Pedig bizony történhetnek váratlan dolgok. Nem mindegy például, hogy ki melyik asztalhoz ül le, mert egy bizonyos bár egy bizonyos asztalától senki nem úgy kel fel, hogy ne változott volna meg az élete. Párkapcsolatok mennek tönkre, életek válnak értelmetlenné, kilátástalan és elkeseredett emberek lépnek a tettek mezejére és lesznek elváltak, megcsaltak, csalfák, munkanélküliek vagy éppen öngyilkosok.
Ki mozgatja a szálakat? A felbolygatott életek mögött hogy lehet, hogy egy átlagosnak tűnő, borozgató vendég áll, aki minden nap visszatér ugyanahhoz az asztalhoz, hogy a betérő embereket vadidegenként kifaggassa, kielemezze, befolyásolja, cselekvésre bírja? Ezt a kérdést teszi fel magának nap mint nap a Srác is, aki a szemközti padlásszobából kíséri figyelemmel az eseményeket. Már-már rabjává válik a minden esti műsornak, távcsövével és szájról olvasási képességével ingyenes mozit kreálva magának. Statisztikát vezet a titokzatos vendég teljesítményéről: hány embert beszélt rá a válásra, ki szakított miatta a párjával, ki ugrott le a hídról. A Srác csodálja és megveti egyben ennek a furcsa tragédiasorozatnak az okozóját, nem is tud elszakadni tőle – saját alakulófélben lévő kapcsolatát is ennek rendeli alá: a padlásszoba ablakához citálja a Lányt, hogy megmutassa, micsoda valóságshow az, „amit ez a pasas csinál itt minden este”. Éppúgy van vele, mint a nézők: hátradőlve figyeli, ahogy számára ismeretlen emberek életébe belemászik egy vadidegen a maga pszichologizáló modorával, tanácsot ad, sőt utasítást, hogy mit tegyenek. A Srác pedig nézi. És élvezi.
Aztán valami megváltozik: már nem ismeretlenek párkapcsolatát rombolja szét az önjelölt pszichológus a bárban, már nem érdektelen, mi történik a túloldalon: vajon akkor is habkönnyű szórakozás lesz az este, ha már nem tudunk távolságot tartani – mert nincs már távolság – a show és a valóság között? Pedig a Vendég is csak azt teszi, mint a Srác: biztonságos távolságból – a kívülálló távolságából – néz az eseményekre, s hogy ez egy padlásszoba rejtekében vagy az asztal túloldalán van, teljesen mindegy. ő csak – mint azt a pincérnek magyarázza – rávilágít azokra a dolgokra, amiket a „páciensek” nem vesznek észre, hiszen ki se látnak a problémájuk alkotta keretek közül. Azért ő sem más, mint egy tollvonás a statisztikában: csak nála nincs senki, aki megmondja, mit kezdjen a félrecsúszott életével, az elrontott házasságával. Nincs megváltás.
A nézők pedig, miközben vagy a padlásszobában vagy a vendéglőben ülnek, egy hangszóró segítségével próbálják összerakni, vajon mi történik „az utca túloldalán”. Izgalmas megoldás, noha nagy bátorság kell ahhoz, hogy a színészek felét csak a hangja alapján ítélje meg a közönség: nem mindenki alkalmas a rádiójátékra sem. Ez a feladat pedig még nehezebb: itt azokkal a színésztársakkal kell jól együtt szerepelni, akik hús-vér valójukban játszanak a nézők (másik fele) előtt a másik teremben. A Szegedi Egyetemi Színház fiataljai többé-kevésbé jól vették ezt az akadályt, és kihozták az egyfelvonásosból, amit lehetett: a negyvenperces szösszenet után pedig mindenki mehetett haza. Elmélkedni a saját életén.
Tóth Ilona
Kultúra ,