A történet röviden: egy 14 éves kislányt meggyilkolnak a ’70-es évek kisvárosi Amerikájában, aki ezután a mennyországból figyeli családja s brutális gyilkosa további életét. Nincsen lehetősége beavatkozni a földi világ történéseibe, egy-két alkalomtól eltekintve. A mennybéli és a földi világ között ragadt ártatlan lélek talán egyetlen feladata: megtanulni, hogyan léphet tovább.
A Komfortos Mennyország című filmet Peter Jackson adaptálta Alice Sebold azonos című, 2003-ban megjelent bestsellere alapján.
Ebben a filmben nincsenek visszatérő szellemek, horrorisztikus képkompozíciók, noha a történet magjából kiindulva lehetne erre számítani. A hatást, jelen esetben a hátborzongást a csodálatos képi világ és a drámai szál összefésülésével éri el a rendező. Susie világa halála után egy az egyben a földi sík mása, a színek, a hirtelen felbukkanó tenger, a hegyek csodálatos zöldje, az ég ragyogó, már-már fehérségbe átcsapó árnyalatai azonban mind az elveszett lélek s a gyászoló család érzéseiből teremtődnek, minden érzés átvetül erre a világra, s formálja azt. Ettől egyedi ez a tér a filmben. Külön dicséret illeti az operatőri munkát (Andrew Lesnie), amely rendkívül precíz, a cselekménnyel teljes harmóniában álló képekkel dolgozik. A „lúdbőrzés”-hez nagyban hozzájárul a fantasztikusan megkomponált zene, melyet Brian Eno jegyez: érzelemgazdag, de mégsem csöpögős drámai dallamok csendülnek fel.
Ami a színészi munkát illeti, minden karakter brillírozik. A szülőket megformáló Mark Wahlberg és Rachel Weisz hitelesen alakítják a gyermekük elvesztésébe beletörődni nem tudó párt, Susan Sarandon mint a realitást képviselő, továbblépésre, túlélésre felszólító nagymama remekel, Saoirse Ronan, a halott kislányt megformáló tinédzser bájos, ártatlan arcával, kifejező gesztusaival elvarázsolja a nézőt. Narrátori pozíciójából fakadóan már a történet elején tudjuk, hogy meg fog halni: ez a tény a drámaiságra fokoz rá, minden, ami a kislány halála előtt történik, érzelemgazdaggá válik. A kéjgyilkost Stanely Tucci alakítja, az ő játéka külön figyelmet érdemel: rendkívül hiteles.
Ez a film nem egy bosszú-thriller vagy tipikus sémákra építő horror, amelyben a halott kislány szelleme visszatér, s revansot akar venni gyilkosán. Ez a film egy elgondolkodtató alkotás, melynek középpontjában az örök visszatérők állnak: hogyan éljük túl egy hozzánk közel álló ember elvesztését? Mi történik a halálunk után? Fontos kérdések ezek az életben, hiszen, hogy a filmet idézzem: „everybody dies”.
Komfortos Mennyország (The Lovely Bones) – színes, amerikai-új-zélandi film. Rendezte: Peter Jackson.
Ács Helga
Kultúra ,