Németh Dezső, az SZTE Pszichológiai Intézet docense, intézetvezető-helyettes vezetésével egy kutatócsoport azt a célt tűzte ki maga elé, hogy tanulási és emlékezeti mechanizmusokat vizsgáljanak minél több speciális mintán. Így kerültek a látókörükbe a neurológiai különböző területei, az Alzheimer-kórban vagy demenciában szenvedők, illetve a gyermekkori fejlődési zavarok.
|
Az implicit tanulásra épülhet a terápia. Fotó: Segesvári Csaba |
Az autizmus kórképe heterogén, inkább „-tól-ig” spektrumokról beszélhetünk. Az autistáknak elsősorban a társas helyzetekben vannak nehézségeik, jellemzőjük az érzelmek felismerésének zavara, esetükben atipikus/eltérő mintázatot mutat a mentális állapottulajdonítás, vagyis egy autista többnyire nem észleli megfelelően, mire gondolhat a másik ember. Mindezekhez alacsonyabb intellektuális képességek is járulhatnak, ezek együttesen adják meg azt az atipikus fejlődési mintázatot, amit autizmusnak nevezünk – magyarázta Németh Dezső. Ez ugyanakkor gyakran párosulhat kompenzációként valamely képesség kiugróan magas működésével, ahogy ezt a Dustin Hoffman-féle „Esőember” című filmből is ismerjük.
Németh Dezső csapatával az SZTE ÁOK Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Osztályán 7-14 éves gyerekeket vizsgált, és arra a megállapításra jutottak, hogy bár az emlékezetnek az agy különböző területeihez köthető formái többnyire alulmaradnak a tipikusan fejlődő gyerekekéhez képest, létezik egy terület, ami közel ugyanúgy funkcionál, ez pedig az implicit tanulás. Így nevezzük a dolgok nem tudatos rögzülését, melyekre úgy emlékezünk, hogy nem tudatos, hanem ösztönös, automatikus a hozzáférésünk a tudástartalomhoz. Más néven ezeket készségeknek nevezik, ilyenek például a mozgásos (szaknyelven motoros) készségek, mint a biciklizés vagy a sportolás, de magas szintű mentális (kognitív) folyamatoknál is megfigyelhető ilyen. Így például a nyelvi készségnek is van implicit részük, például az a mód, ahogyan a gyermek megtanulja, majd használja a nyelvet. Beszédkor ugyanis többnyire mondandók tartalmára (explicit) figyelünk, és nem a helyes mondatszerkesztésre (implicit), hiszen az már automatikusan működik – fejtegette a példát a docens. Ez a funkció „ősi”, úgynevezett kéreg alatti struktúrákhoz köthető az agyban.
Az implicit tanulással elsajátított készségeket az autista alanyok nem felejtették el, így hosszú távon erre lehet építeni fejlesztő terápiákat. „Ettől nem gyógyulnak meg az autisták, de egy megfelelő fejlesztés azt eredményezheti, hogy jobban képesek lesznek alkalmazkodni a társas környezetükhöz, nő a beilleszkedési képességük, hiszen megtanulhatják, bizonyos helyzetekre miként kell reagálni. ők ezeket a reakciókat gyakran csak eljátsszák, ez nem feltétlenül lesz természetes, de a társas közegben könnyebbé válhat az életük” – hangsúlyozta Németh Dezső.
Sok tanulási forma függ az IQ-tól, az implicit azonban nem, így az autizmus minden fokozatánál hatékonyan alkalmazható ez a felismerés. A kutatásban fiatal doktoranduszok, így például a korábbi Sófi-ösztöndíjas Janacsek Karolina és Balogh Virág is részt vesznek. A munka az értelmi fogyatékosokkal folytatódik – tudtuk meg Németh Dezsőtől.
Arany Mihály