési szakaszok közös vonásait, valamint a fejlődés életkori és egyéni ütemének lehetséges eltéréseit.
Követelmények
A hallgató legyen képes elméleti ismeretei alapján az adott korosztály pszichikus jellemzőinek felismerésére, jellemzésére.
Témakörök
1) Fejlődéslélektan tárgya feladata, rendszere, módszerei
2) A személyiségfejlődést meghatározó tényezők
3) A korai anya-gyerek kapcsolat
4) Kötődéselméletek, kötődési típusok
5) Humanisztikus személyiségelmélet
6) Konfliktus, mint a fejlődés motorja
7) Jung személyiségelmélete
8) A vallás jelentősége a személyiségfejlődésben
Kötelező irodalom:
Bernáth L. – Solymosi K.: Fejlődéslélektani olvasókönyv. Tertia, Bp. 1997.
Cole, M. & Cole, S. R.: Fejlődéslélektan. Osiris, 1997.
Carver (szerk): Személyiséglélektan, Osiris, 1997
Mérei F. – V. Binét Á.: Gyermeklélektan. Gondolat, Bp. 1984.
Ranschburg J.: Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat, Bp. 1984.
N. Kollár É. – Szabó Zs.: Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, 2004
Gyöngyösiné Kiss E: - Oláh A.: Vázlatok a személyiségről, Új Mandátum, 2007
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.20 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 20 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Leírás:
Tanegységi előfeltételek: -
A tárgy célja
Az előadás célja az iskolai tanulás-tanítás sajátosságaival valamint az oktatáselmélet különböző kutatási területeinek eredményeivel való ismerkedés, a korszerű, a differenciálást is támogató tanulási-tanítási stratégiák, módszerek, eszközök, munkaformák megismerése, építve a szakirodalomban és az alternatív iskolák gyakorlatában megjelenő sajátos tanulásszervezési módozatokra. A tanári előadás mellett az egyes témakörök feldolgozását segíti a hallgatói feladatok csoportos megoldása. A tanórai feladatok megoldása aktív részvételt biztosít a hallgatók számára, ezáltal biztosítva az elhangzottak és a szakirodalomban fellelhető ismeretek megértését elősegítve azok alapos elsajátítását.
Feladatok
A kötelező szakirodalom önálló feldolgozása megadott szempontok segítségével.
A fejlesztendő kompetenciák
1. Pedagógiai
2. A tanulási-tanítási folyamat tervezése, szervezése, irányítása
3. Az oktatási folyamat ellenőrzése, értékelése
Tananyag
Bevezetés, a követelmények és feladatok megbeszélése
Az oktatás elmélete és gyakorlata
A tanuló – a gyermekstátusz értelmezése
Rejtett mechanizmusok az iskolában
Az oktatási folyamat értelmezése
Korszerű tanulásértelmezések
Az oktatási folyamat – a motiválás lehetőségei az iskolában
A tantervek szerepe az oktatás szabályozásában – az oktatási tatalom kiválasztásának időszerű kérdései
Oktatási stratégiák, alkalmazott módszerek és eszközök
Szervezeti keretek és munkaformák – a tanulásszervezés sajátos esetei
A differenciált tanulásszervezés sajátosságai
Ellenőrzés, értékelés, teljesítmény mérés, az értékelés sajátos megjelenési formái
Az oktatómunka tervezése
A speciális oktatás lehetőségei, formái
Összefoglalás – a félévi munka értékelése
Követelmény
Az előadásokon való részvétel.
Aláírás, gyakorlati jegy
Kötelező irodalom
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 2001.
Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák – különbségek. Okker Kiadó, Bp. 1997
Húth József: Didaktika tansegédlet. Kaposvári Egyetem, Kaposvár
Ajánlott irodalom
- Vajda Zsuzsanna: Gyermekfelfogás és gyermekkor a történelemben. In: A gyermek évszázada. (szerk. Pukánszky Béla), Osiris Kiadó, Bp. 2000. (80-101.o.)
- Sallay Hedvig: Tanári elvárások, visszajelentések és a tanulók ezekre adott reakciói: érvényesül-e, s miként fejti ki hatását a Pygmalion effektus? In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Bp. 1997.
- Szabó László Tamás: A "rejtett tanterv" elméleti megközelítése. In: Pedagógia és Pszichológia. Szöveggyűjtemény. Szerk. Fehér Irén. Comenius Bt., Pécs, 2001.
- Csapó Benő: Képességfejlesztés az iskolában – problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle. 1999/12. sz.
- Havas Péter-Varga Attila: A tanulás fejlesztésének elemei. A tanuló felnőtt – a felnőtt tanuló. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=gyula2003-08-Havas-tanulas
- Knausz Imre: A tanulás mint konstrukció, a tanítás, mint alkalmazkodás. In: Knausz Imre: A tanítás mestersége. Egyetemi jegyzet. 2001. Kim Rita: A belső motivációt befolyásoló tényezők és megjelenésük a Montessori-pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 1998/03.
- Német Erzsébet: Hogyan jutalmazzunk? A jutalom alkalmazásának előnyei és hátrányai a pedagógiában. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Bp. 1997.
- Réthy Endréné: A tanulási motiváció elemzése. In: Csapó Benő (szerk.): neveléstudomány az ezredfordulón. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,2001.
- Ábrahám István: Tankönyvpiac és tankönyvellátás. In: Csapó Benő (szerk.): Neveléstudomány az ezredfordulón. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2001.
- Vass Vilmos: Tartalmi szabályozás az ezredfordulón. Új Pedagógiai Szemle. 2001/03.
- Csapó Benő: A tudáskoncepció változása: nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 2002/2. sz.
- Petriné Fejér Judit: Kooperatív tanulás. In: A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Egyetemi jegyzet, 2006
- M. Nádasi Mária: Projektoktatás. Gondolat Kiadói Kör, Bp., 2003. (Az alábbi fejezetek: A téma fogalmi keretei, A projektpedagógia gyakorlata)
- Knausz Imre: A tanítási dráma. In: Knausz Imre: A tanítás mestersége. Egyetemi jegyzet. 2001.
- M. Nádasi Mária: A differenciálástól az adaptivitásig. Fejlesztő Pedagógia, 2006/6.sz.
- Kókayné Lányi Marietta, Montay Beáta: Sokfélék az elindulók, és nem egyformák az utak. In: Süss fel nap. II. kötet, Soros alapítvány, Bp., 1999.
- Hunyadi Györgyné - M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Tankönyvkiadó, Bp. 2004.(30-43.o.)
- Zágon Bertalanné: Az értékelésről történeti és összehasonlító pedagógiai megközelítésben. In: Zágon Bertalanné (szerk.): Értékelés osztályozás nélkül. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 2001. (10-20.o.)
- Kőrössy Judit: A tanulói énkép formálódása és a tanári értékelés kapcsolata. Új vizsga – új tudás. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=uj_vizsga_uj_tudas-3vita-korossy
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.7 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 7 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
0
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.5 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 5 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
|
|
|
KSZT Kaposvár - szakmai törzsmodul modul |
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.9 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
A tárgy célja:
A kinyilatkoztatott hitigazságok bemutatása, magyarázata, rendszerbe foglalása. Valamint a belső összefüggések feltárása, hogy ezáltal a hitigazságokat könnyen felismerjük, és megértsük
-Szentháromságtan: megismerni, mit tanít a Szentírás a Szentháromságról, milyen tévedések vannak a Szentháromság titkával kapcsolatban, mi az egyház tanítása, a Szentháromság dogmájának kifejtése.
- Teremtéstan:: megismerni, mit tanít a Szentírás a teremtésről, az emberről, az angyalokról, milyen tévedések vannak a ezekkel kapcsolatban, mi az egyház tanítása.
A tárgy tematikája:
1. Szentháromságtan dogmatörténete, a Szentháromság a Szentírásban és a hagyományban
2. Személyek származása
3. Szentháromsági vonatkozások és tulajdonítások
4. Szentháromsági küldések, személy és természet a Szentháromságban
5. A teremtés a Szentírásban és a Szenthagyományban
6. A világ teremtése
7. A láthatatlan világ teremtése
8. az ember helye a teremtésben
Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: szóbeli, vagy írásbeli vizsga
Kötelező és ajánlott irodalom:
Dr. Előd I.: Katolikus Dogmatika, Bp., 1983.
Fila B.-Jug L.: Az Egyházi Tanítóhivatal megnyilatkozásai, Bp., 1997.
Szentírás, Bp., SZIT. 2005.
Dr. Szabó Gy.: Dogmatika (I. rész), Eger,
Müller G. L.: Katolikus dogmatika - a teológia tanulmányozásához és alkalmazásához , Kairosz, 2007.
|
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
|
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 3 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Kánonjog Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Kánonjog Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Tanegységi előfeltételek: nincs.
A tantárgy célja:
Megismertetni a hallgatókkal a katolikus egyház társadalmi tanításának forrásait, valamint a keresztény társadalometika alapfogalmait a modernitás komplex gazdasági-, politikai-, társadalmi-, eszmetörténeti folyamataira adott válaszként. Összefoglaló áttekintést adni a szociális enciklikák tartalmáról és hatástörténetéről.
Fejlesztendő kompetenciák:
Ismeri az egyház társadalmi tanításának forrásait és alapfogalmait, valamint azokat a legfontosabb társadalmi kérdéseket, amelyekkel kapcsolatban az egyház hivatalosan állást foglalt.
Képes felismerni a különböző társadalmi kérdések, valamint a velük kapcsolatos katolikus tanítás összefüggéseit, a társadalmi szociális viszonyok katolikus értékelésének jogosultságát és fontosságát az egyház tanításában és a társadalmak politikai és gazdasági életében.
Képes a közjó tiszteletben tartását képviselni saját közegében.
Elkötelezett abban, hogy az egyház szociális tanítását ismerve és azt magáévá téve állást foglaljon a jelenleg égető társadalmi kérdésekben az egyházi tanítás útmutatása szerint.
Tematika:
A társadalmiság. Az individuáletika és a társadalometika viszonyának meghatározása. A keresztény társadalometika. A kinyilatkoztatás társadalometikai dimenziója. A modernitás. Az újkor: a polgárság, a szubjektum felé fordulás, a felvilágosodás. Részrendszerek. Politika: jog és állam. Az emberjog eszméje és a szerződéselméletek. A politikai liberalizmus. Klasszikus és újkori természetjog. A gazdaság. Az Egyház társadalmi tanítása a Rerum Novarumig. A Rerum Novarum és a II. Vatikáni Zsinat közötti időszak. A II. Vatikáni zsinat után a tanítóhivatal megnyilatkozásai. Alapfogalmak: személy, szociális igazságosság, szociális szeretet, szolidaritás, szubszidiaritás, közjó.
Követelmény:
A félév végén: kollokvium.
Kötelező irodalom:
1. ARNO ANZENBACHER: Keresztény társadalometika SZIT, Budapest, 2001.
2. BERAN FERENC- LENHARDT VILMOS: Az egyház társadalmi tanítása SZIT, Budapest 2003.
Ajánlott irodalom:
1. A közjó az egyház társadalmi tanításában (konferenciakötet) Szent István Társulat, Budapest, 2008.
2. Az Egyház társadalmi tanításának kompendiuma Szent István Társulat, Budapest, 2007.
Elektronikus formában magyar nyelven:
http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio-dott-soc_hu.html
3. Az egyház társadalmi tanítása (dokumentumgyűjtemény) Szent István Társulat, Budapest, én.
4. Takács Péter (szerk.): Államelmélet I. Keresztény politikai bölcselet: Hit, értelem, közjó
http://www2.juris.u-szeged.hu/politologia/tartalom//docs/tanseged/I_I_II%20fejezet.pdf
|
|
|
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Leírás:
Personal questions of life protection
Tanegységi előfeltételek: nincs
A tárgy célja:
1. A hallgatók bevezetése az etikai kérdésfelvetésbe, amely a különböző szaktudományi területeken, elsősorban az emberi élettel kapcsolatban felelős magatartásra hív.
2. A katolikus egyháznak az életvédelem alapvető definícióival és irányelveivel kapcsolatos álláspontját megismerni.
Fejlesztendő kompetenciák:
• 1. történeti és filozófiai ismeretek megszerzése
• 2. elméletek, irányelvek és ajánlások való életre kivetítésének képességét megszerezni
• 3. a szociális érzékenység és az életvédelem iránti elkötelezettség fejlesztése
A tárgy tematikája:
1. A bioetika alapjai
2. A bioetika alapelvei
3. Az emberi élet sérthetetlensége és minősége
4. Az emberi személy élete kezdetének s végének meghatározása
5. Az asszisztált humán reprodukció (mesterséges megtermékenyítés) bioetikai problémái
6. Genetikai tanácsadás, génkutatás, etikai problémák
7. Az emberi klónozás
8. Abortusz és élet-etika
9. Tájékoztatás – tájékozott beleegyezés
10. A szervátültetés bioetikája
11. Eutanázia
12. Az orvosi kísérletek etikai kérdése
13. Személyi és anyagi elosztás az egészségügyben (allokáció)
14. Az orvosi eskü
Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: rövid írásbeli teszt 2 alkalommal.
Félév végi ellenőrzés: szóbeli, vagy írásbeli vizsga
Kötelező és ajánlott irodalom:
Gaizler Gyula – Nyéky Kálmán: Bioetika (Gondolat, Budapest 2003.)
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia: Az élet kultúrájáért (Szent István Kiadó, Budapest 2003.)
Ferencz Antal: A bioetika alapjai (Szent István Társulat, Budapest 2001.)
Juan de Dios Vial Correa – Elio Sgreccia, (szerk.): A humánembrió identitása és jogállása (MKPK, Budapest 2001.)
Farkas Péter: Humánökológia (Szent István Kiadó, Budapest, 2000.)
Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Az élet kezdetének és végének meghatározása
2. Anyagi elosztás kérdései az egészségügyben: allokáció és redisztribúció
3. Az orvos felelőssége: tájékoztatás és tanácsadás
4. Korunk etikai kérdései: klónozás, genetikai kísérletek, szervátültetés
5. Az abortusz kérdése ma Magyarországon
6. Az eutanázia bevezetésének káros következményei Európában
|
|
|
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
|
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
A tantárgyelem képzési célja:
A tárgy célja:
Az Ószövetség könyveinek kiválasztott szakaszainak elemzése. A szakaszok behatárolása fordítás alapján, stílus, műfaj, szöveg szerkezete, fontosabb teológiai fogalmak elemzése, tanításának összefoglalása.
Fejlesztendő kompetenciák:
• Konkrét szöveg feldolgozásának elsajátítása
• A tanult műfaji sajátságok felismerése
• Az ismert bibliai szöveg vallási mondandójának elmélyítése
Tematika:
1. Szentírás-magyarázat az Egyházban
2. Teremtés története (Gen 1,1-2,4a)
3. Az ember teremtése (Gen 2,4b-25)
4. Bűnbeesés történet (Gen 3,1-24)
5. Káin és Ábel (Gen 4,1-16)
5. Vízözön történet (Gen 6,1-9,17)
6. Bábeli torony (Gen 11,1-9)
7. JHWH Ábrahám vendége (Gen 18,1-33)
8. Ábrahám áldozata (Gen 22)
9. Igaz és gonosz ember (Zsolt 1)
10 Immánuel jövendölés (Iz 7,10-17)
Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: nincs
Félév végi ellenőrzés: szóbeli szövegelemzés.
Követelmények: a tárgyalt tematika elsajátítása az oktató órai előadásainak és a megadott irodalomnak a segítségével.
Feldolgozás módszere: előadás
Az ellenőrzés formája: kollokvium
Kötelező irodalom:
PÁPAI BIBLIKUS BIZOTTSÁG, Szentírásmagyarázat az Egyházban, Szent Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp. 2001.
RÓZSA H., A genezis könyve I-II., SZIT Bp. 2002. vonatkozó részei
RÓZSA H., Üdvösségközvetítők az Ószövetségben, SZIT Bp. 2005. vonatkozó részei
Jeromos Bibliakommentár I. kötet vonatkozó részei
Jubileumi Kommentár I. kötet vonatkozó részei
Ajánlott irodalom:
GYÜRKI, L., A Biblia földje, Budapest 1998.
MÓCSY, I. SJ., Mi a biblia? Budapest 1998.
RÓZSA, H., Az Ószövetség keletkezése I-II., Budapest 19993.
|
_Szeminárium, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 16 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
|
_Szeminárium, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
|
|
|
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
|
|
|