Prof. Dr. Németh T. Enikő
az oktató és a kurzus adatai |
|
a kurzus címe |
Pragmatika |
az oktató neve |
Prof. dr. Németh T. Enikő |
az oktató beosztása |
tanszékvezető egyetemi tanár |
az oktató tanszéke |
Általános Nyelvészeti Tanszék |
az oktató ímélcíme |
nemethen@hung.u-szeged.hu |
az óra helye |
Klemm Antal Szeminárium, BTK, Egyetem u. 2. |
az óra időpontja |
Szerda 8-9:30 |
a kurzus leírása |
|
rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
A Pragmatika kurzus célja, egyrészt, megismertetni a hallgatókat az intencionalitás pragmatikájával, valamint bevezetni őket egy funkcionális szemléletű pragmatikai leírásba. Másrészt, a megszerzett pragmatikai ismeretek rendszerezése is a kurzus feladata, illetve a pragmatika lehetséges alkalmazásai közül a manipuláció tárgyalása. A rendszerezéssel az önálló, kritikai gondolkodásra való képesség kialakulásához járul hozzá a kurzus, a manipuláció vizsgálatával pedig az elméleti pragmatikai ismeretek gyakorlatba való átültetését mutatja meg és az autonóm kritikai olvasás elsajátítását szolgálja. |
részletes (hetekre bontott) tematika |
1. Rövid áttekintés: mondat és megnyilatkozás, a nyelvhasználat különböző formái, a beszédaktus-elmélet, a grice-i interakcióelmélet, az udvariasság pragmatikája. 2. Az intencionalitás szerepe a nyelvhasználatban. Az intencionalitás megjelenései a pragmatikaelméletekben. Austin, Searle, Grice és az intencionalitás. A kognitív pszichológiai fordulat. Intencionalitás a relevanciaelméletben. 3. A pragmatika mint a nyelv alkalmazásának leírása. A verschuereni-i adaptációs pragmatika. 4.. A pragmatika értelmezései az ezredfordulón. A pragmatika komponenses megközelítései vs. a pragmatika mint funkcionális perspektíva. Egy párbeszéd elemzése a különböző pragmatikai keretekben. 5. Adatok és adatgyűjtési módok a pragmatikában. 6. A pragmatika alkalmazásai: kereskedelmi reklámok és politikai propagandaanyagok elemzése. |
olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
a kurzus Coospace vagy Google Classroom támogatással folyik-e (kérjük, írja be, melyikkel) |
A kurzus CooSpace támogatással folyik. |
kötelező olvasmányok (ha vannak) |
Árvay Anett 2003. A manipuláció és a meggyőzés pragmatikája a magyar reklámszövegekben. Általános Nyelvészeti Tanulmányok 20, Budapest: Akadémiai Kiadó, 11–35. Bódog Alexa 2008. A kommunikáció és az intencionalitás kapcsolata a pragmatikában. Argumentum 4, 22–51. Kossuth Egyetemi Kiadó (Debrecen). Németh T. Enikő 2006. Pragmatika. In: Kiefer Ferenc (szerk.) Magyar nyelv. Budapest: Akadémiai Kiadó, 222–261. |
ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
|