Egyetemi tanrend

*Tanrendi kereső

Kérjük, írja be a keresett adat (kurzuskód címe, kódja, oktató, tanszék, szak vagy képzési program neve) első betűit.

Részletes keresési feltételek

Felfed / Elrejt

Tanterv

Kód:
HNK-M_L
Képzési forma:
Mesterképzés (MA/MSc)
Tagozat:
Levelező
Kredit:
120 kredit
Félév:
4
Speciális:
nem párosítható, nem tanári
Dátum:
2011.10.24 10:29:47
Felvételi követelmények:
főiskola
Továbbtanulási lehetõségek:
PhD/DLA
Értékelési rendszer:
TT / KPR TE Megnevezés Szemeszter
01234
HNK-L MA Hittanár-nevelő MA levelező (Kaposvár); Teljesítendő: min.120 kredit
TT / KPR TE Megnevezés Szemeszter
01234
PP Pedagógiai és pszichológiai ismeretek; Teljesítendő: min.70 kredit
kötelező tantárgy KVA Valláslélektan; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KVA1 Valláslélektan; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KSZ Szociál- és csoportpszichológia; Teljesítendő: min. 5 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KSZ1 Szociál- és csoportpszichológia; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 5
kötelező tantárgy KFE Fejlődéspszichológia; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KFE1 Fejlődéspszichológia; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 3
kötelező tantárgy KPA Pasztorálpszichológia; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KPA1 Pasztorálpszichológia; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KPD Általános pedagógia és didaktika; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KPD1 Általános pedagógia és didaktika; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 4
kötelező tantárgy KNO Nevelés- és oktatásszociológia; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KNO1 Nevelés- és oktatásszociológia; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 4
kötelező tantárgy KEA1 A nevelés elméleti és történeti alapjai; Teljesítendő: min. 6 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KEA1 A nevelés elméleti és történeti alapjai; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 6
kötelező tantárgy KPG Pedagógiai gyakorlat; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KPG1 Pedagógiai gyakorlat; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 4
kötelező tantárgy KDP Differenciált pedagógia; Teljesítendő: min. 8 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KDP1 Differenciált pedagógia I. (előadás); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 4
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KDP2 Differenciált pedagógia II. (gyakorlat); _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 4
kötelező tantárgy KSM Szakmódszertan; Teljesítendő: min. 7 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KSM1 Szakmódszertan; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 7
kötelező tantárgy KTA Tanítási gyakorlat; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KTA1 Tanítási gyakorlat; _Gyakorlat, 8 óra, _Gyakorlati jegy 3
kötelező tantárgy KGY Egybefüggő tanítási gyakorlat; Teljesítendő: min. 20 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KGY1 Egybefüggő tanítási gyakorlat; _Gyakorlat, 0 óra, _Gyakorlati jegy 20
SZT Szakmai törzsmodul; Teljesítendő: min.50 kredit
kötelező tantárgy KÓE Ószövetségi exegézis; Teljesítendő: min. 6 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KÓE1 Ószövetségi exegézis (előadás); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KÓE2 Ószövetségi exegézis (szeminárium); _Szeminárium, 8 óra, _Gyakorlati jegy 3
kötelező tantárgy KÚE Újszövetségi exegézis; Teljesítendő: min. 6 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KÚE1 Újszövetségi exegézis (előadás); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KÚE2 Újszövetségi exegézis (szeminárium); _Szeminárium, 8 óra, _Gyakorlati jegy 3
kötelező tantárgy KET Az Egyház társadalmi tanítása; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KET1 Az Egyház társadalmi tanítása; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KED Az egyházi dokumentumok tanítása; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KED1 Az egyházi dokumentumok tanítása; _Előadás, 3 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KME Magyar egyháztörténet; Teljesítendő: min. 6 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KME1 Magyar egyháztörténet I. (19. századig); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KME2 Magyar egyháztörténet II. (20. század); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KDO Dogmatika; Teljesítendő: min. 9 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KDO1 Dogmatika I. (Szentháromságtan, Teremtéstan); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KDO2 Dogmatika II. (Szentségtan, Mariológia); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KDO3 Dogmatika III. (Eszkatológia, Megváltástan); _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KPM A preevangelizáció módszertana; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KPM1 A preevangelizáció módszertana; _Gyakorlat, 16 óra, _Gyakorlati jegy 4
kötelező tantárgy KVI Ökumenizmus és mai vallási irányzatok; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KVI1 Ökumenizmus és mai vallási irányzatok; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy KCS Család- és ifjúságpasztoráció; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KCS1 Család- és ifjúságpasztoráció; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KEJ Egyházjog; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KEJ1 Egyházjog; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy KÉV Az élet védelmének individuális problémái; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KÉV1 Az élet védelmének individuális problémái; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy KNH A nemiség és a házasság etikája; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme KNH1 A nemiség és a házasság etikája; _Előadás, 8 óra, _Kollokvium 3
Jelmagyarázat: MK - mérföldko; TT/KPR - tantárgy vagy becsatolt képzési program; TE, Tantárgyelem - tantárgy tárgyeleme; - kötelező; - kötelezően választható, - szabadon választható; Tárgyelemeknél az ikon színe a tantárgy kötelezőségét jelzi, a beleírt betű pedig a tárgyelem tantárgyon belüli kötelezőségét; : ismételten felvehető; - kurzusfelvétel előfeltétele; - párhuzamosan felveendő; - vizsga előfeltétele; 0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit; k: kreditpontok

Mérföldkő-struktúra

Mérföldkő teljesítése kötelező.
A mérföldkő tárgyaiból és a beágyazott mérföldkövek tárgyaiból min.120 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 12
A mérföldkő tárgyaiból min.70 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 12
A mérföldkő tárgyaiból min.50 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.

Szakterületi tárgyak részletes felsorolása

KPP Kaposvár - pedagógiai és pszichológiai ismeretek modul
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.8 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 6 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Leírás:
I. Célok, feladatok:
1. A stúdium célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai tudásgyarapodás és tudásbővülés történeti folyamatát, az egyetemes és magyar nevelés legfontosabb elmélet-és praxistörténeti tényeit, összefüggéseit. A stúdium rögzíti azt is, hogy a jelenkor pedagógiája történeti fejlődés eredménye.
2. Áttekinti egy-egy kiemelkedő személyiség eszme-és elmélettörténeti munkásságának praxisra kifejtett hatását, valamint ismerteti a neveléstörténet-írás jelenkori kihívásait.
3. Szemléletet formál azzal, hogy a neveléstörténeti tények, események, problémák historiográfiai feldolgozásához segítséget nyújt.

II. A hallgatókkal szemben támasztott követelmények:
1. Tantárgy-specifikus követelmények:
1.1. A hallgatók ismerjék meg tárgyszinten a nevelés alapvető anyagát, fejlődési mozzanatait történetiségében, az ókortól napjainkig.
1.2. Legyenek képesek egy-egy pedagógiai téma problématörténeti vizsgálatára, elemzésére, historiográfiai feldolgozására.
1.3. Tájékozottak legyenek a neveléstörténet-írás jelenkori kihívásaiban.
1.4. Legyenek tisztában egy-egy kiemelkedő személyiség eszme-és elmélettörténeti munkásságával, valamint praxisra kifejtett hatásával.
1.5. Képesek legyenek egy-egy történettudományos kutatási módszer és műfaj elsajátítására.
2. Pedagógiai követelmények:
2.1. Legyenek képesek értelmiségi diskurzust folytatni, együttgondolkodni, világosan, logikusan érvelni.
2.2. Legyenek képesek önreflexióra és metaszemléletre.
2.3. Az előadások látogatása. Sajátítsák el az interaktív jegyzetelési technikákat.

III. Tananyag:
1. óra: A félév megszervezése. A neveléstörténet fogalma, tárgya, tudomány-rendszertani helye, kapcsolódási pontjai. Szakaszolása. A neveléstörténet-írás kihívásai.
2. óra: Tradicionalizmus és intézményes nevelés – Egyiptom. Az ókori klasszikusok neveléseszménye és gyermekszemlélete. (Szókratész, Platón, Arisztotelész).
3. óra: A keresztény szemléletű nevelés. Szent Ágoston. A középkor műveltségeszménye, neveléseszmék. A középkori iskolarendszer. Gyermek a középkorban. Humanizmus és reneszánsz. Humanista gondolkodók a nevelésről (Vives, Erasmus, Montaigne, Mórus). A könyvnyomtatás hatása. Középkor és humanizmus Magyarországon.
4. óra Reformáció és katolikus megújulás kora. Luther, Pázmány. Melanchton.
5. óra A comeniusi fordulat. Apáczai Csere János munkássága.
6. óra. Pedagógia és emberi természet. A felvilágosodás és hatása a pedagógiai gondolkodásra. Locke, Rousseau. Az enciklopédisták. A hazai felvilágosodás. A Ratio Educationis. A pedagógiai neohumanizmus: Pestalozzi.
7. óra. Új nevelési törekvések a XIX. században. Herbart, a tudományos pedagógia megalkotója és hatása.
8. óra: A pedagógiai irányzatok sokszínűsége a XX. században. Irányzattörténeti áttekintés. A pragmatizmus nevelésfelfogása (Dewey), a reformpedagógia kialakulása és fejlődéstörténete (Ellen Key, Montessori, Waldorf-pedagógia, Dalton-terv, Jéna-terv). Az elméleti pedagógia főbb irányzatai.
9. óra: Magyarország nevelés-és iskolaügye a reformkorban, a neoabszolutizmus, a dualizmus idején (Eötvös József). A hazai reformpedagógiai mozgalom. A hazai neveléstudomány születése és fejlődéstörténete (Fináczy Ernő, Weszely Ödön, Prohászka Lajos)
10. óra: A hazai neveléstudomány születése és fejlődéstörténete (Schneller István, Imre Sándor, Karácsony Sándor). Oktatásügy, oktatáspolitika a XX. első felében (Klebelsberg Kuno). A szocializmus oktatásügye. Összegzés.

IV. Az értékelés formája: az előadás és a kötelező irodalom anyagából kollokvium

V. Szakirodalom:

Kötelező irodalom:
1. Kéri Katalin: Bevezetés a neveléstörténeti kutatások módszertanába. Kutatás-módszertani kiskönyvtár. Pedagógus Könyvek/Műszaki Könyvkiadó, Bp. 2001.
2. Mészáros István-Németh András-Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Bp. 2003.

Ajánlott irodalom:

1. Fericsán Kálmán: Az iskolatörténeti kutatásokról általában. In.: Ezerszínű világ. Mozaikok a nevelés történetéből. V. Szerk.: Kéri Katalin, PTE-TKI, Pécs, 2000.
2. Heinz-Elmar Tenorth: A kézmű dicsérete, az elmélet kritikája – a németországi pedagógiai historiográfia helyzetéről- Magyar Pedagógia, 1997/2. 111-123.
3. Jáki László: A magyar neveléstudomány forrásai. Budapest, OPKM, 1993.
4. Neveléstudomány-történeti tanulmányok. Szerk.: Németh András, Heinz-Elmar Tenorth. Budapest, Osiris, 2000.
5. Zsolnai József: A pedagógia új rendszere címszavakban. Bp. 1996.
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Leírás:
Célok
Megismertetni a pszichikus funkciók fejlődési irányát különböző releváns személyiségelmélet tükrében, a fejlődési szakaszok közös vonásait, valamint a fejlődés életkori és egyéni ütemének lehetséges eltéréseit.

Követelmények
A hallgató legyen képes elméleti ismeretei alapján az adott korosztály pszichikus jellemzőinek felismerésére, jellemzésére.

Témakörök

1) Fejlődéslélektan tárgya feladata, rendszere, módszerei
2) A személyiségfejlődést meghatározó tényezők
3) A korai anya-gyerek kapcsolat
4) Kötődéselméletek, kötődési típusok
5) Humanisztikus személyiségelmélet
6) Konfliktus, mint a fejlődés motorja
7) Jung személyiségelmélete
8) A vallás jelentősége a személyiségfejlődésben

Kötelező irodalom:
Bernáth L. – Solymosi K.: Fejlődéslélektani olvasókönyv. Tertia, Bp. 1997.
Cole, M. & Cole, S. R.: Fejlődéslélektan. Osiris, 1997.
Carver (szerk): Személyiséglélektan, Osiris, 1997
Mérei F. – V. Binét Á.: Gyermeklélektan. Gondolat, Bp. 1984.
Ranschburg J.: Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat, Bp. 1984.
N. Kollár É. – Szabó Zs.: Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, 2004
Gyöngyösiné Kiss E: - Oláh A.: Vázlatok a személyiségről, Új Mandátum, 2007
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.20 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 20 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Leírás:
Tanegységi előfeltételek: -

A tárgy célja
Az előadás célja az iskolai tanulás-tanítás sajátosságaival valamint az oktatáselmélet különböző kutatási területeinek eredményeivel való ismerkedés, a korszerű, a differenciálást is támogató tanulási-tanítási stratégiák, módszerek, eszközök, munkaformák megismerése, építve a szakirodalomban és az alternatív iskolák gyakorlatában megjelenő sajátos tanulásszervezési módozatokra. A tanári előadás mellett az egyes témakörök feldolgozását segíti a hallgatói feladatok csoportos megoldása. A tanórai feladatok megoldása aktív részvételt biztosít a hallgatók számára, ezáltal biztosítva az elhangzottak és a szakirodalomban fellelhető ismeretek megértését elősegítve azok alapos elsajátítását.

Feladatok
A kötelező szakirodalom önálló feldolgozása megadott szempontok segítségével.

A fejlesztendő kompetenciák
1. Pedagógiai
2. A tanulási-tanítási folyamat tervezése, szervezése, irányítása
3. Az oktatási folyamat ellenőrzése, értékelése

Tananyag
Bevezetés, a követelmények és feladatok megbeszélése
Az oktatás elmélete és gyakorlata
A tanuló – a gyermekstátusz értelmezése
Rejtett mechanizmusok az iskolában
Az oktatási folyamat értelmezése
Korszerű tanulásértelmezések
Az oktatási folyamat – a motiválás lehetőségei az iskolában
A tantervek szerepe az oktatás szabályozásában – az oktatási tatalom kiválasztásának időszerű kérdései
Oktatási stratégiák, alkalmazott módszerek és eszközök
Szervezeti keretek és munkaformák – a tanulásszervezés sajátos esetei
A differenciált tanulásszervezés sajátosságai
Ellenőrzés, értékelés, teljesítmény mérés, az értékelés sajátos megjelenési formái
Az oktatómunka tervezése
A speciális oktatás lehetőségei, formái
Összefoglalás – a félévi munka értékelése

Követelmény
Az előadásokon való részvétel.
Aláírás, gyakorlati jegy
Kötelező irodalom
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 2001.
Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák – különbségek. Okker Kiadó, Bp. 1997
Húth József: Didaktika tansegédlet. Kaposvári Egyetem, Kaposvár

Ajánlott irodalom
- Vajda Zsuzsanna: Gyermekfelfogás és gyermekkor a történelemben. In: A gyermek évszázada. (szerk. Pukánszky Béla), Osiris Kiadó, Bp. 2000. (80-101.o.)
- Sallay Hedvig: Tanári elvárások, visszajelentések és a tanulók ezekre adott reakciói: érvényesül-e, s miként fejti ki hatását a Pygmalion effektus? In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Bp. 1997.
- Szabó László Tamás: A "rejtett tanterv" elméleti megközelítése. In: Pedagógia és Pszichológia. Szöveggyűjtemény. Szerk. Fehér Irén. Comenius Bt., Pécs, 2001.
- Csapó Benő: Képességfejlesztés az iskolában – problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle. 1999/12. sz.
- Havas Péter-Varga Attila: A tanulás fejlesztésének elemei. A tanuló felnőtt – a felnőtt tanuló. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=gyula2003-08-Havas-tanulas
- Knausz Imre: A tanulás mint konstrukció, a tanítás, mint alkalmazkodás. In: Knausz Imre: A tanítás mestersége. Egyetemi jegyzet. 2001. Kim Rita: A belső motivációt befolyásoló tényezők és megjelenésük a Montessori-pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 1998/03.
- Német Erzsébet: Hogyan jutalmazzunk? A jutalom alkalmazásának előnyei és hátrányai a pedagógiában. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Bp. 1997.
- Réthy Endréné: A tanulási motiváció elemzése. In: Csapó Benő (szerk.): neveléstudomány az ezredfordulón. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,2001.
- Ábrahám István: Tankönyvpiac és tankönyvellátás. In: Csapó Benő (szerk.): Neveléstudomány az ezredfordulón. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2001.
- Vass Vilmos: Tartalmi szabályozás az ezredfordulón. Új Pedagógiai Szemle. 2001/03.
- Csapó Benő: A tudáskoncepció változása: nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 2002/2. sz.
- Petriné Fejér Judit: Kooperatív tanulás. In: A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Egyetemi jegyzet, 2006
- M. Nádasi Mária: Projektoktatás. Gondolat Kiadói Kör, Bp., 2003. (Az alábbi fejezetek: A téma fogalmi keretei, A projektpedagógia gyakorlata)
- Knausz Imre: A tanítási dráma. In: Knausz Imre: A tanítás mestersége. Egyetemi jegyzet. 2001.
- M. Nádasi Mária: A differenciálástól az adaptivitásig. Fejlesztő Pedagógia, 2006/6.sz.
- Kókayné Lányi Marietta, Montay Beáta: Sokfélék az elindulók, és nem egyformák az utak. In: Süss fel nap. II. kötet, Soros alapítvány, Bp., 1999.
- Hunyadi Györgyné - M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Tankönyvkiadó, Bp. 2004.(30-43.o.)
- Zágon Bertalanné: Az értékelésről történeti és összehasonlító pedagógiai megközelítésben. In: Zágon Bertalanné (szerk.): Értékelés osztályozás nélkül. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 2001. (10-20.o.)
- Kőrössy Judit: A tanulói énkép formálódása és a tanári értékelés kapcsolata. Új vizsga – új tudás. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=uj_vizsga_uj_tudas-3vita-korossy
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.7 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 7 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
0
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.5 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 5 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Felelős tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Neveléstudomány Tanszék
KSZT Kaposvár - szakmai törzsmodul modul
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Felelős tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.9 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Leírás:
A tárgy célja:
A kinyilatkoztatott hitigazságok bemutatása, magyarázata, rendszerbe foglalása. Valamint a belső összefüggések feltárása, hogy ezáltal a hitigazságokat könnyen felismerjük, és megértsük

-Szentháromságtan: megismerni, mit tanít a Szentírás a Szentháromságról, milyen tévedések vannak a Szentháromság titkával kapcsolatban, mi az egyház tanítása, a Szentháromság dogmájának kifejtése.

- Teremtéstan:: megismerni, mit tanít a Szentírás a teremtésről, az emberről, az angyalokról, milyen tévedések vannak a ezekkel kapcsolatban, mi az egyház tanítása.

A tárgy tematikája:
1. Szentháromságtan dogmatörténete, a Szentháromság a Szentírásban és a hagyományban
2. Személyek származása
3. Szentháromsági vonatkozások és tulajdonítások
4. Szentháromsági küldések, személy és természet a Szentháromságban
5. A teremtés a Szentírásban és a Szenthagyományban
6. A világ teremtése
7. A láthatatlan világ teremtése
8. az ember helye a teremtésben

Követelmény:
Félév végi ellenőrzés: szóbeli, vagy írásbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Dr. Előd I.: Katolikus Dogmatika, Bp., 1983.
Fila B.-Jug L.: Az Egyházi Tanítóhivatal megnyilatkozásai, Bp., 1997.
Szentírás, Bp., SZIT. 2005.
Dr. Szabó Gy.: Dogmatika (I. rész), Eger,
Müller G. L.: Katolikus dogmatika - a teológia tanulmányozásához és alkalmazásához , Kairosz, 2007.
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Rendszeres Teológia Tanszék
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 3 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Felelős tanszék:
Kánonjog Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Kánonjog Tanszék
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Leírás:
Tanegységi előfeltételek: nincs.
A tantárgy célja:
Megismertetni a hallgatókkal a katolikus egyház társadalmi tanításának forrásait, valamint a keresztény társadalometika alapfogalmait a modernitás komplex gazdasági-, politikai-, társadalmi-, eszmetörténeti folyamataira adott válaszként. Összefoglaló áttekintést adni a szociális enciklikák tartalmáról és hatástörténetéről.
Fejlesztendő kompetenciák:
Ismeri az egyház társadalmi tanításának forrásait és alapfogalmait, valamint azokat a legfontosabb társadalmi kérdéseket, amelyekkel kapcsolatban az egyház hivatalosan állást foglalt.
Képes felismerni a különböző társadalmi kérdések, valamint a velük kapcsolatos katolikus tanítás összefüggéseit, a társadalmi szociális viszonyok katolikus értékelésének jogosultságát és fontosságát az egyház tanításában és a társadalmak politikai és gazdasági életében.
Képes a közjó tiszteletben tartását képviselni saját közegében.
Elkötelezett abban, hogy az egyház szociális tanítását ismerve és azt magáévá téve állást foglaljon a jelenleg égető társadalmi kérdésekben az egyházi tanítás útmutatása szerint.
Tematika:
A társadalmiság. Az individuáletika és a társadalometika viszonyának meghatározása. A keresztény társadalometika. A kinyilatkoztatás társadalometikai dimenziója. A modernitás. Az újkor: a polgárság, a szubjektum felé fordulás, a felvilágosodás. Részrendszerek. Politika: jog és állam. Az emberjog eszméje és a szerződéselméletek. A politikai liberalizmus. Klasszikus és újkori természetjog. A gazdaság. Az Egyház társadalmi tanítása a Rerum Novarumig. A Rerum Novarum és a II. Vatikáni Zsinat közötti időszak. A II. Vatikáni zsinat után a tanítóhivatal megnyilatkozásai. Alapfogalmak: személy, szociális igazságosság, szociális szeretet, szolidaritás, szubszidiaritás, közjó.
Követelmény:
A félév végén: kollokvium.
Kötelező irodalom:
1. ARNO ANZENBACHER: Keresztény társadalometika SZIT, Budapest, 2001.
2. BERAN FERENC- LENHARDT VILMOS: Az egyház társadalmi tanítása SZIT, Budapest 2003.
Ajánlott irodalom:
1. A közjó az egyház társadalmi tanításában (konferenciakötet) Szent István Társulat, Budapest, 2008.
2. Az Egyház társadalmi tanításának kompendiuma Szent István Társulat, Budapest, 2007.
Elektronikus formában magyar nyelven:
http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio-dott-soc_hu.html
3. Az egyház társadalmi tanítása (dokumentumgyűjtemény) Szent István Társulat, Budapest, én.
4. Takács Péter (szerk.): Államelmélet I. Keresztény politikai bölcselet: Hit, értelem, közjó
http://www2.juris.u-szeged.hu/politologia/tartalom//docs/tanseged/I_I_II%20fejezet.pdf
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Leírás:
Personal questions of life protection

Tanegységi előfeltételek: nincs

A tárgy célja:
1. A hallgatók bevezetése az etikai kérdésfelvetésbe, amely a különböző szaktudományi területeken, elsősorban az emberi élettel kapcsolatban felelős magatartásra hív.
2. A katolikus egyháznak az életvédelem alapvető definícióival és irányelveivel kapcsolatos álláspontját megismerni.

Fejlesztendő kompetenciák:
• 1. történeti és filozófiai ismeretek megszerzése
• 2. elméletek, irányelvek és ajánlások való életre kivetítésének képességét megszerezni
• 3. a szociális érzékenység és az életvédelem iránti elkötelezettség fejlesztése

A tárgy tematikája:
1. A bioetika alapjai
2. A bioetika alapelvei
3. Az emberi élet sérthetetlensége és minősége
4. Az emberi személy élete kezdetének s végének meghatározása
5. Az asszisztált humán reprodukció (mesterséges megtermékenyítés) bioetikai problémái
6. Genetikai tanácsadás, génkutatás, etikai problémák
7. Az emberi klónozás
8. Abortusz és élet-etika
9. Tájékoztatás – tájékozott beleegyezés
10. A szervátültetés bioetikája
11. Eutanázia
12. Az orvosi kísérletek etikai kérdése
13. Személyi és anyagi elosztás az egészségügyben (allokáció)
14. Az orvosi eskü

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: rövid írásbeli teszt 2 alkalommal.
Félév végi ellenőrzés: szóbeli, vagy írásbeli vizsga

Kötelező és ajánlott irodalom:
Gaizler Gyula – Nyéky Kálmán: Bioetika (Gondolat, Budapest 2003.)
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia: Az élet kultúrájáért (Szent István Kiadó, Budapest 2003.)
Ferencz Antal: A bioetika alapjai (Szent István Társulat, Budapest 2001.)
Juan de Dios Vial Correa – Elio Sgreccia, (szerk.): A humánembrió identitása és jogállása (MKPK, Budapest 2001.)
Farkas Péter: Humánökológia (Szent István Kiadó, Budapest, 2000.)

Ajánlott témák szemeszterdolgozathoz:
1. Az élet kezdetének és végének meghatározása
2. Anyagi elosztás kérdései az egészségügyben: allokáció és redisztribúció
3. Az orvos felelőssége: tájékoztatás és tanácsadás
4. Korunk etikai kérdései: klónozás, genetikai kísérletek, szervátültetés
5. Az abortusz kérdése ma Magyarországon
6. Az eutanázia bevezetésének káros következményei Európában
Felelős tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Egyháztörténet Tanszék
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Felelős tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Leírás:
A tantárgyelem képzési célja:
A tárgy célja:
Az Ószövetség könyveinek kiválasztott szakaszainak elemzése. A szakaszok behatárolása fordítás alapján, stílus, műfaj, szöveg szerkezete, fontosabb teológiai fogalmak elemzése, tanításának összefoglalása.

Fejlesztendő kompetenciák:
• Konkrét szöveg feldolgozásának elsajátítása
• A tanult műfaji sajátságok felismerése
• Az ismert bibliai szöveg vallási mondandójának elmélyítése

Tematika:
1. Szentírás-magyarázat az Egyházban
2. Teremtés története (Gen 1,1-2,4a)
3. Az ember teremtése (Gen 2,4b-25)
4. Bűnbeesés történet (Gen 3,1-24)
5. Káin és Ábel (Gen 4,1-16)
5. Vízözön történet (Gen 6,1-9,17)
6. Bábeli torony (Gen 11,1-9)
7. JHWH Ábrahám vendége (Gen 18,1-33)
8. Ábrahám áldozata (Gen 22)
9. Igaz és gonosz ember (Zsolt 1)
10 Immánuel jövendölés (Iz 7,10-17)

Követelmény:
Félévközi ellenőrzés: nincs
Félév végi ellenőrzés: szóbeli szövegelemzés.

Követelmények: a tárgyalt tematika elsajátítása az oktató órai előadásainak és a megadott irodalomnak a segítségével.
Feldolgozás módszere: előadás
Az ellenőrzés formája: kollokvium

Kötelező irodalom:
PÁPAI BIBLIKUS BIZOTTSÁG, Szentírásmagyarázat az Egyházban, Szent Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp. 2001.
RÓZSA H., A genezis könyve I-II., SZIT Bp. 2002. vonatkozó részei
RÓZSA H., Üdvösségközvetítők az Ószövetségben, SZIT Bp. 2005. vonatkozó részei
Jeromos Bibliakommentár I. kötet vonatkozó részei
Jubileumi Kommentár I. kötet vonatkozó részei

Ajánlott irodalom:
GYÜRKI, L., A Biblia földje, Budapest 1998.
MÓCSY, I. SJ., Mi a biblia? Budapest 1998.
RÓZSA, H., Az Ószövetség keletkezése I-II., Budapest 19993.
_Szeminárium, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
_Gyakorlat, kötelező, 16 óra / 4 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Felelős tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Teljesítendő:
min.6 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
_Szeminárium, kötelező, 8 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Biblikus Tudományok Tanszék
Felelős tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, kötelező, 8 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Gyakorlati Teológia Tanszék
Utolsó frissítés dátuma: 2014.01.25. 23:09

Súgó

 
Ezen az oldalon az egyetem ETR tanulmányi rendszerében meghirdetett kurzusok közt kereshet és böngészhet. Az ETR-ből az adatok időszakosan kerülnek áttöltésre, ennek időpontját az „Utolsó frissítés dátuma” szövegnél ellenőrizheti. Fontos, hogy csak azok a képzések, szakok, oktatók stb. jelennek meg itt, amelyekhez (akikhez) az adott félévben már történt az ETR-ben kurzushirdetés. A teljes egyetemi szakkínálatról a felvi.hu oldalain, vagy az egyes karok honlapján tájékozódhat.
 
Először az egyetemi félévet kell kiválasztania, ez az oldal tetején a „… félév ETR-tanrend” felirat melletti balra <<<, ill. jobbra >>> mutató hármas nyílhegyekkel lépegetve lehetséges. Magán a feliraton való kattintás az oldalt alapállapotba állítja.
 
A „Tanrendi kereső” mezőbe írt szöveggel általános keresést végezhet egy lépésben a képzési programok, kurzuskódok, oktatók, szakok és tanszékek közt.
 
Ha a „Részletes keresési feltételek” dobozt a jobbra mutató kettős >> nyílheggyel kinyitja, akkor több szempontú keresést indíthat, ha a megfelelő mezőkre való kattintás után megjelenő listákból a kívánt tételeket (feltételenként egyet) kiválasztja. A lekérdezéshez kijelölt szempontokat a „Kiválasztott keresési feltételek” rész után ellenőrizheti.
 
A „Tanrendi böngésző” részben keresés nélkül, rendezett listákat áttekintve tájékozódhat a féléves tanrendben. A böngészést több kiinduló szempont szerint lehet elkezdeni (oktatók, szakok, képzési programok, tanszékek, ill. karok).
 
A böngésző és a kereső többoszlopos eredménylistái általában a különböző oszlopok szerint átrendezhetők: ehhez a megfelelő oszlopnévre kell kattintania (egyszer az emelkedő, kétszer a csökkenő sorrendhez). Az aktuális rendezettséget a fel- vagy lefelé mutató kettős nyílhegy mutatja az oszlopnévben.
 
A listák sorainak a végén található jobbra mutató kettős >> nyílhegyek rendszerint a megfelelő adat ETR-beli nyilvános adatlapját mutatják meg. Az ezen való továbblépés esetén előfordulhat, hogy egy link már védett, nem nyilvános oldalra vezet, ilyenkor az ETR-es bejelentkező képernyő jelenik meg. Ekkor vagy lépjen vissza a böngészője megfelelő gombjával, vagy jelentkezzen be az ETR-be, ahol az adatlekérést a védett oldalakon is folytathatja.
 
A „Képzési programok szerinti kurzuskódlista” képernyőn két adat rövidítetten kerül megjelenítésre. Ezek feloldása:
Képzési forma (szint)
 
Tagozat
0
Nem releváns
 
E
Esti
A
Alapképzés
 
K
Képzőhelyen kívüli
B
Bachelorképzés
 
L
Levelező
E
Egységes osztatlan képzés
 
N
Nappali
F
Felsőfokú szakképzés
 
T
Távoktatás
K
Kiegészítő alapképzés
 
 
 
M
Mesterképzés
 
 
 
P
Doktori képzés
 
 
 
S
Szakirányú továbbképzés
 
 
 
X
Egyéb képzés