Az 1921 óta működő TTIK jelenlegi elnevezését 2007-ben kapta, az informatikai képzés szerepének felértékelődése miatt. Természettudományi, informatikai és műszaki területen, a bolognai rendszer összes lép-csőjén képzik a szakembereket a karon, ahol 2010 szeptemberétől a korábbi 13 helyett már 14 alapszakot kínálnak az ifjú természettudós jelölteknek. „A mostani tanév beiskolázásánál is látszott, hogy milyen nagy az érdeklődés az SZTE TTIK iránt, bátran állíthatjuk, hogy a három képzési területet együtt nézve a legtöbb jelentkezett hallgatónk van. És hogy miért jönnek ide? El kell mondani, hogy nem könnyű nálunk végezni, keményen meg kell dolgozni azért a papírért, amit itt három, három és fél év alatt megszerezhetnek. Ugyanakkor még a válság ellenére is nagyon jók az elhelyezkedési esélyek a szegedi diplomával, amely az EU által is preferált, tehát külföldön is jó eséllyel lehet munkához jutni vele” – mondja Hernádi Klára, a TTIK dékánja.
A gyakorlati képzés fontosságáról sem feledkeznek meg a karon. Fotó: Segesvári Csaba |
Alátámasztják ezt az elmúlt évek felmérései is, melyek szerint az szegedi TTIK-n végzett hallgatók közel 80 százaléka a végzés után fél éven belül el tud elhelyezkedni a szakmájában. A Felvi felméréseiből évről évre kiderül, hogy érdemes erre a karra jönni. De a kar saját maga is minden évben készít egy felmérést, melyben a gólyákat kérdezik arról, mi alapján választották az SZTE TTIK-t. „Arra számítottunk, hogy a szülők befolyása, esetleg a tanárok véleménye alapján döntenek. De számunkra rendkívül hízelgő módon, legtöbben a szakmai színvonalat jelölik meg okként, és most már harmadik éve ez a trend figyelhető meg” – így a dékán.
A színvonalhoz pedig minden bizonnyal hozzájárul a kari oktatók és a hallgatók legendásan jó viszonya. Mint a dékán asszony is elmondja, hagyománya van itt annak, hogy emberként kezelik a hallgatót, még a magas létszámú évfolyamok esetében is. Gyakran előfordul, hogy más egyetemekről idekerült hallgatók elcsodálkoznak, mennyire más a diákok és tanáraik viszonya, mint ott, ahonnan átjöttek. A jó viszonyt erősíti egy hivatalos háló is a karon, a tanulmányi tanácsadók rendszere.
„A klasszikus egyetem oktat és kutat. Ahhoz, hogy színvonalas oktatás folyjon, komoly tudományos háttérre van szükség. A szegedi TTIK tudományterületi alapon hét tanszékcsoportra oszlik. Ezek mindegyike önálló oktató- és kutatóintézetként is felfogható, és mindegyikben világszínvonalú kutatások is folynak, melyekbe igyekszünk minél inkább bevonni a hallgatókat is” – mondja Hernádi Klára.
Jól mutatja ezt a tény: a 2009 áprilisában megrendezett XXIX. Országos Tudományos Diákköri Konferencián az SZTE karai közül a TTIK hallgatói szerezték a legtöbb, szám szerint hetvennyolc dobogós helyezést. Akiben pedig a mesterképzés végéig elég erős marad a kutatói pálya iránti vonzalom, a kar hét doktori iskolájának valamelyikében kiváló lehetőség nyílik számára a tudományos fokozat megszerzésére. Tovább növeli a kar által nyújtott kutatási lehetőségeket egy európai uniós nagyberuházás, az úgynevezett ELI-projekt is. Ennek keretében Prága és Bukarest mellett 2011-től Szegeden is épül egy lézeres kutatóközpont, mely a szakemberek szerint tíz évig biztosan meghatározó lesz a világ lézerkutatásában. A központ működtetése 150-200 jól képzett szakembert, és ugyanennyi kutatót igényel majd. „Hatalmas lehetőséget jelent ez a központ a fiatal természettudós-jelöltek számára, munkahelyeket teremt, illetve olyan kutatási lehetőséget, amely a világ bármelyik kutatóintézetébe nagyon jó ajánlólevél. És bár azt gondolná az ember, hogy fizikusokat érint elsősorban, sok kihatása lesz más területekre is, a karon belül például az informatikai képzésre” – véli a dékán.
Az erős elméleti képzés és a kutatási lehetőségek mellett a gyakorlati képzés fontosságáról sem feledkeznek meg a karon. Sok szakhoz tartozik kötelező nyári gyakorlat, ezekre az intézmény jó szakmai kapcsolatai révén maga ajánlja ki hallgatóit különböző cégekhez. „Kölcsönös igény ez, és nemcsak informatikai, de biológiai és kémiai területen is több céggel van megállapodásunk, melyek alapján a hallgatók náluk végzik gyakorlatukat, illetve készítik diplomamunkájukat. Egyre inkább kiteljesedik ez a rendszer” – mondja Hernádi Klára. Aki tehát él a lehetőséggel, a beállított laborgyakorlatokon, tantermi foglalkozásokon felül élőben is belekóstolhat a területbe, mely tényleges munkáját jelenti majd a későbbiekben, mindezt pedig anélkül, hogy magának kellene keresgélnie a cégek között.
Elérhetőségek: A karról bővebb információkat kaphat az érdeklődő a www.sci.u-szeged.hu címen, valamint a 62-544-507-es telefonszámon.
Infohét: 2010. február 8-11-ig Infóhetet tartanak a TTIK Tanulmányi Osztályán (minden nap 14-16 óráig).
Keresztes Judit
TTIK ,